הנחות ברכבים חדשים - איך זה ייתכן והאם זה הזמן לקנות?
אחרי עליית המחירים בתחילת השנה הגיעו ההנחות - זה היה צפוי, האם המלאי הגדול לוחץ על היבואנים, איך התחרות משפיעה על התחרות ומה צפוי בהמשך?
בחודש שעבר הלחיצו אתכם יבואני הרכב החשמלי לרוץ ולרכוש רכבים בשל עליית מס הקנייה. המס עלה מ-35% ל-45% והוא מתבטא בסדר גודל של 4% עד 6% של עלייה במחירי רוב הרכבים החשמליים.
הרכישות אכן התגברו מאוד, ועדיין יש בידי היבואנים מלאי ענק. הם רכשו את הרכבים תחת המס קנייה הקודם, תחת המע"מ הקודם, כדי להרוויח יותר עם כניסת 2025 - כולם עשו את זה וכך נוצר מלאי גדול אצל היבואניות והן רוצות למכור אותו.
מה עושים? מורידים את מס הקנייה בעקיפין, כלומר נותנים הנחה על המחירון. זה לא באמת הנחה, זה היה ברור שיש להם גמישות במחיר. זה כאילו מחזיר את המחירים לסוף שנת 2024, אם עלייה קלה, בכל זאת, שנת דגם חדשה.
אבל, ייתכן שזה יותר מרק הנחה קטנה. יבואני הרכב בישראל מתמודדים השנה עם מציאות מורכבת כי אלו שרצו לקנות כבר קנו בדצמבר. אלו אומנם צרות של עשירים, אך הם מתמודדים איתם דרך הנחות משמעותיות יותר - העיקר להוריד מלאי כי מלאי עולה כסף. וכך נוצר מצב שיש דגמים שירדו למחירי דצמבר ויש מקרים שאפילו מעט פחות מכך.
- ממסלול המרוצים לנאסד"ק: סטורדוט מתמזגת לספאק של אנדרטי בשווי 800 מיליון דולר
- דאצ’יה מנסה להחזיר את החשמלית אל העם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מלחמת מלאים: מה יקרה למחירים בהמשך?
נראה שעד שהיקף המלאי לא יפחת משמעותית הלחץ כלפי מטה יתחזק. זו תופעה עולמית ברכבים החשמליים שמחירם נשחק מדי שנה. הרכבים החשמליים הם כבר מעל 25% משוק החדשות והמשקל שלהם הולך וגדל. ההערכות הן שהשנה זה יהיה מעל 30%.
המלאי הגדול צפוי להתנקות רק בעוד מספר חודשים כשלזה צריך גם להוסיף את התחרות המאוד חריפה בתחום הרכבים החשמליים. תחרות שמשפיעה על המחירים. היקף הדגמים החדשים הולך וגדל, המבחר והמגוון ללקוח בעיקר ברכבים סיניים הוא מאוד גדול וזה מוביל לתחרות שלא היתה בשוק הרכב.
הצרכן מרוויח מכך כשחשוב לציין שהתחרות מתאפשרת כי נוספו שחקנים חדשים כיבואנים. כלומר זה לא אותם יבואנים ששולטים בשוק, אלה יבואנים נוספים שמתחרים בהם. לוותיקים יש כמובן יתרונות גדולים, אבל הם מורידים את המחירים כדי להתחרות ביבואנים החדשים, בעיקר הסיניים.
- 30 מיליון שקלים נוספים הוקצבו לפרויקט המטרופן
- אופל גרנדלנד - קרוסאובר אירופאי מרווח
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- שוק הרכב - ירידה בכמות המכירות של יבואני הרכב ומה צריך לדעת...
הזדמנות לקנות?
בדיוק כפי שהצגנו באוקטובר אשתקד (וצדקנו) לא היה צריך לרוץ לקנות רכב חדש עוד ב-2024: לקנות רכב חדש עכשיו או לחכות ל-2025? ונראה שגם הפעם, הפרמטר החשוב הוא התחרות ומגוון הרכבים.
מצד אחד יש לכאורה הזדמנות כי החברות רוצות להוריד מלאים, מצד שני הם מוריידם מלאי כי הם יודעים שערכו יילך וירד בגלל התחרות.
אין נביאים לגבי ההמשך, אבל לא צפוי שהמחירים בחודשים הקרובים יעלו על רקע המבחר והתחרות הקיימת בשוק.
