הצ'אנס של אל על - האם החברה תלמד לעוף ואיך זה שלמרות המשבר השווי שלה עלה?
רגע לפני שמישהו שמע על הקורונה, אל על -1.56% נסחרה בשווי של כ-450 מיליון שקל. עכשיו, אחרי חצי שנה של מגפה שכמעט חיסלה את שוק התעופה, היא נסחרת בכ-780 מיליון שקל. השווי שלה זינק בשעה שהיא מדממת - איך זה ייתכן? יש לזה הסבר טכני, אין לזה סיבה הגיונית.
אל על היא חברה שהוחזקה כבת ערובה בידי 6,300 עובדים. חברה מנופחת, שגם בתקופות טובות לא מצליחה להגיע לרווחיות מרשימה. הרווחים נזלו ממנה – לעובדים, לפיצויים, לתביעות, להגנות מטבע. מה שתרצו, רק לא לבעלי המניות. ואז הגיעה הקורונה ומצד אחד חיסלה את החברה, אך מצד שני הקורונה גם היתה זו שבסופו של דבר הצילה אותה מידי העובדים שלה, ונתנה לה צ'אנס. הרי בזמן קורונה חובה להתייעל, ואפילו ועד חזק ומיליטנטי לא יכול להתנגד – ההתנגדות תוביל לפשיטת רגל ולפיטורים של כולם.
אז אל על חיה, עדיין לא בועטת, אבל מנסה לשדר תדמית חדשה - חברה רזה יותר (2,000 עובדים פוטרו, היתה ירידת שכר), עם בעל בית חדש - אלי רוזנברג שלא בטוח שהוא ואביו (שעומד מאחוריו) מכירים עד הסוף את הברוך שאליו נכנסו. הלוואי שיסתבר אחרת, אבל בואו ניתן למספרים לדבר.
אל על הפסידה 104 מיליון דולר ברבעון השני, כ-240 מיליון דולר במחצית הראשונה של השנה. ההפסדים האלו יצרו גירעון של 135 מיליון דולר. האמת היא שההפסד האמיתי בתקופה הוא אפילו 300 מיליון דולר בגלל הפסדים שדילגו מהדוח רווח והפסד ישירות להון העצמי. אבל ניצמד הפעם לדוח רווח והפסד שאמור להיות יותר מייצג, ולכן גם יותר רלבנטי לגבי ההמשך.
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- מחירי הטיסה לפריז ועל העתיד של אל על
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מול איבוד הערך הזה יש בכל זאת חצי כוס מלאה - גיוסים. החברה גייסה במסגרת הנפקה מעל 500 מיליון שקל, בדולרים – 150 מיליון דולר (המספרים מעוגלים). אז יש לנו איבוד נטו של 90 מיליון דולר (240 מיליון פחות גיוס של 150 מיליון). בשקלים יש לנו איבוד ערך של 300 מיליון שקל. מנגד, השווי כאמור עלה מ-450 ל-780 מיליון שקל – עליית ערך של 330 מיליון שקל.
מה מסביר את העלייה הזו? אנחנו. אנחנו הפראיירים. המדינה השתמשה בכסף שלנו ונתנה ערבות להלוואה בסך 250 מיליון דולר לחברה הכושלת. המדינה גם השתתפה בהנפקת המניות של אל על והזרימה 115 מיליון שקל בתמורה לכ-14.3% מהחברה.
בשעה שרבבות עסקים קורסים, המדינה החליטה להעניק לאל על תמיכה כוללת של מאות מיליוני דולרים שעלולים ללכת לפח. תומכים בגוף שמפטר (פיטורים מוצדקים; אבל תמיכה מהמדינה צריכה להיות בגופים שמגייסים עובדים), שאין לו מלכתחילה זכות קיום, שהגיע למצב הזה בזכות עצמו ועובדיו, וזאת במקום להשתמש בכסף הזה לתמיכה באלפי ואפילו ברבבות עסקים קטנים שיחזירו עובדים מחל"ת, יחזרו לייצר ולצרוך. המחדל הזה צריך להיחקר, וזה "עוד מאותו דבר" – חוסר היכולת של האוצר להקצות משאבים בצורה צודקת ונכונה. הבעיה הגדולה היא שהכסף הזה נבלע, נעלם, והבעיה הגדולה יותר – אנחנו משלמים את החשבון. כסף ציבורי שניתן לאל על הוא על חשבוננו.
