אל על הפסידה ברבעון את כל התמיכה שקיבלה; אסור למדינה להמשיך ולתמוך בה
חברת אל על 2.39% מדווחת על רבעון שלישי קטסטרופלי - הפסד של כ-147 מיליון דולר וגירעון בהון של מעל 120 מיליון דולר. הכל צפוי ואנחנו לא אומרים את זה בדיעבד (הרחבה כאן). השאלה - למה אנחנו - הציבור - משלמים את המחיר דרך תמיכה ממשלתית בחברה הכושלת. כושלת עוד לפני הקורונה. שאלה נוספת היא מה מחפש המשקיע החדש, אלי רוזנברג, באל על ושאלת השאלות היא איך זה שהחברה שנסחרה ב-450 מיליון שקל לפני הקורונה נסחרת היום ב-850 מיליון שקל למרות שבתשעת החודשים האלו היא שרפה 400 מיליון דולר? אולי זה בזכות גיוס ההון מהמשקיעים והתמיכה הממשלתית? נבדוק - החברה גייסה במסגרת הנפקה 150 מיליון דולר שכולם הלכו לאיבוד ברבעון אחד. אז יש לנו בנטו (והמספרים מעוגלים) איבוד ערך של 250 מיליון דולר ומולו תוספת ערך בבורסה. העלייה בשווי השוק אגב היא תוצאה של הנפקת מניות חדשות, לא עליית מחיר המניה, ועדיין - אל על איבדה שווי בתקופה הזו לא ההיפך. השווי בשוק לא צפוי להחזיק מעמד.
אל על עם המשקיע החדש אלי רוזנברג היא אומנם חברה רזה יותר - כשליש מהעובדים הלכו או ילכו הביתה (כ-2,000 עובדים), אבל קשה להאמין שזה יספיק לה. יש לה בעל בית שיהיה חייב להזרים כספים נוספים (הוא היה האחראי על הגיוס של קרוב ל-150 מיליון דולר), יש לה תמיכה ממשלתית (בעיקר ערבויות) של קרוב ל-200 מיליון דולר, אבל הכסף הזה נגמר/ ייגמר תוך שני רבעונים. אל על, חשוב להדגיש, היתה חברה כושלת עוד לפני הקורונה. אנחנו לא צריכים לתמוך בחברות כושלות. המצב שלהן הוא הבעיה שלהן.
הקורונה היא רק המסמר בארון הקבורה. המצב לפני הקורונה היה קשה בעיקר בגלל הוצאות תפעוליות כבדות, מינוף גדול ושוק תחרותי מאוד. ההוצאות הכבדות נובעות בעיקר משכר עובדים. זו היתה חברה שוועד העובדים שלט בה, זו היתה חברה שמנה, זו היתה חברה שידעה שהיא לא יכולה ליפול - כי הממשלה תתמוך בה וזה מה שקרה.
אבל היא תצטרך בקרוב (האמת שכבר עכשיו) תמיכה נוספת ולא ברור מי יעניק לה. הקורונה תימשך במקרה הטוב עוד 3-6 חודשים וקצב ההפסדים ו/שריפת המזומנים הנוכחי גדול על החברה. היא שוב תבוא למדינה לקבלת תמיכות, ושוב נכתוב שאסור לתת לה, ושוב יהיה מאבק גדול. אבל הפעם - פשוט אסור לתת לה. זה כסף שייזרק לפח.
