BYD Seal U DMi
צילום: יואב פולס
מחירי הרכבים

התרגיל של יבואני הרכב והאדישות של המדינה - התוצאה: הצרכן שוב "נדפק"

מה צפוי למחירי הרכבים החשמליים בשנים הקרובות, איך העלאת מס קנייה עוזרת ליבואנים מה המחיים של הרכבים החשמליים?

עוזי גרסטמן | (13)

בחודש דצמבר כמעט 100 אלף רכבים חדשים נכנסו לארץ. מדובר על כשליש מכלל המכוניות שנמכרו בשנה שקדמה לכך. הסיבה ברורה וידועה ונזכיר לכם:  העלאת מס הקנייה על רכבים חשמליים מ-35% ל-45% החל מינואר 2025, גרמה להקדמת היבוא ולצבירת מלאי. היבואנים משלמים על רכבים שנכנסו בדצמבר מס של 35% ולא 45%.

והנה הגיע ינואר והיבואנים מוכרים את הרכבים על פי מחיר חדש שמבטא את עליית המס. לגיטימי, אבל לא הוגן. יש לכם במלאי רבבות רכבים שנכנסו במיסוי נמוך ואתם מוכרים לנו ביוקר? בגלל המלאי הגדול החברות האלו מציעות הנחות, מבצעים, מתנות, אבל מה שהם לא יציעו זה הרי קשור לכך שהם קנו בזול. קנו בזול ומוכרים ביוקר, גם אחרי הנחה, הם לא מאבדים מהרווחים שלהם , ההיפך. קחו גם בחשבון שהיתה להם סוף שנה נהדרת עם מכירות של 45 אלף רכבים בחודש דצמבר.

בדצמבר, הלחיצו אתכם יבואני הרכב החשמלי לרוץ ולרכוש רכבים בשל עליית מס הקנייה. כעת הם מספרים לנו שהם נותנים הנחות. זו לא באמת הנחה, זה היה ברור שיש להם גמישות במחיר. זה כאילו מחזיר את המחירים לסוף שנת 2024, אם עלייה קלה, בכל זאת, שנת דגם חדשה (וגם עליית מע"מ ב-1%). 




מלחמת מלאים: מה יקרה למחירים בהמשך?

נראה שעד שהיקף המלאי לא יפחת משמעותית הלחץ כלפי מטה יתחזק. זו תופעה עולמית ברכבים החשמליים שמחירם נשחק מדי שנה. הרכבים החשמליים הם כבר מעל 25% משוק החדשות והמשקל שלהם הולך וגדל. ההערכות הן שהשנה זה יהיה מעל 30%.  צריך גם להזכיר שהעלאת מס קנייה שומרת על המחירים של רכבים משומשים, אבל בעיקר של הדגמים החזקים, כאשר המגמה להמשך היא הפחתה בהשפעה של העלאת המס קנייה לצד המשך שחיקה במחירי הרכבים החשמליים. זה יוביל גם לירידה במחירי הרכבים המושמשים שכבר כעת נשחקים באזור ה-15% בשנה בהתעלם מהדגמים העיקריים.


המדינה לא מתערבת - אולי בגלל שנכנסו לקופה כ-4 מיליארד שקל


המדינה נהנתה באופן ישיר מהמהלך של היבואנים לצבור מלאי זול ולמכור אותו ביוקר. לפי נתוני רשות המסים, ההכנסות ממסי רכב בחודש דצמבר 2024 בלבד הסתכמו בכ-4 מיליארד שקל – כפול מהכנסות המדינה בחודש רגיל. המספרים הללו ממחישים עד כמה רווחי עבור המדינה לאפשר את קיומה של השיטה - מעלים מסים בסוף השנה והחברות רצות לשחרר את הרכבים מהמכס ולשם מסים. זה גרם לתקציב להיראות הרבה יותר טוב מאשר הוא היה בפועל. הגיעון בתקציב הוא רק 6.9%, בהחלט נסבל ופחות מההערכות המוקדמות.