- הזמנה של 11 מיליון דולר והייפר מזנקת - המגזר האמריקאי ישליש את עצמו?
- הייפר גלובל מזנקת 7%, אלביט מאבדת 1.5% - המדדים בירידות קלות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המחקרים שחושפים איך אפליקציות המסחר הורסות את תיק ההשקעות...
ולמה הכסף הזה נעלם או ייעלם? נחזור למספרים. סיכום ביניים: אל על איבדה 240 מיליון דולר בחצי שנה, גייסה כ-150 מיליון דולר, איבדה נטו 90 מיליון דולר. המשמעות היא שההון שלה אחרי הגיוס הוא לא מינוס 135 מיליון דולר (כפי שרשום בדוח ליוני) אלא 15 מיליון דולר פחות או יותר. אבל, צריך היה שמישהו באוצר יגיד את זה בקול – הרבעון השלישי גם הולך להיות רע מאוד, וגם הרבעון הרביעי. גם השנה הבאה תהיה קשה. הפלוס 15 יחזיק מעמד שבוע-שבועיים. אל על עשויה להגיע בסוף השנה לגירעון של מעל 100 מיליון דולר, ואם כך – איך בדיוק עזרה הנדבה של השר ישראל כ"ץ לאל על? כמה עיוור או טיפש צריך להיות כדי לתמוך בחברה הרקובה הזו בידיעה שמה שנותנים היום עלול לא להספיק, וכל זה בשעה – שהכסף הזה היה יכול להציל אלפים רבים של עסקים.
אל על – איך זה שבהסדר החוב, רק המדינה ויתרה?
אל על הגיעה לפני מספר חודשים להסדר חוב. אין לזה הגדרה אחרת, למרות שהחברה והמדינה לא מציגות את זה ככה. בהסדר חוב כולם משתתפים בנטל – המלווים עוברים תספורת, בעלי המניות נעלמים – זו הרי הזכות האחרונה בחשיבותה בעת הסדר חוב. הפעם, הכל היה הפוך. אין תספורות. בעלי המניות נשארו עם הזכויות שלהם. הסיבה – תמיכת המדינה לצד מר רוזנברג שהזרים 500 מיליון שקל. אולי זה בגלל הצורך בפתרון מהיר, אולי זה בגלל המחויבות הלא מפורשת אבל המשתמעת של המדינה לחברת התעופה – אבל זה לא היה צריך להיות כך. אין ולא צריכה להיות מחויבות של המדינה לגוף הזה שכאמור הגיע למצב מדמם הרבה לפני הקורונה. אבל יש את הרצוי ויש את המצוי. בשטח – לא היתה תספורת, לא היה איפוס של זכויות בעלי המניות הקיימים.
בעלי המניות אמנם הפסידו – המניה ירדה כ-35% מתחילת השנה, אבל זה לא הרבה לעומת הצפוי בהינתן המצב של החברה וערמות ההפסדים שלה. במקביל לירידת המניה, כמות המניות גדלה בגלל ההנפקה לבעל השליטה החדש ולמדינה. לא סתם גדלה - מכ-500 מיליון מניות לכ-1.25 מיליארד מניות. הגידול במניות מסביר את השווי – כ-780 מיליון שקל. 780 מיליון שקל לחברה שבעוד כמה רבעונים תחזור לגירעון משמעותי בהון, כנראה של כמה מאות מיליוני שקלים. 780 מיליון שקל לחברה מפסידה. 780 מיליון שקל לחברה שנסחרה לפני שנה ב-450 מיליון שקל והיתה במצב הרבה יותר טוב.
