בואינג 787 אל על מטוס תעופה תיירות טיסה חופשה
צילום: יח"צ

כישלון להנפקה של אל על - אל "תקנו" את הכותרות החיוביות

אל על גייסה 250 מיליון שקל דרך אופציות במחיר אפקטיבי של 50 אגורות בשעה שבשוק המחיר הוא 59 - זאת לא הצלחה, זה כישלון ענק, במיוחד כשרוב הכסף הגיע מבעל השליטה
נתנאל אריאל | (49)

מודים - אנחנו די אובססיביים עם הסיפור של אל על -1.25% . פשוט כואב לנו שהחברה הכושלת והמתוסבכת הזו "עובדת" עלינו - הציבור, כל פעם מחדש. היא מקבלת תמיכה ממשלתית שלא מגיעה לה, במשך עשורים היא היתה גוף סמי-ציבורי מנופח בעובדים עם אבטלה סמויה, עם טייסים שמשחקים אותה "חולים" כדי לקבל תוספת כסף, עם בעל בית אחד - וועד עובדים. בעצם לא אחד - היו כמה בעלי בית, אבל בשורה התחתונה - העובדים שלטו בחברה.

יש סיבה אחת לקיומה של החברה, כי "המדינה לא תיתן לה ליפול". אבל זו חברה שהפסידה גם כשהיתה צריכה להרוויח. לא הקורונה הפילה את אל על, היא נפלה הרבה קודם, ולמרות זאת היא זוכה למענקים וערבויות של מאות מיליוני דולרים. אז אולי עכשיו משהו השתנה - בעל בית חדש שלמרות חוסר ניסיונו בשוק התעופה, הביא כסף ובמקביל תוכנית רה ארגון. אז יש עתיד, אם כי הוא ממש לא מזהיר. אבל שימו לב מה קרה בינתיים - החברה הכושלת הזו שהקורונה גילחה את כל שוויה האמיתי נסחרת בשווי שוק גבוה מזה שהיה לפני הקורונה (הרחבה כאן). אין בזה הגיון. 

עדות על השווי המנופח ניתן למצוא בהנפקה מאתמול - הנפקת האופציות שעשתה החברה. מניית החברה הסתובבה ב-63-65 אגורות והחברה - שחייבת לגייס כסף, אחרת תמות - יצאה בתשקיף לגייס אופציות במחיר של 20 אגורות ועם מחיר מימוש של 30 אגורות. כלומר, מחזיקי האופציות רוכשים את המניה בסכום מצרפי ב-50 אגורות. במצב כזה, המניה צריכה להיות מתחת ל-50 אגורות, אחרת כמובן שיהיה ארביטראז'. מי שקנה את האופציות הם ככל הנראה שחקנים מתוחכמים שבינתיים חלקם גם מכרו את המניה (והורידו אותה) וכך יצרו רווח מטורף. המניה סגרה אתמול בירידה של 6% ל-59 אגורות, כך שרכישה ב-50 ומכירה ב-59, משאירה רווח נוסף של 9 אגורות על כל מניה. מרשים וזה כאמור - ביום אחד. 

ומה צפוי היום? - או שהאופציות יעלו או שהמניה תרד, או גם וגם - אנחנו מהמרים על גם וגם. אז לכנות את ההנפקה הזו הצלחה - זה קשקוש, אל תאמינו למה שכתוב בהודעה של היחצן ובמקומות אחרים - זה כישלון גדול. להנפיק אפשר, השאלה באיזה מחיר. אל על גייסה כ-250 מיליון שקל באופציות - כ-77 מיליון דולר, כאשר 50 מיליון דולר הגיעו בכלל מבעל השליטה אלי רוזנברג ורק כ-27 מיליון דולר מהציבור.

