יינות ביתן - הסיפור האמיתי: קרפור היא מסך עשן למצב הבעייתי של הרשת
חברות חלום הן לא רק חברות טכנולוגיות. אתמול נוכחנו לדעת שגם רשת הקמעונאות יינות ביתן יכולה להיות חברת חלום. היא תהיה חלק מקרפור הצרפתית ולא רק שהבאגטים שלה יהיו איכותיים יותר, היא תמכור לנו בזול, בזיל הזול. היא גם תיתן פייט גדול לשופרסל, רמי לוי, יוחננוף וכל החבורה. הם ייאלצו להוריד מחירים, ויוקר המחיה ייפתר בזכות הצרפתים.
זה היה המסר מעסקה שבה יינות ביתן תקבל את הזכיינות מקרפור. אבל כמה הערות על המסר האופטימי – יינות ביתן היא חברה בנסיגה, היא שחקנית שורה שנייה בשוק הקמעונאות, יש לה דרך ארוכה לעבור עד שתהיה דומיננטית בשוק. לנפנף בקרפור זה אולי נחמד, אבל מותג פרטי חזק של קרפור לא מבטיח מחירים טובים ביחס לאחרים. המחירים פה יקרים ממקומות אחרים כי יש מבנה הוצאות אחר. גם אם קרפור תצליח להשיג מוצרים מסוימים במחירים יותר נמוכים, זה לא יהיה גורף וזה לא יהיה מאוד משמעותי כי יינות ביתן העמיסה על עצמה הוצאות שאין לאחרות – דמי זכיינות והוצאות שנדרשות לעמוד בסטנדרט של קרפור. וזה לא מעט.
ובכלל, כשמתעמקים בדוחות הכספיים של אלקטרה צריכה בניהולו של צביקה שווימר, שבהם מופיעים נתוני המוחזקת (35%) – יינות ביתן, יש תחושה חזקה שקרפור היא מסך עשן למצב לא פשוט של יינות ביתן. קרפור מספקת ליינות ביתן חלום. עתיד. ההווה הוא ממש לא משהו – ברבעון האחרון ההכנסות של יינות ביתן ירדו ל-685 מיליון שקל, ההכנסות בשנה כולה 2.95 מיליארד שקל, הרווחיות התפעולית נמוכה מהבנצ'מרק של הענף. היא מהווה רק 4% משוק רשתות הקמעונאות. הרווחיות שלה נמוכה משל כולן, היא משתמשת באשראי ספקים גדול (עדיין) והיא רשת עם סניפים שדורשים השקעות גדולות. גם התחזית ל-2022 לא משהו - רווח תפעולי של כ-1.7% על מכירות של 3.1 מיליארד שקל וזה עוד כשלרוב תחזיות לא מתגשמות.
אלקטרה צריכה כנראה תצליח בהמשך להשביח את יינות ביתן. הם טובים בהשבחות, אם כי יינות ביתן היא אתגר ולא רק בגלל התחרות. היא אתגר כי אנחנו בסייקל מאוד חיובי של צמיחה. כשהסייקל יתחלף, המרווחים יירדו לכולם. להשביח בתקופה מאתגרת זה מאתגר בריבוע.
- אלקטרה צריכה: עלייה קלה בהכנסות, שיפור בשורה התחתונה
- אלקטרה צריכה: השיפור בקרפור ממשיך להוביל את החברה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אז גם אם נהיה אופטימים לגבי עתיד ההשבחה, מה שחשוב זה ההווה, המציאות. במציאות אלקטרה קיבלה פתק ממעריך השווי – פאהן קנה שבקושי מצליח להחזיק את השווי של יינות ביתן בספרים. במילים אחרות, היא ניצלה ממחיקה. אפילו גדולה. זה נראה כאילו מעריכי השווי שיחקו בול פגיעה. הפעילות רשומה בספרים של אלקטרה צריכה ב-920 מיליון שקל. איכשהו השווי בפועל הוערך ב-935 מיליון שקל – מעל הרשום בספרים ולכן אין צורך במחיקה.