האם משהו מתחבא כאן? האם השוק רואה משהו מעבר למספרים? יכול להיות שכן. השוק רואה תוכנית אסטרטגית - חיסכון של 260 מיליון דולר בשנה על כוח אדם וחיסכון של 130 מיליון דולר נוספים על הוצאות משתנות וקבועות. סה"כ 390 מיליון דולר. נעגל לשקלים – 1.2 מיליארד שקל. סכום אדיר בשביל אל על שהוצאות ההפעלה שלה בשנה שעברה הסתכמו ב-7 מיליארד שקל.
רק כדי להבין את המשמעות – אם אל על היתה מצליחה לחסוך את הסכום הזה ב-2019, היא היתה מרוויחה כ-1 מיליארד שקל. השאלה היא אם היקף החיסכון הזה ריאלי, עד כמה הוא ייפגע ביכולת החברה וכמה זמן ייקח ליישם את תוכנית ההבראה. ולא פחות חשוב – בדרך כלל יש עלויות כבדות לתוכניות כאלו. רה-ארגון עולה כסף. וכל זה עוד מבלי לגעת בשתי נקודות מאוד חשובות שהולכות לעשות לאל על "חיים קשים": הראשונה, לאל על יש התחייבות ענקית לנוסעים שרכשו כרטיסים ולא השתמשו בהם (מעל 200 מיליון דולר). היא תפצה אותם בכרטיסים אחרים והמתווה מדבר על כרטיסים בשווי גבוה יותר. זה יפגע ברווח. זה יפגע גם בתזרים.
נקודה שנייה היא ערך המטוסים. למרות שאל על מחזיקה את שווי המטוסים במאזן, ברור לכל כי הקורונה פגעה בשוויים. זה יתגלגל במוקדם או במאוחר לספרים וזה יכול לחולל שם מהומה. ערך המטוסים של אל על לרבות המטוסים החכורים הוא מעל 2.5 מיליארד דולר. מכה קלה בכנף וכמה מאות מיליוני דולרים מתפוגגים מהנכסים ומההון.
ולסיום – האמא של הצרות: הקורונה. אז נכון, חשיבה חיובית נחוצה וחשובה. אבל צריך להתכונן גם לתרחיש של חזרה איטית לשגרה. חזרה איטית פירושה המשך דימום, חזרה איטית עלולה להיות חזרה למדינה ובקשה לתמיכה נוספת. אז די, היינו בסיפור הזה כבר מספר פעמים. בפעם הבאה אסור לוותר. זה הצ'אנס האחרון של אל על.
- 25.isabella 01/12/2021 21:57הגב לתגובה זולנצח אהיה חייב לדוקטור אלאבה הגדול כדי לתקן את הנישואים השבורים שלי. אחרי שבעלי עזב אותי בשביל המאהבת שלו למשך 3 חודשים. מעולם לא האמנתי בכישופים עד שחבר הכיר לי אותו. בהתחלה חשדתי בו כי שמעתי הרבה על גלגלי הלחשים המזויפים, אבל שמתי את הספקות מאחוריי כי נואשתי להחזיר את בעלי ופעלתי לפי מה שהוא הורה לי לעשות. עכשיו בעלי חזר רק תוך 48 שעות של קשר איתו. אני חיה שוב באושר עם בעלי אחרי 6 חודשי גירושין ולא אנוח עד שהוא יכירו בכל העולם. הוא גם מתמחה בהגנה על קסמים, קסמי לוטו, גובה וכו'. או WhatsApp/ Viber him דרך +1(425) 477-2744.
- 24.משקיע 25/11/2020 10:22הגב לתגובה זוחברה ללא עתיד, שהסיבה היחידה שקיימת היא תמיכה אינסופית מהמדינה
- 23.איתן 25/11/2020 09:35הגב לתגובה זומבקשים להזין פרטים באתר שלהם,מאשרים שיישלמו,לא משלמים ולא עונים לשיחות טלפון
- 22.יקי 01/11/2020 21:09הגב לתגובה זוומה עם החזר לציבור רוכש הכרטיסים?
