דוח רווח והסבר

יינות ביתן - הסיפור האמיתי: קרפור היא מסך עשן למצב הבעייתי של הרשת

אלקטרה צריכה מספרת לנו שהזכיינות של קרפור תיקח את יינות ביתן לגבהים מרשימים; בינתיים היא שוכחת לספר לכם שהיא ניצלה ממחיקה בזכות פתק ממעריך השווי; ובכלל - למה סיכוי גבוה שההתלהבות מקרפור תתברר כמשאלת לב לא רציונלית
אבישי עובדיה | (22)

חברות חלום הן לא רק חברות טכנולוגיות. אתמול נוכחנו לדעת שגם רשת הקמעונאות יינות ביתן יכולה להיות חברת חלום. היא תהיה חלק מקרפור הצרפתית ולא רק שהבאגטים שלה יהיו איכותיים יותר, היא תמכור לנו בזול, בזיל הזול. היא גם תיתן פייט גדול לשופרסל, רמי לוי, יוחננוף וכל החבורה. הם ייאלצו להוריד מחירים, ויוקר המחיה ייפתר בזכות הצרפתים.

זה היה המסר מעסקה שבה יינות ביתן תקבל את הזכיינות מקרפור. אבל כמה הערות על המסר האופטימי – יינות ביתן היא חברה בנסיגה, היא שחקנית שורה שנייה בשוק הקמעונאות, יש לה דרך ארוכה לעבור עד שתהיה דומיננטית בשוק. לנפנף בקרפור זה אולי נחמד, אבל מותג פרטי חזק של קרפור לא מבטיח מחירים טובים ביחס לאחרים. המחירים פה יקרים ממקומות אחרים כי יש מבנה הוצאות אחר. גם אם קרפור תצליח להשיג מוצרים מסוימים במחירים יותר נמוכים, זה לא יהיה גורף וזה לא יהיה מאוד משמעותי כי יינות ביתן העמיסה על עצמה הוצאות שאין לאחרות – דמי זכיינות והוצאות שנדרשות לעמוד בסטנדרט של קרפור. וזה לא מעט.

 

ובכלל, כשמתעמקים בדוחות הכספיים של אלקטרה צריכה בניהולו של צביקה שווימר, שבהם מופיעים נתוני המוחזקת (35%) – יינות ביתן, יש תחושה חזקה שקרפור היא מסך עשן למצב לא פשוט של יינות ביתן. קרפור מספקת ליינות ביתן חלום. עתיד. ההווה הוא ממש לא משהו – ברבעון האחרון ההכנסות של יינות ביתן ירדו ל-685 מיליון שקל, ההכנסות בשנה כולה 2.95 מיליארד שקל, הרווחיות התפעולית נמוכה מהבנצ'מרק של הענף. היא מהווה רק 4% משוק רשתות הקמעונאות. הרווחיות שלה נמוכה משל כולן, היא משתמשת באשראי ספקים גדול (עדיין) והיא רשת עם סניפים שדורשים השקעות גדולות. גם התחזית ל-2022 לא משהו - רווח תפעולי של כ-1.7% על מכירות של 3.1 מיליארד שקל וזה עוד כשלרוב תחזיות לא מתגשמות. 

אלקטרה צריכה כנראה תצליח בהמשך להשביח את יינות ביתן. הם טובים בהשבחות, אם כי יינות ביתן היא אתגר ולא רק בגלל התחרות. היא אתגר כי אנחנו בסייקל מאוד חיובי של צמיחה. כשהסייקל יתחלף, המרווחים יירדו לכולם. להשביח בתקופה מאתגרת זה מאתגר בריבוע.  

אז גם אם נהיה אופטימים לגבי עתיד ההשבחה, מה שחשוב זה ההווה, המציאות. במציאות אלקטרה קיבלה פתק ממעריך השווי – פאהן קנה שבקושי מצליח להחזיק את השווי של יינות ביתן בספרים. במילים אחרות, היא ניצלה ממחיקה. אפילו גדולה. זה נראה כאילו מעריכי השווי שיחקו בול פגיעה. הפעילות רשומה בספרים של אלקטרה צריכה ב-920 מיליון שקל. איכשהו השווי בפועל הוערך ב-935 מיליון שקל – מעל הרשום בספרים ולכן אין צורך במחיקה.

ההבדל בין 935 מיליון ל-920 מיליון הוא כ-1.6%. זה כלום במונחים של הערכת שווי. הערכת השווי תלויה בשורה של פרמטרים כמו שיעור ההיוון, תחזית צמיחה קדימה ועוד, כך שכל שינוי קל בהם משפיע דרמטית על השווי. מה זה דרמטית? תיקחו הערכת  צמיחה של 2% במקום 2.5% ותקבלו פער של עשרות אחוזים. תעריכו שהחברה לא תצמח ב-19% בשנת 2024 כמו שרשום-מוערך בהערכת השווי אלא ב-10%, ותקבלו שווי נמוך ב-9%. ה-19% הוא חריג, מי צומח ב19% בשנה? אז למה 19? ככה. יש הסברים מלמעלה, לא הסברים ספציפיים, ומלמעלה זה התרחבות הרשת, פתיחת סניפים וכו'. 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

הבעייתיות של הערכת השווי מתחדדת לאור ההבנה שמעריכי השווי לוקחים את הנתונים מהנהלת החברה. זו הערכת שווי של ההנהלה ולא באמת של מעריכי השווי.