- "חברת אל על נמצאת כמעט בלי חוב - דבר שאף אחד לא האמין שיכול לקרות"
- וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 28.אזרח 26/11/2020 10:07הגב לתגובה זוחבל שכמו הרבה אחרים זורע שנאה וארס אלעל הייתה ותהיה פה לעד חבל שאנשים כמוך מטעים וזורעים שנאה נכון אין ספק צריך להתייעל אך לכתוב שטויות ולפגוע בעובדים שנותנים נשמתם לחברה תתבייש איש קטן
- 27.בכל כתבה על אל-על אתה זורע רוע ,ושנאה משום מה זו ל 26/11/2020 06:07הגב לתגובה זובכל כתבה על אל-על אתה זורע רוע ,ושנאה משום מה זו לא בית טעות של כתב כלכלי
- 26.לא לתת שקל לחברה שלא מנסה להיות ריווחית ומשביתה צי 15% (ל"ת)מהזמן 25/11/2020 17:31הגב לתגובה זו
- 25.נוסע מתמיד 25/11/2020 17:03הגב לתגובה זובשום חברה תעופה מערבית טייסים לא מרווחים את משכורת העתק של טייסי אל-על. מתי הטייסים ירדו אל העם ? בשביל להציל 5500 משפחות
- חלקם בכישלון הוא מאה אחוז. סחיטה וגרימת נזקים מכוונת. (ל"ת)My answer 25/11/2020 20:37הגב לתגובה זו
- כמה מרוויח טייס באלעל? וכמה זה ביחס לחברות אחרות בעולם? (ל"ת)גם נוסע מתמיד 25/11/2020 20:08הגב לתגובה זו
- 24.דני דין 25/11/2020 16:02הגב לתגובה זוהצנזורה שלכם כמו הכתבות שלכן שוות לתחת, לכו תחפשו מישהו אחר שיקרא את הזבל שלכם
- 23.המעופף 25/11/2020 15:38הגב לתגובה זופרטים בהמשך
- 22.גיא 25/11/2020 15:09הגב לתגובה זוברור שאל על תציג עוד רבעונים קשים כי אין טיסות יש קורונה.יתכן שיהיה צורך בהלאמה, אולי בסגירה ופירוק.בכל העולם לא סוגרים חברות תעופה לאומיות למרות שאל על פרטית.
- 21.לקוח 25/11/2020 12:49הגב לתגובה זושילכו הביתה הכי טוב מנסיון
- 20.חיים 25/11/2020 12:20הגב לתגובה זוהמדינה לא מאפשרת טיסות, אז לחברה אין הכנסות ורווחים, מצד שני יש לה הלוואות להחזיר - אז ברור שהיא תהיה הפסדית. דווקא עשו הרבה צעדי התייעלות כמו סגירת שני ציי מטוסים ומעבר למטוסים הצורכים 30% פחות דלק - אז כמו כל הסיוע לעסקים סגורים, גם להם צריך לתת סיוע עד תעבור קורונה
- ומה היה לפני ההגבלה על הטיסות היא הייתה חברה ריווחית? (ל"ת)זרזרוקה 25/11/2020 17:08הגב לתגובה זו
- 19.8 25/11/2020 12:13הגב לתגובה זוזה וועד עובדים. גם בלי קורונה זו חברה גרועה ומפסידה.
- 18.8 25/11/2020 12:11הגב לתגובה זובראשות הסוציאליסט החזירי נתניהו.
- 17.רווח גדול מהחרדים הם טסים הרבה (ל"ת),hb 25/11/2020 11:37הגב לתגובה זו
- 16.תמים 25/11/2020 11:00הגב לתגובה זואל על חברת התעופה המושחתת ביותר בעולם. וועדים ומנהלים מושחתים שסוחטים את החברה. אם אלי רוזנברג היה יודע שאל על מושחתת לא היה משקיע בה.
- חנוך 25/11/2020 15:11הגב לתגובה זוואם כן אז כספו הלך פייפן.
- 15.YONATAN 25/11/2020 10:59הגב לתגובה זולצערי היום מכרתי את המניות שהחזקתי באלעל בהפסד. בשיא משבר הקורונה רכשתי אלעל, דלתא איירליינס, יוניייטד איירלינס. האמריקאיות טסו פי 5 כמעט בזמן שאלעל רק נופלת עוד. החברה הייתה על סף פשיטת רגל גם לפני הקורונה ואין הצדקה לכך שהמדינה תממן את הכיס של מר רוזנברג או אדם אחר. שלא יבלבלו תמח חברה לאומית וחברה חיונית למשק כי יקומו עוד 5 אלעל בלי שנספיק למצמץ.
- 14.א 25/11/2020 10:41הגב לתגובה זואת אלעל צריך לסגור ולפתוח חברה חדשה שתצדיק את קיומה.
- 13.משה 25/11/2020 10:29הגב לתגובה זולייעל את החברה הזו - לפטר ולהוריד שכר באגרסיביות.
- דני 25/11/2020 17:36הגב לתגובה זואיך בדייוק תהיה רווחית אם לא תנצל את הצי כמו המתחרים? איך תהיה ריווחית עם ועדי עובדים חזיריים?