ההבדל בין 935 מיליון ל-920 מיליון הוא כ-1.6%. זה כלום במונחים של הערכת שווי. הערכת השווי תלויה בשורה של פרמטרים כמו שיעור ההיוון, תחזית צמיחה קדימה ועוד, כך שכל שינוי קל בהם משפיע דרמטית על השווי. מה זה דרמטית? תיקחו הערכת צמיחה של 2% במקום 2.5% ותקבלו פער של עשרות אחוזים. תעריכו שהחברה לא תצמח ב-19% בשנת 2024 כמו שרשום-מוערך בהערכת השווי אלא ב-10%, ותקבלו שווי נמוך ב-9%. ה-19% הוא חריג, מי צומח ב19% בשנה? אז למה 19? ככה. יש הסברים מלמעלה, לא הסברים ספציפיים, ומלמעלה זה התרחבות הרשת, פתיחת סניפים וכו'.
- חשד להפרות וזיהום אוויר: בז"ן הוזמנה לשימוע במשרד להגנת הסביבה
- מבטח שמיר תקים את תחנת הכח קסם במימון של כ-5 מיליארד שקל בהובלת הפועלים כ-5 מיליארד שקל
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מחקר: הטעויות הגדולות של משקיעים - וכמה זמן לוקח למשקיע לקבל...
הבעייתיות של הערכת השווי מתחדדת לאור ההבנה שמעריכי השווי לוקחים את הנתונים מהנהלת החברה. זו הערכת שווי של ההנהלה ולא באמת של מעריכי השווי.
וככה בעצם ניצלה אלקטרה צריכה ממחיקה ועשתה הפוך על הפוך – פרסמה את הזכיינות עם קרפור וזעזעה את שוק הקמעונאות. אבל שוק ההון לא מאוד התרגש. מניות הקמעונאות אומנם סבלו אתמול מירידות, אבל לא חריגות. איפה שהכסף מדבר, לא באמת סבורים שקרפור זה ביג דיל.
- 18.לרון 09/03/2022 09:24הגב לתגובה זוגדולה אך ממש לא מרשימה, יותר מ 20שנות י ר י ד ההההההה......היתה בשנת 2000 באזור ה 80 והיום....באזור 17 "זולה"???! ,,לא עפ"י דעתי
- 17.חכם בלילה 08/03/2022 18:41הגב לתגובה זויש לישראלים קושי לקבל דבר חדש. יחפשו מתחת לאדמה מה לא טוב. רשת חדשה שלא תעמוד בציפיות תתאדה...אבל תנו לה צ'אנס
- 16.עמוס 08/03/2022 10:33הגב לתגובה זופעם דובר על רשת 7 eleven שתכנס עם ביתן מה קרה??
- אחד שיודע 08/03/2022 22:32הגב לתגובה זוגם 7eleven הם זיכיון נוסף שרכשה אלקטרה.
- 15.טוב שיש את אבישי שמוריד אותנו לגובה המציאות (ל"ת)ניתוח מעולה 07/03/2022 23:18הגב לתגובה זו
- 14.(ל"ת)07/03/2022 21:10הגב לתגובה זו
- 13.פרשן בשקל (ל"ת)07/03/2022 21:10הגב לתגובה זו
- 12.kipod 07/03/2022 21:01הגב לתגובה זואבישי עקבי בחוסר פרגון: אלטשולר, מור, בעלים של ישראל קנדה, אלקטרה צריכה
- יוסי 08/03/2022 00:13הגב לתגובה זוקונים יותר מידי בזמן קצר מידי. להשתלט על הכל צריך נס אמיתי
- 11.ד''ר ג'קיל 07/03/2022 19:18הגב לתגובה זושוק הקימונעות בהלם אז בעתיד הקרוב תקראו כתבות מהסוג שכתבו על איקאה (לא מתאים לישראלים) על סינימה סיטי (גם לא מתאים) ועוד כול מיני מסעי הפחדה ממומנים
- 10.אנונימי 07/03/2022 18:33הגב לתגובה זורק בישראל אפשר למכור סיפורים כאלה
- 9.אחת שיודעת 07/03/2022 14:11הגב לתגובה זולעם ישראל קשה לפרגן הלא מוכר נראה ומרגיש זר ומיד עולה המחשבה שלא יצליח למה? כי אנחנו רגילים לחיות עם האבן בנעל צאו מהתסריט, תפרגנו לפעמים חלומות מתגשמים ובע"ה אני אהיה שם כדי לחייך אחרי המהפכה נ.ב. כל מה שימכר בארץ יהיה כשר, אל תדאגה
- 8.המלך באוברדראפט 07/03/2022 11:59הגב לתגובה זולא רק זה ....מי שחושב שזה יביא תחרות והוזלות משמעותיות הוא בדרך להתבדות ..... אלקטרה כמו כולם אוהבים כסף , והרבה ....הם לא יורידו מחירים אלה יכנסו ממש ליד ...וימשיכו לחלוב אותנו
- 7.אנונימי 07/03/2022 11:10הגב לתגובה זושמת לב למה שמנהלי השקעות עם 10 שנות ניסיון לא רואים. רק היה חסר לך את הדוגמה של ניסיון ההתרחבות הכושל של וולמארט באירופה כדי להמחיש את הסיכון והכתבה הייתה מושלמת. יפה מאוד
- 6.123Gil 07/03/2022 10:31הגב לתגובה זוישפרו את הניהול של הרשת ושל הסניפים זה לא יעזור. הסניפים לא מספקים חווית קניה, מוצרים יקרים מסופרים אחרים, כמעט ואין מבצעים. מקווה בשביל כולם שיצליחו.
