
רוב של 51% לפינוי בינוי: מינהל התכנון מקדם הפחתת רף ההסכמה
הצעת חוק שכבר עברה בקריאה ראשונה תפחית את שיעור ההסכמה הנדרש לקידום פרויקטים לרוב פשוט; במקביל מתרחב הרישוי העצמי, עם 370 מורשי חתימה ו-900 בקשות שאושרו
מינהל התכנון מקדם מהלך שעשוי לשנות את תחום ההתחדשות העירונית בישראל: הפחתת שיעור ההסכמה הנדרש לקידום פרויקטי פינוי בינוי ל-51% בלבד מבעלי הדירות. כיום, בפועל, יזמים נדרשים להגיע לרוב גבוה בהרבה ולעיתים להסכמה מלאה כדי לקדם היתרי בנייה בצורה חלקה. המשמעות של המהלך, אם יאושר, היא החלשת ההתנגדות של מיעוט דיירים והעברת כוח רב יותר למנגנון התכנוני וליזמים.
הרעיון מגיע אחרי שנקבע מנגנון מהיר יותר לאזורי שיקום שנפגעו מהרס טילים. במינהל התכנון רוצים לקחת את ההיגיון הזה ולהרחיב אותו לענף כולו. מבחינת המדינה, המלחמה חידדה בעיה שכבר היתה ברורה שנים: מאות אלפי דירות בישראל אינן ממוגנות, חלק גדול מהבניינים הישנים אינם עומדים בסטנדרטים הנדרשים לרעידות אדמה, והקצב הנוכחי של ההתחדשות העירונית איטי מדי.
מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח, אמר בדיון מקצועי שעסק ברישוי כי במינהל מקדמים חקיקה בנושא בכנסת. לדבריו, הנושא קיבל חשיבות גדולה יותר אחרי המלחמה, כאשר התברר עד כמה דחוף לחזק יחידות דיור שאינן ממוגנות. הצעת החוק כבר עברה בקריאה ראשונה במסגרת חוק ההסדרים, והיא צפויה להגיע לדיונים לקראת קריאה שנייה ושלישית בוועדת הפנים של הכנסת.
פחות חסמים, פחות וטו
הרעיון מאחורי הפחתת הרוב ברור: בפרויקטי פינוי בינוי, מיעוט קטן של בעלי דירות יכול לעכב פרויקט שלם במשך שנים. לעיתים מדובר בהתנגדות עניינית, ולעיתים ההתנגדות משמשת ככלי מיקוח. מבחינת המדינה והיזמים, זה אחד החסמים המרכזיים שמונעים הוספת דירות, חיזוק מבנים ושדרוג שכונות ישנות.
אם הרוב יופחת ל-51%, יותר פרויקטים יוכלו להתקדם. זה יכול להיות בעל משקל בערים שבהן יש מתחמים ותיקים, בניינים ללא ממ"ד ותשתיות ישנות. המסר של המדינה הוא שבמצב הנוכחי אי אפשר להמשיך לעבוד בקצב של ועדות, התנגדויות והסכמות אינסופיות, בזמן שהצורך בדירות ובמיגון גדל.
צריך להבחין בין קיצור הליכים לבין מחיקת זכויות. בעלי דירות בפרויקטי פינוי בינוי אינם רק "חסם". מדובר באנשים שהנכס שלהם הוא בדרך כלל הנכס המרכזי בחייהם. החלטה על הריסה ובנייה מחדש משנה להם את מקום המגורים, את הזכויות, את לוחות הזמנים ואת הסיכון שהם לוקחים מול יזם. הפחתת הרוב ל-51% היא לא שינוי טכני, אלא שינוי במאזן הכוחות.
המהלך משתלב בהרחבת מסלול הרישוי העצמי. במסגרת המודל הזה, אדריכלים ומהנדסים פרטיים שהוסמכו לכך מקבלים סמכות לאשר חלק מהליכי הרישוי במקום שהכול יעבור דרך הוועדות המקומיות. המטרה היא לקצר את זמני הוצאת ההיתרים, שנחשבים לאחד מצווארי הבקבוק הגדולים בענף. לפי הנתונים שהוצגו בדיון, כיום פועלים בישראל כ-370 מורשי חתימה, ובמסלול אושרו כ-900 בקשות להיתרי בנייה.
