אמיר ירון נגיד בנק ישראל
צילום: יוסי גמזו לטובה

תחזית בנק ישראל: צמיחה של 5% ב-2025, אינפלציה של 2%.

בבנק מסבירים כי בשנת 2025 פער התוצר צפוי להיסגר בנוסף לפי התחזית, בשנים 2024 ו-2025 שיעור האבטלה הרחבה בגילי העבודה העיקריים (25–64) צפוי לעמוד בממוצע על 5.3% ו-3.2% בהתאמה. האינפלציה השנתית במהלך ארבעת הרבעונים של שנת 2024 צפויה לעמוד על 2.4%, ובמהלך 2025 – על 2%, בבנק מסתייגים וטוענים כי "התחזית מאופיינת ברמה גבוהה במיוחד של אי-ודאות – בין היתר על רקע אי-ודאות לגבי משך המלחמה והיקפה"
נחמן שפירא | (3)

תקציב המדינה לשנת 2024 המעודכן אושר בשבוע שעבר לאחר ישיבה סוערת בממשלה. תקציב המדינה המעודכן עומד על כ-582 מיליארד שקל, ומשקף גידול של כ-70 מיליארד שקל במסגרת ההוצאה. התקציב כעת צריך לעבור את אישור הכנסת ב-3 קריאות עד לכניסתו לתוקף.

בבנק ישראל פרסמו היום נתונים לגבי התחזית שלהם לשנת 2024 ו-2025. בבנק ישראל מעריכים כי "ההשפעה הכלכלית הישירה של המלחמה הגיעה לשיאה ברבעון הרביעי של 2023 ושהמלחמה תימשך עד סוף 2024, אך בעצימות הולכת ופוחתת. בדומה לתחזיות הקודמות, באוקטובר ובנובמבר, התחזית הנוכחית מבוססת על הנחת עבודה שלפיה המלחמה תתרכז בעיקר בחזית הדרומית".

בבנק מסבירים כי "על פי התחזית, התוצר צפוי לצמוח בכל אחת מהשנים 2023 ו-2024 בשיעור של 2%, כמו בתחזית נובמבר, וב-5% בשנת 2025 – כך שפער התוצר צפוי להיסגר בשנה זו. בשנים 2024 ו-2025 שיעור האבטלה הרחבה בגילי העבודה העיקריים (25–64) צפוי לעמוד בממוצע על 5.3% ו-3.2% בהתאמה.כמו כן האינפלציה השנתית במהלך ארבעת הרבעונים של שנת 2024 צפויה לעמוד על 2.4%, ובמהלך 2025 – על 2%, התחזית מאופיינת ברמה גבוהה במיוחד של אי-ודאות – בין היתר על רקע אי-ודאות לגבי משך המלחמה והיקפה".

בנק  ישראל

  נתוני בנק ישראל

​בבנק מציינים כי "ההערכה לגבי תקציב המדינה לשנת 2024 בעת הנוכחית חשופה עדיין לאי-ודאות לגבי ההחלטות שתקבל הממשלה בעניין ההתמודדות התקציבית עם הצרכים הביטחוניים והאזרחיים הנובעים מהמלחמה. לנוכח השפעות המלחמה צפוי כי הפגיעה בפעילות המשקית תוביל לירידה של ההכנסות ממסים, ובמקביל יגדלו הוצאות הממשלה על הביטחון ועל התוכניות לסיוע אזרחי. להערכת החטיבה כל אלו צפויים להתבטא בגידול ניכר של הגירעון בתקציב הממשלה".