יו״ר אל על דוד ברודט, איש מכובד ומנוסה, אמר (טוב - קשקש) את המשפטים הבאים - "שוק ההון הישראלי הביע אמון באל על כחברת תעופה לאומית מובילה, זהו צעד חשוב בדרך לקבלת ההלוואה בערבות המדינה בדגש על הבעת האמון הגדולה של שוק ההון הישראלי בחברה, בבעלים החדשים אלי רוזנברג וביכולת של ההנהלה החדשה להוביל את אל על להמראה מחודשת"

מנכ"ל אל על אביגל שורק גם הציג זאת כהצלחה - "האמון של ציבור המשקיעים לצד השלמת ההנפקה הוא צעד נוסף בהבראתה של אל על. אנחנו במו"מ מתקדם לגיוס ההלוואה ועם השלמת מתווה הסיוע נחל בתהליך השבת החוב ללקוחות ולספקים לצד חזרה מדורגת לטיסות בדגש על מתווה טיסה בטוחה אותו מפתחת אל על בשילוב עם משרד התחבורה ומשרד הבריאות".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

לקריאה נוספת:

אל על: העובדים ישהו בחל"ת, לפחות עד ה-28 בפברואר

אל על הפסידה ברבעון את כל התמיכה שקיבלה; אסור למדינה להמשיך ולתמוך בה

הצ'אנס של אל על - האם החברה תלמד לעוף ואיך זה שלמרות המשבר השווי שלה עלה?

אל על יוצאת להנפקה – תנסה לגייס ביום רביעי 505.5 מיליון שקל

סקטור התעופה לא יתרומם בשנים הקרובות - והחילוצים יימשכו

פרופ' עומר מואב: "אסור לפחד מפשיטת רגל של אל על; יהיו חברות אחרות"

האם הקורונה תהרוג את אל על? כנראה שלא, אבל חברת התעופה בצרות

תנו לאל על למות - אין סיבה לספק לה חמצן; צריך לחסל ולבנות מחדש; "הציבור לא צריך להציל חברה עם משכורות גבוהות"

