דולר יורד (בעזרת AI)
דולר יורד (בעזרת AI)

האם זה מה שיעצור את נפילת הדולר?

בכירים בשוק ההון מציעים לאפשר למוסדיים לגדר מט"ח ישירות מול בנק ישראל והאוצר, כדי להפחית עלויות לחוסכים ולצמצם לחץ על הדולר. בדיון נטען כי חלק מהמעבר לשקל הגיע דווקא ממשקיעי ריטייל שעזבו מסלולי חו"ל לטובת השקעות בישראל
מירב ארד | (18)

בכירים בשוק ההון מציעים למדינה לשנות את הדרך שבה הגופים המוסדיים מגדרים את החשיפה שלהם לדולר. במקום לבצע עסקאות גדולות דרך הבנקים ושוק המט"ח, הם מציעים לאפשר לקרנות הפנסיה ולחברות הביטוח לבצע את הגידור ישירות מול בנק ישראל ומשרד האוצר, ואת במטרה  להפחית את הלחץ על שער הדולר, להוזיל עלויות לחוסכים ולהקטין את התנודתיות בשוק המט"ח. הרקע להצעה הוא התחזקות השקל בחודשים האחרונים. 

לפי משתתפי הדיון, חלק מהלחץ על הדולר לא הגיע רק ממשקיעים זרים או מהחלטות של הגופים המוסדיים, אלא גם מהציבור הרחב. חוסכים ומשקיעי ריטייל העבירו כספים ממסלולים פנסיוניים וקרנות נאמנות שמשקיעים בחו"ל למסלולים שמתמקדים בישראל. המעברים האלה חייבו מכירה של דולרים והמרה לשקלים בהיקפים גדולים, וכך תרמו להתחזקות השקל.

ההצעה עלתה בדיון שקיימו מרכז הראל לחקר שוק ההון ומכון ספרא לבנקאות ופיננסים באוניברסיטת תל אביב, בהשתתפות בכירים מחברות ביטוח, בתי השקעות, בנקים, רשות שוק ההון, רשות ניירות ערך ואנשי אקדמיה. לפי המשתתפים, מנגנון גידור ישיר מול המדינה יכול לצמצם את ההשפעה של עסקאות הענק של המוסדיים על שער החליפין, ובמקביל להפחית את העלות שמתגלגלת בסופו של דבר לחוסכים.

הבעיה: עסקאות ענק שזזות דרך שוק המט"ח

במרכז הדיון עמדה הירידה בחשיפה של קרנות הפנסיה למט"ח. לפי הנתונים שהוצגו, החשיפה הממוצעת למט"ח בקרנות הפנסיה ירדה מכ-24% בתחילת 2024 לכ-20% בתחילת 2026. במסלולים הכלליים, כך הציג אלכס ז'בז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב, החשיפה למט"ח עלתה במהלך 2024 עד כ-26% מהנכסים בספטמבר, ולאחר מכן ירדה לכ-17% במרץ 2026. ירידה כזו מחייבת את המוסדיים למכור דולרים במסגרת עסקאות גידור, ובכך היא יכולה לתרום להתחזקות השקל.

 הטענה של המשתתפים אינה שהגופים המוסדיים פעלו נגד השקל או נגד החוסכים, אלא להפך - לאורך יותר משני עשורים הם היו בעיקר רוכשי מט"ח, בעקבות הגידול בהשקעות בחו"ל. לפי הדיון, החשיפה הגלובלית של המוסדיים הגיעה לרמות של כ-50% מהתיקים במונחי ברוטו. אחרי 7 באוקטובר הם אף הגדילו חשיפה לדולר, אך בחודשים האחרונים המגמה התהפכה, והקטנת החשיפה יצרה היצע דולרי בשוק. לפי בנק ישראל, ברבעון הראשון של 2026 השקל התחזק מול הדולר בכ-0.8% ומול האירו בכ-2.9%, אף שהדולר התחזק בעולם מול מטבעות מרכזיים אחרים. כלומר, חלק מהכוחות שפעלו בשוק המקומי היו ייחודיים לישראל ולא נבעו רק מהמגמה העולמית.

ההצעה: בנק ישראל כמתווך בין האוצר למוסדיים

הפתרון שהוצע בדיון הוא לאפשר למוסדיים לגדר בצורה יעילה יותר. ז'בז'ינסקי הציע לאפשר לגופים המוסדיים לבצע עסקאות גידור מט"ח ישירות מול בנק ישראל. כדי שבנק ישראל לא יישאר עם פוזיציית מט"ח פתוחה, הוא יוכל לבצע עסקה נגדית מול משרד האוצר, שממילא מחזיק חשיפות מט"ח בשל הנפקות אג"ח במטבע חוץ. בדרך הזו, לפי ההצעה, אפשר יהיה לנטרל חשיפות בין שני גופים גדולים בלי להעביר את כל הלחץ דרך שוק המט"ח.

