רכב סרס
צילום: יצרן
מחירי הרכבים

הנחות ברכבים חדשים - איך זה ייתכן והאם זה הזמן לקנות?

אחרי עליית המחירים בתחילת השנה הגיעו ההנחות - זה היה צפוי, האם המלאי הגדול לוחץ על היבואנים, איך התחרות משפיעה על התחרות ומה צפוי בהמשך?

עמית בר | (7)

בחודש שעבר הלחיצו אתכם יבואני הרכב החשמלי לרוץ ולרכוש רכבים בשל עליית מס הקנייה. המס עלה מ-35% ל-45% והוא מתבטא בסדר גודל של 4% עד 6% של עלייה במחירי רוב הרכבים החשמליים.

הרכישות אכן התגברו מאוד, ועדיין יש בידי היבואנים מלאי ענק. הם רכשו את הרכבים תחת המס קנייה הקודם, תחת המע"מ הקודם, כדי להרוויח יותר עם כניסת 2025 - כולם עשו את זה וכך נוצר מלאי גדול אצל היבואניות והן רוצות למכור אותו.


מה עושים? מורידים את מס הקנייה בעקיפין, כלומר נותנים הנחה על המחירון. זה לא באמת הנחה, זה היה ברור שיש להם גמישות במחיר. זה כאילו מחזיר את המחירים לסוף שנת 2024, אם עלייה קלה, בכל זאת, שנת דגם חדשה. 


אבל, ייתכן שזה יותר מרק הנחה קטנה. יבואני הרכב בישראל מתמודדים השנה עם מציאות מורכבת כי אלו שרצו לקנות כבר קנו בדצמבר. אלו אומנם צרות של עשירים, אך הם מתמודדים איתם דרך הנחות משמעותיות יותר - העיקר להוריד מלאי כי מלאי עולה כסף. וכך נוצר מצב שיש דגמים שירדו למחירי דצמבר ויש מקרים שאפילו מעט פחות מכך.



מלחמת מלאים: מה יקרה למחירים בהמשך?

נראה שעד שהיקף המלאי לא יפחת משמעותית הלחץ כלפי מטה יתחזק. זו תופעה עולמית ברכבים החשמליים שמחירם נשחק מדי שנה. הרכבים החשמליים הם כבר מעל 25% משוק החדשות והמשקל שלהם הולך וגדל. ההערכות הן שהשנה זה יהיה מעל 30%. 

המלאי הגדול צפוי להתנקות רק בעוד מספר חודשים כשלזה צריך גם להוסיף את התחרות המאוד חריפה בתחום הרכבים החשמליים. תחרות שמשפיעה על המחירים. היקף הדגמים החדשים הולך וגדל, המבחר והמגוון ללקוח בעיקר ברכבים סיניים הוא מאוד גדול וזה מוביל לתחרות שלא היתה בשוק הרכב.


הצרכן מרוויח מכך כשחשוב לציין שהתחרות מתאפשרת כי נוספו שחקנים חדשים כיבואנים. כלומר זה לא אותם יבואנים ששולטים בשוק, אלה יבואנים נוספים שמתחרים בהם. לוותיקים יש כמובן יתרונות גדולים, אבל הם מורידים את המחירים כדי להתחרות ביבואנים החדשים, בעיקר הסיניים.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"


הזדמנות לקנות?

בדיוק כפי שהצגנו באוקטובר אשתקד (וצדקנו) לא היה צריך לרוץ לקנות רכב חדש עוד ב-2024: לקנות רכב חדש עכשיו או לחכות ל-2025?  ונראה שגם הפעם, הפרמטר החשוב הוא התחרות ומגוון הרכבים. 


מצד אחד יש לכאורה הזדמנות כי החברות רוצות להוריד מלאים, מצד שני הם מוריידם מלאי כי הם יודעים שערכו יילך וירד בגלל התחרות. 