 

בבנק מצדיקים את ההחלטה שלא להוריד בתחילת המלחמה את הריבית

בבנק ישראל פרסמו היום גם את סיכום הוועדה המוניטירית שכזכור הורידה את הריבית במשק החודש ברבע אחוז, וציינו כי הם "מעריכים כי למלחמה השלכות כלכליות משמעותיות על הפעילות הריאלית. וכי מידת אי-הוודאות לגבי משך הלחימה והיקפה הצפויים גדולה מאוד, וזו משליכה גם על מידת הפגיעה בפעילות. בדומה לחטיבת המחקר מעריכה הוועדה כי ההשפעה הכלכלית של המלחמה תתבטא בקצב צמיחה מתון ב-2024 ובהתאוששות והתכנסות למגמת הצמיחה שאפיינה את השנים שלפני 2019 רק ב-2025. בהערכה זו יש מידה גבוהה של אי-ודאות, גם כתוצאה מאי-הוודאות לגבי ההחלטות שתקבל הממשלה בעניין ההתמודדות התקציבית עם הצרכים הביטחוניים והאזרחיים הנובעים מהמלחמה".

בבנק ישראל ציינו כי "בדומה לתחזית של חטיבת המחקר מעריכה הוועדה כי האינפלציה השנתית תתכנס לתוך תחום יעד האינפלציה במהלך השנה הקרובה, ותגיע למרכז היעד, 2%, במהלך 2025.

קיראו עוד ב"בארץ"

לטענת הוועדה המוניטירית "התנודתיות בשווקים, ובייחוד בשוק המט"ח, במהלך המחצית הנסקרת, ובפרט לאחר פרוץ המלחמה בראשית אוקטובר, הייתה שיקול עיקרי בהחלטות הוועדה שלא להוריד את הריבית ולהשאירה ברמה של .4.75% בשלהי המחצית היה נראה כי היציבות חוזרת לשווקים, דבר שאפשר על רקע מגמת ההאטה באינפלציה והפגיעה בפעילות כתוצאה מהמלחמה, להפחית את הריבית ל-4.5%". בבנק ישראל מציינים כי תוואי הריבית העתידי ייקבע בהתאם להמשך התכנסות האינפלציה ליעדה, המשך היציבות בשווקים הפיננסיים, הפעילות הכלכלית והמדיניות הפיסקלית. עם זאת, תוואי הפחתות הריבית שהוועדה מעריכה מתון מזה שמעריך השוק".

בנק ישראל

 נתוני בנק ישראל

בבנק ציינו כי "על רקע המלחמה עלה הגירעון בתקציב הממשלה בשנת 2023 והסתכם ב-4.2% תוצר, לעומת עודף של 0.6% תוצר ב-2022. הגירעון בתקציב המעודכן לשנת 2024 צפוי לעמוד על 6.6% תוצר ויחס החוב לתוצר צפוי לעלות ל-66% בסוף 2024, לעומת שיעור של כ-60% ערב המלחמה. עלויות המלחמה בצד ההוצאות הביטחוניות והאזרחיות ואובדן ההכנסות מוערכות על ידי החטיבה ביותר מ-200 מיליארד שקל. 

בנק ישראל

  נתוני בנק ישראל

בבנק ציינו כי בעת ההחלטה על הורדת הריבית החודש ירד קצב האינפלציה השנתי ל3.3%, עפ"י מדד חודש נובמבר שהיה ידוע באותה העת, לאחר שעמד על 5.4% בינואר 2023. בבנק ישראל מסבירים כי "המלחמה לא הובילה לעליית האינפלציה בטווח המיידי. בניגוד לאירועים ביטחוניים קודמים ירדו הציפיות לאינפלציה לשנה בתחילת המלחמה, אך בהמשך שבו לרמתן ערב המלחמה".

בבנק עוד ציינו כי "לאחר פרסום מדד דצמבר 2023 ממנו עלה כי קצב האינפלציה עמד על 3% בשנת 2023 - משמעות הדבר כי קצב האינפלציה נכנס לתחום יעד יציבות המחירים הקבוע בחוק בנק ישראל, וזאת על רקע המדיניות המוניטרית המרסנת".

