דאצ'יה היפסטר צילום: דאצ'יהדאצ'יה היפסטר צילום: דאצ'יה

עירונית בקופסה: דאצ’יה מנסה להחזיר את החשמלית אל העם

בעידן שבו מחירי המכוניות נוסקים והדגמים הקטנים נעלמים, דאצ’יה מנסה להחזיר את הפשטות לשוק הרכב. הדגם החדש שלה, היפסטר, מבקש להוכיח שאפשר לייצר רכב חשמלי אמיתי בפחות מ-15 אלף יורו - בלי מסכים, בלי אבזור יוקרתי ובלי יומרות. עם גוף באורך שלושה מטרים בלבד ועיצוב ריבועי שמזכיר את הרנו 4 של פעם, החברה מקווה לשכנע את הנהגים באירופה לוותר על עודף ולבחור בשפיות על גלגלים

עוזי גרסטמן |
נושאים בכתבה דאצ'יה רכב חשמלי

דאצ’יה מציגה רעיון ל-EV קטן ופשוט שמבקש לענות על שאלה בוערת בשוק האירופי: איך עושים רכב חשמלי נגיש באמת כשהמחירים מטפסים והרגולציה מכבידה. הדגם שלה, שמכונה היפסטר, מצייר כיוון של “פחות זה יותר”: גוף זעיר, משקל נוצה, תא נוסעים מינימליסטי ושימוש רחב במה שכבר יש לכולם - סמארטפון. המטרה המוצהרת היא לשמור את תג המחיר באזור של 15 אלף יורו, ולהעמיד חלופה אירופית לכלי הרכב הסיניים הזולים שמציפים את היבשת. לפי דאצ’יה, זו לא עוד תצוגת תכלית. זה ניסוי חברתי-תעשייתי שמטרתו לבחון עם הציבור ועם המחוקקים אילו פשרות הם מוכנים לקבל כדי להחזיר את המכונית החדשה למסלול הנגיש.

במבט ראשון ההיפסטר נראה כמו קובייה מחויכת על גלגלים: שלושה מטרים אורך מפגוש לפגוש, רוחב של 1.55 מטרים וגובה 1.53 מטרים - קצר מכל מכונית סדרתית כיום, אך עם ארבעה מושבים בזכות דחיפת הגלגלים עד לקצוות המרכב ועיצוב מלא בזוויות של 90 מעלות. מאחור יש רק 70 ליטר נפח בתא המטען ביום-יום, אבל קיפול המושב האחורי הופך את הקובייה ליעילה עם עד 500 ליטר. ההיגיון הוא פונקציונלי נטו: מסה קטנה חוסכת חומרי גלם ואנרגיה בייצור, מרסנת את העלויות ומפחיתה את טביעת הרגל הפחמנית לאורך מחזור החיים. בדאצ’יה מדברים על משקל יעד של כ-800 ק״ג - כ-20% פחות מדגם הספרינג החשמלי שלה - כבסיס למחיר נמוך יותר.

הפילוסופיה הזו ניכרת גם בתא הנהג. במקום מערכות מולטימדיה יקרות, הסמארטפון של הנהג נהפך ללוח המחוונים ולמרכז הבידור, ואף משמש מפתח דיגיטלי לפתיחה, התנעה ושליטה בפונקציות בסיסיות. מערכות בטיחות אקטיביות שנוספו בשנים האחרונות, וייקרו מאוד מכוניות קטנות, נשארות מחוץ למשוואה. דאצ’יה מסתפקת כרגע בשתי כריות אוויר לנהג ולנוסע. זו פשרה מודעת: פחות אלקטרוניקה, פחות משקל ופחות מחיר. 

