BYD Seal U DMi
צילום: יואב פולס
מחירי הרכבים

התרגיל של יבואני הרכב והאדישות של המדינה - התוצאה: הצרכן שוב "נדפק"

מה צפוי למחירי הרכבים החשמליים בשנים הקרובות, איך העלאת מס קנייה עוזרת ליבואנים מה המחיים של הרכבים החשמליים?

עוזי גרסטמן | (13)

בחודש דצמבר כמעט 100 אלף רכבים חדשים נכנסו לארץ. מדובר על כשליש מכלל המכוניות שנמכרו בשנה שקדמה לכך. הסיבה ברורה וידועה ונזכיר לכם:  העלאת מס הקנייה על רכבים חשמליים מ-35% ל-45% החל מינואר 2025, גרמה להקדמת היבוא ולצבירת מלאי. היבואנים משלמים על רכבים שנכנסו בדצמבר מס של 35% ולא 45%.

והנה הגיע ינואר והיבואנים מוכרים את הרכבים על פי מחיר חדש שמבטא את עליית המס. לגיטימי, אבל לא הוגן. יש לכם במלאי רבבות רכבים שנכנסו במיסוי נמוך ואתם מוכרים לנו ביוקר? בגלל המלאי הגדול החברות האלו מציעות הנחות, מבצעים, מתנות, אבל מה שהם לא יציעו זה הרי קשור לכך שהם קנו בזול. קנו בזול ומוכרים ביוקר, גם אחרי הנחה, הם לא מאבדים מהרווחים שלהם , ההיפך. קחו גם בחשבון שהיתה להם סוף שנה נהדרת עם מכירות של 45 אלף רכבים בחודש דצמבר.

בדצמבר, הלחיצו אתכם יבואני הרכב החשמלי לרוץ ולרכוש רכבים בשל עליית מס הקנייה. כעת הם מספרים לנו שהם נותנים הנחות. זו לא באמת הנחה, זה היה ברור שיש להם גמישות במחיר. זה כאילו מחזיר את המחירים לסוף שנת 2024, אם עלייה קלה, בכל זאת, שנת דגם חדשה (וגם עליית מע"מ ב-1%). 




מלחמת מלאים: מה יקרה למחירים בהמשך?

נראה שעד שהיקף המלאי לא יפחת משמעותית הלחץ כלפי מטה יתחזק. זו תופעה עולמית ברכבים החשמליים שמחירם נשחק מדי שנה. הרכבים החשמליים הם כבר מעל 25% משוק החדשות והמשקל שלהם הולך וגדל. ההערכות הן שהשנה זה יהיה מעל 30%.  צריך גם להזכיר שהעלאת מס קנייה שומרת על המחירים של רכבים משומשים, אבל בעיקר של הדגמים החזקים, כאשר המגמה להמשך היא הפחתה בהשפעה של העלאת המס קנייה לצד המשך שחיקה במחירי הרכבים החשמליים. זה יוביל גם לירידה במחירי הרכבים המושמשים שכבר כעת נשחקים באזור ה-15% בשנה בהתעלם מהדגמים העיקריים.


המדינה לא מתערבת - אולי בגלל שנכנסו לקופה כ-4 מיליארד שקל


המדינה נהנתה באופן ישיר מהמהלך של היבואנים לצבור מלאי זול ולמכור אותו ביוקר. לפי נתוני רשות המסים, ההכנסות ממסי רכב בחודש דצמבר 2024 בלבד הסתכמו בכ-4 מיליארד שקל – כפול מהכנסות המדינה בחודש רגיל. המספרים הללו ממחישים עד כמה רווחי עבור המדינה לאפשר את קיומה של השיטה - מעלים מסים בסוף השנה והחברות רצות לשחרר את הרכבים מהמכס ולשם מסים. זה גרם לתקציב להיראות הרבה יותר טוב מאשר הוא היה בפועל. הגיעון בתקציב הוא רק 6.9%, בהחלט נסבל ופחות מההערכות המוקדמות.

אגב,  סך כל ההכנסות מענף הרכב לשנת 2024 עמדו על כ-15.7 מיליארד שקל כשההכנסות של המדינה בתחום שניות רק לתחום הנדל"ן.