השילוב בין רישוי עצמי לבין רוב מופחת בפינוי בינוי יכול לקצר פרויקטים בשנים, אך מעלה שאלה על פיקוח, שקיפות ואיזונים. כאשר יותר כוח עובר לשוק הפרטי, צריך לוודא שהבדיקות המקצועיות, ההגנות לדיירים והבקרה הציבורית לא נחלשות.
מי מרוויח ומי עלול להיפגע?
יזמים וקבלנים צפויים לתמוך במהלך. מבחינתם, כל קיצור בהליכי רישוי וכל הפחתה בכוח של דיירים סרבנים משפרים את הוודאות הכלכלית של הפרויקט. כאשר פרויקט נתקע שנים, עלויות המימון גדלות, דיירים מתייאשים, והכדאיות נשחקת. רף של 51% יכול להכניס לשוק מתחמים שלא זזו עד היום.
- אנגלמן: על הממשלה לעודד פרויקטים של התחדשות עירונית בפריפריה
- בני 90 יפונו לצורך פינוי בינוי - בהוראת בית המשפט
גם חלק מבעלי הדירות עשויים להרוויח. מי שמתגורר בבניין ישן, בלי ממ"ד, בלי מעלית ועם תחזוקה מתפוררת, עשוי לקבל סוף סוף אפשרות לקדם פרויקט. במקרים רבים רוב הדיירים רוצים התחדשות אך נתקלים במיעוט שמונע התקדמות. עבורם, הרפורמה יכולה להיות פתרון. להרחבה: 24 מתחמי פינוי-בינוי חדשים אושרו: מעל 14,500 דירות חדשות בדרך.
יש גם צד שני. הפחתה חדה מדי של הרוב עלולה ליצור מצב שבו כמעט חצי מהדיירים מתנגדים, ובכל זאת הפרויקט מתקדם. זה יכול להוביל למאבקים משפטיים, לחוסר אמון, לסכסוכים בין שכנים ולתחושה של כפייה. בפרויקטים כאלה, שבהם מדובר בפינוי מהבית לכמה שנים, אי אפשר להתעלם מהפן האנושי.
המהלך של מינהל התכנון יושב על בעיה רחבה יותר: ישראל צריכה יותר דירות, יותר מהר. במקביל, היא צריכה לחזק בניינים ישנים, להוסיף ממ"דים, לשפר תשתיות עירוניות ולנצל טוב יותר קרקע במרכזי הערים. פינוי בינוי הוא אחד הכלים המרכזיים לכך, אך בפועל פרויקטים רבים נמשכים 10 עד 15 שנה מרגע ההתארגנות ועד מסירה.
- 20.מתי יפנו את הכנסת כדי שנוכל לבנות את המדינה מחדש (ל"ת)אנונימי 02/06/2026 12:52הגב לתגובה זו
- 19.אלון 01/06/2026 12:26הגב לתגובה זוצריך חוק הגנת פינוי בינוי שהחתימות זה רק לקבוע שמוכנים לפינוי בינוי אבל ללא התחייבות ליזם מסוים או תמורות מסוימות. ושהבניין תכנס למערכת מכרזים שקופה ממשלתית בו נמצאים כל היזמים
- 18.רני 31/05/2026 22:15הגב לתגובה זומי שנפגע זה הדיירים שיש להם דירה אך יכולים לפגוע בזכויותיהם כל הרפורמות טובות ליזמים
- 17.תפסיקו לשדוד את בעלי הדירות ניפגש בבחירות (ל"ת)אא 31/05/2026 21:38הגב לתגובה זו
- 16.ינון 31/05/2026 17:34הגב לתגובה זונגמרו הימים שכל בעל דירה יכל לסחוט את היזמים. יזמים למדו לעשות עסקאות רק עם בניינים עם מעט בעלי החזקה. רצוי בני משפחה. אחרת הדיירים שוחטים אחד את השני.
