וול סטריט סגרה בעליות שערים חזקות: טבע זינקה 5.15%
המדדים המובילים בוול סטריט סגרו את יום המסחר בעליות שערים חזקות. המדדים פתחו את יום המסחר דווקא בירידה, לאור אכזבה ראשונית מתחזיותיה של ענקית השבבים אינטל, אשר הנמיכה את תחזית המכירות לרבעון הרביעי, אך בהמשך לאחר פרסום דו"ח מלאי הנפט אשר הפתיע לטובה עברו המדדים לעליות שערים, כשמדד הנאסד"ק מוביל את העליות. בהמשך המסחר התגברו העליות, לאחר פרסום ספר הבז' של הפד בארה"ב, אשר בו צוינו הבכירים כי כלכלת ארה"ב המשיכה לצמוח בקצב מתון בחודש ספטמבר. עוד מסתמן, כי שוק הנדל"ן בארה"ב עדיין חם, זאת כשקצב התחלות הבניה אשר פורסם היום רשם עליה מפתיעה בחודש ספטמבר, כשהגיע לרמה השלישית הכי גבוהה שנרשמה בארה"ב מעולם.
מדד הנאסד"ק סיים בעליה של 1.7% לרמה של 2,091 נקודות, מדד הדאו ג'ונס הוסיף 1.25% לרמת 10,414 הנקודות.
בזירת הנפט כאמור, משרד ה-E.I.A האמריקני פירסם היום את דו"ח מלאי הנפט השבועי. על פי הדו"ח הממשלתי, מלאי הנפט הגולמי זינק בשבוע שתם ב-14 באוקטובר בשיעור מפתיע של 5.6 מיליון חביות, זאת לעומת תחזיות האנליסטים לעליה של 2 מיליון חביות בלבד. בצידו השלילי של המתרס, מלאי התזקיקים, אשר כולל נפט להסקה אשר נחוץ ביותר בעונת החורף, רשם ירידה של 1.9 חביות, זאת לעומת תחזיות האנליסטים לירידה של 1.7 מיליון בלבד. בעת סגירת המסחר בוול סטריט נסחר הזהב השחור בירידות של 1.2% לרמה של 62.4 דולר לחבית.
נתוני מאקרו
היום פורסם מספר התחלות הבניה החדשות לחודש ספטמבר החולף, אשר עמד על 2.11 מיליון יחידות, הרמה השלישית הכי גבוהה שנרשמה בארה"ב. העליה הינה מפתיעה, שכן האנליסטים ציפו לירידה במספר התחלות הבניה לקצב שנתי של 1.98 מיליון יחידות עוד נתון חשוב שפורסם הינו מספר אישורי הבניה, אשר מסמן על אמון חברות הנדל"ן בעתידו של השוק. נתון זה רשם עליה לקצב שנתי של 2.19 מיליון, זאת לעומת קצב של 2.14 בחודש אוגוסט, ולעומת תחזיות האנליסטים, אשר צפו ירידה לקצב של 2.08 מיליון אישורים.
אמריקניות במרכז
במרכז המסחר היו, כאמור, מניותיה של יצרנית השבבים הגדולה בעולם, חברת אינטל (INTC) אשר סגרו בירידה של 0.3% לרמה של 23.65 דולר, זאת כשהספיקו להיסחר במהלך יום המסחר בירידות של כ-4% לאחר שאמש איכזבה החברה בתחזית המכירות שסיפקה עבור הרבעון הרביעי של השנה. את תחזיות האנליסטים לרבעון השלישי, לעומת זאת, הצליחה אינטל לעקוף, אך את המשקיעים בוול סטריט מעניין, כידוע, העתיד ולא העבר.
מפעילת מנוע החיפוש, יאהו! (YHOO) בלטה במסחר היום וזינקה ב-6.38% לרמה של 35.85 דולר, זאת בעקבות תוצאות רבעון 3 מצוינות עליהן דיווחה אמש. מכירות החברה הגיעו לגובה 932 מיליון דולר - גידול של 42% אל מול רבעון מקביל וגבוה מהקונצנזוס בשווקים ל-917 מיליון. בנטרול הוצאות חד פעמיות הגיע הרווח של יאהו ל-16 סנט למניה - זינוק של 80% אל מול הרבעון המקביל, אשתקד וגבוה ב-2 סנט מהתחזיות.
ישראליות בוול סטריט
ענקית הפרמצבטיקה הישראלית, טבע (שסימולה TEVA), ממשיכה לככב בכותרות גם השבוע, כשמניותיה טיפסו היום בשיעור של 5.15% לרמה של 36.73 דולר. החברה הגיעה להסדר עם Wyeth לגבי ה-Effexor נגד דכאון. לטענתה של Wyeth, הופר הפטנט של תרופת ה-Effexor נגד דכאון על ידי הגרסה הגנרית של טבע. השתיים הגיעו להסדר הכפוף לאישור וועדת הסחר הפדרלית (FTC) ובית המשפט המחוזי בניו ג'רזי. בליהמן ברדרס העריכו היום, כי ההסכם עשוי לתרום לטבע הכנסות של כ-200 מיליון דולר בתקופת הבלעדיות.
עוד מליהמן ברדרס. בנק ההשקעות העניק למניות נייס ולמניות קומברס המלצת "קניה חזקה" וזאת, הסבירו האנליסטים בירידות השערים החדות מהן סבלו השתיים מאז תחילת החודש. קומברס איבדה 9% ונייס צנחה ב-8%.
עוד בנוגע לשתיים אלו - מניותיה של נייס סגרו בירידה של 0.65% לרמה של 41.4 דולר, זאת למרות הודעתה על רקע שת"פ אסטרטגי עם חברת SAS לפיתוח מוצר משותף. מניות קומברס עלו בשיעור של 2.4% לרמה של 24.43 דולר, זאת לאור הודעתה, כי סיפקה פתרון SMS וביליניג למיליקום - מפעילת שירותי סלולאר באמריקה הלטינית.
מניות ג'קדה (JCDA) הוסיפו 2.1% לרמה של 3.38 דולר, זאת לאחר שהודיעה היום על הסכם הפצה חדש עם חברת AVAYA גלובל קונטקט ההודית.
פאנדטק (שסימולה: FNDT) אשר מניותיה דלות בסחירות בארה"ב, סגרו בירידה קלה של 1.08% לרמה של 10.03 דולר, זאת על רקע הודעתה מהיום על הסכם לרכישת רדיוס פרטנרס.
ענקית אבטחת המידע, חברת צ'קפוינט (שסימולה: CHKP), השילה %0.7 לרמה של 21.3 דולר. חברת הבת של צ'קפוינט, Zonelabs הודיעה היום על השקת מוצר Anti-Spyware חדש, אשר יבוסס על הדור הבא של טכנולוגיית ה-Firewall מבית פיתוחה של החברה.

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה
אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)
לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI.
אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים.
מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד.
כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז
תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים
עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.
- ה-AI כבר מחליף עובדים וזה הולך ומתעצם - נתונים מדוח התעסוקה בארה"ב
- עובד ותיק פוטר כשנה לפני פרישתו, תבע - ויפוצה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות.

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר
משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה
כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים
משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".
בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.
אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.
לצפיה בועידה -
- משרד התחבורה מגביר היערכות לרעידת אדמה הרסנית
- מהומה בועדת הכלכלה: "מחירי התחבורה הציבורית יעלו ב-18% בשנת 2024"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה
איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה
האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.
לא נתקעת בפקקים?