דאצ'יה היפסטר צילום: דאצ'יה
דאצ'יה היפסטר צילום: דאצ'יה

עירונית בקופסה: דאצ’יה מנסה להחזיר את החשמלית אל העם

בעידן שבו מחירי המכוניות נוסקים והדגמים הקטנים נעלמים, דאצ’יה מנסה להחזיר את הפשטות לשוק הרכב. הדגם החדש שלה, היפסטר, מבקש להוכיח שאפשר לייצר רכב חשמלי אמיתי בפחות מ-15 אלף יורו - בלי מסכים, בלי אבזור יוקרתי ובלי יומרות. עם גוף באורך שלושה מטרים בלבד ועיצוב ריבועי שמזכיר את הרנו 4 של פעם, החברה מקווה לשכנע את הנהגים באירופה לוותר על עודף ולבחור בשפיות על גלגלים

עוזי גרסטמן | (1)
נושאים בכתבה דאצ'יה רכב חשמלי

דאצ’יה מציגה רעיון ל-EV קטן ופשוט שמבקש לענות על שאלה בוערת בשוק האירופי: איך עושים רכב חשמלי נגיש באמת כשהמחירים מטפסים והרגולציה מכבידה. הדגם שלה, שמכונה היפסטר, מצייר כיוון של “פחות זה יותר”: גוף זעיר, משקל נוצה, תא נוסעים מינימליסטי ושימוש רחב במה שכבר יש לכולם - סמארטפון. המטרה המוצהרת היא לשמור את תג המחיר באזור של 15 אלף יורו, ולהעמיד חלופה אירופית לכלי הרכב הסיניים הזולים שמציפים את היבשת. לפי דאצ’יה, זו לא עוד תצוגת תכלית. זה ניסוי חברתי-תעשייתי שמטרתו לבחון עם הציבור ועם המחוקקים אילו פשרות הם מוכנים לקבל כדי להחזיר את המכונית החדשה למסלול הנגיש.

במבט ראשון ההיפסטר נראה כמו קובייה מחויכת על גלגלים: שלושה מטרים אורך מפגוש לפגוש, רוחב של 1.55 מטרים וגובה 1.53 מטרים - קצר מכל מכונית סדרתית כיום, אך עם ארבעה מושבים בזכות דחיפת הגלגלים עד לקצוות המרכב ועיצוב מלא בזוויות של 90 מעלות. מאחור יש רק 70 ליטר נפח בתא המטען ביום-יום, אבל קיפול המושב האחורי הופך את הקובייה ליעילה עם עד 500 ליטר. ההיגיון הוא פונקציונלי נטו: מסה קטנה חוסכת חומרי גלם ואנרגיה בייצור, מרסנת את העלויות ומפחיתה את טביעת הרגל הפחמנית לאורך מחזור החיים. בדאצ’יה מדברים על משקל יעד של כ-800 ק״ג - כ-20% פחות מדגם הספרינג החשמלי שלה - כבסיס למחיר נמוך יותר.

הפילוסופיה הזו ניכרת גם בתא הנהג. במקום מערכות מולטימדיה יקרות, הסמארטפון של הנהג נהפך ללוח המחוונים ולמרכז הבידור, ואף משמש מפתח דיגיטלי לפתיחה, התנעה ושליטה בפונקציות בסיסיות. מערכות בטיחות אקטיביות שנוספו בשנים האחרונות, וייקרו מאוד מכוניות קטנות, נשארות מחוץ למשוואה. דאצ’יה מסתפקת כרגע בשתי כריות אוויר לנהג ולנוסע. זו פשרה מודעת: פחות אלקטרוניקה, פחות משקל ופחות מחיר. 

ביצועים שמותאמים לחיי היומיום

ומה עם הביצועים? כאן דאצ’יה מציבה רף שמותאם לחיי היומיום העירוניים. בראיונות לכלי תקשורת באירופה, מדבר צוות הפיתוח על מהירות מרבית של כ-90-80 קמ״ש וטווח של כ-150 ק״מ, עם טעינה ביתית משקע 220V ללילה. מנגד, בסקירה בכלי תקשורת בריטי הודגשה גישה זהירה עוד יותר: משקל של כ-800 ק״ג וטווח נסעיה של כ-100 ק״מ, שנגזר מסוללה “בגודל נכון” כדי לשמור על העלויות, לצד תזכורת שברוב צרפת הנסועה היומית הממוצעת נמוכה בהרבה מכך. בשני המקרים המסר דומה: זהו כלי תחבורה בסיסי לשגרה - נסיעות עיר-פרבר, הסעות ילדים או עובדים במשמרות לילה. לא מכונית כביש לנסיעה לחופשה.

