יפן לא תבטל את ההסכם עם ארה"ב - אבל דורשת הבהרות על מכסי הרכב
ראש ממשלת יפן שיגרו אישיבה מצהיר כי ההסכם מ-2019 עם ארה"ב יישאר בתוקף, אך מבהיר שהמכסים החדשים של טראמפ עלולים להפר אותו
על רקע גל המכסים החדש של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על ייבוא רכבים, יפן מביעה מורת רוח מהכיוון שאליו מתפתחת מערכת הסחר בין שתי המדינות. ראש הממשלה שיגרו אישיבה הבהיר השבוע כי טוקיו אינה מתכוונת לבטל את הסכם הסחר שנחתם בין המדינות ב-2019, אך הביע חשש כבד
מכך שהמכסים הנוכחיים אינם עולים בקנה אחד עם התחייבויות קודמות של וושינגטון.
הסכם הסחר הדו-צדדי שנחתם בין יפן לארצות הברית בשנת 2019, בתקופת כהונתו הראשונה של דונלד טראמפ, נועד להוריד מכסים על מוצרים שונים כמו תוצרת חקלאית אמריקאית וכלי עבודה תעשייתיים מיפן. מטרת ההסכם הייתה לצמצם את חוסר האיזון המסחרי בין המדינות ולהרגיע את החששות ביפן ממכסים על רכבים,תחום קריטי עבור הכלכלה היפנית. אף שההסכם לא כלל סעיפים מפורשים בנוגע לסחר ברכב, ראש הממשלה דאז שינזו אבה טען כי קיבל התחייבות ישירה מטראמפ שלא יוטלו מכסים חדשים במסגרת סעיף 232 של חוק הביטחון הלאומי האמריקאי, סעיף שמאפשר להטיל מכסים על בסיס שיקולי ביטחון.
עם זאת, כעת מוצאת עצמה טוקיו מול מציאות שונה: ממשל טראמפ חידש את מדיניות המכסים והטיל מס של 25% על כל ייבוא רכב, כולל
מיפן. ראש הממשלה הנוכחי, שיגרו אישיבה, אמר בפרלמנט כי יש "דאגה חמורה לגבי ההתאמה בין ההסכם משנת 2019 לבין הצעדים החדשים של ממשל טראמפ", והבהיר כי יפן תמשיך להעלות את הנושא מול וושינגטון בערוצים דיפלומטיים. אף על פי כן, הדגיש אישיבה כי אין כוונה כרגע לבטל את
ההסכם כולו, אלא לשמר את השותפות תוך בירור והבהרה של הסוגיות הבעייתיות שנוצרו.
במקביל, מתחדשות השיחות הדו-צדדיות בין המדינות. הממונה על המשא ומתן מטעם יפן, ריוסיי אקאזאווה, ביקר בוושינגטון בשבוע שעבר, וצפוי לדון בין היתר גם במחסומים רגולטוריים ובנושא רגיש נוסף, שער החליפין בין הין לדולר. ביפן ישנה דאגה גוברת שלארה"ב יש אינטרס ללחוץ להחלשת הדולר ולחיזוק הין, כדי לצמצם את הגירעון המסחרי הענק שלה. שר האוצר היפני קצונובו קאטו צפוי גם הוא להיפגש בקרוב עם שר האוצר האמריקאי סקוט בסנט להמשך הדיונים.
- הפד' מתכונן להורדת ריבית: האם זה תחילת ראלי סוף השנה או מלכודת שורית?
- סין מחרימה את התקשורת היפנית: עיתונאים יפנים הורחקו מתערוכת התעופה בז'והאי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נכון לעכשיו, מכסי הרכב של 25%, כמו גם מכס אוניברסלי של 10% על כלל היבוא, נכנסו לתוקף אך הושהו עד תחילת יולי. ביפן רואים במהלך איום מהותי על אחד מענפי הייצוא המרכזיים של המדינה, ומבהירים: שיתוף פעולה חשוב, אבל הבטחות חייבות להתקיים.

