BYD  חדש
צילום: יצרן

BYD טסה למעלה: מלחמות הסחר דווקא פותחות לה דלתות חדשות

המניה זינקה ב-38% מתחילת השנה, האנליסטים מצפים לעלייה נוספת של 25% 

עמית בר | (9)
נושאים בכתבה BYD

בזמן שהמכסים בין סין לארה״ב ממשיכים להיערם, יש חברה אחת שלא רק שורדת את הכאוס – אלא גם פורחת. יצרנית הרכב הסינית BYD (ראשי תיבות של Build Your Dreams) זינקה 7.2% במסחר אתמול. משקיעים ברחבי העולם מתחילים להבין: מי שנחלשת היא טסלה – ומי שנכנסת לנעליה, היא BYD.

טסלה נסוגה – BYD מנצלת את ההזדמנות

לטסלה יש בעיה: המכסים ההדדיים בין ארה"ב לסין מקשים על היכולת שלה למכור בסין את הדגמים הבכירים – Model S, Model X וה-Cybertruck. על פי אתר החברה הסיני, אפשרות ההזמנה של הדגמים הללו הוסרה. הסיבה ברורה: כדי לשמור על מחיר מכירה תחרותי בסין, טסלה הייתה נדרשת לחתוך את המחיר בכ־45% – מה שהיה מביא אותה להפסד של עשרות אלפי דולרים על כל רכב.

המסקנה? הגיונית, אך כואבת – טסלה עצרה מכירות של דגמים מרכזיים בשוק השני בגודלו שלה.

התוצאה: BYD הופכת לדומיננטית כמעט בלעדית בשוק הרכב החשמלי בסין – וגם מתחזקת בשווקים נוספים.

מי זאת בכלל BYD?

BYD היא הרבה מעבר למתחרה מקומית. מדובר כיום ביצרנית הרכב החשמלי הגדולה בעולם, לפי מספר רכבים שנמכרו.

ב־12 החודשים האחרונים, BYD ייצאה כ־525,000 רכבים, עלייה של כמעט 75% לעומת השנה שלפניה.

ברבעון הראשון של 2025 לבדו, החברה עקפה את טסלה בשוק הסיני – והשוותה לה גם במכירות הגלובליות.

בנוסף לרכבים פרטיים, BYD מייצרת גם אוטובוסים חשמליים, משאיות קלות, רכבים היברידיים, סוללות ותאי כוח, ובשנה האחרונה גם שבבים פנימיים שמקטינים תלות באספקה חיצונית.


אירופה – הקו הבא של BYD

לא רק בסין מתחזקת BYD. מדיניות המכסים האמריקאית, שהטילה 25% מס ייבוא על רכבים מכל המדינות, גורמת גם לאיחוד האירופי לשקול פעולות תגמול. המתח הזה עשוי להקשות על שיתופי פעולה אירופיים-אמריקאיים – וליצור פתח ל-BYD לפרוץ עמוק יותר לתוך השוק האירופי.

החברה כבר הקימה משרדים בגרמניה, צרפת, הולנד ובריטניה – ויש לה הסכמים להפצת רכבים דרך רשתות מקומיות. דגמים כמו ה-Atto 3 וה-Tang נמכרים כבר באירופה, ונחשבים תחרותיים גם במחיר וגם באיכות.

ההשפעה של מדיניות טראמפ, באופן פרדוקסלי, עשויה להאיץ את קבלת הרכב הסיני באירופה – דווקא בשל נסיגה אמריקאית חלקית.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"


פרספקטיבה רחבה: הסינים נכנסים דרך הדלת האחורית

נתוני מכירות בארה"ב מראים מגמה ברורה: ככל שמחירי הרכב עולים, האמריקאים מאבדים את היכולת לקנות רכבים במחירים "עממיים". לפי Cox Automotive, במרץ האחרון רק 26 דגמים נמכרו בפחות מ־30,000 דולר. כמעט כולם מיוצרים מחוץ לארה"ב.

דגמים כמו Chevy Trax, Kia Soul, Honda HR-V וניסאן סנטרה – שעד כה שירתו את השוק במחירים נגישים – נפגעים ישירות ממכסים, מה שפותח פתח לכניסת BYD לעתיד לבוא.