ביצועים שמותאמים לחיי היומיום

ומה עם הביצועים? כאן דאצ’יה מציבה רף שמותאם לחיי היומיום העירוניים. בראיונות לכלי תקשורת באירופה, מדבר צוות הפיתוח על מהירות מרבית של כ-90-80 קמ״ש וטווח של כ-150 ק״מ, עם טעינה ביתית משקע 220V ללילה. מנגד, בסקירה בכלי תקשורת בריטי הודגשה גישה זהירה עוד יותר: משקל של כ-800 ק״ג וטווח נסעיה של כ-100 ק״מ, שנגזר מסוללה “בגודל נכון” כדי לשמור על העלויות, לצד תזכורת שברוב צרפת הנסועה היומית הממוצעת נמוכה בהרבה מכך. בשני המקרים המסר דומה: זהו כלי תחבורה בסיסי לשגרה - נסיעות עיר-פרבר, הסעות ילדים או עובדים במשמרות לילה. לא מכונית כביש לנסיעה לחופשה.

התמחור הוא מוקד המתח. דאצ’יה מכוונת לרכב שיימכר כאמור תמורת סביב 15 אלף יורו באירופה, אך היא לא מסתירה שעמידה ביעד תלויה בהחלטות הרגולטוריות. בחברה מצביעים על זינוק מחירים רב-שנתי שנשען בין היתר על דרישות בטיחות וסביבה חדשות, ומזהירים כי עוד “מאה תקנות חדשות” נמצאות בדרך עד 2030. לכן ההיפסטר מוצג לא רק כפתרון הנדסי, אלא ככלי ללחוץ לקידום קטגוריית המשפחתית האירופית החדשה - משהו באמצע בין רכב M1 רגיל לבין ליגת רכבי המיקרו (L7), שתאפשר מכוניות קטנות, אטיות ובטוחות מספיק בלי מטען אלקטרוני יקר. זו גם הסיבה שהדגם נשאר קונספט פתוח: דאצ’יה בוחנת האם להפוך אותו למכונית סדרתית, או להתגלגל ממנו לרכב אחר - לפי מה שיתברר כמציאותי יותר בשטח. 

האם הציבור ירצה מכונית כזו? דאצ’יה מהמרת שכן, ומביאה גם כמה דוגמאות יומיומיות שממחישות את ההיגיון: רכב שני למשפחה, כלי עבודה לאחיות או מטפלים שיוצאים למשמרת באישון לילה, פתרון לתושבי פרברים שבהם קווי האוטובוס קוצצו. את הנפח הפנימי מגדילים בעזרים פשוטים - משענות ראש שמתקפלות לצדדי הזכוכית, מושבים שמתהפכים ונפח תא מטען שיכול לצמוח מ-70 ל-500 ליטר - ואת עלות הייצור מגלחים באמצעות חלקי פלסטיק ממוחזר (Starkle), ויתור על צביעת מרכב במקומות לא הכרחיים, ידיות רצועה במקום מנגנוני נעילה כבדים, ושמשת תא מטען אחת גדולה שמכסה גם את הפנסים. זהו עיצוב “רציני אך ידידותי”, אומרים בדאצ’יה, שמנסה להוכיח שאפשר לבנות מכונית קטנה שלא נראית כמו צעצוע. 

היפסטר, אם כן, היא פחות “מכונית זולה” ויותר הצעה חוזרת לעיקרון המכונית העממית בעידן הסוללות: התאמה לצרכים אמיתיים, בלי עודפים. אם הרגולטורים יאפשרו נתיב ייעודי למכוניות קטנות ובסיסיות, ואם קהל הקונים יסכים להתפשר על טווח ומהירות לטובת מחיר ואחזקה, הקובייה של דאצ’יה יכולה להפוך לניסוי שמחולל שוק. ואם לא, לפחות יישאר ויכוח מועיל על הגבול שבין בטיחות ואבזור לבין נגישות כלכלית.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
BYD Atto3 - הנמכרת ביותר
צילום: יואב פולס

עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה

תחרות עזה, דגמים חדשים בחו"ל ולחץ גדול של היבואנים - הנחות של עשרות אחוזים; הסיבות לקנות רכב חדש והסיבות לחכות עם הקנייה לשנה הבאה? 