- אם היה לך שכל, היית קורה ומגיע לחלק הזה בכתבה (ל"ת)אורן 25/11/2020 15:28הגב לתגובה זו
- 21.בטוח יותר לשים את כספי על קרן הצבי מאשר במניות אל על. (ל"ת)דודי 01/11/2020 21:03הגב לתגובה זו
- 20.Oded 01/11/2020 19:55הגב לתגובה זותבינו מה זה פרופורציה. אל על חייבת מיליארד שקל לנוסעים, אפילו יותר. סכום אדיר. 630 טייסי אל על שסרבו ברוב טיפשותם לחתום על ההסכם שההסתדרות חתמה במקומם אמורים לגרום ל יעול/ חיסכון של 115 מיליון דולר בשנה. כלומר, רק מההתיעלות של הטייסים אל על יכולה להחזיר מחצית מהחוב, מאות מיליוני שקלים. רק שתבינו כמה חמאה הייתה אצל הטייסים והטייסים בלבד. אלו שב 2018 נטשו נוסעים אומללים, גרמו נזקים מכוונים עצומים לאל על כדי להעלות את משכורתם ומה לא. רק אדם חסר מצפון ומוסר מינימאלי יגרום דבר כזה לשאר עובדי החברה ולנוסעים שמפרנסים אותו. ולזה אין מחילה.
- 19.רפאל 01/11/2020 19:44הגב לתגובה זואל תשכחו המשקעים בדרך כלל לא פראיירים....ימים יגידו....
- חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח (ל"ת)ממי 02/11/2020 08:29הגב לתגובה זו
- 18.מיכל 01/11/2020 19:14הגב לתגובה זוסוף סוף מאמר מקצועי בלי פוליטיקה ובלי להאשים את הטייסים. כל הכבוד
- 17.גל 01/11/2020 18:33הגב לתגובה זונוטף שנאה!
- 16.תוהה 01/11/2020 17:50הגב לתגובה זווקרן הפנסיה של טיסים פורשי חיל האויר, אין טייס אחד באלעל שהוא לא טייס חיל האויר לשעבר - ואשמח שתתקנו אותי אם אני טועה בזמנו פימי בדקה רכישה ולאחר שהבינה שהטיסים מחזיקים את החברה בביצים וויתרו לדעתי - יש לפטר כעת את כל הטייסים שלא מוכנים להשוואת שכר לשכר בחול ולהביא טייסים זרים. ושלא ימכרו לכם שטייס בחול מרוויח יותר - כי השכר באלעל לא נמצא במשכורת הבסיס ומתחבא בהטבות ולא לשכוח שהמדינה מחזיקה "מניית זהב" באלעל לכן מרגישה מחוייבת
- יש באל על עשרות טייסים וטייסות שלא היו בחיל האויר. (ל"ת)מעופף 02/11/2020 09:52הגב לתגובה זו
- 15.לקוחות עצבנים 01/11/2020 17:36הגב לתגובה זושילמנו על טיסה לניו יורק בינואר, הטיסה בוטלה ביוני, לא ראינו שקל עד רגע זה, למרות שהתאריך החוקי האחרון היה 1 באוקטובר. מחכים להחזר ונשכח מהחברה הזאת לתמיד. את הנקודות של ״הנוסע המתמיד״ נתרום לנזקקים.
- 14.חברה מיותרת שתמיד אין לה כסף. (ל"ת)חן 01/11/2020 15:36הגב לתגובה זו
- אידיוט 01/11/2020 17:34הגב לתגובה זוכי הוועדים והמנהלים עושקים את החברה ומתעשרים על חשבונה.
- 13.תמים 01/11/2020 13:33הגב לתגובה זוחברת התעופה מושחתת ביותר בעולם. לא מביאה תועלת לאף אחד. מביאה תועלת רק למנהלים ולוועדים המושחתים.
- 12.במציאות הנוכחית: חברה מיותרת לחלוטין (ל"ת)אני 01/11/2020 12:07הגב לתגובה זו
- רונן 01/11/2020 15:00הגב לתגובה זוחברת תעופה היא נכס אסטרטגי של מדינה בכול מדינות המערב הבינו את זה רק כאן - יש הנהגה שנלחצת מדעת קהל של "כמותך", כאלה שטסים בטורקיש ומקללים כל היום כל מה שכחול לבן בפעם הבאה שאף חברה לא תטוס לארץ - תיזכור את השטויות שאתה מקליד כמו "בור" בהצלחה
- 11.אידיוט 01/11/2020 11:20הגב לתגובה זואנשי וועד מושחתים וחזירים שדואגים רק לעצמם. מנהלים מושחתים וחזירים שמוצצים את אל על. חברה מושחתת ורקובה מהיסוד. חברה של נצלנים, גנבים וצבועים.