החלטה פושעת - התמיכה באל על היא פוליטית, רשלנית ובעיקר עיוורת למאות אלפי מובטלים

תגובות לכתבה(49):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 40.
    אריאל 18/02/2021 12:22
    הגב לתגובה זו
    כל מה שרשמת שקרים אל על לא קיבלה שקל מהמדינה ,מלבד הטייסים אף אחד לא סופר את העובדים אחרים פשוט שקרים
  • 39.
    ממש לא אכפת לי אם לא יעבדו בשבת, זו זכותם אבל המחירים ש (ל"ת)
    אנונימי 18/02/2021 08:53
    הגב לתגובה זו
  • 38.
    אורן 18/02/2021 08:51
    הגב לתגובה זו
    פשוט בושה המחירים שלהם. לא אסע איתם לעולם גם אם נוזל לי כסף מהכיסים. אסע דרך חברות תעופה זרות אעשה קונקשיין ארול, אהנה מעוד מקום ואשלם פחות מחצי כן פחות מחצי. רדו לעם חברה....
  • 37.
    לרון 18/02/2021 08:33
    הגב לתגובה זו
    אני נוהג לקנות כשכל הכותרות שליליות,זה הזמן!לא ממליץ כמובן
  • 36.
    נוסע מתמיד 18/02/2021 06:15
    הגב לתגובה זו
    הטייס השחצן שלוקח משכורת שלא מקובלת באף חברת תעופה מערביות. תנאי שרות של מפונקים לעצמם. אלו הסיבות לגרעון הענק
  • 35.
    אנטי-דת 17/02/2021 17:45
    הגב לתגובה זו
    חברה חרדית שלא עובדת בשבת חחחחחחחחחחחחחחחחחחח מי יקנה דבר כזה?!
  • 34.
    שחר 17/02/2021 17:35
    הגב לתגובה זו
    הטיסות ממש יקרות, מחיר כפול משאר חברות התעופה. ועל מה? כל העולם התקדם מאוד מבחינה ביטחונית מאז 2001, מוכרים לנו חתול בשק
  • 33.
    שהחרדים ישקיעו.. 17/02/2021 16:41
    הגב לתגובה זו
    מי ישקיע בחברה פרימטיבית אנטי ציונית שמנוהלת על ידיי רבנים בטיטולים. ולא נשכח את טייסיה שירקו עלינו בשביתות פראיות עבור בצע כסף
  • 32.
    קנו שורטים ופוטים כמונח (ל"ת)
    עמי 17/02/2021 15:43
    הגב לתגובה זו
  • 31.
    ניר כהן 17/02/2021 15:04
    הגב לתגובה זו
    חברה כושלת ..עם עובדות לא מתווכחים אין סיבה להזרים לחברה הזו אפילו לא שקל נוסף
  • 30.
    מתי אל על תחזיר לנו את הכסף על הכרטיסים ? (ל"ת)
    אריק 17/02/2021 14:24
    הגב לתגובה זו
  • אנונימי 02/03/2021 14:44
    הגב לתגובה זו
    תגיד תבייה בבית משפט לתביעות קטנות ותרטנ איך מהר תקבל את הכסף. זה הצליח לי.
  • 29.
    המדינה עזרה לאלעל?המדינה לא נתנה שקל לאלעל! (ל"ת)
    גיל 17/02/2021 14:10
    הגב לתגובה זו
  • 28.
    מפריח השערוריות 17/02/2021 14:00
    הגב לתגובה זו
    ועכשיו הוא נוקם...
  • 27.
    בני 17/02/2021 13:04
    הגב לתגובה זו
    חברה בבעלות של חרדי שלא גר פה, ומתעתד חהפוך אותה לחברה דתית שלא טסה בשבת, שמושיבהנוסעים לפי ההיסטריה של החרדים מלשבת ליד אשה של אוכל גלט כושר.בקיצור חברת תעופה חרדית פרטית שאני מחרים. לעולם לא אטוס איתם ומבחינתי שתקרוס. אני חא מוכן שמהמיסים שלי המטורללים החרדים יקחו עוד נתח מעבר למה שהשיילוקים כבר גונבים ממני
  • 26.
    אני באמת לא קונה את הכותרת של הכתבה הזאת (ל"ת)
    אבל למה הכתב מתוסכל? 17/02/2021 12:51
    הגב לתגובה זו
  • כואב לשמוע את האמת, אבל זה המצב. (ל"ת)
    נאור 17/02/2021 16:39
    הגב לתגובה זו
  • 25.
    נפילה 17/02/2021 12:49