- 5.המוצרים של קארפור לא כשרים. יעשו כשרות רק עבור ישראל? (ל"ת)שואל 07/03/2022 09:39הגב לתגובה זו
- 4.פשוט יחליפו שם 07/03/2022 09:18הגב לתגובה זוכל עוד הרשתות האלה כשרות , זה אותו דבר כמו כל השאר- אוסם, שטראוס ותנובה, אין הבדל, אותו חרא יקר ובאיכות נמוכה, כשיתחרו מול טיב טעם במוצרים מחו"ל ולעזאזל הכשרות, אז נראה פה תחרות אמיתית...
- חיים דרוק 07/03/2022 10:10הגב לתגובה זומה לעשות רובנו שומרים כשרות. לא נאה לך ? תחליף עם
- 3.הסנגור של פחלון 07/03/2022 08:51הגב לתגובה זווגם יוחננוף הגנב
- 2.אלקטרה צועדת במסלול הידוע של התרסקות ראה IDB (ל"ת)רזיאל 07/03/2022 08:44הגב לתגובה זו
- 1.רועה חשבון 07/03/2022 08:06הגב לתגובה זויש שחקנים מאוד משופשפים בתחום שיגרמו לאלקטרה להקיא הרבה כסף
- רועה כבשים או רואה חשבון ? (ל"ת)חיים דרוק 07/03/2022 10:08הגב לתגובה זו

הבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת
מחצית שנייה נהדרת לארית, אבל מה יהיה בהמשך? ניתוח ביזפורטל על צבר ההזמנות מראה שלא התקבל אפילו הזמנה אחרת במשך מספר חודשים
ארית מנסה להנפיק את החברה הבת רשף לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל. השוק לא מסכים - המניה של ארית נפלה ביום חמישי ב-20% וסימנה להנהלת ארית שאין לה ברירה, אלא להוריד את השווי או לבטל את ההנפקה. הסיפור די פשוט - ארית מחזיקה ברשף, רשף היא 98% מפעילותה. ארית בעצם מוכרת מניות של עצמה ומנסה להיות חברת החזקות. השוק לא אוהב חברות החזקה, הוא מתמחר אותן בדיסקאונט על הערך הנכסי של החברות בת התפעוליות. ארית כעת ב-4 מיליארד שקל ואחרי העסקה בה היא תמכור 11% מרשף ותנפיק 10% לציבור היא תחזיק כ-80% מרשף.
רשף תהיה חברה עם כמה מאות מיליונים בקופה (תלוי בגיוס) וגם ארית שנוסף על המזומנים ממכירת מניות ברשף היא צפויה להעלות את רווחי רשף למעלה - אליה. הסכום משמעותי מאוד, זה יכול להגיע ל-800 מיליון שקל ויותר, צריך לזכור שהמחצית השנייה של השנה מצוינת בתוצאות העסקיות. הערכה היא שהרווח מגיע ל-200 מיליון שקל. התזרים אפילו יותר.
נניח באופטימיות שלארית יהיה 1 מיליארד שקל בקופה אחרי הנפקה והיא תחזיק ב-80% מחברה שנניח לשם הדוגמה תהיה שווה 4 מיליארד שקל אחרי הכסף (כלומר כ-3.6 מיליארד לפני הכסף). היא בעצם תהיה עם נכסים של 4.2 מיליארד שקל - קחו דיסקאונט סביר והגעתם לפחות מהשווי שלה בשוק אחרי ירידה של 20% ל-4 מיליארד שקל.
הכל תלוי כמובן בשווי של רשף. אם השווי יקבע על 4.3 מיליארד שקל, אז יש הצדקה מסוימת לשווי שוק הנוכחי של ארית, גם לא בטוח. אבל כאמור הסיכוי לכך נמוך.
