קבוצת פולקסווגן שמה את סדנת איטלדיזיין על המדף
קבוצת פולקסווגן המחזיקה בבעלות על איטלדיזיין, אחת מסדנאות העיצוב החשובות והיצירתיות בעולם, מעמידה אותה על המדף, לפי דיווחים בתקשורת האיטלקית.
איטלדיזיין שהוקמה על ידי ג'יאורג'טו ג'יאוג'יארו ממעצבי העל של תעשיית הרכב, חתומה על עיצוב ותכנון חלק מהמכוניות החשובות אי פעם בתעשיית הרכב.
אם חלמתם להיות מעצבי רכב, או לפחות להיות בעלים של סדנא לעיצוב רכב, זו אולי ההזדמנות שלכם.
קבוצת פולקסווגן, הבעלים של איטלדיזיין (Italdesign) מעמידה את סדנת העיצוב המובילה למכירה.
איטלדיזיין היא אחת מסדנאות העיצוב החשובות בעולם, כזו שהוציאה משולחנות השרטוט שלה כלי רכב איקוניים ומשמעותיים בהיסטוריה של תעשיית הרכב.
הסדנה הוקמה בשנת 1968 על ידי מעצב העל ג'יאורג'טו ג'יאוגי'ארו ובמהרה תפסה מקום מרכזי בעיצוב כלי רכב, כשהיא מתכננת ומעצבת בשנת 1971 את האלפא סוד המופלאה, ובשנת 1974 את הפולקסווגן גולף הראשונה, ובכך התוותה קו שייצר סגמנט חדש בתעשיית הרכב. מעט מאוחר יותר הסדנה מעצבת את האלפא ספרינט על בסיס האלפא סוד, כשכבר בתחילת שנות ה – 70' היו ברכב פתרונות יצירתיים מאוד. עוד מכוניות בולטות אותן עיצבה הסדנה הן הפולקסווגן שירוקו המקורית, והאודי 80 הראשונה כמו גם את ה DMC דלוריאן, לוטוס אספרי משנת 1972, לנצ'יה דלתא של שנת 1979, פיאט פנדה המקורית של תחילת שנות ה – 80', לנצ'יה תמא, סאאב 9000 ופיאט כרומה של אמצע שנות ה – 80', ועוד עשרות כלי רכב של יצרנים אקזוטיים כמו למבורגיני ומזראטי, לצד כלי רכב של יצרניות עממיות, לרבות כאלה מהמזרח, דוגמת יונדאי, סאנגיונג ועוד.
בשנת 2010 נמכרו מרבית מניות החברה ללמבורגיני שהיתה אז בבעלות של אודי, שבעצמה בבעלות של פולקסווגן.
העיתון האיטלקי, קוריירה דלה-סרה מדווח כי בפגישה שהתקיימה בתחילת החודש במטה החברה ליד טורינו באיטליה, דווח כי קבוצת פולקסווגן תעמיד את הסדנה למכירה, על מנת לחסוך בהוצאות תפעול של הקבוצה כולה. איטלדיזיין מעסיקה היום כ – 1000 עובדים, מעצבים, מהנדסים ועוד, וההצהרה שהגיעה מחברת האם, הותירה את המשתתפים בתדהמה ועם הרבה סימני שאלה.
השאלה הראשונה והעיקרית היא האם הסדנה רווחית, מאחר ואם מדובר בסדנה רווחית הדבר מצביע על העדפה של פולקסווגן להיפגש עם מזומנים כאן ועכשיו, על פני רווחים בטווח הארוך. אם הסדנה אינה רווחית, נשאלת השאלה מה יהיה עתידה.
הימור 'פרוע' אבל לא ממש, סדנת איטלדיזיין היא אחת החשובות בתעשיית הרכב, והיא בעלת מסורת ועומק של קרוב ל – 60 שנים בתעשיית הרכב. ככזו, היא מועמדת קלאסית לרכישה על ידי אחת מקבוצות הרכב הסיניות הגדולות. רכישה שכזו תעניק לקבוצה הרוכשת גישה ומידע שלא יהיה לה לעולם, עם עומק, מסורת וידע שלא יסולא בפז.