בעיות לוגיסטיות ואתגרי אחסון

המלאי הגדול שנוצר בעקבות יבוא הרכבים עורר אתגרים לוגיסטיים משמעותיים. סגירת נמל אילת במהלך התקופה אילצה את היבואנים להשתמש בנמלים אחרים כמו אשדוד וחיפה, מה שהכביד על הלוגיסטיקה ויצר עומסים במגרשי אחסון הרכבים. עם זאת, עבור יבואנים רבים, המהלך עדיין נחשב למשתלם, שכן הוא איפשר להם להיערך לביקושים של תחילת 2025.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

הצרכן משלם את המחיר

למרות שהמכוניות שוחררו מהמכס לפי המיסוי הישן, הצרכנים כאמור נאלצים לשלם את מחירי 2025. המצב הזה יוצר תחושת ניצול מצד היבואנים, שמפצירים בציבור לקנות רכבים "לפני ההתייקרות", בעוד בפועל הם נהנים ממיסוי מוזל בעצמם. נדגיש כי השוק מוצף במלאי ויש גם מבצעים והנחות - חלק מהיבואנים מציעים מחירים נמוכים יותר על דגמים מסוימים – בעיקר כאלה שלא נמכרים היטב. עם זאת, בדגמים פופולריים שזוכים לביקוש גבוה, ההנחות הן נמוכות מאוד. 


מחירי הרכבים החדשים

העליות במחירי הרכב לא פסחו על דגמים פופולריים ויוקרתיים כאחד. הנה כמה דוגמאות למחירים המעודכנים של דגמים מרכזיים:

מכוניות קטנות: השיא של קיה פיקנטו

מכוניות המיני, שהיו אמורות להוות אלטרנטיבה זולה, לא חמקו מההתייקרויות.



רכבי פנאי וקרוסאוברים

רכבי הפנאי ממשיכים להוביל את השוק, אך גם בהם נרשמו התייקרויות:


תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    י 25/01/2025 11:15
    הגב לתגובה זו
    אני וזוגתי נוסעים ברכב משנת 1997 ונהנה מכל רגע. קניתי במחיר סביר יד שניה מפרטי . יבואני הרכב הם קרטל שמתאם מחירים. אין תחרות
  • 10.
    דוד 20/01/2025 08:51
    הגב לתגובה זו
    הגיע הזמן שהצרכנים יתאגדו ויצביעו ברגליים נגד יבואני הרכב שמייקרים חדשות לבקרים את המחירים !
  • 9.
    משה ראשלצ 19/01/2025 06:44
    הגב לתגובה זו
    פריירים לא מתים רק מתחלפים
  • 8.
    תעברו לקורקינט כשאין משפחה... 18/01/2025 22:34
    הגב לתגובה זו
    אתה עובדם ומשלם 30% למדינה מהמשכורת ואז אתה קונה רכב ומשלם עוד 45%... בקיצור עם כל התוספות מסביב והרווח למוכר אתה משלם על הרכב יותר מפעמיים... בקיצור טירוף.
  • 7.
    דר מה נהיה 18/01/2025 20:18
    הגב לתגובה זו
    הציבור מטומטם ולכן הציבור משלם....שכולם יפסיקו לרכוש רכבים חדשים במחירים הזויים ושהיבואנים יתקעו עם המלאי שלהם כמו עצם בגרון אז אולי יהיה שינוי.תפסיקו לרוץ ולהחליף רכב כל שנתיים ותגייסו את הכוח שלכם לשבור את השוק המטורף הזה.לאקוניםרכבחדש
  • 6.
    איתן 18/01/2025 19:34
    הגב לתגובה זו
    איך הגעתם למחיר הזה
  • 5.
    צבי 18/01/2025 19:06
    הגב לתגובה זו
    מיותר לרכוש רכב אין חניה הכבישים בקטסטרופה אז למה לרכוש רכב
  • 4.
    די להתלונן! 18/01/2025 18:43
    הגב לתגובה זו
    לאנשים שאכפת מהמחיר לא חייבים להחליף אוטו כל 3 שנים.היבואנים תמיד היו ותמיד יהיו חזירים אבל המטרה שלהם היא למקסם רווחים.
  • 3.
    כנן יוסף 18/01/2025 18:04
    הגב לתגובה זו
    לא הביא אפילו לא דוגמא אחת של רכב חשמלי שהמחיר שלו עלה כי עובדתית המחירים לא עלו והיבואנים עדיין מוכרים את הרכבים החשמליים באותו מחיר ויש כאלה שלא העלו את המעמ
  • 2.
    מחירי טויוטה זו חזירות (ל"ת)
    בחילה מהחלאות 18/01/2025 15:19
    הגב לתגובה זו
  • יונדאי 18/01/2025 18:32
    הגב לתגובה זו
    יונדכי ב 180 mg 160 ואתה מסתכל על טויוטה!!!
  • 1.
    אבי 18/01/2025 12:07
    הגב לתגובה זו
    אנשים לוקחים הלוואות וקונים רכבים במחירים הזויים...חייב חרם צרכני
  • הבעיה שהמנכלים הם חברי מרכז ליכוד (ל"ת)
    שלא יודעים כלום מהחיים שלהם בניהול 18/01/2025 18:37
    הגב לתגובה זו
פרארי 550 מודל 1996. צילום ויקיפדיהפרארי 550 מודל 1996. צילום ויקיפדיה