לפי אנליסטים, לא מופרך להניח שבתוך 3–5 שנים נראה רכבים סיניים נבנים במפעלים מקומיים בארה"ב – עם השקעות ישירות, מפעלים חדשים, ושיתופי פעולה לוקאליים. התוצאה תהיה חדירה הדרגתית לשוק שמחפש פתרונות מוזלים – במיוחד כשטסלה מתמקדת בדגמים יוקרתיים.

ומה חושבים האנליסטים?

למרות שמתחילת השנה BYD זינקה כבר ב-385, האנליסטים מצפים לעלייה של כ-25% במהלך השנה הקרובה.


שאלות ותשובות על BYD ועל השפעת המכסים

מה הופך את BYD לשחקנית כל כך משמעותית כרגע?
היא נהנית מהשוק הסיני הפנימי, לא סובלת ממכסים בארצה, ויש לה יתרון עצום בשרשרת האספקה, בתמחור ובשליטה טכנולוגית.

האם טסלה באמת תיסוג מהשוק הסיני?
בינתיים רק דגמים נבחרים הוסרו, אך זו אינדיקציה ברורה ללחץ. קשה לראות את טסלה חוזרת לתחרות רגילה בסין בזמן הקרוב.

מה הסיכוי שהציבור האמריקאי יתחיל לרכוש רכבים סיניים?
ברמה הטכנית – זה עדיין רחוק. אבל אם לא תהיה אלטרנטיבה זולה, ואם BYD תפתח מפעלים בארה"ב – זה בהחלט תרחיש ריאלי תוך שנים בודדות.

מה קורה באירופה?
אירופה מתוחה מול ארה"ב, ומתחילה לפתח העדפה לרכבים אלטרנטיביים. BYD כבר מוכרת שם, והמכסים האמריקאים דוחפים את השוק האירופי לנסות ספקים חדשים.

האם מדיניות טראמפ פוגעת בטסלה?
בפועל – כן. למרות שטראמפ לא נוגע ישירות בטסלה, היא אחת החברות שנפגעות מיידית מהמכסים ההדדיים עם סין.


תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אנונימי 12/04/2025 10:52
    הגב לתגובה זו
    100 חכמים לא יצליחו להוציא. רוצים לעודד את השימוש בנפט כנראה בשביל האחים קוהל ומשגעים את העולם
  • 5.
    דויד נצבר 12/04/2025 10:14
    הגב לתגובה זו
    מי שקונה היום byd יסבול קשות כדיתחיחו המכסים על חלפים וטיפולים נדרשים שיעלו בעשרות ואך במאול אלפי דולרים
  • 4.
    דוגמה אופינית כיצד המדיניות של טראמפ דופקת יצרנים אמריקאים (ל"ת)
    אנונימי 12/04/2025 10:11
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מאסק הלך פה רחוק מידיפגע בחברה עם המכסים בסין הוא בבעיה קשה (ל"ת)
    אנונימי 12/04/2025 09:33
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    עושה חשבון 12/04/2025 08:51
    הגב לתגובה זו
    טסלה קיבלה צבע פוליטי של ימין קיצוני .עדיין 50% מאירופה מתנגדים חזקים והם נמנעים . רכב זה מעמד וזהות .
  • 1.
    ארצות הברית בצרות. 12/04/2025 07:22
    הגב לתגובה זו
    סין תנצל את מלחמת המסחר כדי לחסל את חברת אפל הטלפונים הסלולרים הסינים ישלטו על חשבון חברת אפל שתעבור להפסדים.
  • אנונימי 13/04/2025 01:11
    הגב לתגובה זו
    נו באמת סיני...
  • איפון זה סיני לידעתך (ל"ת)
    אנונימי 14/04/2025 17:44
  • תחום החברות נעל שמאל רקובה (ל"ת)
    גברת סנדלר 12/04/2025 09:46
    הגב לתגובה זו
מטרו (נת"ע)מטרו (נת"ע)

פרויקט המטרו בגוש דן יוצא לדרך: טעות היסטורית או הצלחה ענקית?

