סקטור התעופה לא יתרומם בשנים הקרובות - והחילוצים יימשכו
עוד לפני פרוץ מגפת הקורונה לחיינו, חייהן של חברות התעופה לא היו זר של שושנים. לפי נתונים של האיגוד הבינ"ל לשינוע אווירי (IATA) מתוך 120 החברות שהאיגוד עוקב אחריהן, רק 30 חברות היו רווחיות בשנים 2017 ו-2018. כלומר רבע. קצת מביך, אבל זו המציאות. 6 מתוך 12 חברות התעופה האירופאיות הגדולות הרוויחו 7 מיליארד דולר בסך הכול. יתר 90 החברות צברו את אותה הכמות של חוב כמו כמות ה-EBITDAR – רווחים לפני ריבית, מסים, פחת, הפחתות ועלויות השכרה וארגון מחדש.
זו אינדיקציה לתחרות הקשה בענף שהביאה לצניחת מחירים עם עלייתן של חברות הלואוקוסט, כמו איזיג'ט (סימול: EZJ.L) או ראיינאייר (סימול: RYAAY), שמציעות כרטיסי טיסה בינ"ל במחירים מצחיקים, שלפעמים נושקים ל-100 דולר מלמטה – ללא מיסי נמל.
אבל המגפה פגעה פעמיים. מילא הסגירה. זה פגע בכולם פחות או יותר בצורה שווה. רק בארה"ב ובאיחוד האירופי הזרימו מתחילת המשבר כ-60 מיליארד דולר כדי לחלץ את חברות התעופה. אבל המשבר הביא לחברות קללה נוספת. כי בסך הכול, עד תחילת השנה, התחזיות לסקטור דווקא היה חיוביות, עם עלייה בכמויות הנוסעים, בשינוע סחורות ובפעילות הכללית. התחזית הייתה כי בין השנים 2020 ל-2040, הצמיחה של הכנסה לטון מייל (RTM) יעלה בקצב של 4% בשנה.
כמובן שזה כבר לא יקרה, אבל התחזיות הפכו לחרב פיפיות. זה הביא לא מעט חברות תעופה להרחיב את צי המטוסים שלהם, תוך שהן מתמנפות בצורה חסרת אחריות לצורך זה. עכשיו לא רק שאין מי שיטוס, המטוסים החדשים עומדים וצוברים אבק, אבל מישהו צריך לשלם עליהם ועל עלויות האחזקה... ורווחים? אין כרגע יותר מדי, פרט לשינוע סחורות.
- הצבע חוזר ללחיים: המניות של חברות התעופה מזנקות אחרי דוחות טובים
- חברות התעופה הזרות דורשות מהמדינה סיוע כספי כדי שיחזרו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מצב סקטור התעופה העולמי במילה אחת: מחורבן
עד כמה המצב חמור? חברת הלואוקוסט האירית, ראיינאייר דיווחה על תוצאותיה הכספיות היום וכמו שבנפט המצב ברוטאלי, כך גם מצבן של חברות התעופה. ב-2019 כולה, החברה הרוויחה 885 מיליון אירו – או קצת למעלה ממיליארד דולר. בחצי הראשון של 2020, החברה דיווחה על הפסד של למעלה מ-216 מיליון דולר, קצת יותר טוב מתחזית האנליסטים, אבל עדיין, המצב הופך להיות יותר ויותר קשה.
בכלל, ראיינאייר צופה לירידה של כ-60% בפעילות עד סוף 2021 ואומרת שבשל חוסר הוודאות, היא אינה מסוגלת לתת הערכות נוספות. אגב, ראיינאייר קיבלה הלוואה בהיקף של 600 מיליון ליש"ט – 770 מיליון דולר – מקרן הסיוע של הממשלה הבריטית, שניתנה ללא הגבלות או התניות כלשהן.
עכשיו זו חברה רווחית, שתהיה מסוגלת להחזיק את הראש מעל המים בשנה וחצי הקרובות. אבל חלק ניכר מהחברות ככל הנראה יפשטו רגל ונראה שבשנים הקרובות יתחיל תהליך של קונסולידציה בסקטור, שכמובן יבוא לידי ביטוי במיזוגים ורכישות, שבהן חברות עם קופות מזומנים איתנות – אפילו כאלה שאינן מתחום התעופה – שיקבלו לידיהן צי של מטוסים וחלפים במחירי מציאה.
