איה, אווץ ואווה - צניחת טווח ב NETA AYA מ 300 ל 40 ק"מ

תקלה בסוללה ברכב חשמלי מסוג Neta AYA הביאה לצניחת טווח הרכב מ- 300 ק"מ לכדי 40 ק"מ בלבד תוך שנה וחצי. ליצרן אין את הסוללה המתאימה במלאי, והלקוחה (הסינית) נותרת ללא מענה ראוי. 

יואב פולס | (2)
נושאים בכתבה רכב חשמלי NETA

רכישת רכב חשמלי מצריכה התגברות על מספר מחסומים כמו טווח וטעינה, אבל לרוב לא עולות שאלות לגבי שרידות סוללת הרכב, בוודאי לא בטווח הקצר, והזמינות של סוללה חליפית במקרה של תקלה.

מדיווחים בתקשורת הסינית עלה לאחרונה סיפור של צעירה שרכשה רכב מסוג NETA AYA קרוסאובר / סופר מיני חשמלית של חברת NETA.

ה NETA AYA הוא רכב חשמלי צנוע יחסית באורך של מעט מעל 4 מטר ובסיס גלגלים של 2.42 מטר צנועים למדי, וגובה של כמעט 1.7 מטר. ל AYA סוללה בקיבולת של 55Kwh שאמורה להספיק לכ 300 ק"מ לפי הצהרת היצרן.

במקרה המתואר, הטווח בפועל של המכונית שנרכשה בחודש מאי 2023 צנח בתוך שנה וחצי מאותם כ - 300 ק"מ מוצהרים לכדי 40 ק"מ בפועל. מאחר וברור לכולם כי לא מדובר ירידה סבירה או הגיונית לרכב חשמלי, פנתה הרוכשת לדילר ממנו רכשה את הרכב, ושם הרכב נבדק ואכן נמצא כי קיימת תקלה מהותית בסוללה ונדרש להחליפה. תקלות יכולות להתרחש, אבל בפועל הדילר לא היה מסוגל לספק סוללה חליפית לרכב עקב מחסור במלאי.



NETA AYA, קרדיט יצרן

גם פניה ישירה ליצרן עצמו לא הניבה תוצאה חיובית כלשהי מאחר וגם ליצרן אין את הסוללה הנדרשת, והתשובה שהתקבלה היא שכרגע אין את החלק המבוקש, ויש להמתין עד שתיוצר הסוללה במפרט הנדרש, אירוע שעלול להימשך מספר שבועות.

האירוע מעלה שאלות רבות בדבר היכולת של היצרנים השונים לתמוך בכשלים מהותיים כמו כשל בסוללה.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

גם בישראל היו מספר מקרים של תקלות ברכיבים מהותיים בכלי רכב חשמליים (וגם כאלה שאינם חשמליים) ומחסור בחלקי חילוף כמו ממירי מתח, מחשבים לניהול טעינה וכד', אולם למרות מחסור נקודתי, היבואנים טיפלו בתקלות תוך מתן מענה ראוי פחות או יותר ללקוחות.

לא ניתן להסיק הרבה מהמקרה הבודד של הרכב האמור מתוצרת NETA כאשר מיוצרים מדי שנה מיליוני כלי רכב חשמליים בעולם, ומבודר במקרה בודד. כן יש לקוות כי היבואנים המקומיים נערכים עם מלאי חלפים ראוי גם לתקלות קיצוניות דוגמת המתואר.

הדבר גם מעלה שאלות בדבר האחריות הניתנת בישראל לכלי רכב המיובאים על ידי יבואנים מקבילים. על פי החוק, מי שצריך לספק את האחריות ללקוח הוא היבואן הרשמי של המותג, גם אם הרכב לא נרכש דרכו. אולם לא מן הנמנע כי היבואן הרשמי לא ייצא מגדרו לתת מענה ללקוח שלא רכש את הרכב דרכו, ולא 'יהפוך עולמות' עבור אותו לקוח. היבואן המקביל זה שייבא את הרכב בפועל, לא בהכרח יקח על האירוע אחריות, ועלול להפנות את הלקוח ליבואן הרשמי האחראי לכך על פי החוק. כך או כך, הלקוח יהיה זה שמשלם את מחיר חוסר הנוחות.

רכבי NETA עדיין לא משווקים בישראל, אולם הזיכיון לייבוא נמצא בידי קבוצת בליליוס.


תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מתחרים מנסים ללכלך על היבואן המתחרה (ל"ת)
    בוחבוט 05/01/2025 20:59
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דוד 05/01/2025 15:56
    הגב לתגובה זו
    המקרה קרה בסין הרכב הזה אינו משווק בארץ והוא קורה אחד למיליון. מה רלוונטי כאן
רכב חשמלי דונגפנג
צילום: יצרן

המיסוי על הרכב החשמלי אמור להשתנות - איך זה ישפיע ולמה סיכוי טוב שזה לא יקרה בקרוב?

מס נסועה אמור להיכנס לתוקף ב-2026 - האם זה יקרה, ומה צפוי שיקרה במס קנייה ובשווי השימוש של רכבים חשמליים?

רן קידר |

משרד האוצר עומד בפני דילמה מורכבת. מצד אחד, הצורך הדחוף לפצות על אובדן הכנסות ממיסי דלקים שנשחקות בקצב מואץ. מצד שני, הרצון לעודד מעבר לתחבורה חשמלית כחלק מהתחייבויות סביבתיות בינלאומיות. ובאמצע? שנת בחירות שמתקרבת במהירות ומסכלת אפשרות של מיסוי משמעותי, אם בכלל. בשנת בחירות מספקים לרוב לציבור סוכריות ומתנות ובטח שלא מעלים מסים. כתוצאה מכך, רפורמות מס בתחום הרכב החשמלי שתוכננו להיכנס לתוקף בינואר, נמצאות כעת בסימן שאלה גדול.

ברקע, ירידה דרמטית של מעל 20% במסירות רכבים חשמליים מתחילת השנה. צרכנים מתלבטים בין חשמלי לבנזין; יש פחות עסקאות; התמריץ הכלכלי בעד חשמלי - הופחת מאוד; וגם רוכשים פוטנציאלים חוששים מהעלאות מס עתידיות, ובעיקר ממס נסועה שאמור היה להיות משמעותי  (מס על נסיעה לפי קילומטראז' ברכב חשמלי - כ-15 אגורות לקילומטר). במקביל, יבואנים נתקעו עם מלאי גדל, ומפת הביקושים וההיצעים הובילה לרידיות מחירים ומבצעים ועדיין - קונים פחות רכבים חשמליים, לכאורה בניגוד לרציונל ולמטרות הממשלה.

במקביל, חוקי הבחירות בישראל יוצרים מציאות ייחודית: תקופת הקפאה של 90 יום לפני בחירות שבה אסור לבצע שינויי מס משמעותיים. בבחירות צפויות להיות בכל נקות זמן מאוד 6 חודשים ועד אוקטובר 2026, והחלון להעברת רפורמות המס נסגר במהירות. מעבר לכך, האוצר יכול לקצות להעביר רפורמות, אבל השר ובכלל, הממשלה, לא בעניין של העלאות מס לציבור. הם בעניין של להיבחר ורוצים נקודות זכות אצל הבוחרים.  

מס הנסועה: החלום שהתנפץ על סלע המציאות

הרעיון של מס נסועה נשמע פשוט - גביית מס על כל קילומטר נסיעה. חמש עשרה אגורות לקילומטר, חישוב פשוט שיכול להכניס לקופת המדינה כשני מיליארד שקל בשנה. אבל בין החזון למציאות, קיים פער גדול. התשתית הטכנולוגית הנדרשת למעקב אחר נסועה פשוט לא קיימת. המערכות הדיגיטליות שיכולות לעקוב אחר כל רכב בזמן אמת מעלות שאלות של פרטיות שאף אחד לא ממהר להתמודד איתן. האלטרנטיבה של בדיקות במכוני רישוי מסורבלת ויקרה. 

במקביל, יש ההתנגדות הציבורית למס חדש, במיוחד כזה שנתפס כפגיעה ישירה במי שכבר השקיע סכומי עתק ברכב חשמלי. כל אלו ובעיקר הבחירות מביאים  לכך שסיכוי מאוד טוב שלמרות שהוא כבר הוגדר כחלק מהתקציב ל-2026, מס נסועה לא ייכנס לתוקף. האוצר כבר מתחיל לבחון חלופות יצירתיות - אולי מס על טעינה ביתית, אולי היטלים על תשתיות טעינה ציבוריות. אבל אלה פתרונות חלקיים שלא יפצו על ההכנסות האבודות.