פרויקט שהתחיל ב-150 מיליארד שקל ויסתיים אולי ב-250 מיליארד; פרויקט שאמור להסתיים ב-2040 אבל כמו תמיד תהיה דחייה וכשהפרויקט יהיה מוכן סיכוי טוב שלא יהיה צריך אותו - כי יש רובוטקסי, אוטובוסים אוטונומיים ויהיו פחות רכבים ופקקים 

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

המטרו יהיה מוכן עוד 15 עד 20 שנה. בינתיים הוא יעלה לנו בין 150 מיליארד שקל ל-250 מיליארד שקל. אין כמעט התנגדות למהלך הזה, יש כמעט תמימות דעים, אבל צריכה להיות ביקורת ענקית - עד שהמטרו יהיה מוכן וקחו בחשבון עיכובים כי תמיד יש עיכובים, וקחו בחשבון גם מסגרת תקציבית גדולה יותר כי תמיד יש בריחה מהמסגרת, כבר לא יצטרכו אותו במתכונת הנוכחית. יש רכבים אוטונומיים, יש רובוטקסי, יש סיכוי טוב שהיקף התעבורה דווקא יירד באזור המרכז, ויהיו פחות רכבים כי אנשים יסתמכו על רובוטקסי ופתרונות אוטנומיים - אוטובוסים אוטונומיים, וזה אומר שיהיו כאלו שיחזיקו רכב ובזמן שהם לא יצטרכו אותו הוא יהיה מונית שמייצרת להם כסף. מנגד, יהיו אחרים שיסעו במוניות האלו. זה יהיה שוק תחרותי עם עלויות נמוכות - סוג של אובר זול יותר, וזה יוביל לכך שאנשים לא יחזיקו רכבים. 

פחות 3%-5% מהרכבים זו תחזית סבירה ובמצב כזה, לא יהיו פקקים. אז למה לעשות מטרו בתקציב ענק - הפרויקט הכי גדול במדינה מאז הקמתה, כשלא יהיה צריך אותו?   למה המדינה לא מבינה שהיא נכנסת "למסיבה" כשהיא נגמרת. מטרו זה היסטוריה - רכבים אוטנומיים זה העתיד. 

אם זה היה פרויקט קטן ניחא, אבל חישבנו את העלויות שלו - אתם לא תאמינו כמה זה עולה למשפחה. תניחו שזה יהיה אפילו בעלות סבירה 200 מיליארד שקל ל-20 שנה. 10 מיליארד שקל בשנה. בישראל חיים 10 מיליון אנשים וזה אומר שכל אחד מהם משלם בממוצע על הפרויקט הזה 1,000 שקל בשנה. משפחה של 5 נפשות משלמת בממוצע 5,000 שקל וזה יימשך 20 שנה!

כששואלים איפה הכסף? זאת התשובה. פרויקטים שמפרנסים אלפי ורבבות אנשים, חברות ביצוע, קבלנים ועוד - אבל האמת שלא צריך אותם. אגב, במשרד התחבורה לא מכירים ולא יודעים על חלופות. שאלנו אותם למה לא לחכות לרובוטקסי ואם יש עבודת מטה מסודרת? אמרנו שרק בשנה האחרונה הרובוטקסי נכנס בעולם ומדובר במהפכה של ממש והמטרו הוא פרויקט שהוכרז עליו לפני מספר שנים לפני שידעו על ההתפתחויות הטכנולוגיות ואולי הוא בכלל לא ריאלי כעת. לא התייחסו לרובוטקסי ברצינות ודי נפנפו אותנו. אבל הבנו שאף אחד לא בחן את הרובוטקסי והמוניות והאוטובוסים האוטונומיים והשפעתם על התחבורה עוד 15-20 שנים. זו יכולה להיות בכייה לדורות. 


אבן דרך בהקמת המטרו

היום מדווח משרד התחבורה כי פרויקט המטרו בתל אביב, עבר לשלב ביצועי ראשוני עם פרסום מכרזי ההכשרה מוקדמת לקבלנים. חברת נת"ע, האחראית על הפיתוח, הזמינה חברות בינלאומיות ומקומיות להתמודד על 11 חבילות עבודה בשלב הראשון, בהיקף של 65 מיליארד שקלים, כ-17 מיליארד דולר. השלב כולל חפירת 78 קילומטרים של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, שישמשו כטבעת פנימית של הרשת.

