הציעו לכם רכב חברה? מסתבר שזה לא בהכרח משתלם לכל אחד
במקומות עבודה רבים ניתנת זכות הבחירה לעובדים לקבל רכב ויש מי שרואים ברכב חברה כסמל סטטוס שמעיד על מעמד במקום העבודה. מאוד כיף להיכנס לתחנת דלק מבלי לשלם כלל, במיוחד בתקופה בה מחירי הדלק בעלייה. החל משנת 2010 שווי השימוש של רכב חברה שממנו נגזר המס מתוך תלוש השכר שלכם הוא 2.48% ממחיר הרכב העדכני לפי מחירון.
כך למשל אם שווי הרכב שקיבלתם ממקום העבודה נאמד ב-140,000 שקל, הרי ש-2.48% ממנו הם 3,472 שקלים. בהנחה ששכר העבודה שלכם ברוטו הוא 15,000 שקל, אזי שבתוספת שווי הרכב למס (3,472 שקלים) ייגבו מכם מסים לפי שכר של 18,472 שקלים - גידול של כ-1,550 במס. זהו הסכום שממנו אתם צריכים לגזור את הכדאיות שלכם, כל אחד כמובן בהתאם לשכרו, דרגות המס והטבות המס אם זכאי.
האם זה באמת משתלם?
על פניו, ובהינתן הדוגמה שהצגנו לעלות של כ-1,550 שקל בחודש, ייתכן כי מדובר בדיל טוב עבור רוב האנשים. מדוע? צריך לזכור שכשאתם מקבלים רכב מהעבודה אתם בעצם לא רק מדלק חינם אלא גם נהנים מפטור על עלות הביטוח (שיכולה להגיע לבדה לכ-7,000 בשנה בממוצע), פטור מתשלום על טיפולים במוסך, נהנים משירותי גרירה 24/7 ומהחלפה של המכונית בכל 3 שנים.
אם אתם אנשים שנהנים מנקודות זיכוי מס הכנסה עבור מגוון סעיפים (למשל מגורים ביישוב מזכה או הורים לילדים קטנים) – ייתכן ולא תשלמו כלל מס על שווי השימוש של הרכב, ולכן זה עשוי להשתלם לכם מאוד.
- רכב לעסק: כך תבחרו נכון בין הדגמים, הגדלים והאפשרויות שמתאימות לצרכים שלכם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ובכל זאת, כדי שכל אלו אכן יהיו משתלמים, ובכדי שחיסכון של כ-1,550 שקלים בחודש יהיה מוצדק, תצטרכו לעשות ברכב די שימוש שיצדיק זאת. אם אופי החיים שלכם הוא כזה שבמסגרתו אתם נוסעים הרבה או נוסעים למרחקים, זה יכול בהחלט להשתלם לכם. במקרים כאלו הדלק בדרך כלל מכוסה לחלוטין באמצעות דלקן על חשבון העבודה, ואתם נוסעים יותר על חשבון העבודה. בנוסף, רכב שנוסע יותר גם מאבד את ערכו מהר יותר, וכדאי שזה לא יהיה הרכב שלכם בכזה מקרה.
מצד שני, אם אתם כבר בעלים של רכב חשמלי או היברדי שחונה לכם בבית, ייתכן שאת החיסכון בתשלום על הדלק אתם כבר מרגישים, וגם עלויות הביטוח פחות גבוהות ברכבים מהסוג הזה. עם זאת, הכל בסופו של דבר מתחיל ונגמר בכמות הנסיעות השנתית שלכם, כמה ק"מ אתם נוסעים בשנה. רכב פרטי נוסע בממוצע כ-18,000 ק"מ בשנה ואילו רכב חברה נוסע בממוצע כ-28,000-30,000 ק"מ בשנה.
בשורה התחתונה יש כאן הרבה מרכיבים - אזור המגורים שלכם, שכר הברוטו, כמות הילדים, הרגלי הנסיעה, האם אתם כבר מחזיקים ברכב משלכם ועוד. החישוב הוא אינדיבידואלי אבל אין ספק כי זו עסקה משתלמת במיוחד עבור מי שכדאי להם לבקש רכב מהחברה.
- 4.דורון 08/04/2024 13:54הגב לתגובה זובחברות רבות שמאפשרות לקיחת רכב ליסינג, ההטבה הזאת עולה גם במשכורת ברוטו (משהו כמו 3,000 - 4,000 ש"ח לחודש), כלומר העלות האמיתית לאותם אנשים מורכבת מגובה המס על שווי הרכב + השכר נטו על תוספת למשכורת של 3,000 - 4,000 ש"ח לחודש. זהו סכום גבוה בהרבה מזה שצוין בכתבה, וכמובן, הוא גבוה יותר לאנשים שמרוויחים משכורת גבוהה יותר מ- 15,000 ש"ח בחודש אם יש קפיצה במס השולי.