אין נביאים לגבי ההמשך, אבל לא צפוי שהמחירים בחודשים הקרובים יעלו על רקע המבחר והתחרות הקיימת בשוק. 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    מר יאן 12/01/2025 12:24
    הגב לתגובה זו
    חוגגים עלינו מקום המדינה. אין שום סיבה בעולם להחליף מכוניות כל 3 שנים כנהוג אצלנו.
  • 5.
    דני 12/01/2025 12:06
    הגב לתגובה זו
    אל תיקנו שום רכב אצל המיליארדרים הללו עד שלא יהיה באולם התצוגה מחיר עלות כולל מכס. שניראה כמה גוזרים קופון. תקנו רק טסלה כי שם אין יבואן והמכירה מהיצרן לצרכן
  • 4.
    תבדקו טוב טוב שהצמיגים תואמים (ל"ת)
    המוזיז 12/01/2025 11:10
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אלף 12/01/2025 10:42
    הגב לתגובה זו
    אתר נדיר שהמון כתבות שמדברות על מה שצפוי להיות בשוק במניות וממשלה באמת קורה. כל הכבוד!!
  • 2.
    אלי 12/01/2025 10:23
    הגב לתגובה זו
    לא מבין איך מאפשרים לייבא אותם לארץ
  • 1.
    יצחק 12/01/2025 10:21
    הגב לתגובה זו
    בחצי מחיר והם מצוינים
  • dw 12/01/2025 11:59
    הגב לתגובה זו
    יותר סביר אחרי 5 עד 7 שנים
ווימו
צילום: ווימו

המכוניות של Waymo הפכו לאגרסיביות: מבצעות עקיפות מסוכנות ופרסות לא חוקיות

הרכבים האוטונומיים של אלפאבית הופכים אגרסיביים בכבישי סן פרנסיסקו ובחברה מסבירים שזה חלק מההסתגלות למציאות התחבורתית בעיר הצפופה



הדס ברטל |


לא עוד נהיגה זהירה עד מגוחכת: הרכבים האוטונומיים של Waymo, ששנים נודעו בזהירות-יתר ובציות קפדני לחוקי התנועה, משנים את ההתנהגות. בשבועות האחרונים נצפים יותר ויותר כלי רכב של החברה כשהם מבצעים עקיפות חדות, פניות פרסה לא חוקיות, זינוקים באור ירוק ולעיתים גם חוצים קווי הפרדה תוך שהם מוותרים על איתות.

מדובר בשינוי התנהגות מובהק של מערכות ההפעלה של Waymo, פרויקט הרכב האוטונומי של גוגל, דרך חברת האם אלפבית, שמופעל כיום בערים גדולות בארה"ב, כולל סן פרנסיסקו, לוס אנג'לס, אוסטין וניו יורק, כאשר החברה מעבירה חלק גדול מהצי בהדרגה למצב של הפעלה מלאה ללא נהג בטיחות. 

מאחורי ההתנהגות החדשה מסתתר סיפור ארוך שנמשך מאז 2009, אז אלפאבית החלה לפתח מערכות נהיגה אוטונומית במסגרת המיזם הפנימי של גוגל. אחרי כשבע שנים המיזם קיבל שם עצמאי והפך ל Waymo, מתוך שאיפה להפוך את תחום התחבורה העירונית למבוסס נהיגה ממוחשבת. אומנם בשנים הראשונות הרכבים הותירו רושם זהיר ולעיתים מהוסס, אבל זה היה חלק מהאסטרטגיה: קודם כל לבסס אמון בטכנולוגיה.

מבחינת השקעות Waymo הפכה לאחד המיזמים עתירי ההון של אלפאבית. לאורך השנים הוזרמו לפרויקט סכומים בהיקף כולל שעלה על 10 מיליארד דולר, כולל גיוסים חיצוניים ומשאבים ישירים של החברה האם. מדובר בהשקעה שמייצגת אמון ארוך טווח, אם כי רבים תהו עד כמה הפרויקט מצדיק את העלויות מול קצב ההטמעה האיטי. Waymo אינה לבד בזירה. טסלה מקדמת מערכת נהיגה אוטונומית שמבוססת בעיקר על מצלמות ולמידת מכונה, אם כי עד כה היא עדיין לא מפעילה שירות רובוטקסי מלא. גם חברות נוספות פועלות בשוק, כולל יצרנים שמפתחים מערכות תמיכה מתקדמות לנהגים ושואפים בעתיד להפעלה עצמאית. עם זאת Waymo נחשבת השחקנית הבולטת ביותר בתחום הרובוטקסי, היות וזה המודל העסקי המרכזי שלה והיא כבר מפעילה צי בקנה מידה עירוני. נראה שבעתיד הקרוב ההתחרות תתמקד בשווקים שבהם יינתן היתר להפעלה מסחרית מלאה.


