BYD טסה למעלה: מלחמות הסחר דווקא פותחות לה דלתות חדשות

המניה זינקה ב-38% מתחילת השנה, האנליסטים מצפים לעלייה נוספת של 25% 

עמית בר | (9)
נושאים בכתבה BYD

בזמן שהמכסים בין סין לארה״ב ממשיכים להיערם, יש חברה אחת שלא רק שורדת את הכאוס – אלא גם פורחת. יצרנית הרכב הסינית BYD (ראשי תיבות של Build Your Dreams) זינקה 7.2% במסחר אתמול. משקיעים ברחבי העולם מתחילים להבין: מי שנחלשת היא טסלה – ומי שנכנסת לנעליה, היא BYD.

טסלה נסוגה – BYD מנצלת את ההזדמנות

לטסלה יש בעיה: המכסים ההדדיים בין ארה"ב לסין מקשים על היכולת שלה למכור בסין את הדגמים הבכירים – Model S, Model X וה-Cybertruck. על פי אתר החברה הסיני, אפשרות ההזמנה של הדגמים הללו הוסרה. הסיבה ברורה: כדי לשמור על מחיר מכירה תחרותי בסין, טסלה הייתה נדרשת לחתוך את המחיר בכ־45% – מה שהיה מביא אותה להפסד של עשרות אלפי דולרים על כל רכב.

המסקנה? הגיונית, אך כואבת – טסלה עצרה מכירות של דגמים מרכזיים בשוק השני בגודלו שלה.

התוצאה: BYD הופכת לדומיננטית כמעט בלעדית בשוק הרכב החשמלי בסין – וגם מתחזקת בשווקים נוספים.

מי זאת בכלל BYD?

BYD היא הרבה מעבר למתחרה מקומית. מדובר כיום ביצרנית הרכב החשמלי הגדולה בעולם, לפי מספר רכבים שנמכרו.

ב־12 החודשים האחרונים, BYD ייצאה כ־525,000 רכבים, עלייה של כמעט 75% לעומת השנה שלפניה.

ברבעון הראשון של 2025 לבדו, החברה עקפה את טסלה בשוק הסיני – והשוותה לה גם במכירות הגלובליות.

בנוסף לרכבים פרטיים, BYD מייצרת גם אוטובוסים חשמליים, משאיות קלות, רכבים היברידיים, סוללות ותאי כוח, ובשנה האחרונה גם שבבים פנימיים שמקטינים תלות באספקה חיצונית.


אירופה – הקו הבא של BYD

לא רק בסין מתחזקת BYD. מדיניות המכסים האמריקאית, שהטילה 25% מס ייבוא על רכבים מכל המדינות, גורמת גם לאיחוד האירופי לשקול פעולות תגמול. המתח הזה עשוי להקשות על שיתופי פעולה אירופיים-אמריקאיים – וליצור פתח ל-BYD לפרוץ עמוק יותר לתוך השוק האירופי.

החברה כבר הקימה משרדים בגרמניה, צרפת, הולנד ובריטניה – ויש לה הסכמים להפצת רכבים דרך רשתות מקומיות. דגמים כמו ה-Atto 3 וה-Tang נמכרים כבר באירופה, ונחשבים תחרותיים גם במחיר וגם באיכות.

ההשפעה של מדיניות טראמפ, באופן פרדוקסלי, עשויה להאיץ את קבלת הרכב הסיני באירופה – דווקא בשל נסיגה אמריקאית חלקית.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"


פרספקטיבה רחבה: הסינים נכנסים דרך הדלת האחורית

נתוני מכירות בארה"ב מראים מגמה ברורה: ככל שמחירי הרכב עולים, האמריקאים מאבדים את היכולת לקנות רכבים במחירים "עממיים". לפי Cox Automotive, במרץ האחרון רק 26 דגמים נמכרו בפחות מ־30,000 דולר. כמעט כולם מיוצרים מחוץ לארה"ב.

דגמים כמו Chevy Trax, Kia Soul, Honda HR-V וניסאן סנטרה – שעד כה שירתו את השוק במחירים נגישים – נפגעים ישירות ממכסים, מה שפותח פתח לכניסת BYD לעתיד לבוא.

