רכב
צילום: pexels

הציעו לכם רכב חברה? מסתבר שזה לא בהכרח משתלם לכל אחד

כיצד מחושב שווי הרכב למס? למי זה משתלם יותר ולמי פחות?
דור עצמון | (6)
נושאים בכתבה רכב חברה

במקומות עבודה רבים ניתנת זכות הבחירה לעובדים לקבל רכב ויש מי שרואים ברכב חברה כסמל סטטוס שמעיד על מעמד במקום העבודה. מאוד כיף להיכנס לתחנת דלק מבלי לשלם כלל, במיוחד בתקופה בה מחירי הדלק בעלייה. החל משנת 2010 שווי השימוש של רכב חברה שממנו נגזר המס מתוך תלוש השכר שלכם הוא 2.48% ממחיר הרכב העדכני לפי מחירון.

כך למשל אם שווי הרכב שקיבלתם ממקום העבודה נאמד ב-140,000 שקל, הרי ש-2.48% ממנו הם 3,472 שקלים. בהנחה ששכר העבודה שלכם ברוטו הוא 15,000 שקל, אזי שבתוספת שווי הרכב למס (3,472 שקלים) ייגבו מכם מסים לפי שכר של 18,472 שקלים - גידול של כ-1,550 במס. זהו הסכום שממנו אתם צריכים לגזור את הכדאיות שלכם, כל אחד כמובן בהתאם לשכרו, דרגות המס והטבות המס אם זכאי.

האם זה באמת משתלם?

על פניו, ובהינתן הדוגמה שהצגנו לעלות של כ-1,550 שקל בחודש, ייתכן כי מדובר בדיל טוב עבור רוב האנשים. מדוע? צריך לזכור שכשאתם מקבלים רכב מהעבודה אתם בעצם לא רק מדלק חינם אלא גם נהנים מפטור על עלות הביטוח (שיכולה להגיע לבדה לכ-7,000 בשנה בממוצע), פטור מתשלום על טיפולים במוסך, נהנים משירותי גרירה 24/7 ומהחלפה של המכונית בכל 3 שנים.

אם אתם אנשים שנהנים מנקודות זיכוי מס הכנסה עבור מגוון סעיפים (למשל מגורים ביישוב מזכה או הורים לילדים קטנים) – ייתכן ולא תשלמו כלל מס על שווי השימוש של הרכב, ולכן זה עשוי להשתלם לכם מאוד.

ובכל זאת, כדי שכל אלו אכן יהיו משתלמים, ובכדי שחיסכון של כ-1,550 שקלים בחודש יהיה מוצדק, תצטרכו לעשות ברכב די שימוש שיצדיק זאת. אם אופי החיים שלכם הוא כזה שבמסגרתו אתם נוסעים הרבה או נוסעים למרחקים, זה יכול בהחלט להשתלם לכם. במקרים כאלו הדלק בדרך כלל מכוסה לחלוטין באמצעות דלקן על חשבון העבודה, ואתם נוסעים יותר על חשבון העבודה. בנוסף, רכב שנוסע יותר גם מאבד את ערכו מהר יותר, וכדאי שזה לא יהיה הרכב שלכם בכזה מקרה.

מצד שני, אם אתם כבר בעלים של רכב חשמלי או היברדי שחונה לכם בבית, ייתכן שאת החיסכון בתשלום על הדלק אתם כבר מרגישים, וגם עלויות הביטוח פחות גבוהות ברכבים מהסוג הזה. עם זאת, הכל בסופו של דבר מתחיל ונגמר בכמות הנסיעות השנתית שלכם, כמה ק"מ אתם נוסעים בשנה. רכב פרטי נוסע בממוצע כ-18,000 ק"מ בשנה ואילו רכב חברה נוסע בממוצע כ-28,000-30,000 ק"מ בשנה.