פרארי 550 מודל 1996. צילום ויקיפדיהפרארי 550 מודל 1996. צילום ויקיפדיה

רכב אספנות- המיוחדות של 1996 שניתן לייבא החל מ 2026

ייבוא אישי של רכב אספנות אפשרי לכלי רכב בני 30 שנים, מה שאומר שעוד פחות משבועיים ניתן יהיה לייבא כלי רכב משנת 1996. 

סימנו עבורכם תשעה כלי רכב שהיינו שמחים שייובאו לישראל ועוד אחד שבאמת אפשר לוותר. 

יחד עם רביב חיאק, מתווך בייבוא אישי המתמחה ברכבי אספנות גם ניסינו להעריך כמה יעלה לייבא את הדגמים המוזכרים

יואב פולס |

2025 מסתיימת עוד פחות משבועיים ומתחילה שנת 2026. בענף הרכב אנחנו ממוקדים לרוב בכלי הרכב החדשים אבל שנת 2026 מביאה עימה בשורה נוספת לחובבי הרכב, בעיקר חובבי רכבי האספנות. החוק מתיר לייבא רכב שגילו עד שנתיים או מעל 30 שנים שייכנס להגדרתו כרכב אספנות. המשמעות היא שמתחילת 2026 ניתן להביא רכבי אספנות שיוצרו בשנת 1996. פנינו לרביב חיאק, מתווך בייבוא אישי המתמחה ברכבי אספנות, ועבורנו אחד המומחים והאמינים בתחום, הכנו עבורכם רשימה של מספר כלי רכב שחוגגים 30 בשנה הקרובה, ואתם כבר יכולים לשחרר פק"מ ולהיערך לייבוא שלהם:

1.     פרארי 550 מאראנלו – רכב GT קלאסי של המותג האיטלקי. ה 550 מצוידת במנוע בנפח 5.5 ליטר בתצורת V12 המפיק כ 480 כ"ס. עם מנוע קדמי, הנעה אחורית ותיבת הילוכים ידנית בעלת שישה הילוכים. הפרארי 550 מוצעת למכירה בין 120,000 יורו ל 150,000 יורו, והערכת מחיר של כ 1,140,000 ש"ח בישראל אחרי מיסים ועם מספר צהוב.


פרארי 550 - קלאסיקה אך יקרה. צילום autoscout24

2.     פורד קא – רכב סופר מיני עם עיצוב שונה וחריג, אבל יחד עם זאת שובה לב. הפורד קא מבוססת על הדור השלישי של הפורד פיאסטה. הפורד קא שווקה בגירסת האצ'בק שלוש דלתות, קונברטיבל (גג נפתח) ואפילו גירסת וואן קטנה וחצופה. אבל אנחנו עם הפורד קא הסטנדרטית. הקא שווקה עם מנועי 1.0 ליטר, 1.3 ליטר או 1.6 ליטר ותיבת הילוכים ידנית בעלת חמישה הילוכים. לא מצאנו את הקא משנת המודל 96 למכירה, אבל אם תמצאו אחת כזו היא תעלה החל מכ 1000 יורו, מה שאומר שמחירה בישראל צפוי להיות מעט מעל 33,000 ש"ח


פורד קא. מתיקות על גלגלים. צילום ויקיפדיה


3.     יגואר XK – רכב GT יפהפה של יגואר בתצורת 2+2 (כלומר שני מושבים קדמיים ועוד שני מושבים קדמיים קטנים מאחור). ליגואר XK מספר גירסאות עם מנוע 4.0 ליטר או 5.0 ליטר בתצורת V8, לרבות גירסאות עם מגדש טורבו. תיבת ההילוכים אוטומטית בעלת חמישה או שישה הילוכים. מצאנו עבורכם יגואר כזו מודל 1996 במחיר של 15,000 יורו לפני מיקוח, כלומר כ 147,000 ₪ בישראל.