רכב אספנות- המיוחדות של 1996 שניתן לייבא החל מ 2026

ייבוא אישי של רכב אספנות אפשרי לכלי רכב בני 30 שנים, מה שאומר שעוד פחות משבועיים ניתן יהיה לייבא כלי רכב משנת 1996. 

סימנו עבורכם תשעה כלי רכב שהיינו שמחים שייובאו לישראל ועוד אחד שבאמת אפשר לוותר. 

יחד עם רביב חאיק, מתווך בייבוא אישי המתמחה ברכבי אספנות גם ניסינו להעריך כמה יעלה לייבא את הדגמים המוזכרים

יואב פולס |

2025 מסתיימת עוד פחות משבועיים ומתחילה שנת 2026. בענף הרכב אנחנו ממוקדים לרוב בכלי הרכב החדשים אבל שנת 2026 מביאה עימה בשורה נוספת לחובבי הרכב, בעיקר חובבי רכבי האספנות. החוק מתיר לייבא רכב שגילו עד שנתיים או מעל 30 שנים שייכנס להגדרתו כרכב אספנות. המשמעות היא שמתחילת 2026 ניתן להביא רכבי אספנות שיוצרו בשנת 1996. פנינו לרביב חאיק, מתווך בייבוא אישי המתמחה ברכבי אספנות, ועבורנו אחד המומחים והאמינים בתחום, הכנו עבורכם רשימה של מספר כלי רכב שחוגגים 30 בשנה הקרובה, ואתם כבר יכולים לשחרר פק"מ ולהיערך לייבוא שלהם:

1.     פרארי 550 מאראנלו – רכב GT קלאסי של המותג האיטלקי. ה 550 מצוידת במנוע בנפח 5.5 ליטר בתצורת V12 המפיק כ 480 כ"ס. עם מנוע קדמי, הנעה אחורית ותיבת הילוכים ידנית בעלת שישה הילוכים. הפרארי 550 מוצעת למכירה בין 120,000 יורו ל 150,000 יורו, והערכת מחיר של כ 1,140,000 ש"ח בישראל אחרי מיסים ועם מספר צהוב.


פרארי 550 - קלאסיקה אך יקרה. צילום autoscout24

2.     פורד קא – רכב סופר מיני עם עיצוב שונה וחריג, אבל יחד עם זאת שובה לב. הפורד קא מבוססת על הדור השלישי של הפורד פיאסטה. הפורד קא שווקה בגירסת האצ'בק שלוש דלתות, קונברטיבל (גג נפתח) ואפילו גירסת וואן קטנה וחצופה. אבל אנחנו עם הפורד קא הסטנדרטית. הקא שווקה עם מנועי 1.0 ליטר, 1.3 ליטר או 1.6 ליטר ותיבת הילוכים ידנית בעלת חמישה הילוכים. לא מצאנו את הקא משנת המודל 96 למכירה, אבל אם תמצאו אחת כזו היא תעלה החל מכ 1000 יורו, מה שאומר שמחירה בישראל צפוי להיות מעט מעל 33,000 ש"ח


פורד קא. מתיקות על גלגלים. צילום ויקיפדיה


3.     יגואר XK – רכב GT יפהפה של יגואר בתצורת 2+2 (כלומר שני מושבים קדמיים ועוד שני מושבים קדמיים קטנים מאחור). ליגואר XK מספר גירסאות עם מנוע 4.0 ליטר או 5.0 ליטר בתצורת V8, לרבות גירסאות עם מגדש טורבו. תיבת ההילוכים אוטומטית בעלת חמישה או שישה הילוכים. מצאנו עבורכם יגואר כזו מודל 1996 במחיר של 15,000 יורו לפני מיקוח, כלומר כ 147,000 ₪ בישראל.