לפי אנליסטים, לא מופרך להניח שבתוך 3–5 שנים נראה רכבים סיניים נבנים במפעלים מקומיים בארה"ב – עם השקעות ישירות, מפעלים חדשים, ושיתופי פעולה לוקאליים. התוצאה תהיה חדירה הדרגתית לשוק שמחפש פתרונות מוזלים – במיוחד כשטסלה מתמקדת בדגמים יוקרתיים.

ומה חושבים האנליסטים?

למרות שמתחילת השנה BYD זינקה כבר ב-385, האנליסטים מצפים לעלייה של כ-25% במהלך השנה הקרובה.


שאלות ותשובות על BYD ועל השפעת המכסים

מה הופך את BYD לשחקנית כל כך משמעותית כרגע?
היא נהנית מהשוק הסיני הפנימי, לא סובלת ממכסים בארצה, ויש לה יתרון עצום בשרשרת האספקה, בתמחור ובשליטה טכנולוגית.

האם טסלה באמת תיסוג מהשוק הסיני?
בינתיים רק דגמים נבחרים הוסרו, אך זו אינדיקציה ברורה ללחץ. קשה לראות את טסלה חוזרת לתחרות רגילה בסין בזמן הקרוב.

מה הסיכוי שהציבור האמריקאי יתחיל לרכוש רכבים סיניים?
ברמה הטכנית – זה עדיין רחוק. אבל אם לא תהיה אלטרנטיבה זולה, ואם BYD תפתח מפעלים בארה"ב – זה בהחלט תרחיש ריאלי תוך שנים בודדות.

מה קורה באירופה?
אירופה מתוחה מול ארה"ב, ומתחילה לפתח העדפה לרכבים אלטרנטיביים. BYD כבר מוכרת שם, והמכסים האמריקאים דוחפים את השוק האירופי לנסות ספקים חדשים.

האם מדיניות טראמפ פוגעת בטסלה?
בפועל – כן. למרות שטראמפ לא נוגע ישירות בטסלה, היא אחת החברות שנפגעות מיידית מהמכסים ההדדיים עם סין.


תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אנונימי 12/04/2025 10:52
    הגב לתגובה זו
    100 חכמים לא יצליחו להוציא. רוצים לעודד את השימוש בנפט כנראה בשביל האחים קוהל ומשגעים את העולם
  • 5.
    דויד נצבר 12/04/2025 10:14
    הגב לתגובה זו
    מי שקונה היום byd יסבול קשות כדיתחיחו המכסים על חלפים וטיפולים נדרשים שיעלו בעשרות ואך במאול אלפי דולרים
  • 4.
    דוגמה אופינית כיצד המדיניות של טראמפ דופקת יצרנים אמריקאים (ל"ת)
    אנונימי 12/04/2025 10:11
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מאסק הלך פה רחוק מידיפגע בחברה עם המכסים בסין הוא בבעיה קשה (ל"ת)
    אנונימי 12/04/2025 09:33
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    עושה חשבון 12/04/2025 08:51
    הגב לתגובה זו
    טסלה קיבלה צבע פוליטי של ימין קיצוני .עדיין 50% מאירופה מתנגדים חזקים והם נמנעים . רכב זה מעמד וזהות .
  • 1.
    ארצות הברית בצרות. 12/04/2025 07:22
    הגב לתגובה זו
    סין תנצל את מלחמת המסחר כדי לחסל את חברת אפל הטלפונים הסלולרים הסינים ישלטו על חשבון חברת אפל שתעבור להפסדים.
  • אנונימי 13/04/2025 01:11
    הגב לתגובה זו
    נו באמת סיני...
  • איפון זה סיני לידעתך (ל"ת)
    אנונימי 14/04/2025 17:44
  • תחום החברות נעל שמאל רקובה (ל"ת)
    גברת סנדלר 12/04/2025 09:46
    הגב לתגובה זו
מרצדס C-Class. האם בדגם הבא יהיה מנוע של ב.מ.וו? צילום יצרןמרצדס C-Class. האם בדגם הבא יהיה מנוע של ב.מ.וו? צילום יצרן

ב.מ.וו ומרצדס לקראת שת"פ אסטרטגי היסטורי

ב.מ.וו ומרצדס, שתי יצרניות הפרימיום הגרמניות מזהות את אותם האיומים העסקיים, דבר שיכול להביא לשיתוף פעולה היסטורי בין שתיהן במסגרתו מרצדס תתקין בדגמיה מנוע של ב.מ.וו. 