בנק שיראל

    נתוני בנק ישראל

 

מכרו 8.5 מיליארד דולר בלבד

בבנק ישראל ציינו כי לאחר ההחלטה בתחילת המלחמה על מכירת מט"ח בהיקף של עד 30 מיליארד דולרים. מכר בנק ישראל 8.2 מיליארד דולרים בחודש אוקטובר וכ-338 מיליון דולר בחודש נובמבר. ההסבר של הבנק לכמות הקטנה לעומת ההחלטה היא משום ש"בתחילת חודש נובמבר התהפכה המגמה, והחלה מגמת ייסוף משמעותית של השקל. מגמה זו נמשכה עד לסיומה 2023, כך שבסיכומה השקל היה מיוסף לעומת רמתו בתחילתה".

בבנק ישראל מציינים כי "מדדי המניות בישראל רשמו ברבעון השלישי של 2023 עליות שערים, ובכך בלטו ביחס למגמה העולמית. עם זאת, מדדי המניות בישראל מתחילת שנת 2023 התאפיינו בביצועי חסר משמעותיים בהשוואה למדדים בעולם. אי-הוודאות הגדולה בימים הראשונים של המלחמה באה לידי ביטוי בירידות חדות של מחירי הנכסים הפיננסיים – מניות, אג"ח תאגידיות ואג"ח ממשלתיות – בהתגברות התנודתיות של המחירים ובירידה של רמת הנזילות. מרבית ההשפעות התפוגגו לאחר זמן קצר, אך התנודתיות בשווקים נותרה גבוהה, וכמוה גם פרמיית הסיכון של המדינה".

לנוכח המלחמה בישראל הודיעו שתיים מחברות הדירוג המובילות כי הן מכניסות את דירוג האשראי של ישראל ל"מעקב שלילי", וחברת הדירוג P&S החליטה להוריד את תחזית הדירוג. לגבי שוק הדיור מציינים בבנק כי "לראשונה מאז שנת 2018 קצב העלייה השנתי של מחירי דירות הפך לשלילי ועמד על 1.3%- זאת לעומת הנתון המקביל,  של 9.8% בסיום המחצית הקודמת, וקצב עלייה שהגיע לשיא של 20% בחודש ספטמבר 2022.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    חחחחחחח 21/01/2024 22:36
    הגב לתגובה זו
    נהיה פה קרקס? אפשר כבר לפרסם את תוצאות המדד של חודש הבא?
  • 1.
    אם תחזית הבנק שווה את ערך הדף האלקטרוני שעליו כתובה? (ל"ת)
    דוד 21/01/2024 19:34
    הגב לתגובה זו
  • אוירבך 21/01/2024 23:10
    הגב לתגובה זו
    והגיתם בה יומם ולילה ובזזתם את הקופה הציבורית
שלמה קרעי הליכוד
צילום: הגר כהן

משרד התקשורת ביטל את עמלות הוראת הקבע בחברות התקשורת

החל מה-8 בנובמבר, נכנסו לתוקף תקנות חדשות שיזם וחתם שר התקשורת, ד״ר שלמה קרעי, אשר אוסרות על חברות התקשורת לגבות עמלות בגין תשלום באמצעות הוראת קבע בנקאית; במשרד התקשורת מציינים כי המהלך מבטל עיוות רווח שפגע במשך שנים בעיקר בלקוחות מוחלשים, היות וכ-10% מהמנויים בישראל שאינם מחזיקים בכרטיס אשראי, ונאלצו לשלם עד היום עמלות הקמה ועמלות חודשיות שהצטברו לעשרות שקלים בשנה

רן קידר |

מזה כ-10 ימים, והחל מה-8 בנובמבר, נכנסו לתוקף תקנות חדשות שיזם וחתם שר התקשורת, ד״ר שלמה קרעי, אשר אוסרות על חברות התקשורת לגבות עמלות בגין תשלום באמצעות הוראת קבע בנקאית. במשרד התקשורת מציינים כי המהלך מבטל עיוות רווח שפגע במשך שנים בעיקר בלקוחות מוחלשים, היות וכ-10% מהמנויים בישראל שאינם מחזיקים בכרטיס אשראי, ונאלצו לשלם עד היום עמלות הקמה ועמלות חודשיות שהצטברו לעשרות שקלים בשנה. 