בדיון הוזכר גם המודל שיושם בעסקת וויז-גוגל, שבה סוכם כי חלק משמעותי מתשלומי המס ישולם בדולרים ולא יומר מיד לשקלים, כדי למנוע לחץ חד על שער החליפין. מנגד, בנקאים שהשתתפו בדיון טענו כי ההשפעה של מנגנון ישיר מול האוצר לא צפויה להיות מהותית. 

בדיון הייתה מחלוקת בשאלה עד כמה פתרון כזה באמת ישנה את התנהגות השוק. לא מדובר רק בעניין טכני. גידור מט"ח עולה כסף, והעלות הזו מתגלגלת בסופו של דבר לחוסכים. ארז מגדלי, משנה למנכ"ל ומנהל חטיבת ההשקעות במגדל ביטוח, אמר כי אם נדרש גידור של 30% מהתיק ועלות הגידור העודפת דרך המערכת הבנקאית היא כ-1%, מדובר בפגיעה של כ-0.3% בתשואת החוסכים. בשוק הפנסיוני, גם עשיריות אחוז בשנה יכולות להפוך לאורך עשרות שנים לסכומים משמעותיים.

הריטייל האיץ את המעבר מהדולר לשקל

אחת הנקודות החשובות שעלו בדיון הייתה  הנקודה שהמוסדיים אינם המקור היחיד לתנודות. לפי המשתתפים, חלק משמעותי מהמעבר מהדולר לשקל בשנה האחרונה נבע ממשקיעי ריטייל. הציבור העביר כספים ממסלולים פנסיוניים עוקבי S&P 500 ונאסד"ק למסלולים כלליים או מקומיים, ובמקביל נרשמה יציאת כספים מקרנות נאמנות שמשקיעות בחו"ל לטובת קרנות שמשקיעות בישראל. המעברים האלה חייבו מכירת דולרים והמרה לשקלים בהיקפים של עשרות מיליארדי שקלים.

אסף נחמני, ראש תחום השקעות ברשות שוק ההון, ציין כי בחודשים האחרונים חל שינוי בטעמי הציבור, בעיקר מעבר ממכשירים שעוקבים אחרי מדדי S&P 500 ונאסד"ק למוצרים שמשקיעים בישראל. ענבל פולק, ראש מחלקת ההשקעות ברשות ניירות ערך, אמרה כי תופעה דומה נראתה גם בקרנות הנאמנות, וכי הציבור לעיתים מגביר מגמה שכבר החלה אצל משקיעים זרים ומוסדיים. המשמעות היא ששוק המט"ח מושפע כיום לא רק מהחלטות של מנהלי השקעות גדולים, אלא גם מהחלטות של מאות אלפי חוסכים. כאשר יותר כסף מושקע במוצרים פסיביים, המעברים בין מסלולים יכולים להיות חדים יותר. 

בעבר, במוצרים מנוהלים, למנהלי ההשקעות היה יותר שיקול דעת שיכול היה למתן חלק מהתנועה. במוצרים פסיביים, הכסף זז בצורה ישירה יותר בעקבות החלטות הציבור. נושא נוסף שעלה הוא ביטול האג"ח המיועדות בקרנות הפנסיה והמעבר לרשת הביטחון הממשלתית. במסגרת הרפורמה, המדינה מעניקה הבטחת תשואה ריאלית שנתית של 5.15% על 30% מנכסי החוסכים בקרנות הפנסיה, במקום הנפקת אג"ח מיועדות חדשות. 

מגדלי הציע לאפשר לקרנות הפנסיה שלא לגדר את חשיפת המט"ח על החלק הזכאי להבטחת התשואה, כדי לצמצם את היקף עסקאות הגידור שמשפיעות על השוק. לצד הקריאות לשינוי טכני במנגנון הגידור, משתתפי הדיון הדגישו כי אין לפגוע בעצמאות מנהלי ההשקעות.

פרופ' דן וייס, ראש מרכז הראל לחקר שוק ההון באוניברסיטת תל אביב, אמר כי קיימת הסכמה רחבה שאין להתערב בהחלטות ההשקעה והגידור של המוסדיים. הוא ציין כי ישראל מדורגת גבוה מאוד במדד הפנסיה הבינלאומי של מרסר ו־CFA Institute. במדד 2025 קיבלה ישראל דירוג A ונמנתה עם חמש מערכות הפנסיה המובילות, לצד הולנד, איסלנד, דנמרק וסינגפור.