רן קידר |
נושאים בכתבה ג'אקו BYD


שנת 2025 מתקרבת לסיומה, ובשוק הרכב יש ירידות מחירים ומבצעים דרמטיים. ליבואנים ולחברות הליסינג מלאי גדול של רכבי "אפס קילומטר", חלקם בני שנה ויותר, שמחייב חיסול מיידי. המחירים הוזלו לעיתים בעשרות אלפי שקלים ממחיר המחירון.

בשלושת הרבעונים הראשונים של 2025 נמסרו בישראל כ-242 אלף רכבים חדשים, עלייה של 6.9% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. אך הנתונים מסתירים מגמות מדאיגות: ירידה חדה במכירות הרכבים החשמליים מ-25% משוק המסירות בשנה קודמת לכ-20% בלבד השנה, לצד עלייה של 59% במכירות דגמים סיניים, שתופסים כעת 34% משוק המסירות הכולל.

התחרות הסינית, שמתחילה להתפשט גם בפלח היוקרה, משנה את כללי המשחק ומאלצת את היבואנים הוותיקים להוריד מחירים כדי להישאר רלוונטיים.

הנחות של 15% ואף יותר

בין ההצעות הבולטות בשוק אפשר למצוא את MG5 החשמלית ב-108 אלף שקל – 50 אלף שקל פחות מהמחיר הרשמי, ואת MG4 בגרסת הטווח הארוך ב-146 אלף שקל, 30 אלף פחות מהמחירון. גם ה-BYD אטו 3 מוצעת ב-150 אלף שקל, הנחה של 20 אלף שקל לעומת המחיר בעת ההשקה.

דוגמאות נוספות: אופל מוקה חשמלית מוצעת ב-138 אלף שקל, עם הנחה של 27 אלף שקל. ג'ילי גיאומטרי C ב-147 אלף שקל, 22.5 אלף שקל פחות מהמחירון. פיג'ו 2008 ב-133 אלף שקל וצ'רי FX החשמלית ברמת סנס מוצעת ב-137 אלף שקל, 15 אלף פחות ממחיר המחירון.

ביריד שהתקיים בתחילת החודש הוצעו מאזדה CX-5 ב-159 אלף שקל וקיא נירו היברידי ב-159 אלף שקל, לצד רנו קפצ'ור ב-130 אלף שקל, הנחה של 22 אלף שקל. ובכלל מדובר בהנחות של 10%-30%

ב-MG, ההוזלות הגיעו עד 55 אלף שקל.

טסלה מודל Y סטנדרט צילום: טסלהטסלה מודל Y סטנדרט צילום: טסלה

מודל 3 ב-185 אלף שקל? הטסלה הזולה מגיעה לישראל

אילון מאסק הבטיח כבר מזמן מכונית חשמלית עממית במחיר של 25 אלף דולר, אך ההבטחה הזו עדיין רחוקה מהגשמה. השבוע חשפה טסלה גרסאות מוזלות של הדגמים הפופולריים מודל 3 ומודל Y, שמחיריהן ירדו בכמה אלפי דולרים בלבד. מאחורי ההנחות הקלות מסתתר קיצוץ באבזור ובביצועים, שמעורר ספק סביב השאלה אם מדובר במהלך אמיתי כדי להנגיש את המותג לציבור רחב יותר

עוזי גרסטמן |

כבר שנים שאילון מאסק מדבר על חזון של מכונית חשמלית נגישה לכל אחד, שתימכר תמורת סביב ה-25 אלף דולר ותהפוך את טסלה ממותג יוקרה לחלק בלתי נפרד משוק הרכב ההמוני. אלא שבפועל, גם לאחר שנים של דיבורים והבטחות, החברה עדיין רחוקה מהיעד הזה. השבוע חשפה טסלה צעד ראשון בדרך, אבל זה עדיין רחוק ממהפכה: השקת גרסאות סטנדרט חדשות למודל 3 ולמודל Y, שהן למעשה גרסאות מופשטות וזולות יותר של הדגמים שכבר קיימים, עם הוזלה של כמה אלפי דולרים בלבד.