- 10.יחזקאל 01/11/2020 11:12הגב לתגובה זוישנו תאור מגמתי שהאשמה בהפסדים היא העובדים בעיקר. זה שקר מוחלט. חניכה של עובד טכנאי לוקחת תקופה של מספר שנים למרות שיש לו את כח ההסמכות והרשיונות אבל בטיחות טיסה תלוי הרבה בטביעת עיין שנרכשת רק על ידי נסיון. החברה לא פיתחה את המודל האנושי ותנאי השכר כלל לא מפתים. תעד העובדה שצעירים לא עומדים בתור להתקבל ודי למבין לראות הנולד.
- מי אלו שמקבלים-טיסות באאאננננחחחחה- ?!!! (ל"ת)fu,c 01/11/2020 14:14הגב לתגובה זו
- 9.לרון 01/11/2020 11:12הגב לתגובה זוצרה טווח קצר,ריפוי חברתי טווח ארוך...חישבו על זה
- 8.לרון 01/11/2020 11:08הגב לתגובה זומשרד הביטחון וההוצאות בהתאם,מנהל מקרקעי ישר.,כנ"ל אלעל כנ"ל,המיליונרים החדשים יודעים שאל על לא תתמוטט אף פעם ,אמזון למשל כן יכולה...
- 7.דני 01/11/2020 10:45הגב לתגובה זולמה לא תכתבו משהו על תשובה ודלק שמחסלים שוב את הפנסיות שלנו?
- 6.משקיע 01/11/2020 09:39הגב לתגובה זוהיא שווה יותר, לא ברור לי למה זה מפיע אותך או שאתה מכנה את זה "טכני", באמת נכנס מזומן לחברה שלא היה קיים בה קודם
- 5.יוסף 01/11/2020 09:38הגב לתגובה זולי לא ברור איך משלמי המיסים מצילים את החברה מצד אחד , ומצד שני לא מקבלים חזרה את הכספים ששולמו עבור הכרטיסים שבוטלו - מצד שני .
- לרון 01/11/2020 11:10הגב לתגובה זומי משרת במיל,מי משלם חובות ומיסים,אני לדוגמא ויש כאלה שלא!!ומה עושים להם?בקטנה ובכלום!!!!???
- 4.כמה שטויות בכתבה אחת. (ל"ת)דב 01/11/2020 09:19הגב לתגובה זו
- אמת אמרת (ל"ת)איציק 01/11/2020 12:22הגב לתגובה זו
- 3.אור ד 01/11/2020 09:19הגב לתגובה זוולאחר מכן החזר השקעה לבעליה בתוספת רווחים שמנים ושוב החברה תשאר גלילה מהשקעה ומכספי המדינה ומהגיוסים. וזה יהיה הברוך הסופי. וזו תהיה חגיגה פנחסית
- 2.זה לא עוורון ולא טיפשות (ל"ת)זו שחיתות זה ברור 01/11/2020 08:39הגב לתגובה זו
- 1.ישראלי 01/11/2020 08:32הגב לתגובה זושל ההסתדרות בתוך החברה. לא עובד שם אבל אני יודע שיש שם מצא מנהלים בדרגות בכירות מחיל האויר שלא תורמים כלום ומקבלים הון עתק. שלא לגבר על שכר הטייסים המופרז
- פורש 01/11/2020 16:08הגב לתגובה זובהחלט מסכים מאז 2004 היו צרכים לפרק את וועד העובדים.לתת.לעובדים להיות שותפים במניות החברה
עופר ינאי חושב שהוא אילון מאסק - רוצה מניות ב-800 מיליון שקל
ינאי קצת מתבלבל, דורש חבילת הטבות מותנית של 800 מיליון שקל אם המניה תעלה פי 4 בשלוש שנים - מזכיר מישהו?
