בדרך לרתיחה: מה יקרה כשבזק תציע טריפל-פליי?
לקראת ירידת נתח השוק של בזק בסקטור הפרטי ל-85%, הוציא משרד התקשורת שימוע לקבוצת בזק בו הוא מודיע לה כי תוכל להתחיל לשווק חבילות משולבות (אינטרנט, טלוויזיה וטלפוניה – המונח הלועזי הוא Triple-Play), כאשר החברה תהיה חייבת לשווק כל מרכיב גם באופן נפרד ובתנאים זהים לאלו הניתנים במסגרת החבילה (כלומר אין הנחת סל שירותים).
ההנחה הרווחת בשוק התקשורת וגם בקרב פעילי שוק ההון המשקיעים בחברות התקשורת היא כי משמעותה של חבילת שירותים פריקה (כלומר ניתן לרכוש כל שירות בנפרד בתנאים זהים) היא זניחה וכי לא תאפשר לבזק להתחרות כראוי מול HOT המשווקת חבילת שירותים משולבת תוך מתן הנחות משמעותיות למנויי ה- Triple-Play. האומנם?
יעדים מאתגרים ל-HOT
HOT, כאמור, הנה החברה היחידה בישראל המסוגלת והמורשית לספק חבילות טריפל-פליי. לפיכך, ניתן היה לצפות כאשר ניידות המספרים נותנת רוח גבית, כי החברה תגדיל בקצב מאד מהיר את בסיס מנויי הטלפוניה והאינטרנט (בהנחה כי את כמות מנויי הטלוויזיה קשה להגדיל לאור השליטה של החברה בתחום).
נזכיר כי החברה סיימה את שנת 2007 עם כמות מנויי טלפוניה של כ-323 אלף והיעד שהוזכר מספר פעמים לסוף שנת 2008 הוא 500 אלף מנויים. הערכתנו היא כי בתום המחצית הראשונה, עומדת כמות מנויי הטלפוניה על פחות מ-410 אלף מנויי טלפון. אם כך, היעד לסוף השנה נראה מאתגר במיוחד. גם מנתוני משרד התקשורת ניתן ללמוד כי קצב איבוד המנויים של בזק הולך ויורד בחודשים האחרונים, בניגוד לחודשים הראשונים של השנה, בהם ניתן היה לראות את תרומת ניידות המספרים לקצב גיוס מנויי הטלפוניה של HOT ו-012 סמייל.
השאלה המתבקשת היא האם טריפל-פליי הוא הכרח ואם כן באיזו מתכונת. ננסה לספק כאן חלק מהתשובות בהתבסס על הניסיון הקצר בעולם ועל אסטרטגיות טריפל-פליי של חברות ייעוץ בינ"ל.
תפקידה של חבילת הטריפל-פליי
מודלים עסקיים של טריפל-פליי ממשיכים לצבור פופולריות בעולם הטלקום והמדיה. בסוף שנת 2006, למעלה מ-20% מבתי האב באירופה היו מחוברים לחבילת שירותים משולבת. כיום העוגן העיקרי של שיווק חבילות משובות הוא המחיר כלומר היקף הסבסוד או ההנחה שבחבילה. חברות המחקר מציינות כי במדינות מסויימות ואצל מפעילים מסויימים, שיעור ההנחה של חבילה משולבת לעומת רכישת כל שירות בנפרד מגיע עד ל-50%. הסיבה העיקרית לכך היא כי עד כה, חברות הטלקום השונות ראו במודל הטריפל-פליי מודל דפנסיבי המבוסס על "דחיפת" השירות ללקוח בניגוד ל"משיכת" השירות ע"י הלקוח.
רוב חברות הטלקום הקיימות מרגישות היטב על בשרן את הירידה בהכנסות הנובעות מכל שירות מסורתי אותו הן מספקות (כמו טלפוניה קווית, צפיה בתשלום וכו') וזאת כתוצאה מ"פלישה" של מפעילים אחרים לתחומים אלה. למעשה החבילה המשולבת נתפסת כאמצעי למניעת נטישה (וזו גם האסטרטגיה של HOT למניעת נטישת מנויים ל- yes) ולכן הדגש העיקרי של החברות הוא על המחיר המסובסד.
