שדה תעופה טיסה טיסות נתב"ג
צילום: ISTOCK

חנוכה באוויר: כ-508 אלף נוסעים צפויים לעבור בנתב״ג

ברשות שדות התעופה מדווחים על עלייה של כ-50% לעומת החג בשנה שעברה, עם ימים שחוצים את רף ה-60 אלף נוסעים. התנועה מתקרבת לרמות שנראו בשנות שיא, והעומסים צפויים להתגבר סביב גלי ההמראות

ליאור דנקנר | (1)

חנוכה דוחף את התנועה בנתב״ג למעלה, ובאוויר כבר מרגישים את זה. זו לא רק תחושה של “יותר אנשים עם מזוודות”, אלא חזרה של קצב עבודה גבוה יותר לאורך היום. לפי הודעת רשות שדות התעופה, במהלך חג החנוכה צפויים לעבור בנמל התעופה בן-גוריון כ-508 אלף נוסעים בטיסות בינלאומיות, עלייה של כ-50% לעומת תקופת החג אשתקד. מבחינת נתב״ג, זה מתרגם ליותר תנועת נוסעים בשעות הבוקר והערב, יותר לחץ על השרשרת התפעולית, והרבה פחות “מרווח נשימה” בין גלי הטיסות.

ברשות מציינים שגם פתיחת חופשת החנוכה במערכת החינוך תרמה לעלייה בביקושים, ובשילוב חזרת חברות תעופה וקווים לתדירות גבוהה יותר, מתקבלת תנועה שמזכירה יותר את דפוסי סוף השנה שהיו מוכרים לפני התקופה האחרונה. בפועל, בתקופות כאלה הביקוש לא מגיע רק מנופשונים קצרים, אלא גם מנסיעות משפחתיות, ביקורי קרובים, וחופשות שמתיישבות על כמה ימי חופש רצופים, מה שמעלה את העומס גם באמצע השבוע ולא רק בסופי שבוע.


כבר עכשיו רואים עומס, ויש עוד שלושה ימי שיא בדרך

אחד מימי השיא חל כבר היום, יום ראשון, ה-14 בדצמבר, עם כ-65 אלף נוסעים שעוברים בנתב״ג. המספר הזה לא נשאר על הנייר. הוא מורגש בשטח בצ’ק אין, בבידוק, באזורי העלייה למטוס וגם בנתיבים הפנימיים של הטרמינל. לשם השוואה, בדצמבר 2023, בתחילת המלחמה, ביום העמוס ביותר של חנוכה עברו כ-20 אלף נוסעים בלבד, פער שמחדד כמה מהר השוק יודע “להתכווץ ולהתרחב” בהתאם למצב.

ימי שיא נוספים צפויים במהלך החג:

קיראו עוד ב"בארץ"
  • יום חמישי, 18 בדצמבר 2025: כ-65 אלף נוסעים בטיסות בינלאומיות

  • יום ראשון, 21 בדצמבר 2025: כ-63 אלף נוסעים

  • יום שני, 22 בדצמבר 2025: כ-65 אלף נוסעים

אז תהיו מוכנים לתורים ארוכים ולעומסים בשעות השיא סביב גלי המראות ונחיתות, עם יותר לחץ בעמדות הבידוק, הבידוק הביטחוני וביקורת הדרכונים, במיוחד בימים שבהם התנועה עוברת את רף ה-60 אלף נוסעים. בימים כאלה, “הצוואר בקבוק” לא תמיד באותו מקום. לפעמים זה מתחיל בעמדות הצ’ק אין, לפעמים בבידוק הביטחוני, ולפעמים דווקא בשערים כשכמה טיסות יוצאות כמעט במקביל. מי שמכיר את נתב״ג יודע שההבדל בין יום סביר ליום צפוף הוא לא רק במספר הנוסעים, אלא בפיזור שלהם לאורך היום ובכמה “גלים” נופלים על אותן שעות.


חופשת החנוכה פוגשת את חג המולד ומעלה ביקוש ליעדים מסוימים

השנה יש גם עוד גורם שמוסיף ביקוש, חג המולד חל ב-24 בדצמבר ומצטלב עם ימי חופשת החנוכה, מה שמעלה את העניין ביעדים באירופה ובצפון אמריקה. כששתי התקופות האלה חופפות, זה משפיע גם על תפוסת הטיסות וגם על העומס בשדות התעופה בחו״ל, במיוחד בערים שמקבלות הרבה תיירות בדצמבר.