התמחור הוא מוקד המתח. דאצ’יה מכוונת לרכב שיימכר כאמור תמורת סביב 15 אלף יורו באירופה, אך היא לא מסתירה שעמידה ביעד תלויה בהחלטות הרגולטוריות. בחברה מצביעים על זינוק מחירים רב-שנתי שנשען בין היתר על דרישות בטיחות וסביבה חדשות, ומזהירים כי עוד “מאה תקנות חדשות” נמצאות בדרך עד 2030. לכן ההיפסטר מוצג לא רק כפתרון הנדסי, אלא ככלי ללחוץ לקידום קטגוריית המשפחתית האירופית החדשה - משהו באמצע בין רכב M1 רגיל לבין ליגת רכבי המיקרו (L7), שתאפשר מכוניות קטנות, אטיות ובטוחות מספיק בלי מטען אלקטרוני יקר. זו גם הסיבה שהדגם נשאר קונספט פתוח: דאצ’יה בוחנת האם להפוך אותו למכונית סדרתית, או להתגלגל ממנו לרכב אחר - לפי מה שיתברר כמציאותי יותר בשטח. 

האם הציבור ירצה מכונית כזו? דאצ’יה מהמרת שכן, ומביאה גם כמה דוגמאות יומיומיות שממחישות את ההיגיון: רכב שני למשפחה, כלי עבודה לאחיות או מטפלים שיוצאים למשמרת באישון לילה, פתרון לתושבי פרברים שבהם קווי האוטובוס קוצצו. את הנפח הפנימי מגדילים בעזרים פשוטים - משענות ראש שמתקפלות לצדדי הזכוכית, מושבים שמתהפכים ונפח תא מטען שיכול לצמוח מ-70 ל-500 ליטר - ואת עלות הייצור מגלחים באמצעות חלקי פלסטיק ממוחזר (Starkle), ויתור על צביעת מרכב במקומות לא הכרחיים, ידיות רצועה במקום מנגנוני נעילה כבדים, ושמשת תא מטען אחת גדולה שמכסה גם את הפנסים. זהו עיצוב “רציני אך ידידותי”, אומרים בדאצ’יה, שמנסה להוכיח שאפשר לבנות מכונית קטנה שלא נראית כמו צעצוע. 

היפסטר, אם כן, היא פחות “מכונית זולה” ויותר הצעה חוזרת לעיקרון המכונית העממית בעידן הסוללות: התאמה לצרכים אמיתיים, בלי עודפים. אם הרגולטורים יאפשרו נתיב ייעודי למכוניות קטנות ובסיסיות, ואם קהל הקונים יסכים להתפשר על טווח ומהירות לטובת מחיר ואחזקה, הקובייה של דאצ’יה יכולה להפוך לניסוי שמחולל שוק. ואם לא, לפחות יישאר ויכוח מועיל על הגבול שבין בטיחות ואבזור לבין נגישות כלכלית.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    בקיצור מיני ספרינג ב130 אלף שח בישראל (ל"ת)
    אנונימי 15/10/2025 02:09
    הגב לתגובה זו
רכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולסרכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולס

עסקאות 0 ק"מ - עשרת הכללים שאתם חייבים להכיר

עסקת רכישת רכב '0 ק"מ' היא עסקה בה מוצע רכב עם הנחה גדולה ומפתה. מדובר לרוב ברכב שעברה למעלה משנה מיום ייצורו ועל פי החוק היבואן מחויב לרשום אותו עם בעלים כלשהו. חברה או אדם פרטי.  הלקוחות צריכים לבחון את העסקה בעיניים ביקורתיות. העסקה דומה יותר לעסקת רכב משומש 'יד שניה' מאשר רכישת רכב חדש אצל היבואן. 'מדריך ביזפורטל לעסקת ס ק"מ' כדי שהעסקה תהיה טובה ונכונה עבורכם

יואב פולס |

4. בדיקה יסודית ל"פגמי אחסון והובלה"- הרכב אותו אתם מבקשים לרכוש עמד מספר חודשים ארוכים בשמש. לעיתים נוצרים פגמים קוסמטיים כתוצאה מהאחסון הממושך. שריטות קטנות, סימני ציפורים או כתמי שרף שלא יורדים. פגמים בריפוד או בפלסטיקה. חלקי גומי ואטמים- לוודא שאין סדקים או יובש באטמים חיצוניים. אל תהססו לבקש שהרכב יונע, ותבדקו שכל המערכות עובדות – מיזוג, לוח מחוונים, מולטימדיה, חלונות חשמל, מושבי חשמל, מגבי וכד'.

5. בדיקות ריקול (Recall) פתוחות- לאורך השנים היצרנים מוציאים הוראות ריקול לדגמים שונים. הגח מעדכוני תוכנה, החלפת רכיבים, בדיקה וחיזוק ברגים וכד' – ללא ביצוע ריקול כנשרש לא ניתן לחדש את רישיון הרכב, והוא יהיה חסום במאגרי משרד הרישוי. החסימה תשוחרר רק לאחר שהיבואן ידווח למשרד התחבורה כי הרכב הספציפי עבר את הריקול הנדרש. לכם חשוב לקבל רכב 'נקי' מהתעסקויות, ולכן המוכר צריך לטפל בכל קריאת שירות שנפתחה ולא נסגרה.