- X של מאסק מראה סימני התאוששות - ההכנסות עולות, אבל הדרך לאיזון עוד ארוכה
- מניית אלפבית זינקה 70% השנה: כך הבינה המלאכותית הפכה מאיום להזדמנות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
בכלל, ב-IATA אומרים כי עונת הדוחות של חברות התעופה ברבעון השני, היא ככל הנראה הגרוע ביותר בהיסטוריה והחברות לא מפסיקות לשרוף מזומנים. "בשל השינוי החד והיפוך העקום כלפי מטה, שימור מזומנים הפך להיות אחת מהמטרות המרכזיות של חברות התעופה", כתבו בדוח של IATA שפורסם השבוע.
"לחברת תעופה טיפוסית מסוגלת לספוג בין 2 עד 3 חודשים של הפסדים בהכנסות. למרות מאמציהן, זרימת המזומן החופשי ירד בצורה חדה יותר (29%) מאשר מרווחי ה-EBIT (8%) ברבעון הראשון של השנה, כשהדרך היחידה שלהן לשרוד היה לגייס הון בשווקים או באמצעות קבלת סיוע ממשלתי", הוסיפו.
או בקיצור, במילים של הרחוב, המצב בסקטור התעופה הוא פשוט מחורבן. למרות עלייה של 4.2% בחודש יוני, מאז תחילת השנה מניות של חברות התעופה בעולם צנחו בממוצע ב-47%. בארה"ב אגב, הממוצע עומד על 49.5%. לפי הערכות של ה-IATA, מתוך סקר שערכו אצל 86 חברות תעופה מכל העולם, עולה כי ברבעון הראשון של 2020, החברות הפסידו קרוב ל-23.5 מיליארד דולר, בהשוואה לרווח של 3.4 מיליארד דולר ברבעון המקביל של 2019. אתם מבינים לבד את המגמה.
החילוצים בסקטור העולמי והקשר לאל על
פרט לשווקים הפיננסיים, אין סקטור שכנראה קיבל יותר סיוע מסקטור התעופה. בארצות הברית למשל, הסקטור קיבל עד כה חילוץ בהיקף של לפחות 25 מיליארד דולר – ללא הלוואות נוספות שנמצאות בקנה. באירופה המספר עומד על 35 מיליארד דולר סיוע ועוד לא דיברנו על המזרח.
בעוד שבאירופה החילוצים במרביתם הגיעו ללא התניות או הגבלות, הסיוע בארצות הברית ניתן בתמורה לכך שהחברות לא יפטרו עובדים עד ספטמבר. עכשיו מדברים על הרחבת הסיוע כדי למנוע פיטורין המוניים, למרות שחלק מהחברות כבר הודיעו על קיצוצים של עשרות אלפי עובדים. בכל מקרה, על פי נתונים של רשות התעופה האמריקאית, בינואר השנה הועסקו בסקטור התעופה 752 אלף עובדים – עובדים בעבודה מלאה, זמנית או עצמאיים. במאי המספר הזה כבר ירד ל-697 אלף. ירידה של כ-7%. עד סוף 2020 כנראה שמספר העובדים בסקטור יצטמצמם משמעותית.
כמה קיבלו חברות התעופה בעולם?
אז חברת לופטהנזה הגרמנית (סימול: LHA.DE) קיבלה חילוץ בהיקף של 9 מיליארד אירו (10.6 מיליארד דולר), או פי 2 משווי השוק שלה. אייר פראנס (סימול: AF.PA) קיבלה 10 מיליארד דולר (11.7 מיליארד דולר) שמהווים פי 6.1 משווי השוק שלה. אמריקן איירליינס (סימול: AAL) קיבלה 5.8 מיליארד דולר, בדומה לשווי השוק של החברה, כשיונייטד איירליינס (סימול: UAL) קיבלה 5 מיליארד, המהווים רק חצי משווי השוק.
ומה עם היקירה הלאומית אל על 3.95% ? בכמות המזומנים, באופן יחסי, חבילת החילוץ שלה לא גדולה, אבל ביחס לשוויה הוא כנראה בין הגדולים בעולם. החברה ששווי השוק שלה עומד על כ-92 מיליון דולר (310 מיליון שקל), קיבלה חילוץ מממשלת ישראל בהיקף של 400 מיליון דולר – עם אופציה להשתלטות על החברה מצד המדינה במקרה של חוסר יכולת לגייס חוב – המהווים פי 4.4 משווי השוק. זה לא מעט. בכלל.
