יפן לא תבטל את ההסכם עם ארה"ב - אבל דורשת הבהרות על מכסי הרכב
ראש ממשלת יפן שיגרו אישיבה מצהיר כי ההסכם מ-2019 עם ארה"ב יישאר בתוקף, אך מבהיר שהמכסים החדשים של טראמפ עלולים להפר אותו
על רקע גל המכסים החדש של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על ייבוא רכבים, יפן מביעה מורת רוח מהכיוון שאליו מתפתחת מערכת הסחר בין שתי המדינות. ראש הממשלה שיגרו אישיבה הבהיר השבוע כי טוקיו אינה מתכוונת לבטל את הסכם הסחר שנחתם בין המדינות ב-2019, אך הביע חשש כבד
מכך שהמכסים הנוכחיים אינם עולים בקנה אחד עם התחייבויות קודמות של וושינגטון.
הסכם הסחר הדו-צדדי שנחתם בין יפן לארצות הברית בשנת 2019, בתקופת כהונתו הראשונה של דונלד טראמפ, נועד להוריד מכסים על מוצרים שונים כמו תוצרת חקלאית אמריקאית וכלי עבודה תעשייתיים מיפן. מטרת ההסכם הייתה לצמצם את חוסר האיזון המסחרי בין המדינות ולהרגיע את החששות ביפן ממכסים על רכבים,תחום קריטי עבור הכלכלה היפנית. אף שההסכם לא כלל סעיפים מפורשים בנוגע לסחר ברכב, ראש הממשלה דאז שינזו אבה טען כי קיבל התחייבות ישירה מטראמפ שלא יוטלו מכסים חדשים במסגרת סעיף 232 של חוק הביטחון הלאומי האמריקאי, סעיף שמאפשר להטיל מכסים על בסיס שיקולי ביטחון.
עם זאת, כעת מוצאת עצמה טוקיו מול מציאות שונה: ממשל טראמפ חידש את מדיניות המכסים והטיל מס של 25% על כל ייבוא רכב, כולל
מיפן. ראש הממשלה הנוכחי, שיגרו אישיבה, אמר בפרלמנט כי יש "דאגה חמורה לגבי ההתאמה בין ההסכם משנת 2019 לבין הצעדים החדשים של ממשל טראמפ", והבהיר כי יפן תמשיך להעלות את הנושא מול וושינגטון בערוצים דיפלומטיים. אף על פי כן, הדגיש אישיבה כי אין כוונה כרגע לבטל את
ההסכם כולו, אלא לשמר את השותפות תוך בירור והבהרה של הסוגיות הבעייתיות שנוצרו.
במקביל, מתחדשות השיחות הדו-צדדיות בין המדינות. הממונה על המשא ומתן מטעם יפן, ריוסיי אקאזאווה, ביקר בוושינגטון בשבוע שעבר, וצפוי לדון בין היתר גם במחסומים רגולטוריים ובנושא רגיש נוסף, שער החליפין בין הין לדולר. ביפן ישנה דאגה גוברת שלארה"ב יש אינטרס ללחוץ להחלשת הדולר ולחיזוק הין, כדי לצמצם את הגירעון המסחרי הענק שלה. שר האוצר היפני קצונובו קאטו צפוי גם הוא להיפגש בקרוב עם שר האוצר האמריקאי סקוט בסנט להמשך הדיונים.
- הפד' מתכונן להורדת ריבית: האם זה תחילת ראלי סוף השנה או מלכודת שורית?
- סין מחרימה את התקשורת היפנית: עיתונאים יפנים הורחקו מתערוכת התעופה בז'והאי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נכון לעכשיו, מכסי הרכב של 25%, כמו גם מכס אוניברסלי של 10% על כלל היבוא, נכנסו לתוקף אך הושהו עד תחילת יולי. ביפן רואים במהלך איום מהותי על אחד מענפי הייצוא המרכזיים של המדינה, ומבהירים: שיתוף פעולה חשוב, אבל הבטחות חייבות להתקיים.

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?
כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?
היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.
על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.
מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.
לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.
- מה ההון של הישראלי הממוצע? לא מה שחשבתם
- לראשונה מזה עשור: יותר מיליארדרים אמריקאיים מסיניים; מי נמצא בראש הרשימה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.
אילון מאסק ספייסXהאם ספייסX תהיה חברה של טריליון דולר?
מה עושה ספייסX של אילון מאסק, למה מעריכים שהיא תהיה ה-IPO הגדול בהיסטוריה, והאם היא תהיה גדולה מטסלה?
עסקת מניות בה מכרו עובדים מניות לקרנות, מציבה את שוויה של ספייסX על 800 מיליארד דולר, זינוק של 100% לעומת 400 מיליארד דולר לפני כחצי שנה. המחיר למניה בעסקה עמד על 421 דולר, כפול ממחיר של 212 דולר בעסקאות קודמות. שווי זה ממקם את ספייסX מעל חברות פרטיות כמו OpenAI (שווי 500 מיליארד דולר) ובייטדאנס (שווי 200-250 מיליארד דולר), ומקרב אותה לענקיות ציבוריות כמו טסלה (שווי 1.5 טריליון דולר).
נראה שטסלה היא המודל לחיקו או הרף לפחות מבחינת השווי - אילון מאסק בעל השליטה והמנכ"ל של טסלה הוא גם המוביל של ספייסX ואנחנו כבר יודעים שהוא יודע להשביח חברות. מאסק יודע לקחת חלום ולהפוך אותו למציאות. החלומות האלו בינתיים לא בהכרח רווחיים מאוד, אבל וול סטריט מאוהבת. השווי של טסלה הוא לא קשור להיותה חברת רכבים, אלא חברת AI שעומדת בין המובילות בתחום עם תכנון להיות המובילה ברובוטקסי ורובוטים הומנואידים. השווי של ספייסX לא קשור לביצועים הנוכחיים שלה, אלא לפוטנציאל.
ספייסX יכולה להיות חברה בשווי של טסלה ואפילו יותר. העלייה בשווי ל-800 מיליון דולר נובעת מצמיחה בהכנסות, בעיקר מסטארלינק החברה הבת (הרחבה בהמשך) ומשיגורים תכופים יותר לחלל, אך העסקה גם מבטאת התקרבות להנפקה לציבור שאמורה להיות בשנה הבאה לפי שווי של 1.2-1.5 מיליארד דולר.
שווי של 1.5 מיליארד דולר, אם יהיה, משקף מכפיל של 100 על הכנסות 2025 המוערכות ב-15 מיליארד דולר, גבוה ממכפילי חברות טכנולוגיה ציבוריות כמו פלנטיר (70 על הכנסות 2026). השווי מבוסס על פוטנציאל עתידי - כמות המנויים שצפויה על פי מאסק לסטארלינק עד 2040 יכולה להגיע למאות רבות של מיליונים. ההכנסות בהתאם יעלו על 100 מיליארד דולר.
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- SpaceX מתקרבת לשווי של 800 מיליארד דולר ומאותתת על הנפקה אפשרית ב־2026
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סטארלינק: מעצמה גלובלית
סטארלינק, רשת האינטרנט הלווייני של ספייסX, הפכה למקור ההכנסה העיקרי, עם 8 מיליון מנויים, עלייה מ-5 מיליון בפברואר ומ-7 מיליון בספטמבר. הצפי להכנסות מסטארלינק עומד על 11.8 מיליארד דולר ב-2025, ו-15.9 מיליארד דולר ב-2026. שירות זה מהווה 70% מהכנסות ספייסX, לעומת 30% משיגורים מסחריים וממשלתיים.
