תיקון ההנחיות ליישום סעיף 28 לחוק פיצויי פיטורים
סעיף 28 לחוק פיצויי פיטורים, תשכ"ג-1963 (להלן: "חוק פיצויי פיטורים") קובע, מתי יינתן תוקף להסכם, לפיו שכר העבודה כולל פיצויי פיטורים. בהתאם לסעיף 28 לחוק, יש לקבל אישור להסכם מאת שר העבודה (כיום שר התמ"ת) או מי שהוסמך על ידיו לכך, ובלבד שאין הסכם קיבוצי החל על המעביד והעובד, המחייב תשלום פיצויי פיטורים.
משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה פרסם הנחיות ליישום סעיף 28 לחוק, שתחילתן ביום 1.1.2009. להלן עיקרי ההנחיות:
גובה השכר
-------------------
במקרה בו גובה השכר המצוין בהסכם עולה על 6 פעמים שכר המינימום במשק והוסדר לגביו הסדר פנסיוני מלא, יינתן האישור לגבי החלק העודף של השכר. במקרה בו השכר, שבא בחשבון לחישוב פיצויי הפיטורים מורכב מרכיב קבוע ורכיב משתנה (שכר קבלני, עמלות, אחוז מהרווחים וכד'), האישור יינתן לגבי הרכיב המשתנה ובלבד שהרכיב הקבוע לא יפחת מ-4 פעמים שכר המינימום והוסדר לגביו הסדר פנסיוני מלא.
החל מיום 1.1.2010 יינתן אישור במקרה בו גובה השכר המצוין בהסכם עולה על 8 פעמים שכר המינימום במשק וניתן לגביו הסדר פנסיוני מלא. האישור, יינתן לגבי החלק העודף של השכר. במקרה בו השכר המצוין בהסכם מורכב מרכיב קבוע ורכיב משתנה, יינתן האישור לגבי הרכיב המשתנה ובלבד שהרכיב הקבוע לא יפחת מ-5 פעמים שכר המינימום והוסדר לגביו הסדר פנסיוני מלא.
במקרים בהם נקבע שכר שעתי יחושב השכר הקובע בהכפלת שכר שעה ב-186
תקופה
-----------
נקבעה בהסכם תקופת העסקה קצובה, האישור יינתן רק במידה שתקופה זו לא תפחת משנה.
מקום ואופן ההגשה
-----------------------------
בקשה לאישור הסכם תוגש בצרוף ההסכם המקורי למחוז בו מצוי מקום העבודה, לגביו מוגשת הבקשה.
מועד ההגשה והארכה
--------------------------------
טיפול בבקשה לפי סעיף 28 תטופל אם תוגש תוך 60 יום ממועד חתימת ההסכם. בקשות המוגשות בתקופה העולה על- 60 יום יטופלו במקרים חריגים באישור הממונה הראשי על יחסי עבודה.
מקרים חריגים
--------------------
אישורים חריגים שלא בהתאם לאמור בחוזר מדיניות זה, יינתנו בכפוף לנימוקים מיוחדים שירשמו על ידי הממונה הראשי.
הסכם שתנאי מתנאיו מנוגד לחוקי המגן
----------------------------------------------------------
לא יינתן אישור להסכם הכולל הוראות שבניגוד לחוקי המגן או לתקנת הציבור.
(*) המידע באדיבות "כל עובד" - מרכז המידע בדיני עבודה של "חשבים-HPS"

"לא ייתכן שלאומי הגיע לשווי 100 מיליארד על חשבון הציבור"
שר האוצר מציג את מתווה התקציב - הוא רומז להעלות את המסים על הבנקים או להפחית את הרווחים שלהם לטובת רווחת הציבור: "בנק ישראל גרם לעלית רווחי הבנקים מ-8 מיליארד שקל ל-30 מיליארד בשנה. זה לא ייתכן"
שר האוצר וצוות המשרד, לצד מנהל רשות המסים, הכלכן הראשי ובכירי המשרד מציגים כעת את מתווה התקציב לשנה הבאה. זה עדיין לא המספרים (נעדכן בהמשך), אבל המסר ברור - המילואימניקים במרכז, המסים לציבור צפויים לרדת; הבנקים על הכוונת. "מי שמשרת מקבל הרבה יותר וזה הכי צודק", אומר בצלאל סמוטריץ', שר האוצר, "אנחנו נוריד מסים לאדם העובד. אנחנו נעשה את זה תוך שמירת המסגרות התקציביות, תוך הטלת מס רכוש ומסים נוספים שצריך להעלותם".
"הורדת מס הכנסה מעודדת צמיחה. יש תוכנית מפורטת של הורדת מסים. 20% מאוכלוסיית ישראל משלמת 80% מנטל המס. אנחנו נוריד את נטל המסים ונגדיל צמיחה. זה יהיה במיליארדים גדולים זה לא יהיה בשוליים".
סמוטריץ' סימן כאמור את הבנקים ובצדק - "ההתנהלות של הבנקים היא שערורייה. אי אפשר לתפוס שהרווח גדל מ-8 מיליארד שקל ל-30 מיליארד בשנה רק כי הנגיד מחליט להעלות ריבית. לא ייתכן שלאומי הגיע לשווי 100 מיליארד על חשבון הציבור".
"במקום שהבנקים יוציאו הרבה כסף על פרסום בכל מקום שיחזירו את הכסף לציבור הלקוחות שלהם. מדברים על גימיקים שהם נותנים לציבור, זה גימיקים. שולי הרווח של הבנקים חסרי פרופורציות. אין שום סיבה למספרים האלו.
- סמוטריץ' מבטיח: "מחירי הדירות יירדו, המסים יירדו" - האם להאמין לו?
- סמוטריץ’: “אין כוונה לפגוע בהטבות המס בקרנות ההשתלמות”
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"בקשר ליוקר המחיה, אנחנו באוצר ובממשלה נחושים להוביל רפורמה משמעותית מאוד במשק החלב. אנחנו נשמור על החקלאים. נשמור על החקלאות. נשמור על החקלאות שלנו, נשמור על הנכסים שלנו, אבל נדאג שהמחירים לצרכן ירדו. גם התקציב הביטחוני צריך לעבור חשיבה מחדש וצריך להיות הרבה יותר יעיל. יש הרבה מה לקצץ בתקציב הביטחון".