וככה בעצם ניצלה אלקטרה צריכה ממחיקה ועשתה הפוך על הפוך – פרסמה את הזכיינות עם קרפור וזעזעה את שוק הקמעונאות. אבל שוק ההון לא מאוד התרגש. מניות הקמעונאות אומנם סבלו אתמול מירידות, אבל לא חריגות. איפה שהכסף מדבר, לא באמת סבורים שקרפור זה ביג דיל.

תגובות לכתבה(22):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 18.
    לרון 09/03/2022 09:24
    הגב לתגובה זו
    גדולה אך ממש לא מרשימה, יותר מ 20שנות י ר י ד ההההההה......היתה בשנת 2000 באזור ה 80 והיום....באזור 17 "זולה"???! ,,לא עפ"י דעתי
  • 17.
    חכם בלילה 08/03/2022 18:41
    הגב לתגובה זו
    יש לישראלים קושי לקבל דבר חדש. יחפשו מתחת לאדמה מה לא טוב. רשת חדשה שלא תעמוד בציפיות תתאדה...אבל תנו לה צ'אנס
  • 16.
    עמוס 08/03/2022 10:33
    הגב לתגובה זו
    פעם דובר על רשת 7 eleven שתכנס עם ביתן מה קרה??
  • אחד שיודע 08/03/2022 22:32
    הגב לתגובה זו
    גם 7eleven הם זיכיון נוסף שרכשה אלקטרה.
  • 15.
    טוב שיש את אבישי שמוריד אותנו לגובה המציאות (ל"ת)
    ניתוח מעולה 07/03/2022 23:18
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    (ל"ת)
    07/03/2022 21:10
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    פרשן בשקל (ל"ת)
    07/03/2022 21:10
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    kipod 07/03/2022 21:01
    הגב לתגובה זו
    אבישי עקבי בחוסר פרגון: אלטשולר, מור, בעלים של ישראל קנדה, אלקטרה צריכה
  • יוסי 08/03/2022 00:13
    הגב לתגובה זו
    קונים יותר מידי בזמן קצר מידי. להשתלט על הכל צריך נס אמיתי
  • 11.
    ד''ר ג'קיל 07/03/2022 19:18
    הגב לתגובה זו
    שוק הקימונעות בהלם אז בעתיד הקרוב תקראו כתבות מהסוג שכתבו על איקאה (לא מתאים לישראלים) על סינימה סיטי (גם לא מתאים) ועוד כול מיני מסעי הפחדה ממומנים
  • 10.
    אנונימי 07/03/2022 18:33
    הגב לתגובה זו
    רק בישראל אפשר למכור סיפורים כאלה
  • 9.
    אחת שיודעת 07/03/2022 14:11
    הגב לתגובה זו
    לעם ישראל קשה לפרגן הלא מוכר נראה ומרגיש זר ומיד עולה המחשבה שלא יצליח למה? כי אנחנו רגילים לחיות עם האבן בנעל צאו מהתסריט, תפרגנו לפעמים חלומות מתגשמים ובע"ה אני אהיה שם כדי לחייך אחרי המהפכה נ.ב. כל מה שימכר בארץ יהיה כשר, אל תדאגה
  • 8.
    המלך באוברדראפט 07/03/2022 11:59
    הגב לתגובה זו
    לא רק זה ....מי שחושב שזה יביא תחרות והוזלות משמעותיות הוא בדרך להתבדות ..... אלקטרה כמו כולם אוהבים כסף , והרבה ....הם לא יורידו מחירים אלה יכנסו ממש ליד ...וימשיכו לחלוב אותנו
  • 7.
    אנונימי 07/03/2022 11:10
    הגב לתגובה זו
    שמת לב למה שמנהלי השקעות עם 10 שנות ניסיון לא רואים. רק היה חסר לך את הדוגמה של ניסיון ההתרחבות הכושל של וולמארט באירופה כדי להמחיש את הסיכון והכתבה הייתה מושלמת. יפה מאוד
  • 6.
    123Gil 07/03/2022 10:31
    הגב לתגובה זו
    ישפרו את הניהול של הרשת ושל הסניפים זה לא יעזור. הסניפים לא מספקים חווית קניה, מוצרים יקרים מסופרים אחרים, כמעט ואין מבצעים. מקווה בשביל כולם שיצליחו.
  • 5.
    המוצרים של קארפור לא כשרים. יעשו כשרות רק עבור ישראל? (ל"ת)
    שואל 07/03/2022 09:39
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    פשוט יחליפו שם 07/03/2022 09:18
    הגב לתגובה זו
    כל עוד הרשתות האלה כשרות , זה אותו דבר כמו כל השאר- אוסם, שטראוס ותנובה, אין הבדל, אותו חרא יקר ובאיכות נמוכה, כשיתחרו מול טיב טעם במוצרים מחו"ל ולעזאזל הכשרות, אז נראה פה תחרות אמיתית...
  • חיים דרוק 07/03/2022 10:10
    הגב לתגובה זו
    מה לעשות רובנו שומרים כשרות. לא נאה לך ? תחליף עם
  • 3.
    הסנגור של פחלון 07/03/2022 08:51
    הגב לתגובה זו
    וגם יוחננוף הגנב
  • 2.
    אלקטרה צועדת במסלול הידוע של התרסקות ראה IDB (ל"ת)
    רזיאל 07/03/2022 08:44
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רועה חשבון 07/03/2022 08:06
    הגב לתגובה זו
    יש שחקנים מאוד משופשפים בתחום שיגרמו לאלקטרה להקיא הרבה כסף
  • רועה כבשים או רואה חשבון ? (ל"ת)
    חיים דרוק 07/03/2022 10:08
    הגב לתגובה זו
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