לפי התקנות, חברות התקשורת עדיין יוכלו, במקרים מוצדקים, לדרוש תשלום מראש עבור חבילת השירות כדי לצמצם סיכוני גבייה, אך ללא גביית עמלה נוספת. במקביל, השר קרעי מוביל כעת מהלך משלים להרחבת האיסור גם על חברות הטלוויזיה הרב-ערוצית, במטרה להבטיח שוק הוגן ושוויוני לכלל הצרכנים.

לאחרונה, משרד התקשורת נמצא במוקד של דיון ציבורי אודות הרפורמה באופן חישוב הרייטינג. להבדיל מהקונצנזוס של ביטולי עמלות, במקרה של ועדת המדרוג, יש מחלוקת גדולה. המניע של המשרד הוא לערוך רפורמה בשיטה שקיימת כבר עשורים רבים, מבלי שעודכנה, ואילו הביקורת מגיע על רקע העברת מוקדי הכח הקיימים וביזורם. 

עוד נושא שבו משרד התקשורת נמצא בכותרות הוא רכישת הוט מובייל על ידי פלאפון, שהעלתה לפני שבוע את ההצעה להוט מובייל ל-2.1 מיליארד שקל. ההצעה הקודמת עמדה על 2 מיליארד שקל והעלאה הנוכחית היא מסר למתמודדים האחרים שפלאפון נחושה לרכוש את הוט מובייל.  שוק התקשורת השתנה מאוד ב-13 השנה האחרונות, מאז הרפורמה שהורידה את המחירים בכ-80% והתחרות בו כיום היא גדולה מאוד עם מספר חברות חזקות משמעותי. כלומר, למרות ששר התקשורת הביע התנגדות עסקה, לא נראה שיש לו באמת גושפנקא אמיתית וריאלית להתנגדות הזו.

הדבר מגיע גם לאחר מהלך נוסף של המשרד, שפרסם קול קורא לפני כחודש, שבמהותו בוחן מחדש את חובת ההפרדה המבנית החלה על קבוצות בזק והוט. במידה וההפרדה תבוטל, חברת התקשורת תוכל סוף-סוף למזג לתוכה את פעילות yes ולהכיר בהפסדים הצבורים שלה מה שיכול ליצור לה מגן מס ולחסוך לה מסים בהיקף של מאות מיליוני שקלים. הקול הקורא שפרסם משרד התקשורת מבקש לשמוע עמדות מהציבור ומהחברות לקראת שינוי כולל במודל הרגולציה של שוק התקשורת. זה צעד בתהליך ארוך, שבמסגרתו נבחנת השאלה האם יש עדיין הצדקה להחזיק את בזק כמבנה מפוצל - בין פעילות התשתיות הקוויות, בזק בינלאומי ו-yes - או שהגיע הזמן לשחרר את החברות לפעול תחת קורת גג אחת כמו בשאר החברות.

מתקן להשבת פסולת לאנרגיה, קרדיט: גרוקמתקן להשבת פסולת לאנרגיה, קרדיט: גרוק

בשורה ירוקה: יוזמה להקמת מתקן ראשון בישראל לייצור אנרגיה מפסולת

3 הצעות נתקבלו במכרז בינלאומי ראשון מסוגו בישראל להקמת מתקן להשבת אנרגיה מפסולת שיוקם בנאות חובב ויטפל בכ-300 אלף טון פסולת בשנה


הדס ברטל |

במסגרת יוזמה תקדימית של משרד האוצר והמשרד להגנת הסביבה הוגשו 3 הצעות: חברת אלקטרה, קבוצת דניה-משאב אנרגיה וקבוצת שפיר-בלוג'ן-דקל, כאשר כל קבוצה כוללת שותף בינלאומי, שהוא מומחה עולמי בתחום השבת האנרגיה, האחראי על הטמעת הידע והטכנולוגיה הדרושים להקמת המתקן. לכאשר יוקם, המתקן אמור לטפל בכ-300 אלף טון פסולת ולייצר אנרגיה בהספק של כ-30 מגה ואט לתקופה של כ-25 שנה, שלאחריה יועבר המתקן לבעלות המדינה.