המעשה הטוב של השבוע - חברה נתנה לה לפני 40 שנה הלוואה כדי לסיים את הלימודים והיא החזירה לה עכשיו מיליארדים
על כוחה של נתינה, על השקעה במיזים חברתיים, ועל סקוט מקינזי, התורמת הגדולה היום בעולם
אגואיזם הופך בעשורים האחרונים למניע מרכזי כשהנתינה, חברות עזרה לזולת מאבדים מהחשיבות שלהם, אבל לא אצל כולם וטוב שכך. הנתינה היא כוח שמחזיר את עצמו במעגל קסום. הפילוסופיה העתיקה מסבירה שהנותן מקבל הרבה מאוד מהנתינה. הנותן לא רק עוזר לאחר, אלא גורם במעשה לשיפור (מוכח מחקרית) של מצבו הנפשי. נתינה נחשבת לאחד הגורמים החזקים לאושר.
סיפורה של מקנזי סקוט, המיליארדרית הפילנתרופית וגרושתו של ג'ף בזוס מייסד אמזון, הוא סיפור מדהים על בעלת הון של מיליארדים שמחלקת את רובו למטרות נעלות. והנה תרומה- השקעה מסוג אחר שעשתה מקינזי השבוע. לפני כ-40 שנה, כשהייתה סטודנטית שנה ב' באוניברסיטת פרינסטון, עמדה סקוט בפני משבר: חסרו לה 1,000 דולר לשכר לימוד, והיא שקלה לנשור מהלימודים. שותפתה לחדר, ג'יני טרקנטון, מצאה אותה בוכה והחליטה לפעול. היא ביקשה מאביה להלוות את הכסף, מעשה נדיבות פשוט ששינה את מסלול חייה של סקוט. "הייתי נותנת למקנזי את הכליה השמאלית שלי", אמרה טרקנטון לאחרונה, "זה פשוט מה שעושים בשביל חברים".
קריאה באותו הקשר: תרומה של 1.1 מיליארד דולר בעיקר למחקר מדעי - מאחד מהאנשים העשירים בעולם
כיום, שוויה הנקי של סקוט מוערך במעל 30 מיליארד דולר, בעיקר ממניות אמזון שקיבלה בהסכם הגירושים ב-2019. היא תרמה יותר מ-19 מיליארד דולר לארגונים שונים, בהתמקדות בצדק חברתי, השכלה וביטחון כלכלי. אבל את הטובה האישית ביותר היא מחזירה עכשיו לטרקנטון, שהקימה את חברת Funding U – מיזם המספק הלוואות מבוססות הישגים לסטודנטים ממשפחות בעלות הכנסה נמוכה, ללא צורך בערבים. החברה נולדה מהבנתה של טרקנטון את הקשיים שסקוט חוותה, במיוחד בעידן שבו עלויות הלימודים זינקו.
סקוט קפצה על ההזדמנות להשקיע ב-Funding U, ומספקת חלק ניכר מההון להלוואות בתעריפים מוזלים. היא תורמת 30 סנט לכל דולר מולווה, מה שמאפשר לחברה לגייס השקעות גדולות יותר מבנקים כמו גולדמן סאקס. זה לא רק החזר הלוואה, זה השקעה שמגלגלת מיליארדים בפוטנציאל, שכן Funding U מסייעת לאלפי סטודנטים להשלים תארים ולהשתלב בשוק העבודה. האלגוריתם של החברה מתבסס על ציונים והישגים, ולא על היסטוריית אשראי, מה שהופך אותה להוגנת יותר.
