רכב סרס
צילום: יצרן

לקנות רכב חדש עכשיו או לחכות ל-2025?

מה ישפיע על מחירי הרכבים בשנה הקרובה, בכמה יעלו הרכבים החשמליים ובכמה הרכבים על בנזין, מה עשוי להביא לירידת מחירים? ועל התוכנית של האוצר בשוק הרכב
אדיר בן עמי | (8)

מחירי הרכבים צפויים לעלות בשנה הבאה בגלל עליית המסים, אבל באוצר מדברים על הגברת התחרות בענף הרכב, ומייחלים לירידת מחירים. במקביל, יבואני הרכב הזמינו כמות ענקית של רכבים כדי להצטייד במלאי על רקע הקשיים בהובלה ורצון לספק את הביקושים שצפויים להערכתם בחודשים הקרובים לפני עליית המס. אלא שמלאי גדול מוביל במקרים רבים להנחות משמעותיות בהמשך. ומכאן הדילמה - האם לרכוש רכב חדש כעת או להמתין לתחילת השנה הבאה?

  עלייה במחירי רכבים חדשים

 

עליית מחירים עקבית

רכב הוא הקנייה השנייה בגודלה של הציבור אחרי דירה. למרות השחיקה הגדולה בערך הרכבים החדשים, הציבור קונה רכבים חדשים והרבה - מדובר על סדר גודל של 250 אלף רכבים חדשים בממוצע שנתי. מחירי הרכבים החדשים נמצאים במגמת עלייה בשל אינפלציה שמעלה את עלויות היצור ועלייה בעלויות השילוח.

כלומר, בהגדרה, מחירי הרכבים עולים על פני זמן וצריך לקחת בחשבון התייקרות בשנה הבאה. אלא שהצפי הוא לעלייה משמעותית יותר בגלל עלייה במסים.

 

השפעת עליית המסים על עולם הרכב

בתחילת 2025 יכנסו לתוקף שינויים במסוי על רכבי בנזין וחשמל. המסוי על רכבי בנזין יעלה, בשל עדכונים בנוסחת "המס הירוק", מה שיביא לעלייה במחירים, במיוחד ברכבים חסכוניים וזולים. זה נשמע אבסורד, אבל באוצר מקטינים הטבות מס כדי הגדיל את הקופה הציבורית, הם טוענים שגם כך ההטבה הזו לא אפקטיבית. מדובר בהטבת מס על רכבים לפי דרגות זיהום. באוצר משנים את גודל ההטבה וגם את רף המדרגות - בפועל תבוטל הטבה של 3 עד 7 אלף שקל. ודווקא מכיוון שההטבה הגדולה הייתה לרכבים פחות מזהמים, הם "יסבלו" יותר. 

מנגד, מנסים באוצר ליישם מסוי דיפרנציאלי לפי עלות הרכב. מדובר על תהליך ומנגנון לא פשוט. זה נכון יותר מהמצב הקיים, אבל יש כאן צורך גדול למנוע פרצות של יבואנים שידעו לפצל את השווי בעבר (המסוי הזה היה לפני עשרות שנים) בין הרכב ובין האבזור שלו. זה עשוי להוביל להורדת מחירים ברכבים היותר עממיים והתייקרות ברכבים היוקרתיים. 

כמו כן, מנסים באוצר לעשות רפורמה שתאפשר לכל יבואן רכב לייבא מותג אחד או מספר מותגים קטן. כך הם מצפים שתהיה הרבה יותר תחרות מהמצב היום שבו יש מספר חברות קטן ששולט בעצם בשוק. הבעיה שזה לא ממש אפשרי לכפות על יצרניות רכב בינלאומיות עם מי לעבוד ועם מי לא, וזה גם לא אפשרי לשנות את החוזים הקיימים כיום. צריכה להיות הגבלה מסוג אחר, או עידוד מאוד גדול ליבואנים קטנים וליבואנים במקביל. בכל מקרה, גם אם תהיה רפורמה היא לא תיושם בחודשים הקרובים, זה תהליך ארוך.

 

עלייה במס קנייה על רכבים החשמליים

 
מס הקנייה על הרכבים החשמליים אמור לעלות בתחילת 2025 ל-83%, לעומת 35% כיום. העלאת מס הקנייה הייתה אמורה להיות מדורגת לשיעור של 45%, אלא שעל רקע שינוי התקציב הרבים בשנה האחרונה, לא עברה ההוראה על העלייה המדורגת ונותרה ההעלאה החד פעמית ל-83% (מס הקנייה עלה בתחילת השנה מ-25% ל-35%). ההערכה היא שבאוצר יעלו את המס באופן מדורג "בתמורה" להכנסת מס נסועה בשנת 2026. מס נסועה צפוי להיות בסכום של 15 אגורות לכל קילומטר של נסיעה ברכבים חשמליים. הוא יהפוך את הרכבים החשמליים לפחות כלכליים מרכבים על בנזין - להרחבה: רכב חשמלי לעומת רכב על בנזין - מה עדיף לקנות?

