אל על הפסידה ברבעון את כל התמיכה שקיבלה; אסור למדינה להמשיך ולתמוך בה
חברת אל על 2.32% מדווחת על רבעון שלישי קטסטרופלי - הפסד של כ-147 מיליון דולר וגירעון בהון של מעל 120 מיליון דולר. הכל צפוי ואנחנו לא אומרים את זה בדיעבד (הרחבה כאן). השאלה - למה אנחנו - הציבור - משלמים את המחיר דרך תמיכה ממשלתית בחברה הכושלת. כושלת עוד לפני הקורונה. שאלה נוספת היא מה מחפש המשקיע החדש, אלי רוזנברג, באל על ושאלת השאלות היא איך זה שהחברה שנסחרה ב-450 מיליון שקל לפני הקורונה נסחרת היום ב-850 מיליון שקל למרות שבתשעת החודשים האלו היא שרפה 400 מיליון דולר? אולי זה בזכות גיוס ההון מהמשקיעים והתמיכה הממשלתית? נבדוק - החברה גייסה במסגרת הנפקה 150 מיליון דולר שכולם הלכו לאיבוד ברבעון אחד. אז יש לנו בנטו (והמספרים מעוגלים) איבוד ערך של 250 מיליון דולר ומולו תוספת ערך בבורסה. העלייה בשווי השוק אגב היא תוצאה של הנפקת מניות חדשות, לא עליית מחיר המניה, ועדיין - אל על איבדה שווי בתקופה הזו לא ההיפך. השווי בשוק לא צפוי להחזיק מעמד.
אל על עם המשקיע החדש אלי רוזנברג היא אומנם חברה רזה יותר - כשליש מהעובדים הלכו או ילכו הביתה (כ-2,000 עובדים), אבל קשה להאמין שזה יספיק לה. יש לה בעל בית שיהיה חייב להזרים כספים נוספים (הוא היה האחראי על הגיוס של קרוב ל-150 מיליון דולר), יש לה תמיכה ממשלתית (בעיקר ערבויות) של קרוב ל-200 מיליון דולר, אבל הכסף הזה נגמר/ ייגמר תוך שני רבעונים. אל על, חשוב להדגיש, היתה חברה כושלת עוד לפני הקורונה. אנחנו לא צריכים לתמוך בחברות כושלות. המצב שלהן הוא הבעיה שלהן.
הקורונה היא רק המסמר בארון הקבורה. המצב לפני הקורונה היה קשה בעיקר בגלל הוצאות תפעוליות כבדות, מינוף גדול ושוק תחרותי מאוד. ההוצאות הכבדות נובעות בעיקר משכר עובדים. זו היתה חברה שוועד העובדים שלט בה, זו היתה חברה שמנה, זו היתה חברה שידעה שהיא לא יכולה ליפול - כי הממשלה תתמוך בה וזה מה שקרה.
אבל היא תצטרך בקרוב (האמת שכבר עכשיו) תמיכה נוספת ולא ברור מי יעניק לה. הקורונה תימשך במקרה הטוב עוד 3-6 חודשים וקצב ההפסדים ו/שריפת המזומנים הנוכחי גדול על החברה. היא שוב תבוא למדינה לקבלת תמיכות, ושוב נכתוב שאסור לתת לה, ושוב יהיה מאבק גדול. אבל הפעם - פשוט אסור לתת לה. זה כסף שייזרק לפח.
