מבחן בטיחות: קיה ריו החדשה מאכזבת

ה-Euro NCAP פרסם תוצאות מבחני בטיחות לתשע מכוניות חדשות. הריו החדשה במפרט המשווק בישראל כשלה במבחן, קיה פיקנטו ואופל אמפרה-אי זכו לציון בינוני
רועי צוקרמן, אוטו |

שוקלים לרכוש קיה ריו חדשה? ב-Euro NCAP ביצעו מבחן בטיחות מקיף לסופרמיני הקוריאנית, והמפרט איתו היא משווקת בישראל כשל עם ציון שלושה כוכבים בלבד. גם קיה פיקנטו זכתה לציון שלושה כוכבים בגרסת הבסיס שלא מוצעת בישראל, ועם מפרט הבטיחות המשודרג שנמכר אצלנו וכולל בלימת חירום אוטונומית, זכתה לציון של ארבעה כוכבים, עם ניקוד נמוך בסעיף ההגנה על ילדים. אולם יש לציין כי אין מכונית מיני שמשווקת בארץ שזכתה לציון חמישה כוכבים במבחן המעודכן. 

 

במבחן שפורסם אתמול (ד') השתתפו תשע מכוניות, מהן שתיים (הריו והפיקנטו) נבחנו פעמיים - בגרסת הבסיס ובגרסה הכוללת מערכות בטיחות מתקדמות. הפערים ברורים: פיקנטו כפי שנמכרת בישראל זכאית לארבעה כוכבי בטיחות מתוך חמישה (שלושה בלי האבזור), ובריו הפער אף משמעותי יותר - חמישה מול שלושה כוכבים. ב-Euro NCAP משקללים לציון את התועלת המוכחת של מערכות בטיחות חכמות, הן במניעת תאונה והן בהפחתת נזקיה.

וכך הציונים מושפעים לא רק בסעיף מערכות הבטיחות, אלא גם בסעיפי הבטיחות הפאסיבית. לדוגמה פיקנטו עם מערכות הבטיחות זכתה לדירוג של 87% בהגנה על מבוגרים, בעוד שבלעדיהן היא מסתפקת ב-79% בלבד (לציון חמישה כוכבים נדרשים 80% בסעיף זה). הריו יורדת מ-93% ל-85% בהגנה על מבוגרים כאשר מוותרים על מערכות בטיחות מקוריות. בישראל היא משווקת עם מערכת הבטיחות של מובילאיי, שמתריעה בלבד אך לא מסייעת באופן אקטיבי למניעת תאונה.

גם המכונית החשמלית של אופל, האמפרה-אי (Ampera-e, אחות תאומה של שברולט בולט EV), זכתה לציון בינוני של ארבעה כוכבים. כאן האשמה נעוצה דווקא בציון נמוך יחסית בהגנה על ילדים - 73%. לצורך הכוכב החמישי הרכב צריך לעבור רף הגנה של 75%. ביתר המדדים האמפרה-אי זכאית לכוכב החמישי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טויוטה (יצרן)טויוטה (יצרן)

רכב בליסינג מהעבודה - כדאי?

כ-80 אלף עובדים במשק עומדים לפני החלטה על חידוש או שינוי רכב הליסינג. הגורמים המשפיעים על ההחלטה הם רבים, לרבות - מס שווי השימוש שנקבע לפי מחירון ולא מחיר שוק,  הטבות המס על רכבים חשמליים שפוחתות ב-2026 ומס נסועה שעשוי להיכנס לתוקף בטווח הקרוב

מנדי הניג |

כ-80 אלף עובדים במשק נמצאים לפני החלטה על חידוש או שינוי רכב הליסינג הצמוד שלהם, וההכרעה הופכת מאתגרת בחודשים הבאים. המצב בשוק הרכב מבלבל מתמיד והופך את ההחלטה לקשה. מחירי המחירון מול מחירי השוק, מבצעי אפס קילומטר, מגמות מעבר להנעה חשמלית והטבות מיסוי שעתידות להתעדכן - כל אלה מייצרים מצבים שונים לאנשים שונים. יש כאלו שרכב בליסינג עדיין כדאי להם, הרבה אחרים יעדיפו פתרונות אחרים. 

הנה מדריך דרך שאלות ותשובות בנושא. אבל עוד קודם מומלץ להבין כמה רכב צמוד עולה לכם - כמה באמת עולה לכם רכב צמוד?



האם ליסינג תפעולי עדיין משתלם לעובד?

לרוב כן, בעיקר בגלל השירות, אבל זה פחות ברור מבעבר. העובד נהנה משירותים מלאים וראש שקט, אך מס שווי השימוש שנקבע לפי מחיר המחירון ולא מחיר השוק פוגע בכדאיות. במקרים רבים הפערים מגיעים לעשרות אלפי שקלים, מה שגורם לתשלום עודף במס שווי שימוש של מאות שקלים לחודש. העובד משלם מס על שווי תיאורטי שאינו משקף את מה שהמעסיק אכן שילם, והפער הזה הולך ומתרחב עם התמורות בשוק הרכב.