- 3.איש פשוט 08/04/2024 13:12הגב לתגובה זובהרבה מקומות עבודה נהוגה תוספת אחזקת רכב שיכולה להגיע לסכומים של 1500-2500 ש"ח (ולפעמים יש גם השתתפות בביטוח ורישוי). זו תוספת נטו של 800-1400 ש"ח לחודש ומשנה לחלוטין את החשבון. אחזקת רכב כדאית כנראה רק למי שעושה 25000 ק"מ בשנה ויותר. זו הסיבה שרכבי חברה צוברים קילומטרג' גדול מאוד. ממש "סוחטים" אותם כדי להצדיק ההוצאה. מכיר אנשים ש"הכריחו" עצמם לצאת לטיולים ארוכים פעמיים/שלוש בחודש.
- דורון 08/04/2024 13:55הגב לתגובה זוולא 1,500 - 2,500 ש"ח כפי שציינת.
- 2.שי 08/04/2024 12:07הגב לתגובה זובמקרה כזה, הכדאיות ברכב חברה קטנה משמעותית...
- מחמד אלקרנאוי 05/09/2024 12:38הגב לתגובה זועבודה על רכב כל עבודה שעובדת על רכב מוסיף מעמדות
- 1.רועי 08/04/2024 12:07הגב לתגובה זולא לקחתם בחשבון שמקומות רבים נותנים סכום של אחזקת רכב בסדרי גודל של שווי המס ובהנחה ולוקחים רכב הסכום הנ״ל יורד בנוסף לשווי המס שמתווסף וכך יוצא שעלות הרכב כפולה ממה שציינתם..
BYD פלאג אין (יצרן)בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?
מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?
שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.
הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.
עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון.
רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.
- הלחץ של יבואני הרכב - כולם מספקים הנחות גדולות, עכשיו גם Zeekr
- דגם של טסלה ב-130 אלף שקל? ובינתיים: החברה מקפיצה מחירים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחרות סינית - הנחות ישראליות
התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?

מדוע אלטשולר-שחם מכרה את מניותיה בדלק רכב
בזמן שהגופים המוסדיים בעיקר קונים מכל הבא ליד, בלט לאחרונה המימוש הגדול של אלטשולר בדלק רכב - מה הסיבות לכך?
אלטשולר-שחם, היתה, עד לאחרונה, בעלת המניות השנייה בגודלה בקבוצת דלק מערכות רכב, קבוצת עסקים מגוונת, שעיקר רווחיה לאורך השנים נבעו מעסקי יבוא מכוניות. אלא שאז מכרה החברה שהחזיקה כ-11% מהמניות, יותר מ-7% מאחזקותיה וחדלה להיות בעלת עניין, כך שאין לדעת האם היא מכרה את שאר מניותיה בקבוצה.
מכירת המניות, שאחריה מניית דלק רכב איבדה כ-10%, התבצעה ערב פרסום הדו״ח הרבעוני לרבעון השלישי של דלק רכב, שבו נרשמו תוצאות חזקות: רווח נקי בסך 159 מ׳ ש׳ (180%+), אולם לא מהסיבות הנכונות. שערוך, אירוע חד פעמי, ללא תזרים מזומנים - השבחת נכס נדל״ן - תרם 221.5 מ׳ ש׳ לשורת הרווח התפעולי ובכך מנע ירידה של כ-60% בשורה זו, אחרי שהרווח הגולמי של החברה צנח בכ-44%. אלמלא השיערוך, הקבוצה היתה מסיימת הרבעון בהפסד נקי בסך כ-10 מ׳ ש׳.
ברבעון השלישי דלק רכב המשיכה לשאת בהוצאות מימון נטו גבוהות, כ-103 מ׳ ש׳ (27%-), ירידה שנזקפת בעיקרה להתחזקות השקל בעוד תשלומי הריבית נותרו בגובה דומה לאלה של רבעונים קודמים, כ-83 מ׳ ש׳. בהעדר הכנסות חד פעמיות, תוצאות חלשות אלה של דלק רכב צפויות להימשך גם ברבעונים הקרובים מהסיבות הבאות: החולשה של מאזדה, מותג שבמשך עשורים היה מכונת המזומנים של הקבוצה; הכשלון במציאת מותג סיני שיצליח בשוק המקומי; האיחור של הקבוצה בפעילות במגזר הליסינג התפעולי וההשכרות; רמת המינוף הגבוהה של הקבוצה.
מאזדה
מזה מספר שנים שמאזדה מפסיקה, בהדרגה, לייצר דגמים שמתאימים לשוק הישראלי וגם האירופי, והעבירה את המיקוד לשוק הצפון אמריקני. בעשור האחרון כוכבות המכירות של דלק רכב היו, מאזדה 3, מאזדה 2, , CX-5של האיילו, שאמור להיות בהיקפים מיליארדי דולרים כדי להניב לדלק רכב רווחים גבוהים.
- מחירי הדלק ירדו ב-16 אגורות החל ממוצ"ש
- ורידיס תרשום רווח של כ-170 מיליון שקל משיערוך נכסי אינפיניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אז האם האנליסטים באלטשולר-שחם, שמכרו את מניות דלק מערכות רכב, מעריכים-יודעים שה- של האיילו אינו קרוב? שמאזדה לא תספק בעתיד הנראה לעין כלי רכב ראויים למכירה המונית? או שמא דלק מערכות רכב לא תמצא מותג סיני שגם נמכר? המכלול של התשובות הביא אותם למכור