אתם יכולים לבדוק את התאריך, אנחנו לא ב 1 באפריל.  

יואב פולס |
נושאים בכתבה ב.מ.וו מרצדס

האם בעתיד הנראה לעין דגמי מרצדס יצוידו במנועים מתוצרת ב.מ.וו ?  

עבור רבים מדובר בשאלת כפירה המצדיקה סקילה, אבל לפי מגזין AUTOCAR הבריטי, מדובר באפשרות ממשית, ולמעשה בשיחות שמתקיימות בין שתי יצרניות הפרימיום הגרמניות ונמצאות בישורת האחרונה.

הקשיים שחוות היצרניות המסורתיות לנוכח התחרות מהמזרח ובעיקר מסין, מחייבות פתרונות יצירתיים בהתאם. אחד מהם הוא בתחום שיתופי הפעולה.

בעבר הלא רחוק צוידו דגמי מרצדס במנועי בנזין פרי פיתוח משותף למרצדס ורנו, עם מנועי ה 1.33 טורבו בנזין, כך שלא מדובר באירוע יוצא דופן, ובתעשיית הרכב מקובלים שיתופי פעולה ושימוש ברכיבים בין יצרנים שונים. מה שפחות מקובל הוא שיתוף פעולה בין שתי יצרניות המתחרות ראש בראש לאורך עשרות שנים. עתה נראה ששתי היצרניות הגיעו לרצון לשתף פעולה לנוכח התחרות הגוברת והאיומים העסקיים ששתיהן רואות בתחרות העולה מהמזרח.

במרכז שיתוף פעולה אפשרי נמצא כרגע מנוע 2.0 ליטר טורבו בנזין של ב.מ.וו, שם קוד B48, שייתכן וימצא את דרכו לתא המנוע של דגמים עתידיים של המתחרה הגדולה שלה, מרצדס בדגמי הליבה של היצרנית ה C-Class, E-Class ה GLA, GLB, GLC ועוד.

קניית רכב חשמלי משומש - האם כדאי? ואיך זה שבישראל המחירים יורדים במתינות יחסית לעולם?

איך לבחור רכב חשמלי יד שנייה - מה לבדוק, מהן העלויות השוטפות, ומהם היתרונות והחסרונות בשוק שמתעורר? ואיך זה שבעולם רכב בן שנה מאבד כ-30% מערכו ובארץ, הדגמים המובילים יורדים ב-5%-10% בלבד?
עמית בר |
נושאים בכתבה BYD טסלה

מדריך לרכישת רכב חשמלי משומש – מה כדאי לדעת?

 

המציאות החדשה של שוק הרכב החשמלי בישראל

שוק הרכב החשמלי בישראל עובר מהפך – מהרכבים הראשונים שנכנסו לתמונה ועד לעובדה שכיום יש לא מעט דגמים חשמליים על הכביש שמחפשים יד שנייה. רכבים כמו ג'ילי ג'יאומטרי C, יונדאי איוניק 5, BYD וסקודה אניאק הפכו את הרכב החשמלי לנגיש עם מחירים ידידותיים וטווחי נסיעה טובים. גם כניסת טסלה לשוק הגבירה את המודעות לרכב חשמלי, ויצרה תחרות בריאה. כעת, אחרי כמה שנים של חדירה, שוק הרכבים החשמליים המשומשים מתעורר, אבל – איך בוחרים נכון ומה צריך לבדוק?   טסלה - שומרת על ערכה בשנה הראשונה        

מצב הסוללה – איך לבדוק אם היא בסדר?

