קוואלקום שמה את מובילאיי על הכוונת
את המפגש פתחו בכירי קוואלקום, שהגיעו ארצה לרגל כנס של החברה – "ממחשוב קצה למחשוב ענן" – בהצהרה בומבסטית: "אנחנו רוצים שיסתכלו עלינו כמי שמצאו תרופה לאיידס!". מיד לאחר מכן הם מסבירים – מאיידס מתים 1.1 מליון אנשים בשנה ברחבי העולם, בעוד שמתאונות דרכים נהרגים 1.3 מיליון אנשים כל שנה - והם מאמינים שהמערכות שהם מפתחים, שיאפשרו בניית מכוניות אוטונומיות, יורידו את המספר הזה לכמאה אלף איש בלבד. לכן הרכב האוטונומי יציל יותר חיים בשנה מאשר ריפוי האיידס.
זה לא ממש סוד או חידוש שעולם הרכב הפך ליעד הבא של חברות חומרת המחשבים. אחרי שהצמיחה המטורפת בשוק הטלפונים האטה קצב, החברות מחפשות את התחום הבא – והוא נמצא בכבישים. כבר היום יש עשרות מעבדים בכל מכונית ממוצעת (ורבים מהם של קוואלקום), ובעתיד הכמות הזו אמורה לגדול משמעותית, הן במספר והן בעוצמת המחשוב. אינטל הבהירה את חשיבות התחום עבורה על ידי רכישת הענק של מובילאיי הישראלית, וקוואלקום – הענק של תחום המובייל – נמצאת במהלכו של צעד דומה, עם הגשת הצעה לרכישת חברת NXP.
חברת NXP מפתחת מערכות אוטומוטיביות, כולל מערכות ורכיבים המשמשים לתחום מערכות הבטיחות המתקדמות והאוטונומיות. הכוונה של קוואלקום היא לשלב את היכולות האוטומוטיביות של NXP עם מוצרים אחרים בהיצע של קוואלקום (בעיקר בתחומי התקשורת – סלולר, BT, GPS וכן הלאה) כדי להציע פתרון כולל לנהיגה אוטונומית. פתרון – הם טרחו להדגיש שוב ושוב – שיהיה טוב יותר משל מובילאיי, בשל העובדה שהמערכת שלהם תשלב מכ"מ (רדאר) ומצלמה, כמו גם תקשורת בין כלי רכב ועם "ענן", ולא תתבסס רק על מצלמה כמו המערכת של מובילאיי.
לוח הזמנים שהציגו אנשי החברה במפגש מתיישר עם לוח הזמנים המקובל היום בעולם הרכב, ואפילו מעט מאחורי חלק מלוחות הזמנים שהציגו חברות וגופים אחרים – הצגת מכונית בעלת יכולת נהיגה אוטונומית בכבישים מהירים תוך חמש שנים. ומה לגבי העיר? אנשי החברה מסבירים כי בגלל אופי הכבישים והמכשולים בתוך העיר, נדרש מיפוי מדויק של תוואי הנהיגה לפני שהמכונית תוכל לנהוג שם באופן עצמאי. המיפוי יעשה על ידי איסוף נתונים מכל המכוניות המצוידות במערכת שנוהגות באותה סביבה.
- משנה כיוון: מובילאיי תפטר 200 עובדים - רובם בישראל
- היום שבו תעצרו רובוטקסי מתחת לבית נמצא ממש מאחורי הסיבוב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנתונים שיאספו על ידי המכוניות ישלחו לענן, יעובדו ויגובשו לכדי מפה עדכנית של האזור המדובר – וכך גם מכוניות שמגיעות לאותו אזור בפעם הראשונה, אך מצוידות במערכת שלהם, יוכלו לנהוג בצורה אוטונומית. אנשי קוואלקום רמזו כי אפשר יהיה להפריד בין ה"עננים" של חברות הרכב השונות, כך שחברה שתמכור מספר גדול של מכוניות עם המערכות של קוואלקום תזכה ליתרון שיווקי בדמות מיפוי מהיר יותר ומדויק יותר של ערים רבות יותר, מה שיאפשר זמינות גדולה יותר של נהיגה אוטונומית ללקוחותיהן.
תחום נוסף בו קוואלקום בטוחה כי תצליח לתת ערך מוסף ללקוחותיה הוא תחום אבטחת המידע – תחום שמקבל בימים אלו תשומת לב אדירה בשל החשש מפני השתלטות מרחוק על מכוניות. וכאשר רוב המכוניות המודרניות מאפשרות לשלוט דרך המחשב על התאוצה, הבלימה והפניית ההגה, מדובר בחשש מובן בהחלט.
- 1.נועם 25/06/2017 12:04הגב לתגובה זוכבר הועלה ע"י מובילאיי. אין להם שום יתרון מבחינת פיתוח על מובילאיי. נקווה רק שאינטל לא תפשל פה כמו שכבר עשתה עם רכישות ישנות בעבר ותצליח לצאת עם מערכת אוטונומית של מובילאיי בהקדם האפשרי.
BYD פלאג אין (יצרן)בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?
מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?
שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.
הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.
עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון.
רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.
- הלחץ של יבואני הרכב - כולם מספקים הנחות גדולות, עכשיו גם Zeekr
- דגם של טסלה ב-130 אלף שקל? ובינתיים: החברה מקפיצה מחירים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחרות סינית - הנחות ישראליות
התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?
BYD פלאג אין (יצרן)בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?
מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?
שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.
הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.
עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון.
רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.
- הלחץ של יבואני הרכב - כולם מספקים הנחות גדולות, עכשיו גם Zeekr
- דגם של טסלה ב-130 אלף שקל? ובינתיים: החברה מקפיצה מחירים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחרות סינית - הנחות ישראליות
התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?