מהו הפער בין מחיר המחירון למחיר השוק?

במקרים רבים הפערים מגיעים לעשרות אלפי שקלים. דוגמאות נפוצות כוללות רכבי יוקרה ורכבים חשמליים שבהם מחיר המחירון יכול להיות גבוה ב-20%-30% ממחיר השוק האמיתי. הפער הזה גורם לתשלום עודף במס שווי שימוש של מאות ואף אלפי שקלים לשנה, כאשר העובד למעשה משלם על "שווי" שלא קיים בפועל. חברות ליסינג רבות מקבלות הנחות משמעותיות מיבואני הרכב, אך אלו לא באות לידי ביטוי במחיר המחירון המשמש לחישוב המס.

האם כדאי לעבור לרכישת רכב בבעלות פרטית?

ייתכן. במצב הנוכחי, רכישה פרטית יכולה להיות כלכלית יותר, בעיקר כאשר המעביד משתתף בהוצאות או מציע מענקים חלופיים. חישוב מדויק דורש התחשבות במספר גורמים: עלות המימון, ביטוח, טיפולים שוטפים, פחת צפוי, והעלות האמיתית של הזמן המושקע בניהול הרכב. במקרים רבים, עובדים מוצאים שהחיסכון השנתי במס שווי שימוש עולה על העלות הנוספת של טיפול עצמאי ברכב. עם זאת, יש לקחת בחשבון גם את הסיכון של ירידת ערך חדה או תקלות יקרות שאינן מכוסות באחריות.

מהם היתרונות המרכזיים של רכב צמוד?

רכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולסרכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולס

ענף הרכב-Kill the Rich רק אל תתנו לעובדות לבלבל אתכם

השיח בנושא רווחיות בענף הרכב לוקה בפופוליזם זול, מידע שגוי, Kill The Rich קלאסי - כזה שלא נותן לעובדות לבלבל אותו.

המידע הרשום לא נועד להגן על יבואני הרכב, אלא כדי לסייע לקורא הנבון לגבש דעה ולא להיות מוטה למניפולציות של 'קליק בייט' למיניהן. 

על אף כל האמור, הנסיון להבין מה הרווחיות של יבואן רכב מכל מכונית שהוא מוכר נדון לכישלון, גם שלי, גם של כותבים אחרים.

יואב פולס |
נושאים בכתבה ענף הרכב

אין כיף גדול יותר מאשר לחבוט ביבואני הרכב, כמה שיותר חזק יותר טוב. אם אפשר להוסיף גם שמות של הבעלים או מנהלים כחלק מהניים-דרופינג שיוכיח כמה הכותב מכיר את הענף – מה טוב. כבונוס גם להצטייר כאביר הצרכנים שנלחם בתאגידים הגדולים והרשעים ולא מפחד, זה כמו לשלוח לוטו ולזכות גם במספר הנוסף (אני מניח שיש איזה תכנית כזו של הגרלה עם הכפלת הזכייה).

מצטער, אני לא מכוון להצטרף לתזמורת המטופשת הזו. מטופשת כי אם הכותבים השונים היו מחפשים את האמת ולא את הכותרות, או את ה'קילק-בייט' הכל-כך אהוב על מערכות התקשורת השונות, זה היה הורס את החגיגה.

אומר מראש, אין לי כוונה להגן על יבואני הרכב בישראל, או על אף גורם עסקי אחר. יש לי כוונה לפתוח לקוראי ביזפורטל צוהר, בעצם חלון, או אולי דלת כפולה, דרכה הם יוכלו לקבל מידע שאין בו כוונה או רצון להטות דעה לכאן או לכאן, אלא רק לשקף את המצב. הקורא האינטיליגנטי ישקלל את המידע המוצג לו בכל המדיות השונות, ועם כל גיוון המידע, יגבש לעצמו את דעתו האישית.

Revers Accounting

כותרות של רווחיות של עשרות אלפי שקלים על כל רכב. כל קורא יכול לעשות Revers Accounting שזה בדיוק כמו רוורס אנג'נירינג רק עם מספרים. עשיתי את זה עבורכם.

ניקח רכב ממוצע שנמכר בישראל במחיר של 200,000 ₪. דבר ראשון נפחית מע"מ של 18%. מי מכם שעשה 18%X200,000 שיחזור לכיתה ד' בבקשה. המספר הנכון הוא 200,000/1.18, מה שמביא אותנו למחיר של 169,491 ₪. זה מחיר הרכב אחרי מיסים, לפני מע"מ.