BYD Seal U DMi
צילום: יואב פולס
מחירי הרכבים

התרגיל של יבואני הרכב והאדישות של המדינה - התוצאה: הצרכן שוב "נדפק"

מה צפוי למחירי הרכבים החשמליים בשנים הקרובות, איך העלאת מס קנייה עוזרת ליבואנים מה המחיים של הרכבים החשמליים?

עוזי גרסטמן | (13)

בחודש דצמבר כמעט 100 אלף רכבים חדשים נכנסו לארץ. מדובר על כשליש מכלל המכוניות שנמכרו בשנה שקדמה לכך. הסיבה ברורה וידועה ונזכיר לכם:  העלאת מס הקנייה על רכבים חשמליים מ-35% ל-45% החל מינואר 2025, גרמה להקדמת היבוא ולצבירת מלאי. היבואנים משלמים על רכבים שנכנסו בדצמבר מס של 35% ולא 45%.

והנה הגיע ינואר והיבואנים מוכרים את הרכבים על פי מחיר חדש שמבטא את עליית המס. לגיטימי, אבל לא הוגן. יש לכם במלאי רבבות רכבים שנכנסו במיסוי נמוך ואתם מוכרים לנו ביוקר? בגלל המלאי הגדול החברות האלו מציעות הנחות, מבצעים, מתנות, אבל מה שהם לא יציעו זה הרי קשור לכך שהם קנו בזול. קנו בזול ומוכרים ביוקר, גם אחרי הנחה, הם לא מאבדים מהרווחים שלהם , ההיפך. קחו גם בחשבון שהיתה להם סוף שנה נהדרת עם מכירות של 45 אלף רכבים בחודש דצמבר.

בדצמבר, הלחיצו אתכם יבואני הרכב החשמלי לרוץ ולרכוש רכבים בשל עליית מס הקנייה. כעת הם מספרים לנו שהם נותנים הנחות. זו לא באמת הנחה, זה היה ברור שיש להם גמישות במחיר. זה כאילו מחזיר את המחירים לסוף שנת 2024, אם עלייה קלה, בכל זאת, שנת דגם חדשה (וגם עליית מע"מ ב-1%). 




מלחמת מלאים: מה יקרה למחירים בהמשך?

נראה שעד שהיקף המלאי לא יפחת משמעותית הלחץ כלפי מטה יתחזק. זו תופעה עולמית ברכבים החשמליים שמחירם נשחק מדי שנה. הרכבים החשמליים הם כבר מעל 25% משוק החדשות והמשקל שלהם הולך וגדל. ההערכות הן שהשנה זה יהיה מעל 30%.  צריך גם להזכיר שהעלאת מס קנייה שומרת על המחירים של רכבים משומשים, אבל בעיקר של הדגמים החזקים, כאשר המגמה להמשך היא הפחתה בהשפעה של העלאת המס קנייה לצד המשך שחיקה במחירי הרכבים החשמליים. זה יוביל גם לירידה במחירי הרכבים המושמשים שכבר כעת נשחקים באזור ה-15% בשנה בהתעלם מהדגמים העיקריים.


המדינה לא מתערבת - אולי בגלל שנכנסו לקופה כ-4 מיליארד שקל


המדינה נהנתה באופן ישיר מהמהלך של היבואנים לצבור מלאי זול ולמכור אותו ביוקר. לפי נתוני רשות המסים, ההכנסות ממסי רכב בחודש דצמבר 2024 בלבד הסתכמו בכ-4 מיליארד שקל – כפול מהכנסות המדינה בחודש רגיל. המספרים הללו ממחישים עד כמה רווחי עבור המדינה לאפשר את קיומה של השיטה - מעלים מסים בסוף השנה והחברות רצות לשחרר את הרכבים מהמכס ולשם מסים. זה גרם לתקציב להיראות הרבה יותר טוב מאשר הוא היה בפועל. הגיעון בתקציב הוא רק 6.9%, בהחלט נסבל ופחות מההערכות המוקדמות.

אגב,  סך כל ההכנסות מענף הרכב לשנת 2024 עמדו על כ-15.7 מיליארד שקל כשההכנסות של המדינה בתחום שניות רק לתחום הנדל"ן.


בעיות לוגיסטיות ואתגרי אחסון

המלאי הגדול שנוצר בעקבות יבוא הרכבים עורר אתגרים לוגיסטיים משמעותיים. סגירת נמל אילת במהלך התקופה אילצה את היבואנים להשתמש בנמלים אחרים כמו אשדוד וחיפה, מה שהכביד על הלוגיסטיקה ויצר עומסים במגרשי אחסון הרכבים. עם זאת, עבור יבואנים רבים, המהלך עדיין נחשב למשתלם, שכן הוא איפשר להם להיערך לביקושים של תחילת 2025.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

הצרכן משלם את המחיר

למרות שהמכוניות שוחררו מהמכס לפי המיסוי הישן, הצרכנים כאמור נאלצים לשלם את מחירי 2025. המצב הזה יוצר תחושת ניצול מצד היבואנים, שמפצירים בציבור לקנות רכבים "לפני ההתייקרות", בעוד בפועל הם נהנים ממיסוי מוזל בעצמם. נדגיש כי השוק מוצף במלאי ויש גם מבצעים והנחות - חלק מהיבואנים מציעים מחירים נמוכים יותר על דגמים מסוימים – בעיקר כאלה שלא נמכרים היטב. עם זאת, בדגמים פופולריים שזוכים לביקוש גבוה, ההנחות הן נמוכות מאוד. 