לפי רשות שדות התעופה, היעדים המבוקשים ביותר בתקופה הם ארצות הברית, איחוד האמירויות, יוון, הונגריה וצרפת. עבור חלק מהנוסעים מדובר בחופשות קצרות באירופה, ועבור אחרים בטיסות ארוכות לצפון אמריקה או נסיעות משפחתיות סביב החגים. זה גם מסביר למה בחלק מהקווים רואים “התכנסות” של ביקושים על ימים ספציפיים, ולא בהכרח פיזור אחיד לאורך כל החופשה, בעיקר סביב תאריכי יציאה וחזרה נוחים.


דצמבר מתקרב לרמות של שנות שיא, ושנת 2025 בדרך ל-18.4 מיליון נוסעים

ברשות שדות התעופה מציינים שחודש דצמבר 2025 מתאפיין בתנועת נוסעים גבוהה, שמתקרבת לרמות שנרשמו בשנים חזקות כמו 2019 ו-2022. כיום פועלות בנתב״ג כ-60 חברות תעופה בינלאומיות, נתון שמסמן המשך חזרה של היצע הטיסות. מבחינת שוק התעופה, זה מספר שמספר סיפור של זמינות קווים, חזרה של תדירויות, ובעיקר יכולת להציע יותר מושבים בתקופות שבהן הביקוש מתעורר.

לפי הרשות, אנחנו צפויים לסיים את השנה עם כ-18.4 מיליון נוסעים בטיסות בינלאומיות, שימריאו וינחתו בכ-114 אלף טיסות. בשורה התחתונה, המספרים של דצמבר וחנוכה נותנים תמונת מצב של התאוששות בתנועה, אבל קצב ההמשך עדיין תלוי בהיקף הפעילות של חברות התעופה וביכולת לשמור על רצף תפעולי בתקופות עומס, במיוחד כשהתנועה מתרכזת סביב “חלונות” של יציאה וחזרה בחגים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    שיוקר המחיה מכביד על הציבור הם יוצאים להרגע בחול ויפוצצו חבילות דולרים מסכנים נכון (ל"ת)
    משה ראשלצ 14/12/2025 20:56
    הגב לתגובה זו
חשבון חשמל (X)חשבון חשמל (X)

חשבון החשמל יעלה ב-1.5% בינואר - איך תוכלו להוריד אותו ב-6%?

איך אפשר לחסוך 300-400 שקלים בשנה, מה קורה בשוק החשמל, ואיך לקבל הנחות גדולות יותר?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חשבון חשמל

חשבון החשמל שלכם יעלה בינואר. התעריף יעלה ב-1.5% ומדובר בכ-6 שקלים לחודש לצרכן ממוצע. מדובר על עלייה שנתית של כ-70 שקל בשנה. אולי לא סכם גדול, אבל כשעולים המחירים והתעריפים מכל הכיוונים זה מצטבר. אבל יש דרכים להוזיל את עלויות החשמל. חשבון ממוצע עשוי לרדת ב-300 שקלים בערך, אם תעברו לספקים החדשים. 

כ-350 אלף משקי בית ועסקים עברו לספקים החדשים ים, מדובר על פחות מ-10% ממשקי הבית והעסקים. הרוב ממשיך לשלם את התעריף של חברת החשמל, למרות שהוא יקר יותר. האפשרות לעבור לספקים החדשים קיימת כבר שנה וחצי, אבל אי אפשר להכתיר אותה כהצלחה. אין גם פרסום משמעותי, ומעבר להכל - אין תמריץ מספיק גדול (כ-25 שקל בחודש) ויש חשש לעבור מחברת החשמל. אנשים שרגילים לחברת החשמל ומרגישים בטוחים איתה, יסכימו וירצו לעבור, אבל התמריץ צריך להיות גדול יותר וצריך להסביר להם שאין שום שינוי בתשתיות.  

הספקים ממשיכים עם אותה אספקה ותשתית, שנותרת בבעלות חברת החשמל. ולמרות זאת המעבר איטי, אם כי בקצב הזה, נגיע למעל 500-520 אלף משפחות עוד שנה. מהפכות לא נעשות תוך יום, אולי זה הקצב שהשינויים האלו מחלחלים לציבור. בכל מקרה, המעבר פשוט: הזנת פרטי חשבון באתר הספק, אישור תוך יום-יומיים, ללא ניתוק או שינוי טכני.

הנחות של עד 400 שקלים בשנה

ההנחה נעה בין 5% ל-7% על רכיב האנרגיה. לצרכן ממוצע שמשלם 400 שקלים חודשיים (4,800 שקלים שנתיים), החיסכון השנתי עומד על 240-336 שקלים. במשקי בית עם צריכה גבוהה יותר החיסכון מגיע בקלות ל-400 שקל בשנה.

מעבר לכך, המסלולים המבוססים על שעות שיא (12:00-17:00) ושפל (23:00-7:00), מציעים פוטנציאל גבוה יותר: הנחות של 15% בשעות היום ו-20% בלילה, שיכולות להגיע ל-15-20% חיסכון כולל. ד