- 15.אנונימי 31/05/2026 11:58הגב לתגובה זומרבית האוכלוסיה בישראל גרה בבנינים משותפים כך שיגזלו את זכות המקרקעין למרבית האוכלוסיהנהיה אריסים של קבלנים וטיקונים.למרות שמשלמים מחירי עתק על דירות הם משאירים את הבעלות על הדירות על שמם למשך עשרות שנים.החמדנות של הקבלנים והטיקונים לא יודעת גבול .
- 14.אנונימי 31/05/2026 11:42הגב לתגובה זומחירי הדירות יורדים הריבית על המשכנתא כפולה מתשואת השכירות המינוף של המשכנתא מכפיל את ההפסדים פי 4
- 13.אנונימינאות ספיר אשדוד 30/05/2026 22:50הגב לתגובה זווהבנינים כבר מיתפוררים. מיחוסר תחזוקה מה עושים
- 12.אנונימי 30/05/2026 22:25הגב לתגובה זושל אזור
- 11.אנונימי 30/05/2026 22:14הגב לתגובה זומזמן חייב בכל האיזורים הבעייתיים הבעיה שכל אחד ניהיה פרופסור ומציק לכולם עם סחיטות
- 10.ירון קורן 30/05/2026 22:00הגב לתגובה זוהיזמים משחדים את הגורמים הממשלתיים כדי שיתנו להם להשתלט על הרכוש של האזרחים
- אורי 30/05/2026 23:03הגב לתגובה זושם המשחק האמיתי הוא רדיפת בצעתוך רמיסת זכויות הפרט כשהוא במיעוט שגודלו 49 אחוז !!!
- 9.השרלטנים ירוויחו על חשבון הדיירים (ל"ת)אנונימי 30/05/2026 21:12הגב לתגובה זו
- 8.אנונימי 30/05/2026 15:02הגב לתגובה זוטעות גדולה זו רמיסה של זכויות הפרט וכל זאת כדי להקל על היזמים. אתם לא יכולים ללחוץ על אנשים להסכים לתת לכם את דירתם ולקבל במקומה משהו שלא ידוע. וכבר היו דברים מעולם.
- 7.אנונימי 30/05/2026 14:48הגב לתגובה זואז עכשו בעלי המאה ובעלים של חברות יזמות יחליטו על בעלי הדירותלא מבין איפה אנחנו חיים שחיתות וכסף יותר חשובים מחולים וזקנים
- 6.אנוני מי 30/05/2026 14:26הגב לתגובה זושהחזק בועד הבית יחליט
- 5.טוב מאוד (ל"ת)אנונימי 30/05/2026 13:43הגב לתגובה זו
- 4.היודע 30/05/2026 11:19הגב לתגובה זוכשטיל פגע בבנין ואין מנוס מהמשך הריסתו ובניה מחדש מספיק בלית ברירה רוב כזה. מכאן ועד ברוב כזה זעום לקבוע עבור בנינים רגילים ולהכריח הריסה המרחק רב. יש חזירים אינטרסנטיים שדוחפים לשינוי החוק ולא אתפלא אם גם משלמים למי שצריך.
- 3.מדינת רקבון בהמי 30/05/2026 10:21הגב לתגובה זוכמובן שמאחורי המהלך עומדים חזירי נדלן מתועבים ושלטון מושחת.אין כבר הגנה לאזרח הפשוט שמתישהו יקום ויחריב את כל המחראה המושחתת הזו.
- 2.יקחו זקנים בגיל 7090 ויזרקו אותם מהבית (ל"ת)אנונימי 30/05/2026 09:56הגב לתגובה זו
- 1.dw 30/05/2026 09:48הגב לתגובה זואין מחסור בדירות חדשות למכירה ובצנרת בשנים בקרובות בגוש דן.אולי ישנו צורך להאיץ פרויקטים בפריפריה ליד השבר הסורי אםריקני כגון טבריה וגם שם די סביר שנגיעים לרוב של 66 אחוז.