אין גבול לשיגעון הגדולות. ההצלחה גורמת לאנשים לחשוב שהם מעל הכל. עופר ינאי דורש שכר תיאורטי (בהינתן תרחישים מסוימים) של 800 מיליון שקל. אילון מאסק מנסה לקבל עכשיו 1 טריליון דולר תחת התניות מסוימות. ינאי מנסה להיות "מאסק הישראלי". קצת צניעות לא תזיק לו, אחרי הכל - ערך למשקיעים הוא לא ייצר. נופר היא מניה שלא סיפקה את הסחורה מאז ההנפקה לפני שש שנים. אלמלא זרימת הכסף מההנפקה והנפקות המשך שהיו מאז, לא ברור איפה נופר היתה. חוץ מזה, נופר היום היא סוג של פעילות מניבה עם פייפליין של ייזום. לא צריך מנכ"לים שהם אילון מאסק כדי לנהל אותה. כל מנהל סביר יעשה עבודה.
יש צד חיובי בשגעון הגדלות, וזה בלי ציניות - אנשים עם שגעון גדלות מצליחים יותר. הדרייב לגדלות מביא אותם לשם. תביטו על המצליחים הגדולים, רובם עם שגעון גדלות. מאסק כנראה מוביל את השיגעון.
מאסק לפחות דורש שכר על חדשנות טכנולוגית, על מהפכות עולמיות, על רובוטים שיהיו לכם בבתים, על רובוטקסי, על מכונית אוטונומית, על מה בדיוק ינאי דורש שכר? משהו התבלבל ומתבלבל לבעלי השליטה ולמנהלים - הם חושבים שהם מעל הכל ושמגיע להם הכל. ההצלחה ממכרת, בשביל זה יש מוסדיים. צריכים לעצור את הטירוף.
ינאי מכוון לחבילה של 800 מיליון שקל באם המניה תעלה פי 4 ב-3 שנים. אפשר להגיד - מענק גדול אבל התנאי מאוד משמעותי, אבל דמיינו מה זה יכול לעשות למוטיבציה של ינאי להרים את המניה. מניות, כולם יודעים, לא עולת רק בזכות ביצועים. חוץ מזה, גם אם המניה תעלה פי 4 ב-3 שנים, קחו את התשואה מאז ההנפקה ועוד 4 שנים, לא תקבלו משהו שמגיע עבורו - 800 מיליון שקל! השכר הכי גבוה מעולם למנכ"ל בבורסה המקומית, למעשה השכר השנתי הגבוה פי 4-5 מהשכר הכי גבוה שהי ה למנכ"ל בבורסה המקומית.
- ינאי רצה כדורסל אבל קיבל ניהול - לאן הולכת נופר אנרגיה?
- המוסדיים אמרו "עד כאן": חבילת השכר של עמי לנדאו לא אושרה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לאחר שהמוסדיים בלמו את חבילת השכר החריגה של המנכ"ל המיועד עמי לנדאו שהחליט לא להגיע (המוסדיים אמרו "עד כאן": חבילת השכר של עמי לנדאו לא אושרה), נופר אנרג'י נופר אנרג'י -2.09% מציגה מתווה חדש, הפעם עבור עופר ינאי עצמו, בעל השליטה שהפך למנכ"ל הקבוע (עופר ינאי מינה את עצמו למנכ"ל הקבוע של נופר אנרגיה).

הייפר גלובל מזנקת 7%, אלביט מאבדת 1.5% - המדדים בירידות קלות
המסחר באחוזת בית שנפתח במגמה מעורבת עובר לירידות מתונות - התנודתיות ואי-הבהירות עוד איתנו; הייפר גלובל ממשיכה במומנטום, ועל הסיבות שבזק לא מתרוממת
הבורסה בפתיחה מעורבת כשת"א 35 יורד ב-0.2% ואילו ת"א 90 יציב.
במבט ענפי הבנקים שסגרו ירוק אתמול פותחים בטריטוריה שלילית כשמדד ת"א בנקים יורד 0.7%, ת"א, אך מדד ביטוח עולה 0.3%.