- מניית ארית מאבדת גובה - האם החברה מנופחת?
- תוצאות נהדרות לארית - רווח של 96 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בכל מקרה, הדבר החשוב ביותר בארית וברשף לקביעת השווי הוא הצבר הזמנות לביצוע. הוא קובע את היקף המכירות בהמשך.
נתחיל בחצי הכוס המלאה. המחצית השנייה של 2025 פנומנלית והנהלת החברה מסרה שהרווחיות תהיה דומה לרווחיות במחצית הראשונה. המכירות בכל השנה יתקרבו ל-500 מיליון שקל, - כ-350 מיליון שקל במחצית השנייה. זה אומר סדר גודל של 200 מיליון שקל בשורה התחתונה, וזה גם יכול להיות יותר. זה יביא את הרווח ל-300 מיליון שקל בשנה, קצב רווחים אם המחצית השנייה משקפת של 400 מיליון שקל.
אלא שיש גם חצי כוס ריקה והיא חשובה יותר. הצבר בירידה, החברה לא קיבלה הזמנות בחודשים האחרונים.
הצבר נפל
בדיווח לבורסה במסגרת הדוח הכספי למחצית הראשונה החברה מעדכנת כי הצבר שלה נכון לסוף יוני 2025 מסתכם ב-1.3 מיליארד שקל:
השקעות אלטרנטיביותהשקעות אלטרנטיביות אינן מילה גסה, אבל חייבים להפסיק להשוות תפוזים לתפוחים
בטור שהועלה כאן ניסו להסביר "מה קרה" לשוק ההשקעות האלטרנטיביות. שמות מוכרים כמו הגשמה, סלייס, טריא ואחרות נזרקים יחד לסל אחד, כאילו מדובר באותו מוצר, באותו מודל ובאותה רמת סיכון ולא היא.
מדובר בטעות יסודית, כמעט פדגוגית: אין דבר אחד שנקרא “השקעה אלטרנטיבית”.
השקעה אלטרנטיבית היא שם גג למאות מודלים שונים: מאשראי צרכני, דרך מימון נדל״ן, ועד השקעות אנרגיה וקרנות חוב. בין קרן גמל שגייסה כספי חוסכים והשקיעה אותם בפרויקטים כושלים בניו־יורק, לבין פלטפורמת הלוואות בין עמיתים שמאפשרת השקעות מגובות נדל״ן בישראל - אין שום דמיון, לא ברמת הפיקוח, לא במבנה ההשקעה ולא ברמת השקיפות. מדובר במוצרים שונים בתכלית. כל זאת בנוסף להשפעה המהותית על התחרות ועל האימפקט החברתי.
הציבור הישראלי צמא לאפיקים אלטרנטיביים, וזה לא מקרי. במשך עשור של ריבית אפסית, משקיעים נאלצו לבחור בין תשואה זעומה בבנק לבין השקעות ספקולטיביות בחו״ל. ההשקעות האלטרנטיביות, כשהן מנוהלות נכון, יצרו אפיק שלישי - כזה שמחבר בין הכלכלה הריאלית (דיור, אשראי לעסקים קטנים) לבין הציבור הרחב, ומאפשר תשואה ראויה לצד ביטחון יחסי.
אבל בין זה לבין “שיווק אגרסיבי של חלומות” יש תהום.
ההבדל האמיתי איננו בסיפור השיווקי, אלא בניהול הסיכון.
מי שבנה מנגנון בקרה, שקיפות, חיתום וביטחונות איכותיים - הוכיח את עצמו גם בתקופות משבר ושרד. מי שבנה על זרימה אינסופית של כסף חדש - קרס. זה כמובן נכון להשקעות אלטרנטיביות כמו גם לבנקים שונים בארץ ובעולם (שחלקם קרסו וגרמו להפסדים משמעותיים למשקיעים).
- הגשמה, סלייס, טריא ועוד: רוצים אלטרנטיבי? תבדקו טוב טוב
- איבדה את הדירה בגלל משכנתא שלא יכלה לשלם; האם היא יכולה להיות מעורבת במכירת הדירה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
להכניס את כולם לאותה רשימה זה כמו לכתוב שטסלה וניסאן הן “שתי חברות רכב” - עובדתית זה נכון, אך מהותית מדובר בשני מוצרים שונים לחלוטין מכל הבחינות.