- 12.חברה פרטית היא חברה פרטית, לא הציבור מממן אותה (ל"ת)גדעון 25/11/2020 10:28הגב לתגובה זו
- 11.זו לא חברה רגילה. היא צריכה להתייעל אבל אסור שהיא תמחק (ל"ת)משקיע 25/11/2020 10:27הגב לתגובה זו
- 10.יריב משה 25/11/2020 10:07הגב לתגובה זואין דרך לא לתת לה כספים
- יוסי 25/11/2020 11:42הגב לתגובה זווהיא אכן חיונית. אין לכתב האדיוט מושג כמה הביטחון שלו תלוי בחברה הזאת שמביאה לארץ ציוד ביטחוני שאף חברה בעולם אסור בכלל שתדע שהוא קיים כמו גם ביטחון תזונתי של המדינה. בנוסף ההסבר המטופש שלו שהגירעון הוא מהשכר שבעצם 95% מהעובדים בחל"ת ושכרם משולם עי המדינה. הגירעון נובע מהחזר הלוואות על מטוסי הדרימליינר. ביזפורטל בושה שיש לכם אידיוט כזה במערכת.
- 9.לא מסכים 25/11/2020 10:03הגב לתגובה זוהפח שאתה מדבר עליו הוא לחמם של עובדים, ספקים ואופרציה שלמה. התמיכה הממשלתית היא עוד דרך של הממשלה לתמוך במשק בתקופה קשה זו כפי שהיא תומכת בדמי אבטלה,מענקים וכדומה. הסיבה שהממשלה בוחרת לתמוך באופן הזה בחברה ידועה לכל(בטחונית בעיקר). לכן, בטח לא מדובר על זריקת כסף לפח ולכן מבקש שתחזור בך כי אתה מטעה וגונה דעת.
- 8.כתבה דוחה ומגעילה (ל"ת)דני 25/11/2020 09:46הגב לתגובה זו
- 7.רוני 25/11/2020 09:44הגב לתגובה זובכל העולם מדינות תמכו בחברות התעופה שלהם בעשרות מיליוני דולר ואפילו מיליארדי יורו, רק בארץ במקום לתמוך בחברה שנפגעה הכי קשה, זורקים ארס לאוויר ושמחים לראות אותה מתבוססת בדם ואפילו הלוואה, כן הלוואה לא נותנים לה. בושה וחרפה. לתשובה ולפישמן נתנו מילארדים כמו חבורה של נבלות, אבל לתמוך בענף שמאכיל 100,000איש זה קשה.
- לא בחברות שגם לפני הקורונה שבתו %15 מהזמן ! (ל"ת)דני 25/11/2020 17:34הגב לתגובה זו
- 6.המדינה עזרה לאלעל?המדינה לא נתנה שקל לאלעל! (ל"ת)גיל 25/11/2020 09:41הגב לתגובה זו
- ערבויות והלוואות זה תמיכה (ל"ת)דוד 25/11/2020 10:28הגב לתגובה זו
- גיל 25/11/2020 20:01תעשה שעורי בית תראה בעולם כמה מליארדים נתנו הממשלות כדי להציל את חברות התעופה שלהם.בדגש נתנו כסף.שום חברת תעופה לא יכולה לשרוד לאור העובדה שמטוס אחד עולה 200 מליון דולרשלא נדבר על 16 מטוסים ואת ההלוואות צריך להחזיר.וזה נכון לגבי כל החברות בעולם.