מחירי הרכבים החדשים

העליות במחירי הרכב לא פסחו על דגמים פופולריים ויוקרתיים כאחד. הנה כמה דוגמאות למחירים המעודכנים של דגמים מרכזיים:

מכוניות קטנות: השיא של קיה פיקנטו

מכוניות המיני, שהיו אמורות להוות אלטרנטיבה זולה, לא חמקו מההתייקרויות.



רכבי פנאי וקרוסאוברים

רכבי הפנאי ממשיכים להוביל את השוק, אך גם בהם נרשמו התייקרויות:


תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    י 25/01/2025 11:15
    הגב לתגובה זו
    אני וזוגתי נוסעים ברכב משנת 1997 ונהנה מכל רגע. קניתי במחיר סביר יד שניה מפרטי . יבואני הרכב הם קרטל שמתאם מחירים. אין תחרות
  • 10.
    דוד 20/01/2025 08:51
    הגב לתגובה זו
    הגיע הזמן שהצרכנים יתאגדו ויצביעו ברגליים נגד יבואני הרכב שמייקרים חדשות לבקרים את המחירים !
  • 9.
    משה ראשלצ 19/01/2025 06:44
    הגב לתגובה זו
    פריירים לא מתים רק מתחלפים
  • 8.
    תעברו לקורקינט כשאין משפחה... 18/01/2025 22:34
    הגב לתגובה זו
    אתה עובדם ומשלם 30% למדינה מהמשכורת ואז אתה קונה רכב ומשלם עוד 45%... בקיצור עם כל התוספות מסביב והרווח למוכר אתה משלם על הרכב יותר מפעמיים... בקיצור טירוף.
  • 7.
    דר מה נהיה 18/01/2025 20:18
    הגב לתגובה זו
    הציבור מטומטם ולכן הציבור משלם....שכולם יפסיקו לרכוש רכבים חדשים במחירים הזויים ושהיבואנים יתקעו עם המלאי שלהם כמו עצם בגרון אז אולי יהיה שינוי.תפסיקו לרוץ ולהחליף רכב כל שנתיים ותגייסו את הכוח שלכם לשבור את השוק המטורף הזה.לאקוניםרכבחדש
  • 6.
    איתן 18/01/2025 19:34
    הגב לתגובה זו
    איך הגעתם למחיר הזה
  • 5.
    צבי 18/01/2025 19:06
    הגב לתגובה זו
    מיותר לרכוש רכב אין חניה הכבישים בקטסטרופה אז למה לרכוש רכב
  • 4.
    די להתלונן! 18/01/2025 18:43
    הגב לתגובה זו
    לאנשים שאכפת מהמחיר לא חייבים להחליף אוטו כל 3 שנים.היבואנים תמיד היו ותמיד יהיו חזירים אבל המטרה שלהם היא למקסם רווחים.
  • 3.
    כנן יוסף 18/01/2025 18:04
    הגב לתגובה זו
    לא הביא אפילו לא דוגמא אחת של רכב חשמלי שהמחיר שלו עלה כי עובדתית המחירים לא עלו והיבואנים עדיין מוכרים את הרכבים החשמליים באותו מחיר ויש כאלה שלא העלו את המעמ
  • 2.
    מחירי טויוטה זו חזירות (ל"ת)
    בחילה מהחלאות 18/01/2025 15:19
    הגב לתגובה זו
  • יונדאי 18/01/2025 18:32
    הגב לתגובה זו
    יונדכי ב 180 mg 160 ואתה מסתכל על טויוטה!!!
  • 1.
    אבי 18/01/2025 12:07
    הגב לתגובה זו
    אנשים לוקחים הלוואות וקונים רכבים במחירים הזויים...חייב חרם צרכני
  • הבעיה שהמנכלים הם חברי מרכז ליכוד (ל"ת)
    שלא יודעים כלום מהחיים שלהם בניהול 18/01/2025 18:37
    הגב לתגובה זו
טויוטה קורולה 'יפנית'. צילום יצרןטויוטה קורולה 'יפנית'. צילום יצרן

נחשף - טויוטה קורולה 'יפנית' במחיר של 160.0 אש"ח

על פי דיווחי 'יוניון מוטורס' יבואנית דגמי טויוטה למשרד החבורה, נרשמה הקורולה ההיברידית אשר תיובא מיפן במחיר של 159,990 ש"ח.