עכשיו כשמדברים על אל על, הדבר הראשון שקופץ לראש הוא חוסר יעילות. חוסר יעילות זו לא מילה. החברה הפסדית, לא מהיום, לא מאתמול ולא מהקורונה. הוועדים החזקים מחזיקים את החברה בביצים ולא ברור בכלל כמה החילוץ הזה באמת יסייע לשקם את החברה בטווח הארוך. כי כמו כל הניהול של המשבר עד כה – לפחות מאז הורדת הסגר – בלי תקציב ובלי תכנון, כספים פשוט נזרקים לאוויר ולא ברור איך יאכפו את כל הסטיפולציות שחברות כמו אל על קיבלו על עצמן בתמורה לכספי הציבור.
- 3.סקטור התעופה והקרוז הם ההשקעה הכי טובה לשנים הבאות 27/07/2020 23:19הגב לתגובה זוסקטור התעופה והקרוז הם ההשקעה הכי טובה לשנים הבאות גם המחירים יעלו גם היעילות תגדל והאנשים יציפו את העולם לאחר החנק שחוו . בנוסף התמיכה של הפד והממשל האמריקאי איפשרו את ההשרדות של התחומים האלה אבל אתה עיתונאי או לא יודע מה לך תקנה טכנולוגיה
- לרון 28/07/2020 09:20הגב לתגובה זורווחית? בחלקה,שנים היתה הפסדית!
- 2.מבול של כתבות נגד חברות תעופה וקרוזים בימים האחרונ 27/07/2020 22:08הגב לתגובה זומבול של כתבות נגד חברות תעופה וקרוזים בימים האחרונים רגע לפני הראלי הגדול כדי לנער את החלשים
- 1.קארפיינד 27/07/2020 21:39הגב לתגובה זוגם שוק הרכב בקריסה! וזה בדיוק הזמן הנכון לנצל את ההנחות המטורפות שקיבלנו על רכבי 0 ק''מ ועל רכבים חדשים מ יבואן, לפני שהמצב יחזור לשגרה. היכנס עכשיו לאתר החדש שלנו על מנת להתעדכן בכל המבצעים! חפש אותנו בגוגל: קארפיינד

FDA אישרה קסדה ביתית לטיפול בדיכאון – מה זה אומר לשוק?
מכשיר ה-tDCS של Flow יושק בארה"ב ב-2026 במחיר 500 דולר; האם בריינסווי הישראלית עלולה להיפגע?
רשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA) העניקה אישור ראשון מסוגו למכשיר ביתי לטיפול בדיכאון מג'ורי (MDD). מדובר בקסדת ה-FL-100 של חברת Flow השוודית, המבוססת על גירוי חשמלי מוחי מסוג tDCS (Transcranial Direct Current Stimulation). האישור, דרך מסלול Pre-Market Approval (PMA) המחמיר, מאפשר שימוש ביתי תחת פיקוח רפואי מרחוק. Flow מתכננת השקה מסחרית בארה"ב במחצית השנייה של 2026, במחיר של כ-500 דולר - דומה למחיר באירופה, שם המכשיר זמין מאז 2020.
ה-FL-100 שוקל 150 גרם, קל יותר מאוזניות אלחוטיות סטנדרטיות, ומספק גירוי חשמלי בעוצמה נמוכה של 2 מיליאמפר דרך אלקטרודות על המצח. הטיפול נמשך 30 דקות, חמש פעמים בשבוע, ומכוון לאזור הקדם-מצחי (DLPFC) האחראי לוויסות מצב רוח. הנתונים הקליניים, המבוססים על ניסוי פאזה 2 עם 174 משתתפים ב-2024, הראו ירידה של 40% בתסמיני הדיכאון בקבוצת הטיפול לעומת 22% בקבוצת הדמה, לאחר ארבעה שבועות. מטא-אנליזה מ-2025 של 25 מחקרים (n=1,200) אישרה יעילות tDCS כטיפול עזר.
האישור מגיע על רקע עלייה של 15% במקרי דיכאון מג'ורי בארה"ב בין 2020 ל-2025, עם 21 מיליון מבוגרים מושפעים (15.5% מהאוכלוסייה). נשים סובלות פי שתיים מגברים (10.3% לעומת 6.2%), ו-13.1% מבני 12 ומעלה דיווחו על תסמינים.