- 5.אזרח 25/11/2020 09:37הגב לתגובה זוחיל האויר. אין שום סיכוי לחברה שמנוהלת על ידי ההסתדרות להיות רווחית ןלהשתקם. עדיף לסגור ולתמוך בחברות שהם בלי הסתדרות
- לא מסכים 25/11/2020 11:14הגב לתגובה זואם זה גמלאי חיל האוויר רוב המשכורת שלהם מוגשת ישירות למס, ומשם אלייך. לכן יש לך אינטרס שיהיו שם כמה שיותר גמלאים
- 4.המנהלים והעובדים יושבים על הקופה ..שוב נגמר הכסף (ל"ת)מוטי דעבול 25/11/2020 09:36הגב לתגובה זו
- כל העובדים בחל"ת - על איזו קופה אתה מדבר? (ל"ת)חיים 25/11/2020 12:22הגב לתגובה זו
- 3.תפסיק לבלבל .. (ל"ת)דב 25/11/2020 09:33הגב לתגובה זו
- 2.חחח 25/11/2020 09:32הגב לתגובה זוענף החקלאות זה מבזבז מים להסתמך רק על יבוא . אפשר גם ליבא חברי כנסת וראש ממשלה יעילים יותר מדינת הקמצנים החסכנים והמיסים
- אאא 25/11/2020 11:08הגב לתגובה זוצריך לסגור מדינה או לעביר אותה לארצת הברית
- 1.דרור 25/11/2020 09:15הגב לתגובה זואל על היא החברה היחידה האמיתי לתעופה בישראללמה לחשוב שניתן לוותר עליה?אם צריך לתת לה בראש ולפטר עובדים ,סבבה שהממשלה תלחץ ותעשה זאת.אבל חובה לתמוך בה בדיוק כמו בכל עסק אחר שנפגע מהקורונההחברה היתה על הרגליים מעולה לפני הקורונה וזה למרות הועד המגעיל שלה.עכשיו יש הזדמנות לעשות שם שינוי ולאפשר למדינת ישראל להנות מחברה טובה יותר בעתידאז ךמה לחסל אותה?וזה ממש על קצ ה המזלגלצערי שוב כותבים כותבים שטויות בלי לחשוב על ההשלכות לעתיד
- לסגור ולפתוח מחדש, בחוזים אישיים עם טיסות 7 ימים בשבוע (ל"ת)ג׳וני 25/11/2020 17:32הגב לתגובה זו
רשות ניירות ערך. קרדיט: רשתות חברתיותחשד נגד בעלים ומנכ"לים להונאת משקיעים בעשרות מיליוני שקלים
רשות ניירות ערך ורשות המסים מנהלות חקירות גלויות נגד בעלים ומנהלים בחברות פרטיות וציבוריות, בחשד שגייסו כספים ממשקיעים בניגוד לחוק. לפי החשד, ההצעות בוצעו ללא תשקיף, תוך הצגת מצגים מטעים ושימוש בכספי משקיעים למטרות אחרות מהובטח. במקביל נבדקים גם דיווחים
של חברות ציבוריות, שלפי החשד כללו פרטים לא מדויקים על עסקות והסכמים
ארבע שנים לאחר שנעצר, ולמעלה משנתיים מאז סיום החקירה, הפרקליטות הגישה לאחרונה כתב אישום נגד מוטי אברג'יל, לשעבר הבעלים והמנכ"ל של קבוצת הנדל"ן יעדים, ונגד חברות הקבוצה, בגין גיוס לא חוקי של כ־75 מיליון שקל ממאות משקיעים - ללא תשקיף ובמרמה. רצף המקרים האלו מטריד. הונאות משקיעים הפכו לרבות ומתוחכמות. יש בעלים ומנהלים רבים שמגייסים שלא על פי הכללים ונפתחות חקירות שמצליחות לתפוס ולאתר חלק מהכספים. שי הונאות לכאורה בחסות החוק שנופלות בגלל רגולציה לא קפדנית - ראו מקרה סלייס. ויש הונאות רשת - התחזויות לאנשי מקצוע, אנשי פיננסית, בתי השקעות, מתחזים גם לביזפורטל כדי לקבל מכם פרטים, להמליץ לכם לקנות ניירות או לקבל את הכסף שלכם - הסוף תמיד הוא דומה: המשקיעים נשארים בלי כלום.
על פי כתב התביעה נגד מוטי אברג'יל, החברות שבשליטתו משכו-גייסו כספים מ-277 משקיעים, באמצעות הסכמי הלוואה שנשאו ריבית חריגה של 7% ועד 33%. בפרקליטות טוענים כי מדובר בהסכמים שנשאו מאפיינים מובהקים של ניירות ערך - ולכן חלה עליהם חובת פרסום תשקיף, חובה שלא קוימה.
קבוצת יעדים פעלה במקביל בכמה מישורים: מכירת קורסים והכשרות בתחום הנדל"ן, שיווק קרקעות חקלאיות, וגיוס כספים ממשקיעים פרטיים. לפי האישום, אברג'יל פרסם ברשתות החברתיות תוכן שיווקי על רכישת קרקעות ופעילות נדל"נית, אך בפועל פניות שהתעוררו בעקבות הפרסומים שימשו כדי להציע למתעניינים להעמיד הלוואות לקבוצה - ולא להשקיע בעסקות קרקע כפי שהוצג כלפי חוץ.
ברשות ניירות ערך זיהו את הפעילות כבר במהלך התקופה, והתריעו בפני אברג'יל כי מדובר בגיוס המחייב תשקיף וכי עליו לחדול מהפעילות לאלתר. ואולם לפי כתב האישום, הגיוסים נמשכו גם לאחר ההתראות.