- 6.מר יאן 12/01/2025 12:24הגב לתגובה זוחוגגים עלינו מקום המדינה. אין שום סיבה בעולם להחליף מכוניות כל 3 שנים כנהוג אצלנו.
- 5.דני 12/01/2025 12:06הגב לתגובה זואל תיקנו שום רכב אצל המיליארדרים הללו עד שלא יהיה באולם התצוגה מחיר עלות כולל מכס. שניראה כמה גוזרים קופון. תקנו רק טסלה כי שם אין יבואן והמכירה מהיצרן לצרכן
- 4.תבדקו טוב טוב שהצמיגים תואמים (ל"ת)המוזיז 12/01/2025 11:10הגב לתגובה זו
- 3.אלף 12/01/2025 10:42הגב לתגובה זואתר נדיר שהמון כתבות שמדברות על מה שצפוי להיות בשוק במניות וממשלה באמת קורה. כל הכבוד!!
- 2.אלי 12/01/2025 10:23הגב לתגובה זולא מבין איך מאפשרים לייבא אותם לארץ
- 1.יצחק 12/01/2025 10:21הגב לתגובה זובחצי מחיר והם מצוינים
- dw 12/01/2025 11:59הגב לתגובה זויותר סביר אחרי 5 עד 7 שנים
קיה EV3 - קרוסאובר חשמלי אטקרטיבי. צילום יואב פולסשוק הרכב - ירידה בכמות המכירות של יבואני הרכב ומה צריך לדעת על רכבי אפס קילומטר
איך רכבי אפס קילומטר משנים את תמונת שוק הרכבים, והאם ההשפעה שלהם על שוק הרכבים המשומשים תימשך?
רישום רכבי "אפס קילומטר" הוא כלי חוקי שיבואני הרכב בישראל משתמשים בו מאז שנות ה-2000 המוקדמות, אך ב-2025 הוא הפך לגורם מרכזי המשפיע מאוד על השוק בגלל שהשוק היה חלש. היבואנים נתקעו עם סחורה, ומכרו אותה לעצמם (חברות ליסינג שלהם) כרכב אפס קילומטר. בפועל, למרות שהמספרי מסירות גבוהים יותר , המסירות האמיתיות שמקזזים את המכירות העצמיות של אפס קילומטר הם פחות מ-260 אלף שקל בשנה - ירידה של כ-105 לעומת שנת 2024.
על פי נתוני איגוד יבואני הרכב היקף המסירות עומד על 284 אלף עד נובמבר 2025, גידול של 9% לעומת 2024, אך כ-30,000-35,000 מהן היו רישומי אפס קילומטר, בעיקר חשמליות ורכבי פלאג-אין שנתקעו במלאי עודף. השיטה מאפשרת ליבואנים להעביר רכבים מדוחות המלאי לרשומות המכירות, מבלי להודות בירידת ביקוש אמיתית, אך היא יוצרת עיוותים בשוק היד שנייה, בתמחור ובאמון הצרכנים.
על פניו, רכב אפס קילומטר הוא כלי רכב חדש: קילומטראז' אפסי, ללא בעלות פרטית קודמת, ולעיתים עם אריזת ייצור מקורית. בפועל, מדובר ברכב שלא נרכש על ידי לקוח פרטי בתוך 12 חודשים מייצורו, תקופה שבה הוא הופך לנטל חשבונאי. עלויות המימון מצטברות ל-3%-2% ממחיר הרכב לחודש, ערך השוק יורד ב-5%-10% בשנה, ודגמים מתיישנים מול מתחרים חדשים. רישום כזה "מקפיא" את הסטטוס: הרכב יוצא ממלאי היבואן ונכנס כ"יד ראשונה" זמינה למכירה, מה שמאפשר ליבואן להציג מסירות גבוהות יותר.
התהליך מתחיל ביבואן, שמזמין כמויות גדולות כדי לעמוד ביעדי יצרנים גלובליים. ב-2025, יבוא המכוניות ירד ב-14% בעשרת החודשים הראשונים, אך מלאי הנמלים הגיע ל-100,000 יחידות בינואר, בעיקר בגלל הזמנות מוקדמות לקראת עליות מס צפויות (בדצמבר 2024 היו הזמנות גדולות בשל העלייה במס קנייה). כשהביקוש לא עומד בקצב, הרכב מועבר לרישום זמני.