הסוללה היא באמת החלק הכי חשוב ברכב חשמלי, ולכן כדאי לשים לב היטב למצבה. סוללות, כמו כל דבר, נשחקות עם הזמן, אך רובן שומרות על טווח סביר גם לאחר כמה שנים. הבדיקה הכי טובה היא אצל מומחה סוללות שיכול לאמוד אם הסוללה במצב טוב. בנוסף, חשוב לבדוק את יכולות הטעינה – האם הרכב מתאים לטעינה מהירה, או שיהיה צורך להמתין זמן רב? טעינה איטית עשויה להגביל את המשתמשים ולהפוך כל עצירה לנקודת מחשבה.  

עלויות אחזקה – האם באמת חוסכים?

עלויות האחזקה ברכבים חשמליים בהחלט נמוכות יותר מבבנזין, אבל זה לא אומר שאין בכלל תחזוקה. נכון, טסלה למשל כמעט ולא דורשת טיפולים שוטפים, אך רכבים אחרים כן ידרשו תחזוקה בסיסית – כמו מערכות קירור, בלמים ונוזלי קירור מיוחדים לסוללה. אלה יכולים להגיע לעלויות לא קטנות. טיפולים תקופתיים כמו טיפול שלוש שנים או מעבר ל-80,000 ק"מ עשויים להיות יקרים, ולכן חשוב לבדוק אם הרכב עבר אותם או לא. מעבר לזה, אתם צריכים לקחת בחשבון שהעלויות יעלו. האוצר מתכנן מס נסועה שיוטל עלינו במוקדם או במאוחר. מדובר על סכום מאוד משמעותי שיכול להפוך את העסקה לפחות כדאית ואפילו ללא כדאית. מס נסועה - כל מה שצריך לדעת  

ירידת הערך ברכבים חשמליים - לא מה שחשבתם

כאן זה נהיה מעניין. רכבים חשמליים, במיוחד דגמים ראשוניים, מאבדים ערך בקצב די מהיר. לרוב, רכבים חשמליים מאבדים בעולם בין 25% ל-30% מערכם בשנה הראשונה, ויש כאלה שאפילו יותר. מחקר עדכני שנערך בארה"ב הראה כי ירידת הערך נובעת מכניסה של דגמים חדשים ומשוכללים שמושכים את המחירים כלפי מטה, וכן מגידול במספר החשמליות הזמינות ביד שנייה. בטווח של כשלוש שנים, חלק משמעותי מהרכבים מאבד חצי מערכם – תופעה שפחות בולטת ברכבי בנזין. ברכבי בנזין השחיקה ואיבוד הערך בשנה הראשונה הם סביב 15%, כ-35%-40% בשלוש שנים.  הנפילה במחירים חזקה במיוחד בשוק האמריקאי והאירופאי, כשבישראל הירידה היא לכאורה נמוכה יותר. זה עובד כך: בשנת 2024 היתה עלייה במחירי הרכב החשמלי בשל עליית מס הקנייה מ-20% ל-35% עלייה במחירי רכבים חדשים מעלה בהתאמה את המחירים של רכבים משומשים, וכך "ניצלו" הרכבים החשמליים המשומשים מירידה חדה. למעשה, מכיוון שהשוק המקומי נמצא יחסית בשלב בתולי והיבואנים מייקרים את הרכבים על פני זמן, העליות האלו תומכות במחירי הרכבים המשומשים בשנים האחרונות.  מס הקנייה אמור לעלות גם בתחילת 2025, הפעם ל-83% (המס על רכבים חשמליים יזנק מעל הצפוי - מחירי הרכבים יעלו בשנה הבאה ב-25-40 אלף). זה אומר שיש סיכוי טוב שזה יתמוך במחירי הרכבים המשומשים. ברגע שהדגם החדש מתייקר גם הדגם של שנה קודמת מתייקר. מדובר בעצם באירוע חיצוני שמעלה את המחירים, אבל אלמלא עליית המס והשוק הבתולי הרכבים היו מאבדים כמו בארה"ב קרוב ל-30% מערכם בשנה הראשונה. בינתיים בישראל, ירידת הערך של רכבים חשמליים משתנה בין הדגמים השונים, כאשר חלקם שומרים על ערכם טוב יותר מאחרים. להלן מספר דוגמאות: טסלה מודל 3: בשנת 2023, טסלה מודל 3 שמרה על ערכה בצורה מרשימה, עם ירידת ערך של כ-6% בלבד, נמוכה משמעותית מירידת הערך של דגמים מתחרים. השחיקה השנה היא כנראה באותו האזור.  BYD אטו 3: דגם זה, שהיה הנמכר ביותר בישראל במחצית הראשונה של 2024, שמר על ערכו בצורה טובה, עם ירידת ערך מתונה יחסית של כ-5%. גם ג'ילי גיאומטרי C שהיה השני הנמכר ביותר באותה תקופה, הציג ירידת ערך מתונה.  החקיקה עדיין לא הסתיימה, אבל סיכוי טוב שמס הקנייה יעלה ואיתו מחירי הרבים וזה ישמור על שחיקה נמוכה יחסית בערך הרכבים המשומשים. עם זאת, זה לא יימשך - מס הקנייה היה נמוך בחשמליים והגעה למס של 83% משווה את המיסוי של החשמליים לאלו של רכבי הבנזין.   ולכן, מי שקונה רכב חדש אולי ייהנה בשנה הקרובה משחיקה נמוכה בערכו (זה לא וודאי כמובן), אבל השחיקה של רכבים חשמליים ואיבוד המחיר במשומשות עולה על רכבי הבנזין.  