חבילה מבוססת מחיר פוגעת במרווחים
הסיכונים בהצעת חבילה משולבת בדגש על מחיר בלבד לאורך זמן הם רבים. עם הזמן כאשר יותר ויותר מפעילים מציעים חבילות בהנחה, הצרכן הופך אדיש למפעיל ואז האמצעי למניעת נטישה מאבד מערכו. במקביל, המפעיל עלול להמשיך לראות ירידה בהכנסות כתוצאה מהסבסוד למרות שמירה על נתח שוק או האטה של הנטישה. במדינות מסויימות באירופה כמו צרפת, בלגיה ואיטליה חברות ה"בזק" המקומיות הצליחו לשמר נתח שוק ואולי אף הגדילו, כאשר מנגד הן נלחמות שלא לאבד הכנסות. הבעיה העיקרית היא שעל מנת לספק חבילה משולבת, החברות נדרשו להשקעות קפיטליות נוספות בתשתית והוצאות תפעול כמו רכישת תוכן, שיווק וכדומה – המשמעות פגיעה במרווחים.
פיתוח יתרונות יחסיים עשוי למנוע פגיעה במרווחים
השינוי שמתחיל לחלחל אצל חברות התקשורת, כאשר אספקת חבילות משולבות הופכת לשגרה, הוא מעבר מ"דחיפה" ללקוח ליצירת צורך אצל הלקוח ומניעת האדישות שלו למפעיל (כתוצאה מדגש על מחיר שמאבד מייחודו). האסטרטגיות החדשות המוצעות ובהן כבר ניתן להבחין אצל חלק מהמפעילות, הן פיתוח של יתרונות יחסיים והתרחקות מהדגשת המחיר.
דוגמאות לפיתוח יתרונות יחסיים הם העצמת המותג, שימת לב מיוחדת לאיכות השירות כולל שירות ממוקד אחד ותשלום בחשבונית אחת, השקעה בחווית הלקוח באמצעות תכני פרימיום מפולחים, השקעה בציוד ידידותי למשתמש בבית הלקוח, השקעה בתשתית לצורך מתן שירותי IPTV (טלוויזיה מבוססת אינטרנט) באיכות שידור גבוהה וצורך הספקת מהירויות גלישה גבוהות יותר. המעטפת של היתרונות היחסיים צריכה להיות בידול כל אחד מהשירותים אותם מציעה חברת התקשורת (קול, אינטרנט, וידאו ואף סלולר) כך שהלקוח ירגיש "תשוקה" לכל שירות גם בנפרד – אז הוא יעזוב את נושא המחיר וכך ניתן יהיה לשפר המרווחים מבלי לאבד נתח שוק.
בחזרה לבזק ו-HOT
בזק נמצאת במצב מעט שונה מזה של מפעילות דומות באירופה בכך שהיא כבר מחזיקה בכל מרכיבי ה-Quadruple-Play (קול, אינטרנט, תוכן וסלולר). אימוץ האסטרטגיות החדשות של חבילה משולבת ע"י בזק עשוי להפריך את האקסיומה לפיה חבילה פריקה לסך חלקיה היא חסרת משמעות. אז למרות אי ההסכמה של בזק עם מדיניות משרד התקשורת, בזק צריכה למקסם את התועלת הטמונה במתן חבילה משולבת ללא הנחת מחיר.
הדרך הנכונה היא לעטוף חבילה זו בחוויית לקוח (כמו שירות הרשתות הביתיות של בזק, שידורים באיכות גבוהה – HD וכדומה) ואיכות שירות כאלה שיצרו אצל הלקוח "תשוקה". נוסיף לכך את הודעת החברה כי היא מתכוונת להשקיע ברשת מהדור החדש שתאפשר גלישה סופר מהירה ו-IPTV והנה יש גם פתרון לעתיד. בדרך זו ובמקביל לתהליכי ההתייעלות שהחברה עוברת מאז עברה לידיים פרטיות, היא תוכל להגדיל מרווחים ולשפר תזרימי מזומנים לשביעות רצונם של בעלי המניות שלה ומשקיעיה.
HOT נדרשת להמשיך ולהשקיע בשיפור השירות והתדמית שלה ובמקביל לייצר ערך מוסף למנוייה באמצעות התוכן ב-VOD למשל והבטחת מהירויות גלישה גבוהות. כנראה שלא רחוק היום בו החברה תדרש להשקיע גם בשדרוג התשתית שלה למען שירותים עתידיים. סוגיית החבילה המרובעת, הכוללת סלולר, תיפתר ככל הנראה ע"י השתייכות לקבוצת IDB המחזיקה בסלקום או ע"י השקת שירות מפעיל סלולרי וירטואלי (MVNO). בהתקיים כל אלה, עם הזמן תוכל החברה לצמצם את הסבסוד בחבילה ובכך לשפר גם היא את רווחיותה ואת תזרימי המזומנים אותם היא מייצרת.

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה
כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים
רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.
מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות.
בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.
רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.