    הגב לתגובה זו
    צופה לחברה עתיד כמו טוואר אייר זל שלא נדבר על 47 מטוסים 200 טייסים ו6500 עובדים
  • 24.
    היודע 17/02/2021 12:00
    הגב לתגובה זו
    אובססיביות זו מחלה. קצת פירגון לכל הגורמים שעושים הכל להצלת החברה. מזכיר לך שרוב העובדים באלעל משתכרים שכר מינימום(אתה מוזמן לבדוק אותי) גם להם מגיע להתפרנס בכבוד.
  • 23.
    גדי 17/02/2021 11:51
    הגב לתגובה זו
    אל על לא קיבלה עד עכשיו שקל מהמדינה, שורדת בציפורניים משבר מטורף שלא היה מעולם, עם כלום טיסות, כל העובדים בבית כבר שנה, לא יכולה להחזיר כסף ללקוחות גם אם היתה רוצה, ואתה כתב חכמולוג ושטחי נהנה להיכנס בה, ממש עלוב.
  • היא לא מקבלת מימון עלויות אבטחה? (ל"ת)
    הנוסע המתמיד 18/02/2021 19:38
    הגב לתגובה זו
  • 22.
    קניתי 300 פוטים יעלו השוק גמר (ל"ת)
    רוני 17/02/2021 11:50
    הגב לתגובה זו
  • 21.
    לרון 17/02/2021 11:48
    הגב לתגובה זו
    שחשבתי עליו,קחו את מנכ"ל טבע קאר שולץ הוסיפו לו מיליון חודשית ותקבלו בניהולו חברה חדשה נטולת טייסים מחזיקי גרון וועד מפוקפק
  • 20.
    איזה סיוע מנשלתי קיבלה אל על ???? (ל"ת)
    דנה 17/02/2021 11:38
    הגב לתגובה זו
  • 19.
    ללא ספק החברה הגרועה בעולם! נו כבר! תפשטו רגל כבר! (ל"ת)
    גיל יוטינה 17/02/2021 11:30
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    דויד 17/02/2021 11:14
    הגב לתגובה זו
    למה תמיד להיות שלילי ? אי אפשר לפרגן לפעמים . בכל זאת גייסו 250 מליון שקל אמנם בהנחה על מחיר השוק אבל כל גיוס משני הוא בהנחה על השוק. יש לי חשד שיש פה שיקולים זרים ודי לחכימה ברמיזה.
  • 17.
    נתי 17/02/2021 11:13
    הגב לתגובה זו
    כאשר טיסות אל על יחזרו הם יתמלאו יפה מאוד. אנשים צמאים לטוס לחול לאו דווקא בטיסות זרות. ומה זו הכתיבה השטחית פה? כמה מרמור בכתבה אחת שלמה
  • 16.
    אלי 17/02/2021 11:06
    הגב לתגובה זו
    הסיבה העיקרית למצבה של אל על היא הטייסים שלא יודעים שובע מהו ורוקנו את החברה עם משכורות ותנאים שאין בשום מקום בעולם
  • וצי מטוסים שמושבת סתם יום וחצי כל שבוע! (ל"ת)
    דן 17/02/2021 15:22
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    דודי 17/02/2021 10:45
    הגב לתגובה זו
    האם הייתם מבינים דבר וחצי דבר על זה שהמדינה לא עודרת בשיט מלבד לתת ערבות. שכל אחד יעשה לעצמו את החשבון על כתבה שהיא מגמתית ולא נותנת שום מידע מלבד להתסיס
  • S.k 17/02/2021 11:12
    הגב לתגובה זו
    שאם אל על לא תוכל להחזיר את ההלוואה שהיא 300 מליון דולר, דבר שהוא אפשרי לגמרי במצב של אל על היום, אז היא תצטרך לשלם מעל 80 אחוז מהערבות! זה לא עזרה? ובלי זה הבנקים לא יתנו שקל.
  • 14.
    אל על זה לביביסטים 17/02/2021 10:41
    הגב לתגובה זו
    נשאיר את אל על שתהיה חברה של חרדים , גם ככה בלתי נסבל לטוס עם חרדים שמורידים בטיסות את המסכות מטיילים ומתנדנדים כל הטיסה .
  • לא טס בבחרה שאנשים מורידים נעלים (ל"ת)
    אבישי התותח 17/02/2021 13:48
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    איתן 17/02/2021 10:39