- השמיים נפתחים: דלתא חוזרת לישראל יחד עם עוד גל של חברות זרות - כל הפרטים
- המלחמה נגסה ברווח של אל על כ-70 מיליון דולר; הדוחות סבירים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 28.אזרח 26/11/2020 10:07הגב לתגובה זוחבל שכמו הרבה אחרים זורע שנאה וארס אלעל הייתה ותהיה פה לעד חבל שאנשים כמוך מטעים וזורעים שנאה נכון אין ספק צריך להתייעל אך לכתוב שטויות ולפגוע בעובדים שנותנים נשמתם לחברה תתבייש איש קטן
- 27.בכל כתבה על אל-על אתה זורע רוע ,ושנאה משום מה זו ל 26/11/2020 06:07הגב לתגובה זובכל כתבה על אל-על אתה זורע רוע ,ושנאה משום מה זו לא בית טעות של כתב כלכלי
- 26.לא לתת שקל לחברה שלא מנסה להיות ריווחית ומשביתה צי 15% (ל"ת)מהזמן 25/11/2020 17:31הגב לתגובה זו
- 25.נוסע מתמיד 25/11/2020 17:03הגב לתגובה זובשום חברה תעופה מערבית טייסים לא מרווחים את משכורת העתק של טייסי אל-על. מתי הטייסים ירדו אל העם ? בשביל להציל 5500 משפחות
- חלקם בכישלון הוא מאה אחוז. סחיטה וגרימת נזקים מכוונת. (ל"ת)My answer 25/11/2020 20:37הגב לתגובה זו
- כמה מרוויח טייס באלעל? וכמה זה ביחס לחברות אחרות בעולם? (ל"ת)גם נוסע מתמיד 25/11/2020 20:08הגב לתגובה זו
- 24.דני דין 25/11/2020 16:02הגב לתגובה זוהצנזורה שלכם כמו הכתבות שלכן שוות לתחת, לכו תחפשו מישהו אחר שיקרא את הזבל שלכם
- 23.המעופף 25/11/2020 15:38הגב לתגובה זופרטים בהמשך
- 22.גיא 25/11/2020 15:09הגב לתגובה זוברור שאל על תציג עוד רבעונים קשים כי אין טיסות יש קורונה.יתכן שיהיה צורך בהלאמה, אולי בסגירה ופירוק.בכל העולם לא סוגרים חברות תעופה לאומיות למרות שאל על פרטית.
- 21.לקוח 25/11/2020 12:49הגב לתגובה זושילכו הביתה הכי טוב מנסיון
- 20.חיים 25/11/2020 12:20הגב לתגובה זוהמדינה לא מאפשרת טיסות, אז לחברה אין הכנסות ורווחים, מצד שני יש לה הלוואות להחזיר - אז ברור שהיא תהיה הפסדית. דווקא עשו הרבה צעדי התייעלות כמו סגירת שני ציי מטוסים ומעבר למטוסים הצורכים 30% פחות דלק - אז כמו כל הסיוע לעסקים סגורים, גם להם צריך לתת סיוע עד תעבור קורונה
- ומה היה לפני ההגבלה על הטיסות היא הייתה חברה ריווחית? (ל"ת)זרזרוקה 25/11/2020 17:08הגב לתגובה זו
- 19.8 25/11/2020 12:13הגב לתגובה זוזה וועד עובדים. גם בלי קורונה זו חברה גרועה ומפסידה.
- 18.8 25/11/2020 12:11הגב לתגובה זובראשות הסוציאליסט החזירי נתניהו.
- 17.רווח גדול מהחרדים הם טסים הרבה (ל"ת),hb 25/11/2020 11:37הגב לתגובה זו
- 16.תמים 25/11/2020 11:00הגב לתגובה זואל על חברת התעופה המושחתת ביותר בעולם. וועדים ומנהלים מושחתים שסוחטים את החברה. אם אלי רוזנברג היה יודע שאל על מושחתת לא היה משקיע בה.
- חנוך 25/11/2020 15:11הגב לתגובה זוואם כן אז כספו הלך פייפן.
- 15.YONATAN 25/11/2020 10:59הגב לתגובה זולצערי היום מכרתי את המניות שהחזקתי באלעל בהפסד. בשיא משבר הקורונה רכשתי אלעל, דלתא איירליינס, יוניייטד איירלינס. האמריקאיות טסו פי 5 כמעט בזמן שאלעל רק נופלת עוד. החברה הייתה על סף פשיטת רגל גם לפני הקורונה ואין הצדקה לכך שהמדינה תממן את הכיס של מר רוזנברג או אדם אחר. שלא יבלבלו תמח חברה לאומית וחברה חיונית למשק כי יקומו עוד 5 אלעל בלי שנספיק למצמץ.
- 14.א 25/11/2020 10:41הגב לתגובה זואת אלעל צריך לסגור ולפתוח חברה חדשה שתצדיק את קיומה.
- 13.משה 25/11/2020 10:29הגב לתגובה זולייעל את החברה הזו - לפטר ולהוריד שכר באגרסיביות.
- דני 25/11/2020 17:36הגב לתגובה זואיך בדייוק תהיה רווחית אם לא תנצל את הצי כמו המתחרים? איך תהיה ריווחית עם ועדי עובדים חזיריים?
