תשובה ודנקנר מסמנים את התחתית?
לאחר מהלכים של ירידות שערים חדות (במניות ובאג"חי) עולה השאלה אם זה כל כך זול אז למה בעלי השליטה לא קונים? השבוע תשובה (קבוצת דלק) ודנקנר (דיסקונט השקעות) סיפקו לנו שתי עסקאות בעלי עניין מעניינות, בואו ננסה לראות מה הם אומרים לנו.
קבוצת דלק של יצחק תשובה ביצעה השבוע רכישות מסיביות של מניית דלק נדל"ן, בהיקף כולל של מעל ל- 80 מיליון שקל, בכך הגדילה הקבוצה את אחזקותיה בדלק נדלן בכ- 6%. במהלך הזה "הרגה" דלק קבוצה שתי ציפורים במכה אחת: זאת קודם כל הבעת אמון שאינה משתמעת לשתי פנים בדלק נדל"ן (שהשוק הביא אותה למחירים שבהחלט לא מעידים על אמון השוק בפעילותה) ובנוסף, רוב המניות (כ- 72 מיליון שקל) נרכשו מטאו, כך שאחזקתה אינה "מאיימת" ללחוץ עוד על המנייה (כמו שקרה בהרבה מהאחזקות של טאו שנלחצו כלפי מטה).
יש לשים לב כי לאחר מסע הרכש הזה (שנראה לי שהוא עוד לא נגמר), אחזקות בעלי העניין בדלק נדל"ן עלו לרמה של כ- 80%, מה שיביא את החברה לצאת מהמדדים בעדכון הבא בדצמבר 2008, שכן אחזקות הציבור הן פחות מ- 25% (אלא אם כן קבוצת דלק תפיץ מניות או שבנק הפועלים, שזו אחת האחזקות הריאליות שלו, יממש מניות ולא יהיה בעל עניין).
גם דיסקונט השקעות, מקבוצת אידיבי של נוחי דנקנר, משקיעה מילונים רבים ורוכשת בתקופה האחרונה מנות של נכסים ובניין. זה התחיל בהצעת רכש לכ- 16% ממניות נכסים ובניין שנענתה באופן חלקי מאוד (כ- 50 מיליון שקל) והמשיך ברכישה נוספת ביום חמישי בשוק הפעם, של מניות בהיקף של כ- 48 מיליון שקל, כך שבתקופה קצרה הגדילה דסק"ש את אחזקתה בחברה בכ- 6% נוספים, והביאו את אחזקתה לרמה של כ- 74.7%, מה שאומר שאם מסע הרכישות יימשך, גם נכסים ובניין בעדכון המדדים הבא בדצמבר 2008 תהיה מועמדת לצאת מהמדדים בשל אחזקות ציבור נמוכות מ- 25%.
מהגרף המצורף ניתן לראות כי מסע הרכישות במניות הנדל"ן של דנקנר ותשובה בוצע במחירים שהם נושקים לתחתית, כאשר נכסים ובניין ודלק נדל"ן (ששתיהן חלק ממדד נדל"ן 15) מציגות ביצועים נחותים משל המדד. ועולה השאלה האם שני הטייקונים אומרים לנו משהו, או אולי מסמנים את התחתית.

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