    הגב לתגובה זו
    אולי טיפול פסיכולוגי יעזור... אלעל חברה מצוינת, והשקעה מעולה.
  • 12.
    זה הזמן לקנות! המדינה הולכת לשים הרבה כסף (ל"ת)
    ואדים 17/02/2021 10:34
    הגב לתגובה זו
  • דני דין 17/02/2021 10:46
    הגב לתגובה זו
    נראה לי שהכתב לא קיבל החזר מאלעל
  • 11.
    פנסיונר 17/02/2021 10:21
    הגב לתגובה זו
    לכן משקיעים רציניים לא בוחרים בבורסת תל אביב
  • 10.
    פלקון 17/02/2021 10:06
    הגב לתגובה זו
    יופי של כתבות דעה. נושכים ומשקפים את האמת. רובין הוד במיטבו
  • 9.
    אחד שיודע 17/02/2021 09:56
    הגב לתגובה זו
    במיוחד אבישי...
  • 8.
    כל חברה שנשלטת על ידי ועד עובדים דינה לפשוט רגל (ל"ת)
    משקיע 17/02/2021 09:56
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    משקיע באל על 17/02/2021 09:52
    הגב לתגובה זו
    אל על עוברת שינוי חיובי מאוד וההפקה אתמול היתה הצלחה ענקית! גם השקעת בעלים, גם היענות גבוהה ביותר של הציבור, בנוסף, המדינה שותפה. יש שינוי מעולה של התייעלות ופיטורים שהכרחיים לצמיחה. לדעתי האישית כדאי לקנות וכמה שיותר.
  • 6.
    אוריה 17/02/2021 09:43
    הגב לתגובה זו
    לקיומה , היה עדיף להכניס חברת תעופה זרה לישראל מאשר חברת אל על . חבל לבזבז את הזמן בהשקעה גם במניה שלו שווה כקליפת השום לא מעבר לכך
  • 5.
    התרגלו להציג כשלונות..... בתור הצלחה ..ישראל 2021 (ל"ת)
    יוסי חתוכה 17/02/2021 09:42
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    דני דין 17/02/2021 09:42
    הגב לתגובה זו
    ואיפה ה 300 מליון דולר מהמדינה שכחת??
  • אוריה 17/02/2021 17:05
    הגב לתגובה זו
    שהמדינה נתנה סיוע לחברה כושלת מראש , מנוהלת ע"י חזירים שאוכלים כל שקל ולא משאירים דבר להתבססות החברה כדי שתמשיך להצדיק את קיומה . כל זה עדיין רחוק מאוד מאוד . כספי ממשלה ובעצם כספי מסים של אזרחי ישראל הלכו למקום הלו נכון , ישר לפח אשפה ולטמיון . אולי בעוד 10 שנים החברה תתאושש עד אז לא שווה והמחיר שווה ערך ל 35 אגורות .
  • יויו 17/02/2021 12:47
    הגב לתגובה זו
    זוכרים היטב את ההתנשאות, הזלזול והאיחורים שלא נדבר על הבושה בנוגע להחזרת הכספים ללקוחות
  • 3.
    כל השוק מנופח אז למה לא אל על. אבל באמת חברה מחפירה (ל"ת)
    גנגו 17/02/2021 09:37
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מני 17/02/2021 09:04
    הגב לתגובה זו
    הממשלה תומכת באלעל? מאיפה הבאת את זה? חברות אמריקאיות קיבלו 72 מיליארד דולר מענקים מהממשל, אלעל קיבלה קדחת, בקושי ערבות להלוואה
  • 1.
    אסף 17/02/2021 09:01
    הגב לתגובה זו
    לא אטרקטיבית בשום צורה שהיא ושותה את כספי הציבור. זה מה שקורה שכשי וועד חזירי שלא מבין שהוא אולי ירוויח לזמן מה אבל בסופו של דבר הוא כורת את הענף עליו הוא יושב. להבדיל מהכתבה המגוחכת (שלא אותו כתב) על דלק קבוצה ("שווה 20% משווי השוק" וזה עוד כשהיא היתה על אזור 11,000 ) בכתבה הזו יש הרבה הגיון :)
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

