רכב סרס
צילום: יצרן

לקנות רכב חדש עכשיו או לחכות ל-2025?

מה ישפיע על מחירי הרכבים בשנה הקרובה, בכמה יעלו הרכבים החשמליים ובכמה הרכבים על בנזין, מה עשוי להביא לירידת מחירים? ועל התוכנית של האוצר בשוק הרכב
אדיר בן עמי | (8)

מחירי הרכבים צפויים לעלות בשנה הבאה בגלל עליית המסים, אבל באוצר מדברים על הגברת התחרות בענף הרכב, ומייחלים לירידת מחירים. במקביל, יבואני הרכב הזמינו כמות ענקית של רכבים כדי להצטייד במלאי על רקע הקשיים בהובלה ורצון לספק את הביקושים שצפויים להערכתם בחודשים הקרובים לפני עליית המס. אלא שמלאי גדול מוביל במקרים רבים להנחות משמעותיות בהמשך. ומכאן הדילמה - האם לרכוש רכב חדש כעת או להמתין לתחילת השנה הבאה?

  עלייה במחירי רכבים חדשים

 

עליית מחירים עקבית

רכב הוא הקנייה השנייה בגודלה של הציבור אחרי דירה. למרות השחיקה הגדולה בערך הרכבים החדשים, הציבור קונה רכבים חדשים והרבה - מדובר על סדר גודל של 250 אלף רכבים חדשים בממוצע שנתי. מחירי הרכבים החדשים נמצאים במגמת עלייה בשל אינפלציה שמעלה את עלויות היצור ועלייה בעלויות השילוח.

כלומר, בהגדרה, מחירי הרכבים עולים על פני זמן וצריך לקחת בחשבון התייקרות בשנה הבאה. אלא שהצפי הוא לעלייה משמעותית יותר בגלל עלייה במסים.

 

השפעת עליית המסים על עולם הרכב

בתחילת 2025 יכנסו לתוקף שינויים במסוי על רכבי בנזין וחשמל. המסוי על רכבי בנזין יעלה, בשל עדכונים בנוסחת "המס הירוק", מה שיביא לעלייה במחירים, במיוחד ברכבים חסכוניים וזולים. זה נשמע אבסורד, אבל באוצר מקטינים הטבות מס כדי הגדיל את הקופה הציבורית, הם טוענים שגם כך ההטבה הזו לא אפקטיבית. מדובר בהטבת מס על רכבים לפי דרגות זיהום. באוצר משנים את גודל ההטבה וגם את רף המדרגות - בפועל תבוטל הטבה של 3 עד 7 אלף שקל. ודווקא מכיוון שההטבה הגדולה הייתה לרכבים פחות מזהמים, הם "יסבלו" יותר. 

מנגד, מנסים באוצר ליישם מסוי דיפרנציאלי לפי עלות הרכב. מדובר על תהליך ומנגנון לא פשוט. זה נכון יותר מהמצב הקיים, אבל יש כאן צורך גדול למנוע פרצות של יבואנים שידעו לפצל את השווי בעבר (המסוי הזה היה לפני עשרות שנים) בין הרכב ובין האבזור שלו. זה עשוי להוביל להורדת מחירים ברכבים היותר עממיים והתייקרות ברכבים היוקרתיים. 

כמו כן, מנסים באוצר לעשות רפורמה שתאפשר לכל יבואן רכב לייבא מותג אחד או מספר מותגים קטן. כך הם מצפים שתהיה הרבה יותר תחרות מהמצב היום שבו יש מספר חברות קטן ששולט בעצם בשוק. הבעיה שזה לא ממש אפשרי לכפות על יצרניות רכב בינלאומיות עם מי לעבוד ועם מי לא, וזה גם לא אפשרי לשנות את החוזים הקיימים כיום. צריכה להיות הגבלה מסוג אחר, או עידוד מאוד גדול ליבואנים קטנים וליבואנים במקביל. בכל מקרה, גם אם תהיה רפורמה היא לא תיושם בחודשים הקרובים, זה תהליך ארוך.

