סיאט טולדו, סקודה ייטי וסקודה ראפיד - נקראות למוסך
צ'מפיון מוטורס, יבואנית סקודה וסיאט לישראל, תזמן 263 מכוניות מדגמי סיאט טולדו, סקודה ראפיד וסקודה ייטי, שיוצרו בשנת 2017, לטובת החלפת חגורות הבטיחות הקדמיות. משך זמן ביצוע התיקון יארך כשעתיים.
חשוב לשים לב כי כל פעולה הקשורה בקריאה לתיקון, ובכלל זה בדיקה, תיקון או החלפת רכיב, מבוצעת ללא כל תשלום מצד בעל הרכב. התקנות בישראל קובעות עוד כי חובה לבצע את התיקון בתוך שישה חודשים. בעל רכב שלא ייענה לקריאה לתיקון, לא יוכל לחדש את רישיון הרכב, לבצע מבחן רישוי שנתי ("טסט") או להעביר בעלות.
BYD פלאג אין (יצרן)בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?
מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?
שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.
הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.
עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון.
רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.
- הלחץ של יבואני הרכב - כולם מספקים הנחות גדולות, עכשיו גם Zeekr
- דגם של טסלה ב-130 אלף שקל? ובינתיים: החברה מקפיצה מחירים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחרות סינית - הנחות ישראליות
התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?
חוברת אחריות - כל כתבי האחריות זמינים ונגישים ברשת. צילום מתוך הרשת.אחריות לרכב - האותיות הקטנות שאתם חייבים להכיר
אחת הסיבות המרכזיות לרכישת רכב חדש היא על מנת שהרוכש יהנה מהגנה במסגרת אחריות היצרן / יבואן.
על אף האמור, לאחריות סעיפים רבים ובהם כאלה המפרטים מתי האחריות לא תחול על הרכב, על אף שהוא חדש.
לרוכשי הרכב אנחנו ממליצים לקרוא היטב את כתב האחריות ולהבין מתי פעולה / אי פעולה, עלולה להביא לביטול האחריות
אחריות לרכב היא אחת הסיבות בגללה אנשים מעדיפים לרכוש רכב חדש. יש המגדילים ומוכרים את הרכב לקראת תום האחריות, ורוכשים חדש רק כדי להיות תחת מטריית האחריות שהיבואן מספק ללקוחותיו.
קשיים במימוש האחריות
לאחרונה מגיעות למערכת פניות של לקוחות שרכשו רכב חדש וארעה בו תקלה, אבל לתדהמת הלקוח כשהוא פונה לקבל שירות מהיבואן הוא נתקל בחוסר רצון של היבואן לטפל בו, ולא משנה העובדה שאך לפני חודשים ספורים הוא שילם לאותו יבואן סכום כסף גדול מאוד.
במקרים שהגיעו לידיעתנו מעורבים מספר מצומצם של יבואנים. ניתן להניח כי גם בגלל שכלי הרכב החדשים הם כל-כך מורכבים טכנולוגית, אירועי תקלה ברכב חדש מתרחשים אצל כל היבואנים. עם זאת, יש יבואנים שיודעים לחבק ולעטוף את הלקוח כך שהוא ירגיש שהוא חשוב ומטפלים בו ויש כאלה שיגרמו ללקוח להזיע קשות עד שיקבל שירות.
נתקלנו גם במקרים בהם לקוחות חוששים להתלונן על היבואן, ומבקשים שלא לפרסם דבר מאחר והם מפחדים (אין מילה אחרת) שהם יסומנו על ידי היבואן, ועלולים להתנקם בהם בעתיד.
גם כותב שורות אלו רכש רכב חדש מיבואן, וחווה שתי תקלות משביתות בשבועיים הראשונים מרגע קבלת הרכב, אולם במקרה שלי השירות היה מקצועי ואיכותי והתקלות טופלו ולא חזרו.