- עסקאות 0 ק"מ - עשרת הכללים שאתם חייבים להכיר
- רכב אפס קילומטר - הלהיט של החצי שנה אחרונה, יתרונות וחסרונות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איך זה קורה בפוכעל? העברה לחברת ליסינג קשורה: זה מהווה 60%-70% מהמקרים; רישום על סוחר עצמאי: 20%-25%, עם הנחות של 10%-15% ממחיר הרשמי. הסוחר לוקח סיכון על תחזוקה ראשונית, אך מוכר תוך 3-6 חודשים. רישום פנימי קצר: 10%-15% מהרכבים. במצס כזה היבואן מחזיק את הרכב 1-3 חודשים ומעביר אותו הלאה, בעיקר במותגים יוקרתיים.
שביל אופניים (משרד התחבורה)30 מיליון שקלים נוספים הוקצבו לפרויקט המטרופן
במסגרת הפרויקט נסללת רשת שבילי האופניים במטרופולין חיפה כאשר התוספת מיועדת לסלול שבילים חדשים בעיר, יחד עם קריית מוצקין וקריית ביאליק
משרד התחבורה וחברת חוצה ישראל מקדמים את הרחבת פרויקט המטרופן כאשר לצורך השלמת שלבי הפרויקט, הוקצה תקציב נוסף בסך 30 מיליון שקלים, שיאפשר סלילת שבילי אופניים נוספים ברחבי מטרופולין חיפה.
העבודה על הפרויקט החלה עוד באוגוסט 2024 וכעת עם תוספת התקציב לפרויקט יסללו שבילי אופניים חדשים בערים קריית מוצקין, קריית ביאליק וחיפה, באורך כולל של 4 ק"מ. לפי הודעת משרד התחבורה, יבוצעו עבודות נרחבות לשיקום המרחב הציבורי לאורך השבילים החדשים,, שיכללו את חידוש ושדרוג תשתיות המים, הביוב והחשמל, שיקום המדרכות תוך מתן דגש על נגישות ועבודות תאורה, גינון וריצוף. כמו כן, יוקמו מתקני דרך, אזורי מנוחה מוצלים ונקודות שתייה וריענון מונגשות, תוך העתקת ושתילת עצים חדשים לאורך שבילי האופניים החדשים. מקטעים מהפרויקט שכבר קיימים נמצאים בקריית ים ובקריית חיים שבחיפה.
פרויקט המטרופן שמקדם משרד התחבורה באמצעות חברת חוצה ישראל, שהיא זרוע ביצועית של משרד התחבורה, כולל הקמת רשת שבילי אופניים המחברת את כלל מטרופולין חיפה, באורך של כ-25 ק"מ. המטרופן יעבור בתחומן של חמש רשויות: חיפה, קריית אתא, קריית חיים, קריית מוצקין וקריית ביאליק. המטרופן יספק גישה מהירה, נוחה ויעילה למרכזי המסחר והתעסוקה, קישוריות לרשת התחבורה הציבורית, מוסדות הלימוד ומרכזי פנאי ובילוי באזור, ויצור תשתית זמינה, רציפה ובטוחה לרוכבי האופניים והולכי הרגל.
שאיפת הפרויקט היא לתרום למעבר נוח בצמתים, לצד קישוריות טובה ומהירה באמצעי התחבורה השונים המטרופולין: רכבת ישראל המטרוניות, האוטובוסים, הרכבלית, ובעתיד גם הרכבת הקלה "נופית".
- עסקה ראשונה בעידן קוואלקום: אוטוטוקס בהסכם עם יצרנית אופניים
- ״ההזדמנות האחרונה״, פלוטון תפטר 12% מכוח האדם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל'), מירי רגב: "המטרופן הוא חלק מהחזון שלנו לתחבורה מתקדמת, מקושרת ונגישה לכלל האזרחים. תוספת התקציב שאישרנו מבטאת מחויבות ברורה לפיתוח פתרונות תחבורה משלימים, שמפחיתים עומסים, משפרים את איכות החיים ומחזקים את המטרופולין החיפאי. שבילי האופניים שאנו מקדמים יוצרים חיבור ישיר בין מגורים, תעסוקה, לימודים ופנאי ומשלבים את הרכיבה כחלק אינטגרלי ממערכת התחבורה הציבורית בישראל.״