 

עלייה במס קנייה על רכבים החשמליים

 
מס הקנייה על הרכבים החשמליים אמור לעלות בתחילת 2025 ל-83%, לעומת 35% כיום. העלאת מס הקנייה הייתה אמורה להיות מדורגת לשיעור של 45%, אלא שעל רקע שינוי התקציב הרבים בשנה האחרונה, לא עברה ההוראה על העלייה המדורגת ונותרה ההעלאה החד פעמית ל-83% (מס הקנייה עלה בתחילת השנה מ-25% ל-35%). ההערכה היא שבאוצר יעלו את המס באופן מדורג "בתמורה" להכנסת מס נסועה בשנת 2026. מס נסועה צפוי להיות בסכום של 15 אגורות לכל קילומטר של נסיעה ברכבים חשמליים. הוא יהפוך את הרכבים החשמליים לפחות כלכליים מרכבים על בנזין - להרחבה: רכב חשמלי לעומת רכב על בנזין - מה עדיף לקנות?

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

 

 
  BYD - מובילים את המכירות בארץ

 

לקנות עכשיו רכב חדש או לחכות?

לא צריך לחכות לרפורמה בשוק הרכב שתביא להורדת מחירים. אולי זה יקרה ואולי לא. אם כבר המחירים ירדו זה יהיה בשל מגוון רחב של רכבים, לרבות רכבים סיניים שנכנסו לשוק בשנתיים האחרונות כשהיקף ההשקות צפוי להיות גדול גם בתקופה הקרובה. 

מעבר לכך, המלאי הגדול שצפוי להיות בחברות הרכב עשוי להעיק עליהם והם יאלצו לספק הנחות משמעותיות. כמו כן, נזכיר שאתם יכולים לקנות רכב חדש עם אפס קילומטר בהנחה רשמית של 7% עד 10% ובמקרים רבים גם בהנחה גדולה יותר.

מה שברור לגבי שנה הבאה הוא שהמס יעלה על רכבים חשמליים והטבת המס על רכבי בנזין (הטבת מס ירוק) תפחת. הרכבים החשמליים יעלו ביותר מאשר הרכבים על בנזין, זה יכול להיות בסדר גודל של 7%-5%, תלוי כמובן בכמה מס קנייה יעלה. רכבים על בנזין יעלו בכמה אחוזים בודדים. רק תחרות יכולה לצמצם את העלייה, או כאמור מלאי גדול.

ומכאן, לכאורה התשובה לשאלה האם לקנות רכב עכשיו או לחכות לתחילת 2025 היא פשוטה - עכשיו יהיה זול יותר. אבל כדאי להזכיר שהיבואניות רוכשות עכשיו מלאי כדי לקבל על הרכבים האלו את שיעור המס לפני העלייה וזה יאפשר להם למכור את הרכבים ככל הנראה לתוך 2025 במחירים הקודמים. 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    מאיר 10/10/2024 18:29
    הגב לתגובה זו
    עובדים על כולכם רוב המסירות זה חברות ליסינג מוניות והשכרת רכב, בנוסף הרכסים הפרטיים זה רק 20 אחוז וזה גם המון ,הישראלים פראיירים רכב שעולה 60 אלף שקל מהיצרן משלמים כמעט 200 אלף שקל
  • 7.
    תחי מדינת ישראל (ל"ת)
    y 10/10/2024 08:37
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    רונן 10/10/2024 00:18
    הגב לתגובה זו
    לא צריך רכב חדש כי אין מדינה , יש בלוף של חוליי נפש עבריינים. מדינה של ריקבון אנושי.
  • 5.
    חכו חכו לא לקנות 09/10/2024 14:55
    הגב לתגובה זו
    בכל מקרה אני ממלא במיכל ב 50 ש"ח נגמר ממלא שוב
  • 4.
    אנונימי 09/10/2024 14:01
    הגב לתגובה זו
    ואז האוצר יחשוב פעמיים לפני העלאת מיסים על רכבים.
  • 3.
    dd 09/10/2024 13:09
    הגב לתגובה זו
    לקנות!
  • 2.
    קחו בחשבון עליית מע"מ בינואר 2025 (ל"ת)
    גולדפינגר 09/10/2024 12:39
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אין שם 09/10/2024 12:26
    הגב לתגובה זו
    זו מחלה ישראלית מטומטמת שאין דוגמתה בעולם. כולם אוכלים מה היבואן מייבא וכדאי לו לא חלילה, מה מתאים או רוצה הצרכן. תבטלו המונופולים ונדבר.
טויוטה (יצרן)טויוטה (יצרן)

טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?