מה עם הביטוח?

ביטוח רכב חשמלי עלול להיות יקר יותר מרכבי בנזין. עלויות הביטוח גבוהות עקב הסיכון בתיקון מארזי סוללה יקרים או חיישנים רגישים, שמגדילים את עלות התיקון במקרה של תאונה. גם מקרי גניבת רכבים חשמליים – במיוחד דגמי טסלה – תרמו להתייקרות הביטוח. לכן, כדאי לבדוק מראש את עלות הביטוח לרכב הנבחר ולהשוות הצעות. קחו גם בחשבון שסכום הביטוח במגמת עלייה.   

שינויים באגרות רישוי – עלות נוספת שחשוב לקחת בחשבון

עד לא מזמן נהנו בעלי רכב חשמלי מאגרות רישוי מופחתות. אבל, החל משנת 2025, אגרות הרישוי צפויות להשתוות לאלו של רכבי הבנזין, ויכולות להגיע לקרוב ל-2,000 שקלים, תלוי במחיר הרכב. בנוסף, רכבים חשמליים ידרשו לבדיקה מקיפה במידה ולא עברו טסט בשלוש שנים האחרונות – בדיקה שעשויה להעלות את העלויות.  

דגמים משופרים - פוגעים בשוק המשומשות

הקצב הטכנולוגי המהיר בתחום הרכב החשמלי מביא לכך שגרסאות חדשות מציעות טווחי נסיעה משופרים וזמני טעינה מהירים יותר, כך שרכב בן שלוש עלול להרגיש מיושן. יצרנים כמו טסלה מעדכנים תדיר את הדגמים, והיצרנים הסינים מציעים דגמים זולים שמושכים לא מעט לקוחות. לכן, חשוב לשקול אם שווה לרכוש כעת רכב משומש או לחכות לדגם חדשני יותר. אפשר להגיד שזה תמיד נכון, גם ברכבים על בנזין, אבל החשמליות מתעדכנות מהר יותר טכנולוגית ועיצובים וכל טכנולוגיה חדשה הופכת את הדור הקודם למיושן. סיכון ירידת הערך הוא גדול יותר מאשר בבנזין.  אלו הגורמים העיקריים שיש להתחשב בהן ברכישת רכב חשמלי משומש. נזכיר בהקשר זה שסיכוי טוב שגם אם תהיה העלאת מס בתחילת השנה הבאה, המחירים של רכבים חדשים יתעדכנו רק אחרי כמה חודשים כי היבואנים מצטיידים במלאי ומשלמים עליו את המס קנייה הישן. זה צריך לקבל אישור-תוקף מהאוצר, אבל בשנה שעברה זה התאפשר.