רכב waymo של אלפאבית, מתוך אתר החברה
רכב waymo של אלפאבית - קרדיט: מתוך אתר החברה



ווימו
צילום: ווימו

המכוניות של Waymo הפכו לאגרסיביות: מבצעות עקיפות מסוכנות ופרסות לא חוקיות

הרכבים האוטונומיים של אלפאבית הופכים אגרסיביים בכבישי סן פרנסיסקו ובחברה מסבירים שזה חלק מההסתגלות למציאות התחבורתית בעיר הצפופה



הדס ברטל |


לא עוד נהיגה זהירה עד מגוחכת: הרכבים האוטונומיים של Waymo, ששנים נודעו בזהירות-יתר ובציות קפדני לחוקי התנועה, משנים את ההתנהגות. בשבועות האחרונים נצפים יותר ויותר כלי רכב של החברה כשהם מבצעים עקיפות חדות, פניות פרסה לא חוקיות, זינוקים באור ירוק ולעיתים גם חוצים קווי הפרדה תוך שהם מוותרים על איתות.

מדובר בשינוי התנהגות מובהק של מערכות ההפעלה של Waymo, פרויקט הרכב האוטונומי של גוגל, דרך חברת האם אלפבית, שמופעל כיום בערים גדולות בארה"ב, כולל סן פרנסיסקו, לוס אנג'לס, אוסטין וניו יורק, כאשר החברה מעבירה חלק גדול מהצי בהדרגה למצב של הפעלה מלאה ללא נהג בטיחות. 

מאחורי ההתנהגות החדשה מסתתר סיפור ארוך שנמשך מאז 2009, אז אלפאבית החלה לפתח מערכות נהיגה אוטונומית במסגרת המיזם הפנימי של גוגל. אחרי כשבע שנים המיזם קיבל שם עצמאי והפך ל Waymo, מתוך שאיפה להפוך את תחום התחבורה העירונית למבוסס נהיגה ממוחשבת. אומנם בשנים הראשונות הרכבים הותירו רושם זהיר ולעיתים מהוסס, אבל זה היה חלק מהאסטרטגיה: קודם כל לבסס אמון בטכנולוגיה.

מבחינת השקעות Waymo הפכה לאחד המיזמים עתירי ההון של אלפאבית. לאורך השנים הוזרמו לפרויקט סכומים בהיקף כולל שעלה על 10 מיליארד דולר, כולל גיוסים חיצוניים ומשאבים ישירים של החברה האם. מדובר בהשקעה שמייצגת אמון ארוך טווח, אם כי רבים תהו עד כמה הפרויקט מצדיק את העלויות מול קצב ההטמעה האיטי. Waymo אינה לבד בזירה. טסלה מקדמת מערכת נהיגה אוטונומית שמבוססת בעיקר על מצלמות ולמידת מכונה, אם כי עד כה היא עדיין לא מפעילה שירות רובוטקסי מלא. גם חברות נוספות פועלות בשוק, כולל יצרנים שמפתחים מערכות תמיכה מתקדמות לנהגים ושואפים בעתיד להפעלה עצמאית. עם זאת Waymo נחשבת השחקנית הבולטת ביותר בתחום הרובוטקסי, היות וזה המודל העסקי המרכזי שלה והיא כבר מפעילה צי בקנה מידה עירוני. נראה שבעתיד הקרוב ההתחרות תתמקד בשווקים שבהם יינתן היתר להפעלה מסחרית מלאה.


רכב waymo של אלפאבית, מתוך אתר החברה
רכב waymo של אלפאבית - קרדיט: מתוך אתר החברה