על הכישלון של טויוטה בתחום הרכבים החשמליים ועל ההצלחה ההיברידית

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה טויוטה

טויוטה חנכה השנה בארה״ב מפעל גדול לייצור סוללות, המפעל הראשון לייצור סוללות של קבוצת הרכב הגדולה בעולם מחוץ ליפן ובצפון אמריקה. בעוד שבשנים האחרונות יצרניות רכב היו מעורבות כמשקיעות בהקמת מפעלי סוללות לכלי רכב חשמליים, בכימיות ו-LFPToyota Battery Manufacturing, North Carolina (TBMNC), שבהקמתו יושקעו 14 מיליארד ד׳, לאחרונה החל להפעיל שני קווי ייצור ראשונים, וצפוי להגיע לתפוקה מלאה ב-2030. אולם זה מפעל שונה בתכלית ממפעלים לייצור סוללות לכלי רכב חשמליים. 

במפעל ייצרו, בשלב הראשון להפעלתו, סוללות בכימיית ניקל מטאל היידריד (NiMHICE (מנועי בעירה פנימית) ועד לכלי רכב הייברידיים, פלאג-אין הייבריד וכלי רכב חשמליים. לאחרונה, עבדנו גם על רכבי FCEV (תאי דלק חשמליים) וכלי רכב המונעים במנוע בעירה פנימית המוזן במימן,״ הסביר לאחרונה הירוק נקג׳ימה, סגן נשיא בקבוצה, את האסטרטגיה. מי שהגה את האסטרטגיה ויישם אותה ראשון, הוא יו״ר הקבוצה, אקיו טויודה, מי שכיהן עד לפני כשנתיים כ-CEO וגם כיום השפעתו, כך נדמה, לא פחתה.

טויוטה כבר שיווקה בעבר מכוניות בהנעת תאי דלק חשמליים, בכמויות של כ-1,000 יחידות לרבעון, אולם ברבעון האחרון הוא הפסיקה גם פעילות זו. מכוניות בעלות מנוע בעירה פנימית המוזן במימן לא שווקו מעולם, אולם טויוטה מקדמת את הטכנולוגיה ע״י פיתוחה והצגתה כמכונית מרוצים שהחברה מציגה מפעם לפעם. לאחרונה הציגה החברה קורולה שהוסבה למרוצים המוזנת במימן מונזל, בניגוד למימן גזי. מרבית הפיתוחים המוכרים של מימן מבוססים על מימן גזי. אולם בכל מקרה, שימוש במימן להזנת מכונית פרטית, אם בטכנולוגיית תאי דלק חשמליים, ואם במנועי בעירה פנימית, הוא בעייתי, וזה עוד לפני שמדברים על תשתית תדלוק מימן, שכיום אינה קיימת.

הרכבת סוללה במפעל טויוטה בארה״ב (טויוטה)


הסיבות לפיגור של טויוטה, ועימה כל תעשיית הרכב היפנית, בפיתוח כלי רכב חשמליים, נעוצות קודם כל בשמרנות היפנית. בעוד טויוטה היתה חלוצה בפיתוח מכוניות הייבריד, בסוף המאה הקודמת, הרי שהיה מדובר עדיין במנוע בעירה פנימית, תחום שטויוטה היתה חזקה בו וזו לא היתה מהפכה, אלא אבולוציה (פרדיננד פורשה פיתח מערכת הייבריד, למעשה מאריך טווח, המבוססת על שילוב מנועי בעירה פנימית ומנועים חשמליים, כבר ב-1900). כתוצאה מהשמרנות של טויוטה, והדומיננטיות שלה בשוק הרכב היפני, והעדר תמריצים ודחיפות בפיתוח מכוניות חשמליות מצד הממשל היפני, טויוטה התחמקה ממטלה זו. לאורך השנים בכירי טויוטה הסבירו שהסוללות יקרות מדי; שתשתיות הטעינה אינה מספיקות; שיהיו קשיים בהשגת מינרלים לסוללות; ושכלי רכב חשמליים (BEV)ולהעניק לדור הבא של דגמים חשמליים שמות מסחריים מוכרים (מהלך דומה עשתה גם קבוצת פולקסווגן, שתזנח את הקידומת לטובת שמות מוכרים כמו גולף ופולו). 