- 12.חברה פרטית היא חברה פרטית, לא הציבור מממן אותה (ל"ת)גדעון 25/11/2020 10:28הגב לתגובה זו
- 11.זו לא חברה רגילה. היא צריכה להתייעל אבל אסור שהיא תמחק (ל"ת)משקיע 25/11/2020 10:27הגב לתגובה זו
- 10.יריב משה 25/11/2020 10:07הגב לתגובה זואין דרך לא לתת לה כספים
- יוסי 25/11/2020 11:42הגב לתגובה זווהיא אכן חיונית. אין לכתב האדיוט מושג כמה הביטחון שלו תלוי בחברה הזאת שמביאה לארץ ציוד ביטחוני שאף חברה בעולם אסור בכלל שתדע שהוא קיים כמו גם ביטחון תזונתי של המדינה. בנוסף ההסבר המטופש שלו שהגירעון הוא מהשכר שבעצם 95% מהעובדים בחל"ת ושכרם משולם עי המדינה. הגירעון נובע מהחזר הלוואות על מטוסי הדרימליינר. ביזפורטל בושה שיש לכם אידיוט כזה במערכת.
- 9.לא מסכים 25/11/2020 10:03הגב לתגובה זוהפח שאתה מדבר עליו הוא לחמם של עובדים, ספקים ואופרציה שלמה. התמיכה הממשלתית היא עוד דרך של הממשלה לתמוך במשק בתקופה קשה זו כפי שהיא תומכת בדמי אבטלה,מענקים וכדומה. הסיבה שהממשלה בוחרת לתמוך באופן הזה בחברה ידועה לכל(בטחונית בעיקר). לכן, בטח לא מדובר על זריקת כסף לפח ולכן מבקש שתחזור בך כי אתה מטעה וגונה דעת.
- 8.כתבה דוחה ומגעילה (ל"ת)דני 25/11/2020 09:46הגב לתגובה זו
- 7.רוני 25/11/2020 09:44הגב לתגובה זובכל העולם מדינות תמכו בחברות התעופה שלהם בעשרות מיליוני דולר ואפילו מיליארדי יורו, רק בארץ במקום לתמוך בחברה שנפגעה הכי קשה, זורקים ארס לאוויר ושמחים לראות אותה מתבוססת בדם ואפילו הלוואה, כן הלוואה לא נותנים לה. בושה וחרפה. לתשובה ולפישמן נתנו מילארדים כמו חבורה של נבלות, אבל לתמוך בענף שמאכיל 100,000איש זה קשה.
- לא בחברות שגם לפני הקורונה שבתו %15 מהזמן ! (ל"ת)דני 25/11/2020 17:34הגב לתגובה זו
- 6.המדינה עזרה לאלעל?המדינה לא נתנה שקל לאלעל! (ל"ת)גיל 25/11/2020 09:41הגב לתגובה זו
- ערבויות והלוואות זה תמיכה (ל"ת)דוד 25/11/2020 10:28הגב לתגובה זו
- גיל 25/11/2020 20:01תעשה שעורי בית תראה בעולם כמה מליארדים נתנו הממשלות כדי להציל את חברות התעופה שלהם.בדגש נתנו כסף.שום חברת תעופה לא יכולה לשרוד לאור העובדה שמטוס אחד עולה 200 מליון דולרשלא נדבר על 16 מטוסים ואת ההלוואות צריך להחזיר.וזה נכון לגבי כל החברות בעולם.
- 5.אזרח 25/11/2020 09:37הגב לתגובה זוחיל האויר. אין שום סיכוי לחברה שמנוהלת על ידי ההסתדרות להיות רווחית ןלהשתקם. עדיף לסגור ולתמוך בחברות שהם בלי הסתדרות
- לא מסכים 25/11/2020 11:14הגב לתגובה זואם זה גמלאי חיל האוויר רוב המשכורת שלהם מוגשת ישירות למס, ומשם אלייך. לכן יש לך אינטרס שיהיו שם כמה שיותר גמלאים
- 4.המנהלים והעובדים יושבים על הקופה ..שוב נגמר הכסף (ל"ת)מוטי דעבול 25/11/2020 09:36הגב לתגובה זו
- כל העובדים בחל"ת - על איזו קופה אתה מדבר? (ל"ת)חיים 25/11/2020 12:22הגב לתגובה זו
- 3.תפסיק לבלבל .. (ל"ת)דב 25/11/2020 09:33הגב לתגובה זו
- 2.חחח 25/11/2020 09:32הגב לתגובה זוענף החקלאות זה מבזבז מים להסתמך רק על יבוא . אפשר גם ליבא חברי כנסת וראש ממשלה יעילים יותר מדינת הקמצנים החסכנים והמיסים
- אאא 25/11/2020 11:08הגב לתגובה זוצריך לסגור מדינה או לעביר אותה לארצת הברית
- 1.דרור 25/11/2020 09:15הגב לתגובה זואל על היא החברה היחידה האמיתי לתעופה בישראללמה לחשוב שניתן לוותר עליה?אם צריך לתת לה בראש ולפטר עובדים ,סבבה שהממשלה תלחץ ותעשה זאת.אבל חובה לתמוך בה בדיוק כמו בכל עסק אחר שנפגע מהקורונההחברה היתה על הרגליים מעולה לפני הקורונה וזה למרות הועד המגעיל שלה.עכשיו יש הזדמנות לעשות שם שינוי ולאפשר למדינת ישראל להנות מחברה טובה יותר בעתידאז ךמה לחסל אותה?וזה ממש על קצ ה המזלגלצערי שוב כותבים כותבים שטויות בלי לחשוב על ההשלכות לעתיד
- לסגור ולפתוח מחדש, בחוזים אישיים עם טיסות 7 ימים בשבוע (ל"ת)ג׳וני 25/11/2020 17:32הגב לתגובה זו

הזרים נשברו ומכרו - מה קרה אתמול מאחורי הקלעים בבורסה?