- רשות ני"ע מזהירה: כך תזהו הונאות השקעה בעידן ה-AI
- ״בחברות הנדל״ן היזמי המספרים נראים טוב, אבל העודפים עלולים להיות מנופחים״
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כתבה מעניינת: יועץ מס זייף מסמכי מילואים כדי לחמוק מתשלום מס - יצא ל"שרת" בעזה מהבית

60 מיליון שקל: מור נכנסת לאפקון עם השקעה בהקצאה פרטית
סך הגיוס מגיע לכ-74 מיליון שקל, יחד עם הפניקס, מנורה, ספרה ואלטרנטיב שהעמיקו השקעה
קבוצת אפקון אפקון החזקות 4.34% , שפועלת בתחומי ההנדסה, האנרגיה, התעשייה והתשתיות בישראל ובשווקים בינלאומיים, מדווחים על מהלך שמכניס לחברה משקיע מוסדי חדש. מור בית השקעות מור השקעות 0.11% משקיעה כ-60 מיליון שקל באפקון החזקות במסגרת הקצאה פרטית של מניות, ובכך נכנסת לראשונה להשקעה בקבוצה. מבחינת השוק זה עוד סימן לכך שהחברה מצליחה למשוך גופים גדולים לעסקאות ממוקדות, בלי רעש מסביב. ההשקעה מביאה את מור להחזקה של כ-3.8% מהונה של אפקון, ובמקביל היא מקבלת גם אופציות שעשויות להגדיל את האחזקה בהמשך. במילים פשוטות, זה מהלך שמתחיל בנתח קטן יחסית, אבל משאיר למור דלת פתוחה להגדיל נוכחות אם התנאים יתאימו.
במקביל למניות, יוקצו למור אופציות לפי שווי חברה של כ-2.120 מיליארד שקל. אופציות הן זכות לרכוש מניות בעתיד במחיר שנקבע מראש, ואם ימומשו מור צפויה להפוך לבעלת עניין באפקון. בעל עניין זה גוף שמחזיק נתח מהותי מהחברה ומגיע איתו גם סט חובות דיווח רחב יותר, ככה שהכניסה כבר הופכת ליותר מסתם השקעה נקודתית. להקצאה הפרטית הצטרפו גופים מוסדיים נוספים ובהם הפניקס, מנורה, ספרה ואלטרנטיב בית השקעות, כך שסך המזומן שייכנס לאפקון במסגרת המהלך יעמוד על כ-74 מיליון שקל. בשורה התחתונה, אפקון מקבלת הזרמת הון לא קטנה, וגם מחזקת את השורה של השמות שמופיעים לצידה.
מפת בעלי העניין והשליטה בקבוצה ומי ילווה את העסקה
עם מימוש האופציות, מור צפויה להצטרף כבעלת עניין נוספת בקבוצת אפקון, לצד הפניקס שמחזיקה בכ-7% מהחברה, מגדל עם כ-6% ומנורה עם כ-6%. מעל כולם נמצאת משפחת שמלצר, בעלת השליטה בקבוצה, עם כ-63% מההון. בפועל, מדובר בהרחבה של מעגל הגופים המוסדיים סביב החברה, תוך שמירה על שליטה ברורה אצל בעלת השליטה. זה מהלך שמוסיף עוד שכבת תמיכה פיננסית, אבל לא מזיז את מרכז הכובד של השליטה. בגלל זה ההקצאה נתפסת כמהלך ממוקד שמחזק את החברה בלי להפוך את המבנה שלה על הראש.
החתמים שליוו את העסקה הם רוסאריו קפיטל ומנורה מבטחים חיתום. מבחינת החברה, זה עוד מהלך שמסדר לה אוויר קדימה ומחזק את החיבור עם המוסדיים שמלווים אותה גם בסבבים כאלה.
- מנדל״ן לחשמל: אפקון ונמקו ישקיעו עד 185 מיליון דולר במיזם אנרגיה בארה"ב
- קבוצת אפקון עם מיקוד מחדש; ה-EBITDA צמח ב-31%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באפקון מציגים את המהלך כחלק מהכיוון הכולל של הקבוצה, ומדווחים שההשקעה משקפת הבעת אמון בפעילותה של אפקון, באסטרטגיית הצמיחה שלה ובפוטנציאל ארוך הטווח של הקבוצה. בחברה מדגישים בעיקר את הפן של שותפות והמשך צמיחה, ולא רק את המספרים היבשים.