במידה ואכן פולקסווגן תעמיד את איטלדיזיין על המדף, אני לא רואה את סטלנטיס, רנו-ניסאן או טויוטה כרוכשות פוטנציאליות, אלא את היצרניות הסיניות, ובראשן לדעתי ג'ילי (GEELY) או סאיק (SAIC) כמועמדות מובילות לרכוש את הסדנה. נעקוב ונדווח.
- 1.מזמן נגמר הסיפור של העיצוב האיטלקי האסייתיים כבשו את העולם (ל"ת)קשקש 13/05/2025 23:57הגב לתגובה זו

צ'רי מסדרת לקרסו תוצאות טובות
מטרו שנרכשה לאחרונה מוכרת בקצב שנתי של 600 מיליון שקל ומאוזנת בשורה התחתונה
ההכנסות של קרסו מוטורס עלו ברבעון השני בכ-58% לכ-2.2 מיליארד שקל, והרווח הנקי ברבעון זינק בכ-89.2% לכ-114 מיליון שקל, אבל שחלק משמעותי מהרווח נובע מהפרשי שער ומימון. בנטרולם הרווח עלה, אבל לא באופן משמעותי. נראה שהרווח המייצג הרבעוני של הקבוצה הוא באזור 70-75 מיליון שקל ברבעון. מניית החברה ירדה מתחילת השנה בכ-19% ומבטאת שווי של כ-3.8 מיליארד שקל. מכפיל רווח של כ-10-12 לחברה.
קרסו רכשה לאחרונה את מטרו, כשמהדוחות עולה שקצב המכירות של מטרו בשנה הוא כ-600 מיליון שקל. ברבעון השני השורה התחתונה של מטרו היתה מאוזנת. קרסו שרכשה את החברה לפי שווי של 310 מיליון שקל, צפויה להפוך אותה לרווחית כבר ברבעונים הבאים.
יבואני הרכב נסחרים מסורתית בתמחור נמוך, מחשש שהרגולטור יפגע ברווחים העצומים שלהם. זה לא קורה. קרסו הצליחה מאוד בסדרת מותגי צ'רי שהובילה את הקבוצה להגדלת נתח השוק בחודש יולי לשיא כל הזמנים של כ-16%.
ביולי הובילה צ'רי את טבלת המסירות עם קרוב ל-3,000 רכבים שנמסרו, והפכה למותג הנמכר ביותר בישראל עם נתח שוק של כ-11.9%. Xpeng G6 הוא הרכב החשמלי ורכב הפרימיום הנמכר ביותר בישראל במחצית הראשונה של 2025
- קרסו רכב: עליה של 65.5% ברווח הנקי ל-108.5 מיליון שקל – מה המכפיל המייצג?
- קרסו מוטורס: ההכנסות זינקו פי 2 ל-1.8 מיליארד שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איציק וייץ, מנכ"ל קרסו מוטורס, אמר על רקע הדוחות: "אנחנו מסכמים מחצית ראשונה עם תוצאות שיא, המשקפות את תנופת הקבוצה ויישום האסטרטגיה תחת המותג 'פריסבי' כסל פתרונות רחב ומתקדם לשוק הרכב הישראלי. הרבעון השני היה חזק במיוחד במגזר הרכב עם המשך מגמת הגידול בנתח השוק שהגיע לשיא היסטורי של כ-16%. בהמשך לכך, בחודש יולי רשמה הקבוצה ציון דרך משמעותי עם הפיכת המותג צ'רי לנמכר ביותר בישראל עם קרוב ל-3,000 מסירות, זאת בין היתר הודות לטכנולוגיה פורצת הדרך של המותג בקטגוריית הפלג-אין. לצד זאת, נרשם גידול חד בין היתר במכירות ניסאן ו-Xpeng שהינו כיום מותג הפרימיום המוביל בארץ. מגזרי המימון, שירותים ואחרים, המשיכו גם הרבעון לרשום צמיחה דו ספרתית בהכנסות וברווחים. במגזר הליסינג המשיכה פריסבי ליסינג, השכרה ומכירות יד שניה לבסס את מעמדה כאחת משתי החברות הגדולות בתחומה.

