NETA AYA
צילום: יצרן

איה, אווץ ואווה - צניחת טווח ב NETA AYA מ 300 ל 40 ק"מ

תקלה בסוללה ברכב חשמלי מסוג Neta AYA הביאה לצניחת טווח הרכב מ- 300 ק"מ לכדי 40 ק"מ בלבד תוך שנה וחצי. ליצרן אין את הסוללה המתאימה במלאי, והלקוחה (הסינית) נותרת ללא מענה ראוי. 

יואב פולס | (2)
נושאים בכתבה רכב חשמלי NETA

רכישת רכב חשמלי מצריכה התגברות על מספר מחסומים כמו טווח וטעינה, אבל לרוב לא עולות שאלות לגבי שרידות סוללת הרכב, בוודאי לא בטווח הקצר, והזמינות של סוללה חליפית במקרה של תקלה.

מדיווחים בתקשורת הסינית עלה לאחרונה סיפור של צעירה שרכשה רכב מסוג NETA AYA קרוסאובר / סופר מיני חשמלית של חברת NETA.

ה NETA AYA הוא רכב חשמלי צנוע יחסית באורך של מעט מעל 4 מטר ובסיס גלגלים של 2.42 מטר צנועים למדי, וגובה של כמעט 1.7 מטר. ל AYA סוללה בקיבולת של 55Kwh שאמורה להספיק לכ 300 ק"מ לפי הצהרת היצרן.

במקרה המתואר, הטווח בפועל של המכונית שנרכשה בחודש מאי 2023 צנח בתוך שנה וחצי מאותם כ - 300 ק"מ מוצהרים לכדי 40 ק"מ בפועל. מאחר וברור לכולם כי לא מדובר ירידה סבירה או הגיונית לרכב חשמלי, פנתה הרוכשת לדילר ממנו רכשה את הרכב, ושם הרכב נבדק ואכן נמצא כי קיימת תקלה מהותית בסוללה ונדרש להחליפה. תקלות יכולות להתרחש, אבל בפועל הדילר לא היה מסוגל לספק סוללה חליפית לרכב עקב מחסור במלאי.



NETA AYA, קרדיט יצרן

גם פניה ישירה ליצרן עצמו לא הניבה תוצאה חיובית כלשהי מאחר וגם ליצרן אין את הסוללה הנדרשת, והתשובה שהתקבלה היא שכרגע אין את החלק המבוקש, ויש להמתין עד שתיוצר הסוללה במפרט הנדרש, אירוע שעלול להימשך מספר שבועות.

האירוע מעלה שאלות רבות בדבר היכולת של היצרנים השונים לתמוך בכשלים מהותיים כמו כשל בסוללה.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

גם בישראל היו מספר מקרים של תקלות ברכיבים מהותיים בכלי רכב חשמליים (וגם כאלה שאינם חשמליים) ומחסור בחלקי חילוף כמו ממירי מתח, מחשבים לניהול טעינה וכד', אולם למרות מחסור נקודתי, היבואנים טיפלו בתקלות תוך מתן מענה ראוי פחות או יותר ללקוחות.

לא ניתן להסיק הרבה מהמקרה הבודד של הרכב האמור מתוצרת NETA כאשר מיוצרים מדי שנה מיליוני כלי רכב חשמליים בעולם, ומבודר במקרה בודד. כן יש לקוות כי היבואנים המקומיים נערכים עם מלאי חלפים ראוי גם לתקלות קיצוניות דוגמת המתואר.

הדבר גם מעלה שאלות בדבר האחריות הניתנת בישראל לכלי רכב המיובאים על ידי יבואנים מקבילים. על פי החוק, מי שצריך לספק את האחריות ללקוח הוא היבואן הרשמי של המותג, גם אם הרכב לא נרכש דרכו. אולם לא מן הנמנע כי היבואן הרשמי לא ייצא מגדרו לתת מענה ללקוח שלא רכש את הרכב דרכו, ולא 'יהפוך עולמות' עבור אותו לקוח. היבואן המקביל זה שייבא את הרכב בפועל, לא בהכרח יקח על האירוע אחריות, ועלול להפנות את הלקוח ליבואן הרשמי האחראי לכך על פי החוק. כך או כך, הלקוח יהיה זה שמשלם את מחיר חוסר הנוחות.

רכבי NETA עדיין לא משווקים בישראל, אולם הזיכיון לייבוא נמצא בידי קבוצת בליליוס.


תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מתחרים מנסים ללכלך על היבואן המתחרה (ל"ת)
    בוחבוט 05/01/2025 20:59
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דוד 05/01/2025 15:56
    הגב לתגובה זו
    המקרה קרה בסין הרכב הזה אינו משווק בארץ והוא קורה אחד למיליון. מה רלוונטי כאן
מטרו (נת"ע)מטרו (נת"ע)

פרויקט המטרו בגוש דן יוצא לדרך: טעות היסטורית או הצלחה ענקית?

פרויקט שהתחיל ב-150 מיליארד שקל ויסתיים אולי ב-250 מיליארד; פרויקט שאמור להסתיים ב-2040 אבל כמו תמיד תהיה דחייה וכשהפרויקט יהיה מוכן סיכוי טוב שלא יהיה צריך אותו - כי יש רובוטקסי, אוטובוסים אוטונומיים ויהיו פחות רכבים ופקקים 

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

המטרו יהיה מוכן עוד 15 עד 20 שנה. בינתיים הוא יעלה לנו בין 150 מיליארד שקל ל-250 מיליארד שקל. אין כמעט התנגדות למהלך הזה, יש כמעט תמימות דעים, אבל צריכה להיות ביקורת ענקית - עד שהמטרו יהיה מוכן וקחו בחשבון עיכובים כי תמיד יש עיכובים, וקחו בחשבון גם מסגרת תקציבית גדולה יותר כי תמיד יש בריחה מהמסגרת, כבר לא יצטרכו אותו במתכונת הנוכחית. יש רכבים אוטונומיים, יש רובוטקסי, יש סיכוי טוב שהיקף התעבורה דווקא יירד באזור המרכז, ויהיו פחות רכבים כי אנשים יסתמכו על רובוטקסי ופתרונות אוטנומיים - אוטובוסים אוטונומיים, וזה אומר שיהיו כאלו שיחזיקו רכב ובזמן שהם לא יצטרכו אותו הוא יהיה מונית שמייצרת להם כסף. מנגד, יהיו אחרים שיסעו במוניות האלו. זה יהיה שוק תחרותי עם עלויות נמוכות - סוג של אובר זול יותר, וזה יוביל לכך שאנשים לא יחזיקו רכבים. 

פחות 3%-5% מהרכבים זו תחזית סבירה ובמצב כזה, לא יהיו פקקים. אז למה לעשות מטרו בתקציב ענק - הפרויקט הכי גדול במדינה מאז הקמתה, כשלא יהיה צריך אותו?   למה המדינה לא מבינה שהיא נכנסת "למסיבה" כשהיא נגמרת. מטרו זה היסטוריה - רכבים אוטנומיים זה העתיד. 

אם זה היה פרויקט קטן ניחא, אבל חישבנו את העלויות שלו - אתם לא תאמינו כמה זה עולה למשפחה. תניחו שזה יהיה אפילו בעלות סבירה 200 מיליארד שקל ל-20 שנה. 10 מיליארד שקל בשנה. בישראל חיים 10 מיליון אנשים וזה אומר שכל אחד מהם משלם בממוצע על הפרויקט הזה 1,000 שקל בשנה. משפחה של 5 נפשות משלמת בממוצע 5,000 שקל וזה יימשך 20 שנה!

כששואלים איפה הכסף? זאת התשובה. פרויקטים שמפרנסים אלפי ורבבות אנשים, חברות ביצוע, קבלנים ועוד - אבל האמת שלא צריך אותם. אגב, במשרד התחבורה לא מכירים ולא יודעים על חלופות. שאלנו אותם למה לא לחכות לרובוטקסי ואם יש עבודת מטה מסודרת? אמרנו שרק בשנה האחרונה הרובוטקסי נכנס בעולם ומדובר במהפכה של ממש והמטרו הוא פרויקט שהוכרז עליו לפני מספר שנים לפני שידעו על ההתפתחויות הטכנולוגיות ואולי הוא בכלל לא ריאלי כעת. לא התייחסו לרובוטקסי ברצינות ודי נפנפו אותנו. אבל הבנו שאף אחד לא בחן את הרובוטקסי והמוניות והאוטובוסים האוטונומיים והשפעתם על התחבורה עוד 15-20 שנים. זו יכולה להיות בכייה לדורות. 


אבן דרך בהקמת המטרו

היום מדווח משרד התחבורה כי פרויקט המטרו בתל אביב, עבר לשלב ביצועי ראשוני עם פרסום מכרזי ההכשרה מוקדמת לקבלנים. חברת נת"ע, האחראית על הפיתוח, הזמינה חברות בינלאומיות ומקומיות להתמודד על 11 חבילות עבודה בשלב הראשון, בהיקף של 65 מיליארד שקלים, כ-17 מיליארד דולר. השלב כולל חפירת 78 קילומטרים של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, שישמשו כטבעת פנימית של הרשת.