אגב,  סך כל ההכנסות מענף הרכב לשנת 2024 עמדו על כ-15.7 מיליארד שקל כשההכנסות של המדינה בתחום שניות רק לתחום הנדל"ן.


בעיות לוגיסטיות ואתגרי אחסון

המלאי הגדול שנוצר בעקבות יבוא הרכבים עורר אתגרים לוגיסטיים משמעותיים. סגירת נמל אילת במהלך התקופה אילצה את היבואנים להשתמש בנמלים אחרים כמו אשדוד וחיפה, מה שהכביד על הלוגיסטיקה ויצר עומסים במגרשי אחסון הרכבים. עם זאת, עבור יבואנים רבים, המהלך עדיין נחשב למשתלם, שכן הוא איפשר להם להיערך לביקושים של תחילת 2025.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

הצרכן משלם את המחיר

למרות שהמכוניות שוחררו מהמכס לפי המיסוי הישן, הצרכנים כאמור נאלצים לשלם את מחירי 2025. המצב הזה יוצר תחושת ניצול מצד היבואנים, שמפצירים בציבור לקנות רכבים "לפני ההתייקרות", בעוד בפועל הם נהנים ממיסוי מוזל בעצמם. נדגיש כי השוק מוצף במלאי ויש גם מבצעים והנחות - חלק מהיבואנים מציעים מחירים נמוכים יותר על דגמים מסוימים – בעיקר כאלה שלא נמכרים היטב. עם זאת, בדגמים פופולריים שזוכים לביקוש גבוה, ההנחות הן נמוכות מאוד. 


מחירי הרכבים החדשים

העליות במחירי הרכב לא פסחו על דגמים פופולריים ויוקרתיים כאחד. הנה כמה דוגמאות למחירים המעודכנים של דגמים מרכזיים:

מכוניות קטנות: השיא של קיה פיקנטו

מכוניות המיני, שהיו אמורות להוות אלטרנטיבה זולה, לא חמקו מההתייקרויות.



רכבי פנאי וקרוסאוברים

רכבי הפנאי ממשיכים להוביל את השוק, אך גם בהם נרשמו התייקרויות:


תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    י 25/01/2025 11:15
    הגב לתגובה זו
    אני וזוגתי נוסעים ברכב משנת 1997 ונהנה מכל רגע. קניתי במחיר סביר יד שניה מפרטי . יבואני הרכב הם קרטל שמתאם מחירים. אין תחרות
  • 10.
    דוד 20/01/2025 08:51
    הגב לתגובה זו
    הגיע הזמן שהצרכנים יתאגדו ויצביעו ברגליים נגד יבואני הרכב שמייקרים חדשות לבקרים את המחירים !
  • 9.
    משה ראשלצ 19/01/2025 06:44
    הגב לתגובה זו
    פריירים לא מתים רק מתחלפים
  • 8.
    תעברו לקורקינט כשאין משפחה... 18/01/2025 22:34
    הגב לתגובה זו
    אתה עובדם ומשלם 30% למדינה מהמשכורת ואז אתה קונה רכב ומשלם עוד 45%... בקיצור עם כל התוספות מסביב והרווח למוכר אתה משלם על הרכב יותר מפעמיים... בקיצור טירוף.
  • 7.
    דר מה נהיה 18/01/2025 20:18
    הגב לתגובה זו
    הציבור מטומטם ולכן הציבור משלם....שכולם יפסיקו לרכוש רכבים חדשים במחירים הזויים ושהיבואנים יתקעו עם המלאי שלהם כמו עצם בגרון אז אולי יהיה שינוי.תפסיקו לרוץ ולהחליף רכב כל שנתיים ותגייסו את הכוח שלכם לשבור את השוק המטורף הזה.לאקוניםרכבחדש
  • 6.
    איתן 18/01/2025 19:34
    הגב לתגובה זו
    איך הגעתם למחיר הזה
  • 5.
    צבי 18/01/2025 19:06
    הגב לתגובה זו
    מיותר לרכוש רכב אין חניה הכבישים בקטסטרופה אז למה לרכוש רכב
  • 4.
    די להתלונן! 18/01/2025 18:43
    הגב לתגובה זו
    לאנשים שאכפת מהמחיר לא חייבים להחליף אוטו כל 3 שנים.היבואנים תמיד היו ותמיד יהיו חזירים אבל המטרה שלהם היא למקסם רווחים.
  • 3.
    כנן יוסף 18/01/2025 18:04
    הגב לתגובה זו
    לא הביא אפילו לא דוגמא אחת של רכב חשמלי שהמחיר שלו עלה כי עובדתית המחירים לא עלו והיבואנים עדיין מוכרים את הרכבים החשמליים באותו מחיר ויש כאלה שלא העלו את המעמ
  • 2.
    מחירי טויוטה זו חזירות (ל"ת)
    בחילה מהחלאות 18/01/2025 15:19
    הגב לתגובה זו
  • יונדאי 18/01/2025 18:32
    הגב לתגובה זו
    יונדכי ב 180 mg 160 ואתה מסתכל על טויוטה!!!
  • 1.
    אבי 18/01/2025 12:07
    הגב לתגובה זו
    אנשים לוקחים הלוואות וקונים רכבים במחירים הזויים...חייב חרם צרכני
  • הבעיה שהמנכלים הם חברי מרכז ליכוד (ל"ת)
    שלא יודעים כלום מהחיים שלהם בניהול 18/01/2025 18:37
    הגב לתגובה זו
BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל? 