לפי נתוניהרשויות, תרופות נוגדות דיכאון, כמו SSRI, יעילות ב-50%-60% מהמקרים, אך 56% מהמטופלים מפסיקים את הטיפול הראשון תוך שישה חודשים עקב תופעות לוואי כמו עלייה במשקל (25%), הפרעות שינה (18%) והפחתת ליבידו (15%). tDCS מציע חלופה לא פולשנית, ללא תרופות, עם שיעור נשירה נמוך של 8% בניסויים.
- דיכאון עמוק: המחלה השקטה שמשבשת את החיים; האם אפשר גם אחרת?
- המגפה השקטה - תרופות נגד דיכאון נמכרות במעל 20 מיליארד דולר, והשוק צומח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
Flow, שהוקמה ב-2016, גייסה 22 מיליון דולר עד 2024, וכעת בסבב גיוס נוסף של 30 מיליון דולר בהובלת Khosla Ventures. החברה מדווחת על 10,000 משתמשים באירופה, עם שיפור ממוצע של 35% בדירוג MADRS (מדד חומרת דיכאון) לאחר 10 שבועות. האישור כולל אפליקציה לניטור התקדמות, עם תזכורות ושילוב נתונים רפואיים. עם זאת, המכשיר דורש מרשם ואינו מיועד למצבים חריפים או כטיפול יחיד ללא פיקוח.
מחפשים יציבות ושפיות? החברה שתמיד היתה שם בשביל זה
צ'ק פוינט הוותיקה לא מחלקת דיבידנד וקצב פעילות ה-M&A שלה אנמי לדעת מומחים, אבל המנכ"ל שהחליף את המייסד והגיוס שביצעה לראשונה עשויים להעיד על שינוי כיוון, ובכל מקרה עם כל החלומות שמסביב, כדאי להחזיק גם אחת כזאת. וגם: למה כדאי להשקיע בהודו ומה מחפשות הענקיות בחברות רובוטיקה
25 שנים לקח למניית ענקית תשתיות הטכנולוגיה סיסקו (סימול:CSCO) לשבור את רמת המחיר אליו הגיעה ב-2000. סיסקו הייתה אחת מחברות הטכנולוגיה שהובילו את "בועת 2000", לצידן של מיקרוסופט, אינטל ודל, ולתקופה קצרה באותה חגיגה הפכה סיסקו לחברה המוערכת ביותר בתבל וזאת למרות הפסדים לא קטנים.
סיסקו הייתה גם זו שזעקה "המלך הוא עירום" וסימנה את תחילת פקיעתה של הבועה הגדולה כשפרסמה את נתוניה לשנת 1999 במרץ 2000, שהחרידו את המשקיעים לנוכח הערכת החברה דאז, והיא גם המניה הטכנולוגית האחרונה ששוברת את שיאי 2000. הסיבה לכך היא מנוע הצמיחה שנוסף לה כתוצאה ממיזוג הבינה המלאכותית שהחזירה למלכת הבועה את הכבוד הראוי לה.
אגב, שווי החברה הגיע אז ליותר מ-500 מיליארד דולר ולאחר התפוצצות הבועה, בסוף 2002, איבדה סיסקו כ-90% מערכה והגיעה לשווי של כ-60 מיליארד דולר.
"ברגע שמאבדים את אמון המשקיעים עקב מכירה כואבת במיוחד, זה יכול לקחת שנים עד שהמשקיעים יאמצו את אמון המניות מחדש", אמר מנהל ההשקעות של חברת ניהול ההשקעות המוסדית הגדולה ממסצ'וסטס, SLC Management. "אנלוגיה לכך תהיה שוק המניות היפני שלקח לו גם עשרות שנים להתאושש מהבועה שלו, בתחום הנדל"ן, בסוף שנות ה-80", הוסיף.
- למה צ'ק פוינט מגייסת אג"ח כשיש לה הר מזומנים בבנק?
- שיתוף פעולה בין צ'ק פוינט לאוניברסיטת בר-אילן בתכנית לימודי הסייבר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, מבחינת ערך חברה, סיסקו עדיין רחוקה מהשיא דאז. שווי החברה כיום הוא "רק" 317 מיליארד. "התעוררותה המחודשת של המניה", סיכם המנהל מ-SLC, "היא דווקא סימן של ביטחון למשקיעים כי למרות שהם הפכו יותר לחברת 'שירותים' וכבר אינם נחשבים לחברת חדשנות, אפשר להניח שזה מה שהמשקיעים שלהם רצו לראות".