מטרו (נת"ע)מטרו (נת"ע)

פרויקט המטרו בגוש דן יוצא לדרך: טעות היסטורית או הצלחה ענקית?

פרויקט שהתחיל ב-150 מיליארד שקל ויסתיים אולי ב-250 מיליארד; פרויקט שאמור להסתיים ב-2040 אבל כמו תמיד תהיה דחייה וכשהפרויקט יהיה מוכן סיכוי טוב שלא יהיה צריך אותו - כי יש רובוטקסי, אוטובוסים אוטונומיים ויהיו פחות רכבים ופקקים 

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

המטרו יהיה מוכן עוד 15 עד 20 שנה. בינתיים הוא יעלה לנו בין 150 מיליארד שקל ל-250 מיליארד שקל. אין כמעט התנגדות למהלך הזה, יש כמעט תמימות דעים, אבל צריכה להיות ביקורת ענקית - עד שהמטרו יהיה מוכן וקחו בחשבון עיכובים כי תמיד יש עיכובים, וקחו בחשבון גם מסגרת תקציבית גדולה יותר כי תמיד יש בריחה מהמסגרת, כבר לא יצטרכו אותו במתכונת הנוכחית. יש רכבים אוטונומיים, יש רובוטקסי, יש סיכוי טוב שהיקף התעבורה דווקא יירד באזור המרכז, ויהיו פחות רכבים כי אנשים יסתמכו על רובוטקסי ופתרונות אוטנומיים - אוטובוסים אוטונומיים, וזה אומר שיהיו כאלו שיחזיקו רכב ובזמן שהם לא יצטרכו אותו הוא יהיה מונית שמייצרת להם כסף. מנגד, יהיו אחרים שיסעו במוניות האלו. זה יהיה שוק תחרותי עם עלויות נמוכות - סוג של אובר זול יותר, וזה יוביל לכך שאנשים לא יחזיקו רכבים. 

פחות 3%-5% מהרכבים זו תחזית סבירה ובמצב כזה, לא יהיו פקקים. אז למה לעשות מטרו בתקציב ענק - הפרויקט הכי גדול במדינה מאז הקמתה, כשלא יהיה צריך אותו?   למה המדינה לא מבינה שהיא נכנסת "למסיבה" כשהיא נגמרת. מטרו זה היסטוריה - רכבים אוטנומיים זה העתיד. 

אם זה היה פרויקט קטן ניחא, אבל חישבנו את העלויות שלו - אתם לא תאמינו כמה זה עולה למשפחה. תניחו שזה יהיה אפילו בעלות סבירה 200 מיליארד שקל ל-20 שנה. 10 מיליארד שקל בשנה. בישראל חיים 10 מיליון אנשים וזה אומר שכל אחד מהם משלם בממוצע על הפרויקט הזה 1,000 שקל בשנה. משפחה של 5 נפשות משלמת בממוצע 5,000 שקל וזה יימשך 20 שנה!

כששואלים איפה הכסף? זאת התשובה. פרויקטים שמפרנסים אלפי ורבבות אנשים, חברות ביצוע, קבלנים ועוד - אבל האמת שלא צריך אותם. אגב, במשרד התחבורה לא מכירים ולא יודעים על חלופות. שאלנו אותם למה לא לחכות לרובוטקסי ואם יש עבודת מטה מסודרת? אמרנו שרק בשנה האחרונה הרובוטקסי נכנס בעולם ומדובר במהפכה של ממש והמטרו הוא פרויקט שהוכרז עליו לפני מספר שנים לפני שידעו על ההתפתחויות הטכנולוגיות ואולי הוא בכלל לא ריאלי כעת. לא התייחסו לרובוטקסי ברצינות ודי נפנפו אותנו. אבל הבנו שאף אחד לא בחן את הרובוטקסי והמוניות והאוטובוסים האוטונומיים והשפעתם על התחבורה עוד 15-20 שנים. זו יכולה להיות בכייה לדורות. 


אבן דרך בהקמת המטרו

היום מדווח משרד התחבורה כי פרויקט המטרו בתל אביב, עבר לשלב ביצועי ראשוני עם פרסום מכרזי ההכשרה מוקדמת לקבלנים. חברת נת"ע, האחראית על הפיתוח, הזמינה חברות בינלאומיות ומקומיות להתמודד על 11 חבילות עבודה בשלב הראשון, בהיקף של 65 מיליארד שקלים, כ-17 מיליארד דולר. השלב כולל חפירת 78 קילומטרים של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, שישמשו כטבעת פנימית של הרשת.