יגדיל את הצריכה הפרטית
הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.
- מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים
- העלימו מאות מיליוני שקלים - וזה העונש שנגזר עליהם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

21 חשודים נעצרו בחשד לזיוף תקנים בהיקף של 15 מיליון שקל
בתום חקירה סמויה, עוכבו 21 חשודים בחשד למעורבות בביצוע עבירות שחיתות ציבורית חמורות בהן, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שוחד, הלבנת הון, עבירות על חוק מע"מ ועל פקודת המכס ועבירות על פקודת היבוא והיצוא וחוק התקנים
במסגרת שיתוף פעולה בין היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ), להב 433, חקירות מכס מע"מ ת"א, בקרת יבוא במכס אשדוד ומשרד הכלכלה והתעשייה, עלה חשד כי אחת ממעבדות הבדיקה בתחום יבוא מוצרים לישראל, חברה לגורמים עבריינים ויחדיו קשרו לקשר שוחדי ומרמתי, במסגרתו שוחררו והופצו כמויות גדולות של מוצרים החייבים עמידה בדרישות תקנים רשמיים, מבלי שעברו את מלוא הבדיקות הנדרשות, ובנוסף לא הועבר הדיווח הנדרש לרשויות בהתאם.
מרגע שנודעו החשדות האמורים, הוקפאה ההכרה של המעבדה לבדיקות יבוא. בנוסף, עלו חשדות על קשר בין החשוד המרכזי למעבדה במערכת שוחדית, כאשר הוא מפנה אליה יבואנים, תמורת תשלום עמלות ואילו המעבדה בתמורה, מאשרת את שחרור המוצרים. ללא ביצוע הבדיקות וללא דיווח לרגולטור, כנדרש.
בדרך זו, עולה החשד, כי נכנסו לישראל כמויות גדולות של מוצרים החשודים כמסוכנים,
ללא הבדיקות הנדרשות וללא הדיווח הנדרש לרשויות. בשלב זה, על פי החשדות, המוצרים או מרביתם הועברו לשטחים. החקירה מלווה על ידי היחידה המשפטית לתיקים מיוחדים ברשות המיסים ויחידת התביעה הפלילית במשרד הכלכלה. סך עבירות המס נכון ליום זה של החקירה הינן למעלה מ-15 מיליון
שקל.
הליך היבוא התקני
הליך יבוא תקני לישראל נבנה כך שיוודא שכל מוצר שנכנס לשוק המקומי עומד ברף בטיחות ואיכות בסיסי, כך שגם המדינה וגם הצרכן לא נפגעים. הכל מתחיל ברשימון היבוא שמוגש למכס, מסמך רשמי שבו היבואן מפרט את כל פרטי הסחורה, היכן יוצרה, מה ערכה הכספי ומה הייעוד שלה. לאחר מכן מגיע שלב קריטי של בדיקות מעבדה ותקינה: מוצרים מתחומים רגישים כמו חשמל, צעצועים לילדים, קוסמטיקה או ציוד רפואי חייבים לעמוד בתקנים ישראליים מחייבים. כאן נכנסות לפעולה המעבדות המורשות, שאמורות לבדוק אם המוצרים אכן תואמים את התקנות מבחינת בטיחות שימוש, חומרים מסוכנים או התאמה חשמלית.
- 5 בכירים באוטומקס נעצרו בחשד לעבירות רבות
- נחשפה תשתית להלבנת הון בקריפטו בהיקף עשרות מיליוני דולרים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, היבואן מחויב לשלם את כלל המיסים הנדרשים, מכס, מע"מ ולעיתים מסי קנייה נוספים, לפני שהמוצרים יכולים להשתחרר מהנמל. רק כאשר כל התנאים הללו מתקיימים, מקבל היבואן אישור רשמי לשחרור הסחורה לשוק המקומי ולהפצתה לצרכנים. כאשר התהליך הזה נעקף באמצעות שוחד, זיוף אישורים או העלמות מס, נגרמת פגיעה משולשת: ראשית, הציבור חשוף למוצרים שעלולים להיות מסוכנים, החל במוצרי חשמל לא תקינים ועד צעצועים עם חומרים רעילים; שנית, נפגעת התחרות מול יבואנים שמקפידים על החוק ונדרשים להוצאות גבוהות יותר; ושלישית, נגרע כסף רב מקופת המדינה עקב אובדן מסים.
וכך, הפרשה הנוכחית לא רק שגורעת כספים מהמדינה לטובת מוצרים שחלקם מועברים לשטחים, אלא גם חושפת את הציבור למוצרים שעלולים להוות סכנה.