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

 

 
  BYD - מובילים את המכירות בארץ

 

לקנות עכשיו רכב חדש או לחכות?

לא צריך לחכות לרפורמה בשוק הרכב שתביא להורדת מחירים. אולי זה יקרה ואולי לא. אם כבר המחירים ירדו זה יהיה בשל מגוון רחב של רכבים, לרבות רכבים סיניים שנכנסו לשוק בשנתיים האחרונות כשהיקף ההשקות צפוי להיות גדול גם בתקופה הקרובה. 

מעבר לכך, המלאי הגדול שצפוי להיות בחברות הרכב עשוי להעיק עליהם והם יאלצו לספק הנחות משמעותיות. כמו כן, נזכיר שאתם יכולים לקנות רכב חדש עם אפס קילומטר בהנחה רשמית של 7% עד 10% ובמקרים רבים גם בהנחה גדולה יותר.

מה שברור לגבי שנה הבאה הוא שהמס יעלה על רכבים חשמליים והטבת המס על רכבי בנזין (הטבת מס ירוק) תפחת. הרכבים החשמליים יעלו ביותר מאשר הרכבים על בנזין, זה יכול להיות בסדר גודל של 7%-5%, תלוי כמובן בכמה מס קנייה יעלה. רכבים על בנזין יעלו בכמה אחוזים בודדים. רק תחרות יכולה לצמצם את העלייה, או כאמור מלאי גדול.

ומכאן, לכאורה התשובה לשאלה האם לקנות רכב עכשיו או לחכות לתחילת 2025 היא פשוטה - עכשיו יהיה זול יותר. אבל כדאי להזכיר שהיבואניות רוכשות עכשיו מלאי כדי לקבל על הרכבים האלו את שיעור המס לפני העלייה וזה יאפשר להם למכור את הרכבים ככל הנראה לתוך 2025 במחירים הקודמים. 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    מאיר 10/10/2024 18:29
    הגב לתגובה זו
    עובדים על כולכם רוב המסירות זה חברות ליסינג מוניות והשכרת רכב, בנוסף הרכסים הפרטיים זה רק 20 אחוז וזה גם המון ,הישראלים פראיירים רכב שעולה 60 אלף שקל מהיצרן משלמים כמעט 200 אלף שקל
  • 7.
    תחי מדינת ישראל (ל"ת)
    y 10/10/2024 08:37
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    רונן 10/10/2024 00:18
    הגב לתגובה זו
    לא צריך רכב חדש כי אין מדינה , יש בלוף של חוליי נפש עבריינים. מדינה של ריקבון אנושי.
  • 5.
    חכו חכו לא לקנות 09/10/2024 14:55
    הגב לתגובה זו
    בכל מקרה אני ממלא במיכל ב 50 ש"ח נגמר ממלא שוב
  • 4.
    אנונימי 09/10/2024 14:01
    הגב לתגובה זו
    ואז האוצר יחשוב פעמיים לפני העלאת מיסים על רכבים.
  • 3.
    dd 09/10/2024 13:09
    הגב לתגובה זו
    לקנות!
  • 2.
    קחו בחשבון עליית מע"מ בינואר 2025 (ל"ת)
    גולדפינגר 09/10/2024 12:39
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אין שם 09/10/2024 12:26
    הגב לתגובה זו
    זו מחלה ישראלית מטומטמת שאין דוגמתה בעולם. כולם אוכלים מה היבואן מייבא וכדאי לו לא חלילה, מה מתאים או רוצה הצרכן. תבטלו המונופולים ונדבר.
BYD Atto3 - הנמכרת ביותר
צילום: יואב פולס

BYD מחזירה 115 אלף רכבים לתיקון בגלל בעיות בטיחות קריטיות

התקלה הרחבה ביותר שהיתה ב-BYD; ככל הנראה אין נגיעה לרכבי BYD בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה BYD

חברת BYD הסינית הודיעה על ריקול לתיקון של יותר מ-115 אלף רכבים בעקבות ליקויים הנדסיים ברכיבי ההנעה והסוללה. מדובר בתקלה הרחבה ביותר בתולדות החברה, מהלך שמעלה מחדש שאלות לגבי איכות הרכבים של יצרנית הרכב החשמלי הגדולה בעולם, דווקא בתקופה שבה היא מנסה להפוך למותג עולמי מוביל.

לפי נתונים רשמיים מהרשות הסינית לפיקוח על השוק (SAMR), הריקול כולל בדיוק 115,783 כלי רכב. החברה נאלצה להגיש את תוכנית הריקול לרגולטור הממשלתי, שפירסם את הפרטים זמן קצר לאחר חקירה מקיפה שחשפה כשלים בתכנון ובייצור.