פרארי 550 מודל 1996. צילום ויקיפדיהפרארי 550 מודל 1996. צילום ויקיפדיה

רכב אספנות- המיוחדות של 1996 שניתן לייבא החל מ 2026

ייבוא אישי של רכב אספנות אפשרי לכלי רכב בני 30 שנים, מה שאומר שעוד פחות משבועיים ניתן יהיה לייבא כלי רכב משנת 1996. 

סימנו עבורכם תשעה כלי רכב שהיינו שמחים שייובאו לישראל ועוד אחד שבאמת אפשר לוותר. 

יחד עם רביב חאיק, מתווך בייבוא אישי המתמחה ברכבי אספנות גם ניסינו להעריך כמה יעלה לייבא את הדגמים המוזכרים

יואב פולס |

2025 מסתיימת עוד פחות משבועיים ומתחילה שנת 2026. בענף הרכב אנחנו ממוקדים לרוב בכלי הרכב החדשים אבל שנת 2026 מביאה עימה בשורה נוספת לחובבי הרכב, בעיקר חובבי רכבי האספנות. החוק מתיר לייבא רכב שגילו עד שנתיים או מעל 30 שנים שייכנס להגדרתו כרכב אספנות. המשמעות היא שמתחילת 2026 ניתן להביא רכבי אספנות שיוצרו בשנת 1996. פנינו לרביב חאיק, מתווך בייבוא אישי המתמחה ברכבי אספנות, ועבורנו אחד המומחים והאמינים בתחום, הכנו עבורכם רשימה של מספר כלי רכב שחוגגים 30 בשנה הקרובה, ואתם כבר יכולים לשחרר פק"מ ולהיערך לייבוא שלהם:

1.     פרארי 550 מאראנלו – רכב GT קלאסי של המותג האיטלקי. ה 550 מצוידת במנוע בנפח 5.5 ליטר בתצורת V12 המפיק כ 480 כ"ס. עם מנוע קדמי, הנעה אחורית ותיבת הילוכים ידנית בעלת שישה הילוכים. הפרארי 550 מוצעת למכירה בין 120,000 יורו ל 150,000 יורו, והערכת מחיר של כ 1,140,000 ש"ח בישראל אחרי מיסים ועם מספר צהוב.


פרארי 550 - קלאסיקה אך יקרה. צילום autoscout24

2.     פורד קא – רכב סופר מיני עם עיצוב שונה וחריג, אבל יחד עם זאת שובה לב. הפורד קא מבוססת על הדור השלישי של הפורד פיאסטה. הפורד קא שווקה בגירסת האצ'בק שלוש דלתות, קונברטיבל (גג נפתח) ואפילו גירסת וואן קטנה וחצופה. אבל אנחנו עם הפורד קא הסטנדרטית. הקא שווקה עם מנועי 1.0 ליטר, 1.3 ליטר או 1.6 ליטר ותיבת הילוכים ידנית בעלת חמישה הילוכים. לא מצאנו את הקא משנת המודל 96 למכירה, אבל אם תמצאו אחת כזו היא תעלה החל מכ 1000 יורו, מה שאומר שמחירה בישראל צפוי להיות מעט מעל 33,000 ש"ח


פורד קא. מתיקות על גלגלים. צילום ויקיפדיה


3.     יגואר XK – רכב GT יפהפה של יגואר בתצורת 2+2 (כלומר שני מושבים קדמיים ועוד שני מושבים קדמיים קטנים מאחור). ליגואר XK מספר גירסאות עם מנוע 4.0 ליטר או 5.0 ליטר בתצורת V8, לרבות גירסאות עם מגדש טורבו. תיבת ההילוכים אוטומטית בעלת חמישה או שישה הילוכים. מצאנו עבורכם יגואר כזו מודל 1996 במחיר של 15,000 יורו לפני מיקוח, כלומר כ 147,000 ₪ בישראל.