טויוטה (יצרן)טויוטה (יצרן)

טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?

על הכישלון של טויוטה בתחום הרכבים החשמליים ועל ההצלחה ההיברידית

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה טויוטה

טויוטה חנכה השנה בארה״ב מפעל גדול לייצור סוללות, המפעל הראשון לייצור סוללות של קבוצת הרכב הגדולה בעולם מחוץ ליפן ובצפון אמריקה. בעוד שבשנים האחרונות יצרניות רכב היו מעורבות כמשקיעות בהקמת מפעלי סוללות לכלי רכב חשמליים, בכימיות ו-LFPToyota Battery Manufacturing, North Carolina (TBMNC), שבהקמתו יושקעו 14 מיליארד ד׳, לאחרונה החל להפעיל שני קווי ייצור ראשונים, וצפוי להגיע לתפוקה מלאה ב-2030. אולם זה מפעל שונה בתכלית ממפעלים לייצור סוללות לכלי רכב חשמליים. 

במפעל ייצרו, בשלב הראשון להפעלתו, סוללות בכימיית ניקל מטאל היידריד (NiMHICE (מנועי בעירה פנימית) ועד לכלי רכב הייברידיים, פלאג-אין הייבריד וכלי רכב חשמליים. לאחרונה, עבדנו גם על רכבי FCEV (תאי דלק חשמליים) וכלי רכב המונעים במנוע בעירה פנימית המוזן במימן,״ הסביר לאחרונה הירוק נקג׳ימה, סגן נשיא בקבוצה, את האסטרטגיה. מי שהגה את האסטרטגיה ויישם אותה ראשון, הוא יו״ר הקבוצה, אקיו טויודה, מי שכיהן עד לפני כשנתיים כ-CEO וגם כיום השפעתו, כך נדמה, לא פחתה.

טויוטה כבר שיווקה בעבר מכוניות בהנעת תאי דלק חשמליים, בכמויות של כ-1,000 יחידות לרבעון, אולם ברבעון האחרון הוא הפסיקה גם פעילות זו. מכוניות בעלות מנוע בעירה פנימית המוזן במימן לא שווקו מעולם, אולם טויוטה מקדמת את הטכנולוגיה ע״י פיתוחה והצגתה כמכונית מרוצים שהחברה מציגה מפעם לפעם. לאחרונה הציגה החברה קורולה שהוסבה למרוצים המוזנת במימן מונזל, בניגוד למימן גזי. מרבית הפיתוחים המוכרים של מימן מבוססים על מימן גזי. אולם בכל מקרה, שימוש במימן להזנת מכונית פרטית, אם בטכנולוגיית תאי דלק חשמליים, ואם במנועי בעירה פנימית, הוא בעייתי, וזה עוד לפני שמדברים על תשתית תדלוק מימן, שכיום אינה קיימת.

הרכבת סוללה במפעל טויוטה בארה״ב (טויוטה)


הסיבות לפיגור של טויוטה, ועימה כל תעשיית הרכב היפנית, בפיתוח כלי רכב חשמליים, נעוצות קודם כל בשמרנות היפנית. בעוד טויוטה היתה חלוצה בפיתוח מכוניות הייבריד, בסוף המאה הקודמת, הרי שהיה מדובר עדיין במנוע בעירה פנימית, תחום שטויוטה היתה חזקה בו וזו לא היתה מהפכה, אלא אבולוציה (פרדיננד פורשה פיתח מערכת הייבריד, למעשה מאריך טווח, המבוססת על שילוב מנועי בעירה פנימית ומנועים חשמליים, כבר ב-1900). כתוצאה מהשמרנות של טויוטה, והדומיננטיות שלה בשוק הרכב היפני, והעדר תמריצים ודחיפות בפיתוח מכוניות חשמליות מצד הממשל היפני, טויוטה התחמקה ממטלה זו. לאורך השנים בכירי טויוטה הסבירו שהסוללות יקרות מדי; שתשתיות הטעינה אינה מספיקות; שיהיו קשיים בהשגת מינרלים לסוללות; ושכלי רכב חשמליים (BEV)ולהעניק לדור הבא של דגמים חשמליים שמות מסחריים מוכרים (מהלך דומה עשתה גם קבוצת פולקסווגן, שתזנח את הקידומת לטובת שמות מוכרים כמו גולף ופולו).