ענף הרכב רותח. כמה רותח? רותח כך שמתחילת השנה עד סוף נובמבר יירשמו בארץ בין 285,000 ל 290,000 כלי רכב חדשים. נכון למועד כתיבת שורות אלו, כשיש עוד שלושה ימים לסוף נובמבר, השוק עומד על 284,000 כלי רכב, וקצב הרישום היומי עומד על מעל ל 1000 כלי רכב ביום (!!!).

אתם יכולים לבדוק לבד לפי מספר הרישוי של הרכב המוצע באתר היבואן אם יש לו קריאות ריקול פתוחות שלא טופלו. 

בתוך כלי הרכב שנרשמו נמצאים גם כמה עשרות אלפי כלי רכב שעברו 'גיול', ומשווקים בעסקאות '0 ק"מ'. נזכיר כי 'גיול' רכב הוא שם לרכב שעברה שנה מיום ייצורו והחוק בארץ מחייב כי בתום שנה מיום הייצור הרכב חייב להירשם על שם אדם או חברה, ולא ניתן להחזיק אותו ללא רישומו המסודר.

רכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולסרכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולס

עסקאות 0 ק"מ - עשרת הכללים שאתם חייבים להכיר

עסקת רכישת רכב '0 ק"מ' היא עסקה בה מוצע רכב עם הנחה גדולה ומפתה. מדובר לרוב ברכב שעברה למעלה משנה מיום ייצורו ועל פי החוק היבואן מחויב לרשום אותו עם בעלים כלשהו. חברה או אדם פרטי.  הלקוחות צריכים לבחון את העסקה בעיניים ביקורתיות. העסקה דומה יותר לעסקת רכב משומש 'יד שניה' מאשר רכישת רכב חדש אצל היבואן. 'מדריך ביזפורטל לעסקת ס ק"מ' כדי שהעסקה תהיה טובה ונכונה עבורכם

יואב פולס |

4. בדיקה יסודית ל"פגמי אחסון והובלה"- הרכב אותו אתם מבקשים לרכוש עמד מספר חודשים ארוכים בשמש. לעיתים נוצרים פגמים קוסמטיים כתוצאה מהאחסון הממושך. שריטות קטנות, סימני ציפורים או כתמי שרף שלא יורדים. פגמים בריפוד או בפלסטיקה. חלקי גומי ואטמים- לוודא שאין סדקים או יובש באטמים חיצוניים. אל תהססו לבקש שהרכב יונע, ותבדקו שכל המערכות עובדות – מיזוג, לוח מחוונים, מולטימדיה, חלונות חשמל, מושבי חשמל, מגבי וכד'.

5. בדיקות ריקול (Recall) פתוחות- לאורך השנים היצרנים מוציאים הוראות ריקול לדגמים שונים. הגח מעדכוני תוכנה, החלפת רכיבים, בדיקה וחיזוק ברגים וכד' – ללא ביצוע ריקול כנשרש לא ניתן לחדש את רישיון הרכב, והוא יהיה חסום במאגרי משרד הרישוי. החסימה תשוחרר רק לאחר שהיבואן ידווח למשרד התחבורה כי הרכב הספציפי עבר את הריקול הנדרש. לכם חשוב לקבל רכב 'נקי' מהתעסקויות, ולכן המוכר צריך לטפל בכל קריאת שירות שנפתחה ולא נסגרה.

ענף הרכב רותח. כמה רותח? רותח כך שמתחילת השנה עד סוף נובמבר יירשמו בארץ בין 285,000 ל 290,000 כלי רכב חדשים. נכון למועד כתיבת שורות אלו, כשיש עוד שלושה ימים לסוף נובמבר, השוק עומד על 284,000 כלי רכב, וקצב הרישום היומי עומד על מעל ל 1000 כלי רכב ביום (!!!).

אתם יכולים לבדוק לבד לפי מספר הרישוי של הרכב המוצע באתר היבואן אם יש לו קריאות ריקול פתוחות שלא טופלו. 

בתוך כלי הרכב שנרשמו נמצאים גם כמה עשרות אלפי כלי רכב שעברו 'גיול', ומשווקים בעסקאות '0 ק"מ'. נזכיר כי 'גיול' רכב הוא שם לרכב שעברה שנה מיום ייצורו והחוק בארץ מחייב כי בתום שנה מיום הייצור הרכב חייב להירשם על שם אדם או חברה, ולא ניתן להחזיק אותו ללא רישומו המסודר.