במסגרת הפרויקט, המקודם בהמשך להחלטת הממשלה מס' 1895 מאוקטובר 2022, אושרה תכנית לתשתית לאומית (תת"ל 107) להקמת מתקן להשבת אנרגיה מפסולת בנאות חובב. מדובר במתקן הראשון מסוגו בישראל לטיפול בפסולת, אשר כולל מתקן למיון הפסולת, שיפריד את הפסולת לרכיבים שניתנים למיחזור. השאריות שלא ניתן למחזר אותן, יישרפו לצורך ייצור קיטור, שיפעיל טורבינה ויפיק כ-30 מגה-ואט חשמל. המתקן יוקם ויופעל בהתאם לדירקטיבה האירופית העדכנית המחמירה להשבת אנרגיה מפסולת משנת 2019, כנהוג במאות מתקנים עירוניים דומים באירופה, תוך יישום התקנים והטכנולוגיות הסביבתיים המתקדמים בעולם.

בישראל, כ-80% מהפסולת מוטמנת, כאשר הטמנת פסולת היא הפתרון הנחות והמזהם ביותר, כאשר הפסולת המוטמנת משחררת לאוויר גז מתאן, אחד מגזי החממה המזהמים ביותר- פי 2.5 מפחמן דו חמצני שנפלט ממכוניות. האתר הגדול ביותר להטמנת פסולת הוא אתר דודאים שנמצא בקירוב לבסיס חיל האוויר בחצרים ובעבר הועלו תלונות כי הפסולת באתר מושכת אליה אלפי ציפורים שמחפשות מזון באתר ומסכנות את מטוסי החיל. מציאות זו מחייבת מציאת חלופות בדחיפות, כאשר מדיניות המשרד להגנת הסביבה מכוונת לצמצום ייצור הפסולת, להגדלת כמויות הפסולות המועברות למחזור ולצמצום ההטמנה. השלמת שלב הגשת ההצעות במכרז מהווה ציון דרך חשוב בקידום חלופות מתקדמות להטמנת הפסולת, שיהוו חלק חשוב ממערך של פעולות ומתקנים ליצירת משק פסולת סביבתי ומתקדם כנהוג במדינות מתקדמות אחרות.

המתקן יספק שירותי טיפול פסולת למחוז דרום בלבד. במסגרת הסכם חתום בין עיריית באר שבע למדינה, סוכם כי כלל הפסולת העירונית המיוצרת בעיר, תעבור לטיפול במתקן זה. המתקן צפוי לחתום על הסכמים דומים עם רשויות מקומיות נוספות. המכרז יציע חסכון בעלויות השינוע לרשויות המקומיות שישתמשו בו ויצמצם באופן ניכר את העלויות הסביבתיות. מתקני השבת אנרגיה מטפלים בשאריות הפסולת שאינה ניתנת למחזור באופן סביבתי יותר משיטת ההטמנה הנהוגה כיום. יישום מדיניות של טיפול בפסולת, המשלבת הגדלת המחזור והשבה לאנרגיה תגרום לצמצום ההטמנה, הפחתת המפגעים הנגרמים ממנה ולשיפור ברווחת ואיכות חייהם של התושבים. המתקן הראשון בנאות חובב מהווה חלוץ מרשת של מתקני תשתית מסוגים שונים שאגף החשב הכללי והמשרד להגנת הסביבה מקדמים, בשיתוף השלטון המקומי והאזורי בכל רחב הארץ.

המכרז נוהל בשיטת PPP (Public Private Partnership) על ידי ועדת המכרזים הבין משרדית לפרויקטי BOT בתחום הפסולת בראשות הגב' אושרת דוד, סגנית בכירה לחשב הכללי לתחום התשתיות, ובהשתתפות נציגי משרד האוצר, המשרד להגנת הסביבה, והחברה הממשלתית ענבל, ובשיתוף פעולה ובתיאום עם עיריית באר שבע. המתקן ימומן מכספי קרן הניקיון בניהול המשרד להגנת הסביבה.