מבחן בטיחות: קיה ריו החדשה מאכזבת
שוקלים לרכוש קיה ריו חדשה? ב-Euro NCAP ביצעו מבחן בטיחות מקיף לסופרמיני הקוריאנית, והמפרט איתו היא משווקת בישראל כשל עם ציון שלושה כוכבים בלבד. גם קיה פיקנטו זכתה לציון שלושה כוכבים בגרסת הבסיס שלא מוצעת בישראל, ועם מפרט הבטיחות המשודרג שנמכר אצלנו וכולל בלימת חירום אוטונומית, זכתה לציון של ארבעה כוכבים, עם ניקוד נמוך בסעיף ההגנה על ילדים. אולם יש לציין כי אין מכונית מיני שמשווקת בארץ שזכתה לציון חמישה כוכבים במבחן המעודכן.
במבחן שפורסם אתמול (ד') השתתפו תשע מכוניות, מהן שתיים (הריו והפיקנטו) נבחנו פעמיים - בגרסת הבסיס ובגרסה הכוללת מערכות בטיחות מתקדמות. הפערים ברורים: פיקנטו כפי שנמכרת בישראל זכאית לארבעה כוכבי בטיחות מתוך חמישה (שלושה בלי האבזור), ובריו הפער אף משמעותי יותר - חמישה מול שלושה כוכבים. ב-Euro NCAP משקללים לציון את התועלת המוכחת של מערכות בטיחות חכמות, הן במניעת תאונה והן בהפחתת נזקיה.
וכך הציונים מושפעים לא רק בסעיף מערכות הבטיחות, אלא גם בסעיפי הבטיחות הפאסיבית. לדוגמה פיקנטו עם מערכות הבטיחות זכתה לדירוג של 87% בהגנה על מבוגרים, בעוד שבלעדיהן היא מסתפקת ב-79% בלבד (לציון חמישה כוכבים נדרשים 80% בסעיף זה). הריו יורדת מ-93% ל-85% בהגנה על מבוגרים כאשר מוותרים על מערכות בטיחות מקוריות. בישראל היא משווקת עם מערכת הבטיחות של מובילאיי, שמתריעה בלבד אך לא מסייעת באופן אקטיבי למניעת תאונה.
גם המכונית החשמלית של אופל, האמפרה-אי (Ampera-e, אחות תאומה של שברולט בולט EV), זכתה לציון בינוני של ארבעה כוכבים. כאן האשמה נעוצה דווקא בציון נמוך יחסית בהגנה על ילדים - 73%. לצורך הכוכב החמישי הרכב צריך לעבור רף הגנה של 75%. ביתר המדדים האמפרה-אי זכאית לכוכב החמישי.
- רשות התעופה בארה"ב מגבירה את הפיקוח על בואינג - המניה עולה ב-3%
- המבנה של סייברטראק גורם לחששות בטיחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ביטוח רכב. צילום: Shutterstockעקב העלאת מחירי ביטוחי הרכב: רשות שוק ההון קנסה חברות ביטוח
רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון הטילה קנס על שתי מהחברות הדומיננטיות בתחום הביטוח, הפניקס וביטוח ישיר, בעקבות איחורים שלהן בהגשת נתונים ובהשמטת מידע על תעריפי ביטוח רכב. הקנס הגיע ל-125 אלף שקל לכל אחת מהחברות, במסגרת בדיקה של המחירים הגבוהים שנגבו מהלקוחות
בשנתיים האחרונות עלו מחירי ביטוחי הרכב - גם הביטוח המקיף וגם צד ג' - בעשרות אחוזים. ברשות שוק ההון חשו שחברות הביטוח גבו יותר מדי ביחס לסיכון בפועל, והחליטו לפעול - והיום נודע כי אנשיה הטילו קנסות. הסיפור מתחיל בבדיקה שהחלה בספטמבר 2024, אחרי שבחודשים שבהם חלה עלייה חדה במחירי הפרמיות, דרשה הרשות מכל חברות הביטוח למסור לה מידע מפורט לגבי המחירים והתעריפים שנגבו בעבור ביטוח רכב, לאורך כמה שנים. מהבדיקה עלה כי אצל הפניקס וביטוח ישיר נרשמו עיכובים בהעברת הנתונים, ואף השמטות של מידע מהחודשים הראשונים אחרי פרוץ המלחמה, כולל פרטים על מכרזי ביטוח רכב שהעניקו לעובדים במגזר הציבורי.
בעקבות כך הטילה הרשות עיצום כספי של 125 אלף שקל על כל אחת מהחברות. בהמשך, היא דרשה לא רק הבהרות, אלא גם הוראה להוריד את התעריפים. ביקורת ציבורית רבה נמתחה על הרשות, בעיקר על כך שהתגובה שלה הגיעה באיחור, כשהמחירים כבר החלו לרדת (בממוצע בכ-10%), בין השאר בעקבות ירידה בגניבות כלי הרכב. עוד עלה מהבדיקה כי מתוך שמונה חברות ביטוח מרכזיות שנבדקו, למעט אחת בכולן נמצאו תעריפים גבוהים שבחרגו ממה שהיה "סביר" מבחינת עלות הסיכון והתביעות בפועל.
המקרה הזה מדגים שאפילו בשוק מפוקח כמו ביטוח, שבו טוענים שתחרות ושוק חופשי הם דבר מרכזי, הבקרה של הרגולטור יכולה להיות קריטית. כשהחברות לא משתפות פעולה במידע, או שמחיריהן גבוהים בלתי סבירים, הרשות מוכנה לפעול. עם זאת, העובדה שהקנסות היו קטנים יחסית, וחלו רק אחרי שירידת מחירים כבר החלה, עוררה ביקורת על היעילות והמהירות של האכיפה.