בשורה התחתונה יש כאן הרבה מרכיבים - אזור המגורים שלכם, שכר הברוטו, כמות הילדים, הרגלי הנסיעה, האם אתם כבר מחזיקים ברכב משלכם ועוד. החישוב הוא אינדיבידואלי אבל אין ספק כי זו עסקה משתלמת במיוחד עבור מי שכדאי להם לבקש רכב מהחברה.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    דורון 08/04/2024 13:54
    הגב לתגובה זו
    בחברות רבות שמאפשרות לקיחת רכב ליסינג, ההטבה הזאת עולה גם במשכורת ברוטו (משהו כמו 3,000 - 4,000 ש"ח לחודש), כלומר העלות האמיתית לאותם אנשים מורכבת מגובה המס על שווי הרכב + השכר נטו על תוספת למשכורת של 3,000 - 4,000 ש"ח לחודש. זהו סכום גבוה בהרבה מזה שצוין בכתבה, וכמובן, הוא גבוה יותר לאנשים שמרוויחים משכורת גבוהה יותר מ- 15,000 ש"ח בחודש אם יש קפיצה במס השולי.
  • 3.
    איש פשוט 08/04/2024 13:12
    הגב לתגובה זו
    בהרבה מקומות עבודה נהוגה תוספת אחזקת רכב שיכולה להגיע לסכומים של 1500-2500 ש"ח (ולפעמים יש גם השתתפות בביטוח ורישוי). זו תוספת נטו של 800-1400 ש"ח לחודש ומשנה לחלוטין את החשבון. אחזקת רכב כדאית כנראה רק למי שעושה 25000 ק"מ בשנה ויותר. זו הסיבה שרכבי חברה צוברים קילומטרג' גדול מאוד. ממש "סוחטים" אותם כדי להצדיק ההוצאה. מכיר אנשים ש"הכריחו" עצמם לצאת לטיולים ארוכים פעמיים/שלוש בחודש.
  • דורון 08/04/2024 13:55
    הגב לתגובה זו
    ולא 1,500 - 2,500 ש"ח כפי שציינת.
  • 2.
    שי 08/04/2024 12:07
    הגב לתגובה זו
    במקרה כזה, הכדאיות ברכב חברה קטנה משמעותית...
  • מחמד אלקרנאוי 05/09/2024 12:38
    הגב לתגובה זו
    עבודה על רכב כל עבודה שעובדת על רכב מוסיף מעמדות
  • 1.
    רועי 08/04/2024 12:07
    הגב לתגובה זו
    לא לקחתם בחשבון שמקומות רבים נותנים סכום של אחזקת רכב בסדרי גודל של שווי המס ובהנחה ולוקחים רכב הסכום הנ״ל יורד בנוסף לשווי המס שמתווסף וכך יוצא שעלות הרכב כפולה ממה שציינתם..
אופל פרונטרה. צילום רונן טופלברגאופל פרונטרה. צילום רונן טופלברג

אופל פרונטרה עם חמישה או שבעה מקומות - כוכב נולד

לובינסקי יבואנית אופל לישראל השיקה את האופל פרונטרה, קרוסאובר בסגמנט B, עם דגמי חמישה או שבעה מקומות (5+2). המחירים מעניינים מאוד 145.0 אש"ח לדגם חמישה מקומות, ו - 157.0 אש"ח לדגם שבעה מקומות.

יואב פולס |

לובינסקי יבואנית דגמי אופל לישראל השיקה את האופל פרונטרה החדש עם שתי בשורות – תצורת מושבים – דגם בעל חמישה מושבים, ודגם בעל שבעה מושבים, ומחיר אטרקטיבי מאוד.

אופל פרונטרה הוא קרוסאובר בסגמנט B-Suv עם מנוע טורבו בנזין אותו ניתן למצוא בדגמים רבים של קבוצת סטלנטיס (חברת האם של אופל, כמו גם פיג'ו, סיטרואן, ג'יפ, פיאט, אלפא רומיאו ועוד), וגם בפרונטרה הוא מצויד עם מערכת היברידית קלה.

העיצוב החיצוני של הפרונטרה הוא קרוסאוברי טיפוסי, עם חזית אנכית וחתימת האור הייחודית של אופל. מרכב 'זקוף' המודגש גם על ידי צביעה דו גוונית של המרכב (ללא תוספת מחיר). גם מאחור נראה הפרונטרה גבוה וזקוף, עם קו חלונות גבוה יחסית, יחידות תאורה מפוצלות,  וצביעה כסופה בתחתית הפגוש.

פנים הרכב תכליתי עם מבנה דומה לזה שראינו באופל גרנדלנד. לשימוש הנהג צג לוח מחוונים דיגיטלי בגודל ''10 משולב עם מסך מולטימדיה בגודל דומה וקישוריות מלאה לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. הפרונטרה תשווק ברמת איבזור יחידה GS, הכוללת בקרת שיוט (לא אדפטיבית) כולל מגביל מהירות, חיישני חניה קדמיים ואחוריים, חיישני גשם ואור, יחידות תאורה קדמיות ואחוריות משולבות לד, חלונות אחוריים כהים ועוד.


אופל פרונטרה - סביבת נהג. צילום רונן טופלברג