חוברת אחריות - כל כתבי האחריות זמינים ונגישים ברשת. צילום מתוך הרשת.חוברת אחריות - כל כתבי האחריות זמינים ונגישים ברשת. צילום מתוך הרשת.

אחריות לרכב - האותיות הקטנות שאתם חייבים להכיר

אחת הסיבות המרכזיות לרכישת רכב חדש היא על מנת שהרוכש יהנה מהגנה במסגרת אחריות היצרן / יבואן.

על אף האמור, לאחריות סעיפים רבים ובהם כאלה המפרטים מתי האחריות לא תחול על הרכב, על אף שהוא חדש.

לרוכשי הרכב אנחנו ממליצים לקרוא היטב את כתב האחריות ולהבין מתי פעולה / אי פעולה, עלולה להביא לביטול האחריות

יואב פולס |

אחריות לרכב היא אחת הסיבות בגללה אנשים מעדיפים לרכוש רכב חדש. יש המגדילים ומוכרים את הרכב לקראת תום האחריות, ורוכשים חדש רק כדי להיות תחת מטריית האחריות שהיבואן מספק ללקוחותיו.

קשיים במימוש האחריות

לאחרונה מגיעות למערכת פניות של לקוחות שרכשו רכב חדש וארעה בו תקלה, אבל לתדהמת הלקוח כשהוא פונה לקבל שירות מהיבואן הוא נתקל בחוסר רצון של היבואן לטפל בו, ולא משנה העובדה שאך לפני חודשים ספורים הוא שילם לאותו יבואן סכום כסף גדול מאוד.

במקרים שהגיעו לידיעתנו מעורבים מספר מצומצם של יבואנים. ניתן להניח כי גם בגלל שכלי הרכב החדשים הם כל-כך מורכבים טכנולוגית, אירועי תקלה ברכב חדש מתרחשים אצל כל היבואנים. עם זאת, יש יבואנים שיודעים לחבק ולעטוף את הלקוח כך שהוא ירגיש שהוא חשוב ומטפלים בו ויש כאלה שיגרמו ללקוח להזיע קשות עד שיקבל שירות.

נתקלנו גם במקרים בהם לקוחות חוששים להתלונן על היבואן, ומבקשים שלא לפרסם דבר מאחר והם מפחדים (אין מילה אחרת) שהם יסומנו על ידי היבואן, ועלולים להתנקם בהם בעתיד.

גם כותב שורות אלו רכש רכב חדש מיבואן, וחווה שתי תקלות משביתות בשבועיים הראשונים מרגע קבלת הרכב, אולם במקרה שלי השירות היה מקצועי ואיכותי והתקלות טופלו ולא חזרו.