נייס התרסקה 18%, אורבניקה 12% וקסטרו 10% - נעילה אדומה בבורסה

ירידות בוול סטריט הכבידו גם על הסנטימנט בתל אביב והובילו את המדדים לסגור בטריטוריה שלילית: ת״א 35 איבד 1.9% ואילו ת״א 90 1.8%; דוחות מאכזבים לאורבניקה שמציגים שחיקה תפעולית הפילו את חברת האופנה וחברת האם; עונת הדוחות המשיכה היום עם דוחות לאומי, מזרחי טפחות, דלתא מותגים, הייפר גלובל ועוד
מערכת ביזפורטל |

הסיפור של היום הוא הנפילה של נייס. ירידה של 18%. היא היתה אמורה לרדת על פי הארביטראז' ב-11% ומוסיפה לרדת עוד 5% - זה די נדיר שישראל מכתיבה לוול סטריט, אבל האמת שזה לא מדויק - יש כבר מסחר מוקדם בוול סטריט ונייס סופגת שם ירידות, עם פתיחת המסחר נייס נעה סביב 9% למטה. הכל התחיל בשבוע שעבר עם פרסום דוחות ותחזית חלשה לשנה כולה. נייס היתה צריכה להודיע אז מה קורה ב-2026 ומשום מה החליטה לחכות כמה ימים. זה יצר לא רק אכזבה מהדוחות, אלא משבר אמון - המשקיעים אומרים - "דיברנו לפני כמה ימים ולא אמרתם כלום וידעתם שמשהו רע עומד לקרות" .


אורבניקה אורבניקה -12.82%   צנחה 12% ומשכה איתה גם את קסטרו קסטרו -10.5%   שירדה ב-10.5%, אחרי פרסום תוצאות הרבעון השלישי שמציגות אומנם עלייה בהכנסות, אבל שחיקה ברווחיות כמעט בכל שכבה. חברת האופנה רושמת גידול של כ-11.5% בהכנסות לרמה של כ-242.5 מיליון שקל כשמספר הסניפים גדל ב-5 והסתכם ב-107 חנויות כמו גם גידול של 4% במכירות בחנויות זהות. אבל מתחת לפני השטח יש לחצים תפעוליים: הרווח התפעולי של אורבניקה נחתך בכ-35% לכ-18.7 מיליון שקל לעומת כ-29 מיליון שקל ברבעון המקביל, בעקבות ירידה בשיעור הרווחיות הגולמית, עלייה בהוצאות האחסון, עלויות המעבר למרכז הלוגיסטי החדש ועלייה בהוצאות שכר העובדים. השחיקה הזאת הגיעה גם לרווח הנקי שהסתכם ב-8.6 מיליון שקל בלבד, כמעט חצי מהשנה שעברה.


במקביל לירידות הדולר מתחזק ונסחר סביב 3.26. הסיבה היא בעיקר הירידות מעבר לים שמשפיעות על החזקות המוסדיים והצורך שלהם בגידור. על רקע התנודתיות בשווקים, חוזר הדולר להתחזק; האם המגמה הנוכחית תהפוך לגורם מרכזי בשיקולי הריבית? שער הדולר עולה 0.6% על רקע הירידות בוול סטריט

הירידות התרחבו בשעות האחרונות גם לבורסות באירופה, כשהלחץ על מניות הטכנולוגיה ממשיך לחלחל מהשוק האמריקאי. מדד Stoxx600 יורד בכ-1.2%, הדאקס מאבד כ-1.1%, הפוטסי יורד כ-1.1% וה-CAC הצרפתי יורד ביותר מ-1.1%.

במקביל, החוזים העתידיים מספרים לנו על פתיחה שלילית בוול סטריט. אחרי ירידות חזקות יותר בשעות הפרה-מסחר הראשונות החוזים על ה-S&P יורדים כ-0.2%, החוזים על הדאו יורדים בכ-0.4%, והחוזים על הנאסד״ק נחלשים בכ-0.2%. המגמה הזאת מגיעה על רקע חששות מהביצועים של מגזר ה-AI ובייחוד דריכות לקראת תוצאות ענקית השבבים אנבידיה.


יאיר אוחיון מנכל קסטרו
צילום: רן כהן

דוח חלש לאורבניקה - המניה נפלה ב-10%; קסטרו נפלה ב-8%

שיעור הרווח הגולמי ירד ל-52.9% והרווח התפעולי נשחק מ-־29 ל־18.7 מיליון שקל על רקע מלחמת "עם כלביא" מעבר למרכז לוגיסטי, גידול בהוצאות שכר והנחות מוגברות

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה אורבניקה קסטרו

אורבניקה, מקבוצת קסטרו הודיס, מדווחת על רבעון מאכזב והמניה נפלה ב-10% כשהיא גוררת את החברה האם - קסטרו לירידה של 8%. הכנסות הסתכמו בכ-242.5 מיליון שקל, גידול של כ־11.5% לעומת כ-217.4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. לדברי מנהליה, הגידול נובע מהתרחבות מצבת החנויות והגדלת שטחי המסחר בצירוף צמיחה במכירות בחנויות זהות.