הוספת תגובה
18 תגובות | לקריאת כל התגובות

תגובות לכתבה(18):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    אנונימי 01/06/2026 17:04
    הגב לתגובה זו
    רק חלק אחד בוצעכלכלה בניהול חובבנית מובילה לפשיטת רגל של המדינה
  • 11.
    אנונימי 01/06/2026 16:40
    הגב לתגובה זו
    הרובוטים מעמיסים שקלים
  • 10.
    אנונימיככ 01/06/2026 16:25
    הגב לתגובה זו
    מרוקנים משטרות אנשים קונים רוצים לקנות ואין אז זה סתם מספרים שעולים ויורדים
  • 9.
    המוסדיים מוכרים לפי החוזים העתידים ומי קונההכל שקר (ל"ת)
    אנונימי 01/06/2026 14:40
    הגב לתגובה זו
  • המוסדיים מוכרים וגם קונים הכל מווסת (ל"ת)
    אנונימי 01/06/2026 15:27
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אנונימי 01/06/2026 13:18
    הגב לתגובה זו
    והיא זאת שעומדת אחרי המהלך של התחזקות השקל בצורה מתוחכמת וחשאית .
  • 7.
    קשקש 01/06/2026 13:00
    הגב לתגובה זו
    השקל עלה בין 4060% כנגד הדולר האירו הפאונד הין היפני פרנק שווצרי ושאר המטבעות בעולם כי בנק ישראל משלם את הריבית הכי גבוהה במערב ולכן בנק ישראל חייב להתחיל בהורדות של 0.5% בכול פעימה
  • לא חזיר 01/06/2026 14:10
    הגב לתגובה זו
    שוק העבודה שלנו הפך ללא תחרותי לא משנה באיזה מטבע זר הצרכן משלם לך. בהצלחה עם המשכנתא אבל עם יד על הלב כבר הרווחתם ממנה לא מעט לא
  • הירידה בין 4060% (ל"ת)
    אנונימי 01/06/2026 13:23
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    כלכלן אנונימי 01/06/2026 12:47
    הגב לתגובה זו
    יצואנים בניינים סתם. תראו את שוויץ. שוויץ מצליחה ליצא הכל. גם פיננסים גם הייטק גם מכונות ואפילו חומרי בניין. מוזמנים לבדוק מה עלות העובדים בציריך. אם הם יכולים אז גם כאן יכולים. יצטרכו למתג מחדש ולא להיות חאפרים זה הכל
  • אנונימי 01/06/2026 13:53
    הגב לתגובה זו
    אתה ממש לא רוצה להיות במצב הצמיחה של שוויץ
  • כלכלן אנונימי 01/06/2026 16:08
    פקיסטאן היא המדינה הצומחת ביותר רק שתדע. איכות חיים אמיתית עדיפה
  • 5.
    לדעתי חברות מוטות יצואהייטק חייבות לעזוב את ישראל כדי לשרוד (ל"ת)
    יוסי 01/06/2026 12:00
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אנונימי 01/06/2026 11:55
    הגב לתגובה זו
    זו הסיבה המרכזית כסף בכמויות מטורפות חזרו וחוזרים לישראל וזו רק ההתחלה אף אחד לא יכול להתחרות בזה ושנים מחרטטים ריבית ... בנק ישראל ....ארהב.
  • 3.
    אנונימי 01/06/2026 11:45
    הגב לתגובה זו
    את פנסיות המכובדות של חברת החשמל הנמלים וכל החברה הטובים על חשבון העצמיים . וכשהם מרוויחים לוקחים ומחזירים למדינה
  • 2.
    חישובון 01/06/2026 11:36
    הגב לתגובה זו
    הם יודעים לומר מה תהיה המגמה 20 שנה קדימה ואם לא מה ההצדקה ל0.3% האלה לאורך כל חייו של חוסך מגילאי 20 עד 50...
  • 1.
    אנונימי 01/06/2026 11:33
    הגב לתגובה זו
    לצערנו אני גם מכרתי אתמול. הנגיד יכל למנוע מצב התדרדרות הדולר והוא כנראה נרדם על המשמרת . לא העיקר התואר והמשרה לפעמים צריך גם לפעול ולשנץ מותניים ולפעול.
  • אני מכרתי בשנת 202 בית ב 500000 דולר וקיבלתי שקלים כמה הרווחתי שני בתים (ל"ת)
    אנונימישמעון 01/06/2026 15:22
    הגב לתגובה זו