GE Aerospaceהחברה בת ה-134 שנולדה מחדש לפני 6 שנים
GE, שלאורך המאה ה-20 יצרה והובילה את מנועי הצמיחה העיקריים של כלכלת ארה"ב, הידרדרה מאז בשל ניהול כושל. מנהל מצוין שהגיע אליה ב-2018 הפך בהדרגה את הקערה על פיה בין היתר באמצעות פיצול החברה לשלוש. מי שהחזיק במניה לפני הפיצול מורווח מעצם המהלך ומהעליות במניות שבאו בעקבותיו. ואחרי כל זה האנליסטים עדיין ממליצים עליהן כ"קנייה"
כעת מתחילה בוול סטריט עונת הסיכומים של 2025. בתחילת השנה יצא ראש צוות יועצי שוק ההון של מורגן סטנלי בתחום ניהול השקעות, אנדרו סלימון, בתחזית אופטימית לפיה "האופטימיות חוזרת עם סיום שנת 2024 לאחר ששוק השוורים נכנס לשנתו השלישית. זאת כאשר זרימת קרנות קמעונאיות הפכה סוף סוף לחיובית יותר והאנליסטים מוול סטריט התאימו את תחזיותיהם לגבי 2025, מה שמרמז על רווחים דו-ספרתיים".
הופתעתי אז כי הבוס של סלימון, מרק וילסון, דווקא המשיך לדבוק בתחזיותיו השליליות. אלא שסלימון צדק וכפי שקורה מאז התחיל המיזוג בין מהפכת הטכנולוגיה לכלכלת המיינסטרים ב-2009, גם 2025 הסתיימה חיובית, ואין שום סיבה שזה לא יימשך כל עוד המהפכה ממשיכה והנשיא טראמפ מטפח את MAGA.
אני חושב ששנת 2026 תהיה "שנת המכונית האוטונומית שתתחיל להשתלט על הכבישים", לצד "שנת תעשיות החלל" שבה נראה את כלכלת החלל פורחת ולצד "שנת המעבר בבריאות מטיפול לאבחנה", מה שלדעתי יחזיר את פייזר לכותרות. כדאי לפיכך להכניס לתצפית את GE, את טסלה ואת פייזר. דעתי היא שבמהלך השנה החדשה תגיע וול סטריט סוף סוף למסקנה שטסלה היא הרבה יותר מחברת מכוניות חשמליות וש-GE חזרה לגדולתה מימי המנכ"ל האגדי ג'ק וולש ושפייזר "השתחררה מענן הקורונה". יחד עם זאת, המשקיעים צריכים להקפיד על אסטרטגיות של "לא להיות חזירים" ושל "מעקב אישי צמוד" לפני קבלת החלטות השקעה. היום, עם ה-AI, אין שום סיבה לסמוך על אף אחד חוץ מעצמכם.
מהפך עסקי נדיר
GE, שלקראת סוף המאה ה-19 זרעה את זרעי מהפכת הטכנולוגיה הנוכחית ובמהלך מאה השנים הראשונות לחייה, לאורך המאה ה-20 ובאמצעות טכנולוגיות חדשניות, יצרה והובילה את מנועי הצמיחה העיקריים של כלכלת ארה"ב בתחומים כמו תעופה, אנרגיה, כוח, תחבורה, ציוד רפואי, מוצרי החשמל ביתיים, תקשורת, מחשוב, בידור ופיננסים ואפילו התחילה את תעשיית החלל, נקלעה לקראת סוף המאה ה-20 לסף פשיטת רגל. אבל, בהובלתו של מנהל-על ייחודי, הצליחה בניגוד לכל הציפיות, לחזור בגדול.
- הקאמבק המרשים של הכחולה הגדולה
- למה טראמפ יצליח לממש את תוכניתו ואיזו מניה יכולה לעוף לחלל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כעת מובילה החברה את מהפכת תעשיית החלל הצעירה שלדעתי תעצב את כלכלת המאה ה-21. לא רק שהחברה הוותיקה ביצעה מהפך עסקי נדיר, אלא היא גם הצליחה להחזיר למשקיעים בה את ערך השקעתם בריבית דריבית ונחשבת כיום, ערב יום הולדתה ה-134, כאחת ההשקעות המומלצות ביותר למשקיעים לטווח הארוך למרות העליות החדות בשנים האחרונות.