 עלייה במכירות - ירידה ברווחיות

מכירות החנויות הזהות ברבעון, כלומר מכירות בחנויות שפעלו גם בתקופה המקבילה, עלו בכ-5% והסתכמו בכ-211.7 מיליון ש"ח לעומת כ-201.6 מיליון ש"ח ברבעון השלישי אשתקד. בכך מציגה החברה צמיחה גם ברשת הקיימת, ולא רק מתוספת חנויות חדשות. עם זאת, במקביל לצמיחה במחזור נרשם לחץ על המרווחים. הרווח הגולמי ברבעון הסתכם ב-128.4 מיליון שקל, אך שיעור הרווח הגולמי מהמכירות ירד ל-52.9% לעומת 56.6% ברבעון המקביל. לטענת החברה, הירידה נובעת משינוי בתמהיל המכירות, עלייה בהוצאות אחסון, עלויות מעבר למרכז לוגיסטי חדש והרחבת היקף ההנחות ללקוחות, כאשר חלק מההשפעה קוזז על ידי ירידה בעלויות הובלה ושילוח והשפעת שערי מטבע. מדובר בשחיקה גדולה של הרווחיות והתגובה לא איחרה - המניה קרסה בשוק. 

 

החולשה מחלחלת לרווחיות התפעולית - הרווח התפעולי ברבעון השלישי ירד ל-18.7 מיליון שקל שהם כ-7.7% מההכנסות, לעומת כ-29 מיליון ש”ח וכ־13.4% מההכנסות ברבעון המקביל. מעבר לשחיקה ברווח הגולמי, החברה גדלה בהוצאות שכר, בין היתר בשל העלאת שכר המינימום והכשרת עובדים לחנויות חדשות. בשורה התחתונה, החברה הרוויחה ברבעון  השלישי 8.6 מיליון שקל בלבד, לעומת 16.3 מיליון שקל ברבעון המקביל. על פי הדוחות, מבצע “עם כלביא”, שנמשך 12 ימים ביוני, והוביל לסגירת מרבית החנויות הפיזיות בהתאם להנחיות פיקוד העורף, גרע מהכנסות החברה כ־34 מיליון שקל ואומדן אובדן הרווח התפעולי הפוטנציאלי עומד על כ-15 מיליון. עם זאת, השחיקה ברווחיות ברבעון השלישי נובעת גם מגורמים פנימיים שוטפים כמו הוצאות תפעוליות ושיעור הנחה גבוה יותר, ולא רק מאירוע ביטחוני חד פעמי.

 

מאזן חזק, התרחבות ומרכז לוגיסטי חדש

 לצד הירידה ברווחיות, הנתונים הפיננסיים מצביעים על בסיס נזילות חזק. תזרים המזומנים נטו מפעילות שוטפת ברבעון השלישי הסתכם בכ-34.5 מיליון שקל, לאחר שברבעון המקביל נרשם תזרים שלילי מפעילות שוטפת בסך 5.3 מיליון. ליום פרסום הדוח מחזיקה החברה ביתרות מזומנים ושווי מזומנים של כ-250 מיליון שקל. 

אורבניקה מפעילה כיום 105 חנויות בפריסה ארצית, בשטח מסחר כולל של כ־62,471 מ”ר, מתוכן 35 חנויות של אורבניקה ו־70 חנויות של הודיס, לצד אתרי סחר מקוון לשני המותגים. בשנת 2026 צופה החברה פתיחה של 5 חנויות חדשות של אורבניקה, שתיים מהן חנויות גדולות ושלוש חנויות בפורמט “אורבניקה סטיישן”, וכן פתיחה או הסבה של 5 חנויות חדשות של הודיס.