מאחורי ההוזלה עומד שינוי משמעותי בגישה: טסלה מוותרת על חלק ניכר מהאבזור שהפך את המכוניות שלה לסמל של טכנולוגיה ונוחות. הדגמים החדשים מגיעים עם מערכת הנעה אחורית בלבד ועם סוללה קטנה יותר, בנפח של 69 קוט״ש, לעומת הסוללות הגדולות שהורגלו בהן הלקוחות עד כה. כדי לשמור על מחיר נמוך יותר, הסירה החברה שורה ארוכה של תוספות - החל ממראות מתקפלות חשמלית ועד מערכת שמירת נתיב מתקדמת. גם ריפודי העור נעלמו, והוחלפו בבד פשוט. חימום המושבים מלפנים ומאחור בוטל, כמו גם כוונון ההגה החשמלי ותאורת האווירה. אפילו מערכת השמע עברה דיאטה: במקום 15 רמקולים נותרו רק שבעה, ולראשונה בדגמי טסלה אין יותר רדיו AM/FM. מסך בגודל של 8 אינץ’ שהיה מוצב לנוסעים מאחור הוסר אף הוא, וגם מערכת סינון האוויר המשוכללת שמנעה כניסת חלקיקים קטנים, איננה עוד.

גם המראה החיצוני של הדגמים הפשוטים עבר שינוי בהתאם לגישה החסכונית. פסי התאורה הדקים מלפנים ומאחור נעלמו, הגג השקוף שהעניק תחושת מרחב ובוהק באור טבעי כבר לא נכלל בדגם Y, והאפשרויות לעיצוב חיצוני צומצמו לשלושה צבעים בלבד: אפור בסיסי, לבן פנינה בתוספת תשלום של 1,000 דולר, ושחור שדורש תוספת של 1,500 דולר. הדגמים האלה מייצגים את הרצון של טסלה לשמור על עיצוב יוקרתי במראה, אך עם עלויות ייצור נמוכות יותר.

הירידה בביצועים מורגשת

במונחי ביצועים, מדובר בירידה מורגשת. מודל Y בגרסת הסטנדרט תעלה בארה"ב כ-40 אלף דולר - הפחתה של כ-11% בלבד לעומת גרסת הפרימיום. הטווח שלו לפי תקן EPA האמריקני, המחמיר מזה האירופי, מגיע ל-517 ק"מ, וההאצה מ-0 ל-97 קמ״ש נמשכת כעת 6.8 שניות, לעומת 5.4 שניות בגרסה הבכירה. המהירות המרבית נשארה ללא שינוי – 200 קמ״ש. ב-Model 3, לעומת זאת, המחיר יגיע ל-37 אלף דולר - ירידה של כ-13%. גם כאן הטווח נשאר דומה - 517 ק"מ, התאוצה ל-100 קמ"ש היא 5.8 שניות, והמהירות המרבית זהה. ההבדל הבולט הוא שהמודל 3 עדיין שומרת על גג הזכוכית המוכר, אולי כוויתור קטן מצד טסלה לטובת מי שמחפשים מעט יותר תחושת פרימיום.

ואולם למרות הצעד הזה, קשה לומר שטסלה נהפכה פתאום למותג נגיש. ההוזלה אמנם נראית על הנייר, אך היא מתקזזת כמעט לחלוטין עם ביטול הטבת המס הפדרלית לרוכשי רכב חשמלי בארה"ב, שהיתה שווה עד 7,500 דולר. בלעדיה, מחיר הרכישה הסופי של טסלה נותר דומה מאוד לזה שלפני ההוזלה, כך שהמהלך נראה יותר כמו ניסיון לשמור על רמת מכירות סבירה בשוק מאתגר מאשר כמו בשורה צרכנית אמיתית.