שווי שימוש - נדרשת קביעת מדיניות ארוכת טווח
'שווי שימוש' הוא אותו מונח המתייחס לחבות המס המתווספת לעובד כאשר הוא מקבל רכב ממקום העבודה. המדינה מבקשת לעודד מעבר לכלי רכב פחות מזהמים, וקבעה בהוראת שעה מדיניות המעניקה הטבות בסעיף 'שווי שימוש' עבור כלי רכב פחות מזהמים ויותר חסכוניים - היברידיים, פלאג אין וכלי רכב חשמליים.
על המדינה לקבוע כבר עכשיו מדיניות לשנים הקרובות על מנת שהחברות במשק יוכלו להיערך לתכנון צי כלי הרכב שלהן.
שווי שימוש - למה, איך מחושב והטבות להנעות אלטרנטיביות
שווי שימוש, שווי הטבה, שווי רכב – שלושה ביטויים שגורים שכולם מתכוונים לדבר אחד – חבות מס נוספת שמוטלת על עובד שמקבל רכב דרך מקום העבודה, ומגלמת את ההטבה שיש לעובד מהרכב.
לפני שנים קבעה המדינה כי רכב צמוד ממקום העבודה הוא הטבה שחייבת במס. אחרי דיונים שונים קבעה המדינה מפתח לפיו שווי השימוש יחושב כתוספת שכר בגובה 2.48% ממחיר המחירון של הרכב כשהוא חדש. בשנה הראשונה שווי השימוש קבוע, ולאחר מכן הוא צמוד למדד. בפועל מפרסמת המדינה מדי שנה את רשימת כל הדגמים עם קוד יצרן וקוד דגם בהתאם למה שמופיע ברישיון הרכב, וחשבי השכר מתממשקים לרשימה זו.
עוד קובעת המדינה הטבות שונות בהתאם למדיניות של עידוד כלי רכב עם הנעות אלטרנטיביות. מדיניות זו משתנה מעת לעת בהתאם לכיוונים אותם המדינה מבקשת לעודד, כמו מעבר להנעה היברידית, פלאג אין הייבריד או הנעה חשמלית מלאה. למדינה אינטרס להפחית את התלות של המשק בייבוא דלקים מחו"ל, והדרך בה באמת ניתן להשפיע ולהקטין את השימוש בדלקים בתחבורה הוא מעבר להנעות אלטרנטיביות. מעבר זה פוגע במדינה דרך הכנסות ממיסים על דלק, ומתקיימים דיונים ארוכים כי לפצות את המדינה על אובדן ההכנסות, לדוגמא מס נסועה. ( בנקודת הזמן בה נכתבים דברים אלו, נראה כי מס הנסועה שתוכנן להיכנס לתוקף בעבר, ונדחה לתחילת 2026, יידחה שוב). מי שלא נהנה מהטבה הם דגמי ההיברידי קל (מילד הייבריד) שכן אין בהם את אותו חסכון בדלק כפי שיש להנעות האחרות.
בצורה הכי פשטנית, אם לעובד שכר של 20,000 ₪ ברוטו, והוא לא מקבל רכב מהעבודה, הוא משלם מס לפי אותם 20,000 ₪. אם אותו עובד מקבל רכב מהעבודה, ושווי השימוש של הרכב עומד על 4000 ₪ בחודש לשם הדוגמא, העובד ימשיך לקבל את אותם 20,000 ₪ ברוטו, אבל מסכום זה ישלם מס שיחושב לו כאילו הוא מקבל שכר של 24,000 ₪. (חבות המס הרגילה + שווי השימוש של הרכב).
הטבות בין 560 ש"ח ל- 1350 ש"ח
להנעות האלטרנטיביות נקבעו הטבות שונות, בהתאם למדיניות הממשלה לעודד מעבר לכלי רכב חסכוניים. ההטבות להנעות האלטרנטיביות אותן קבעה המדינה הן 560 ₪ לרכב היברידי, 1130 ₪ לרכב פלאג אין ו – 1350 ₪ לרכב חשמלי.