מדובר בשני דגמים עיקריים: כ-44 אלף רכבים מדגם Tang ההיברידי שיוצרו בין מרץ 2015 ליולי 2017, וכ-71 אלף רכבים מדגם Yuan Pro החשמלי שיוצרו בין פברואר 2021 לאוגוסט 2022. התהליך יתבצע ללא עלות לבעלי הרכבים, ו-BYD התחייבה לסיים את התיקונים עד סוף השנה באמצעות מרכזי שירות מורחבים בכל רחבי סין.

בדגמי Tang התגלה כי בקר מנוע ההנעה עלול לגרום לשריפת לוח חשמלי ואף להפסקת כוח פתאומית. הבעיה נובעת מכשל בתכנון ובחירת רכיבים שעלול לגרום לפריקה חשמלית לא תקינה, מצב שמוביל לשריפה פוטנציאלית או אובדן כוח במהלך נסיעה ומסכן נהגים והולכי רגל.

במקביל, בדגמי Yuan Pro נמצאה בעיה בתכנון אטימת מארז הסוללה שיכולה להוביל לחדירת מים ולירידה בכושר ההנעה. האיטום הלקוי במארז הסוללה, שמקורו בשגיאת ייצור באטם, עלול לאפשר חדירת מים שתפגע בביצועי הסוללה ותגביר סיכון לקצר חשמלי. BYD מסרה כי תתקן את הליקוי באמצעות הוספת חומר איטום למארז.

מאזדה 3 (רשתות)מאזדה 3 (רשתות)

עשרת הרכבים הפופולריים ביותר בישראל בכל הזמנים

הרכבים שהכי אהבתם בעשורים האחרונים: איפה ממוקמת מאזדה, ומי מנצחת בטריו של טויוטה, מאזדה וסובארו? 10 הגדולים

הדס ברטל |
נושאים בכתבה רכב מאזדה 3

שוק הרכב הישראלי כולל 4.2 מיליון רכבים כשמדי שנה נוספים כ-350 אלף רכבים ויורדים מהכביש כ-200-250 אלף רכבים. יחס הרכבים לאוכלוסייה הוא כ-0.4 (ממוצע של 0.4 רכב לאדם-נפש), משפחה של 5 נפשות מחזיקה בממוצע 2 רכבים. בעולם המערבי היחס אפילו גבוה יותר - באנגליה זה עומד על 0.6, ביפן על 0.73, באיטליה וארה"ב מעל 0.9. 

מכאן, שלמרות הפקקים הנוראיים, המצב כנראה יכול להיות גרוע עוד יותר. אבל צריך לזכור שהעולם משתנה - התקווה לרכבים אוטונומיים מביאה בשורה. כמות הרכבים תרד דרמטית כי רכבים ישמשו כרובוטקסי. נניח שאתם תהיו בעלי רכב - בזמן שאתם עובדים, ובזמן שאתם ישנים, הרכב שלכם יהיה רובוטקסי וייצר לכם כסף. המשמעות היא שאנשים אחרים לא יקנו רכבים אלא ישתמשו במונית, ובסה"כ כמות הרכבים תהיה נמוכה יותר. מספיק שהעומס על התשתיות יירד ב-5%-10% כדי שייגמרו הפקקים. 

זה העתיד, הרכבים האוטונומיים הם חלום של עוד 3-5 שנים. בינתיים המציאות היא רכבים רבים, רובם הגדול עדיין נעים על בנזין, ושוק רכב חשמלי שאומנם גדל, אבל פחות מהציפיות. מסירות הרכבים החשמליים דווקא ירדו השנה לכיוון 20%, אבל זה כנראה זמני - המסירות שלהם צפויות לעלות בהמשך. 

בדקנו מי הרכבים הפופולאריים ביותר בכל הזמנים. החשמליות לא נמצאות ברשימה כי הן יחסית חדשות, אבל הן מתקדמות בקצב מרשים - BYD אהובה על הקהל הישראלי, ואם תמשיך בקצב מכירות כזה, היא עשויה תוך כמה שנים להיכנס לעשירייה של הרכבים הכי נמכרים בארץ בכל הזמנים. הנה הרשימה: 

#1 סובארו DL / ליאונה - הישראלים התאהבו (מסירות של כ-120 אלף יחידות)

בשנות ה־80 וה־90 סובארו הפכה לרכב של המדינה. מדובר היה ברכב פשוט, אך אמין, עם מרווח פנימי נוח ויכולת עמידות מרשימה. רבים מהישראלים הראשונים שרכשו רכב פרטי, עשו זאת עם דגם של סובארו. יתרונו של הדגם היה גם ביכולת לתפקד בתנאי שטח ובכבישים הלא מפותחים של אותה תקופה.