הנדל"ן חיובי - ת"א נדל"ן עולה 0.1%, אך ת"א בניה יורד 0.2%. ת"א נפט גז בראש טבלת המדדים הבוקר וממשיך את המגמה מאתמול ועולה 1.2%.
המדדים בהתממשות קלה. אין כרגע משהו שנראה שיכול ממש להרים את הבורסה, אבל גם לא משהו שיפיל אותה. האירוע הגדול של החזרת החטופים החיים
כבר מאחורינו, והחזרת החללים נעשית עכשיו ב"טפטופים". אף אחד לא באמת יודע מה יהיה בהמשך של הסכמי הפסקת האש, אף אחד גם לא יודע מה יתפתח בזירות האחרות. מצד אחד יש חששות שהדרך להסדר תהיה מלאה מהמורות, אולי אפילו חזרה למצב של לחימה. מצד שני, היקפי המילואים היום
נמוכים בהרבה ממה שהתרגלנו אליו בשנתיים האחרונות, וזה מחזיר הרבה אנשים למסלול עבודה רגיל מה שצפוי להרים את הפריון ולתרום לצמיחה. גם הלחץ להגדלת התקציב הביטחוני נרגע, וזה מאפשר לממשלה יותר מרחב פעולה.
ביקורו של סגן נשיא ארצות הברית, ג’יי. די. ואנס, יגיע היום לסיומו - ויביא עמו שורה של חסימות תנועה ושיבושים משמעותיים במרכז הארץ ובבירה. במשטרה וברשות שדות התעופה נערכים למבצע אבטחה נרחב תחת השם "מגן כחול 7", שיכלול פריסת מאות שוטרים, לוחמי מג״ב ומתנדבים, לצד פיקוח מתוגבר במוקדים המרכזיים. ביקור סגן נשיא ארה"ב: חסימות הכבישים יתרחבו לתל אביב ולירושלים, שיבושים גם בדרך לנתב"ג
חייבים להגיד שסמוטריץ' כשר אוצר ומבחן התוצאה הוא החשוב - מצליח לשמור על הפרמטרים העיקריים של הכלכלה במצב טוב. הגירעון לא משתולל, יחס החוב תוצר לא קופץ. אף אחד לא היה מאמין שאחרי שנתיים של מלחמה ככה יראה המשק. מכאן אפשר להשתפר ובעיקר לצמוח וזה יתבטא בדוחות הכספיים של החברות הבורסאיות. מכאן האופטימיות, מכאן העליות בשנתיים האחרונות, אך צריך לזכור שהשוק מגלם תרחישים אופטימים, מכפילי הרווח גבוהים באופן היסטורי, כשיש אזורים שהם בתמחור אפילו גבוה מאוד.
הסיבה לאופטימיות מגיעה גם מפוטנציאל לנורמליזציה אזורית. זה יהיה שינוי כללי המשחק. הסכם כזה עם סעודיה והתקדמות מול סוריה מבטאים שני דברים - הראשון, ביטחון. מצב טבעי-נורמלי של יחסים כלכליים, מחזק את "ציר השלום", מול "ציר המלחמה". ככל שיהיו יותר מדינות שיצטרפו, כך הביטחון יגדל, כך השלום-נורמליזציה יהיו יציבים יותר. בורסה אוהבת כמובן מצבים כאלו, היא מקטינה את הסיכון הכולל וזה מתבטא בעליית תשואה.
- אלקטריאון זינקה 10%, מלם-תים 6.6%, חלל תקשורת צנחה 11% - סגירה חיובית בת"א
- כלל טיפסה 3.8%, מגדל עלתה 3.6%; נאוויטס צנחה 4%; ת״א 35 איבד 1%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עניין נוסף שמביא לאופטימיות באם יהיו הסכמי נורמליזציה-שלום הוא העסקים עצמם - המסחר עם סעודיה, פוטנציאל המכירות והסחר בין המדינות. צריך גם להזכיר שליצואנים שלנו יהיה קל וזול יותר לייצא למדינות במזרח התיכון מאשר לאחרות - העלויות יהיו נמוכות יותר בעיקר בשל הובלה נמוכה.