בשלב זה רמת גימור יחידה - לימיטד, עם עשר כריות אוויר ומערכת בטיחות TSS 3.0

יואב פולס |

מאגר נתוני משרד התחבורה טומן בחובו הרבה מידע מעניין. מידע כזה נרשם אתמול על ידי יוניון מוטורס יבואנית דגמי טויוטה לישראל. הטויוטה קורולה, אחת המכוניות הנמכרות ביותר בישראל מאז ומעולם, נעדרת מהשוק המקומי מזה כמעט שנתיים, עקב החרם הטורקי על ייצוא סחורות לישראל. יוניון מוטורס שכבר הודיעה רשמית על כוונתה לשווק בישראל את הטויוטה הקורולה ההיברידית ממפעלי טויוטה ביפן, רשמה אתמול את הקורולה 'היפנית' ששיווקה יחל בשבועות הקרובים.

הקורולה 'היפנית' תגיע לישראל עם תקינה צפון אמריקאית חלף הקורולה 'הטורקית' בתקינה האירופאית.

מהנתונים שנרשמו במשרד התחבורה עולה כי הקורולה 'היפנית' תגיע עם מערכת בטיחות מקיפה TSS 3.0 ( Toyota Safety Sense ), 10 כריות אוויר, אורות גבוהים אוטומטיים, בלימה אוטומטית ועוד וציון אבזור בטיחות 6.

למיטב הבנתנו הקורולה ההיברידית תגיע בשלב זה ברמת אבזור יחידה - לימיטד, כלומר בניגוד לקורולה הטורקית ששווקה בשלוש רמות גימור, כשהבסיסית ביותר SUN יועדה לציי רכב, הקורולה החדשה תגיעה מאובזרת ללקוחות פרטיים וציי רכב. עם זאת, בהחלט תיתכן בהמשך גירסה משונמכת לציי רכב. בנוסף, הדגם העדכני משלב גם יכולות עדכוני OTA המאפשר עדכוני גירסה ושדרוגי תוכנה ללא צורך להגעה למרכז שירות.


טויוטה קורולה 'יפנית' צילום יצרן

הקורולה 'היפנית' תצוייד במנוע 1.8 ליטר והנעה היברידית, מהדור האחרון של טויוטה, כפי שראינו בטויוטה קורולה קרוס ובטויוטה CHR (שגם היא נעדרת מהשוק עקב החרם הטורקי).

המחיר - 159,990 ש"ח

דף העמדה שהועבר והגיע לידי ביזפורטל. צילום יואב פולסדף העמדה שהועבר והגיע לידי ביזפורטל. צילום יואב פולס

ארגון מנהלי התחבורה לאוצר - נדרשת מדיניות ארוכת טווח

במכתב שהופנה לועדת הכספים, משרדי האוצר, האנרגיה, איכות הסביבה והתחבורה מבקשים בארגון מנהלי התחבורה בישראל קביעת מדיניות ארוכת טווח שתאפשר ניהול מושכל ויעיל של ציי רכב. 

בארגון מאוגדים מנהלי תחבורה בישראל המנהלים במצטבר כ - 300,000 כלי רכב. 

העדר מדיניות שכזו פוגעת ביעדי המדינה בכל הקשור בצמצום התלות בדלקים, מעבר לאנרגיה ירוקה, הפחתת פליטת מזהמים, לרבות פגיעה בשכבות הביניים. 

יואב פולס |

עם הצגת מתווה המיסוי העדכני שהוצג בוועדת הכספים לאחרונה הוזמן גם הציבור למסור את עמדתו לגורמים המעורבים.

מי שהרים את הכפפה אלו הם חברי ארגון מנהלי התחבורה בישראל, ארגון המאגד בתוכו מעל 200 חברות המפעילות את ציי הרכב הגדולים בישראל, עם למעלה מ 300,000 כלי רכב.

במכתב שנשלח אתמול (רביעי 19.11.25) אל ועדת הכספים וכן אל משרדי הממשלה המעורבים – אוצר, אנרגיה, איכות הסביבה, והתחבורה משיגים בארגון מנהלי התחבורה על המתווה המוצע ומעלים סוגיות קריטיות החשובות בניהול צי רכב מורכב.

עיקר ההשגות נוגעות לפגיעה הקשה בכלי הרכב החשמליים המאפשרים גם חסכון אנרגיה משמעותית למשק כולו, גם הפחתת פליטות מזהמים המשפיעים על כולנו וגם הגדלת הוצאות לשכירים (הגדלת מיסוי) ולחברות (הוצאות דלק).

העדר יכולת לתכנן לטווח ארוך עקב העדר מדיניות ברורה

בארגון מנהלי התחבורה מעלים את העדר היכולת לבצע תכנון ארוך טווח של צי כלי רכב שכן עסקת חכירה (ליסינג) היום היא עסקה הנמשכת על פני שלוש או ארבע שנים. בהעדר מתווה מיסוי מסודר, בעיקר בכל הקשור לשווי שימוש, המעסיק והעובד לא מסוגלים לבצע תכנון ארוך טווח ולבחור במתווה המתאים בהיבטי מיסוי.