המחזור אתמול קפץ ב-50% והסתכם על שיא של 4.2 מיליארד שקל שהחליפו ידיים - אבל בעיקר לכיוון צד אחד - מכירות: מי מכר ומי קנה ומה עשה "הכסף החכם"? ניתוח ביזפורטל
המסחר אתמול בבורסה בתל אביב התאפיין בתנודתיות חריגה, כאשר המדדים המרכזיים פתחו בעליות, על רקע רגיעה מסוימת בתחושת הסיכון לאחר הנאום השני של ראש הממשלה נתניהו, שהגיע כדי "להסביר" את מה שנאמר יום קודם לכן. עם זאת, במהלך המסחר חל מהפך, כאשר גל מכירות סחף
את המדדים מטה, והירידות הלכו והחריפו ככל שהתקרבה הנעילה.
בסיום היום נרשמו ירידות חדות. מדד ת״א 35 איבד כ-1.9%, מדד ת"א 90 ירד 2.4% ומדד ת"א 125 איבד 2%. במבט על הסקטורים, מדדי הפיננסים והביטוח, שהיו הקטר של השוק בעליות, צנחו בכ-3.1% ו-4.3% בהתאמה,
כאשר הירידות לוו במחזור מסחר גבוה במיוחד של כ-4.2 מיליארד שקלים, כפול מהממוצע היומי מתחילת השנה, אשר בלט במיוחד ביחס ליום רביעי "רגיל" ללא פקיעה ולפני החגים, שבדרך כלל מתאפיין במחזורים נמוכים יותר.
מי הוביל את המכירות?
מבדיקת ביזפורטל עולה כי המשקיעים הזרים היו בצד הדומיננטי של המוכרים, ככל הנראה כתגובת המשך למה שכונה על ידי משקיעים רבים "נאום ספרטה" בשל הטון הלוחמני והמסרים על ניתוק כלכלי אפשרי. עיקר פעילות המכירה של הזרים התרכזת בתעודות סל על מדד ת״א 125, שם לבדן נרשמו מכירות של למעלה מ-100 מיליון שקלים נטו.
מעבר לכך, בלטו מכירות במניות דגל בשוק המקומי ובהן אלביט מערכות אלביט מערכות 2.21% , בנק הפועלים פועלים 0.66% , אל על אל על 2.32% , נקסט ויז'ן נקסט ויז'ן 5.54% והפניקס הפניקס 2.11% , שתרמו כולן ללחץ כלפי מטה על המדדים.
- הכסף ה'טיפש' מתגלה כחכם: המשקיעים הפרטיים גברו על וול סטריט במשבר האחרון
- פיימנט תעניק לקרן הפנסיה הותיקה עמיתים אופציות בפרמיה של 28%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עד כה, עבור המשקיעים הזרים השקעה בישראל היא שילוב של כלכלה פתוחה, יצוא מתקדם ויציבות מוסדית יחסית. כשהמסרים הפוליטיים מאותתים אפשרות של התרחקות ממדינות המערב ומעבר לכלכלה אוטרקית, הדבר מעלה חשש משורה של סיכונים, בהם פגיעה ביצוא וביבוא, שיובילו לפגיעה בזרימות ההון, וכמובן היחלשות המטבע והאטה בצמיחה. שוקי היעד המרכזיים של החברות הישראליות הם אירופה וארה״ב, וכל סימן ליחסים מתוחים עלול להוביל לצמצום ביקושים, חסמים רגולטוריים או מגבלות ייצוא. בנוסף, השקעה במדינה הנתפסת כמתבודדת נחשבת מסוכנת יותר, ולכן דורשת תשואת סיכון גבוהה יותר, דבר שאנחנו כבר רואים בתמחור של אגרות החוב הממשלתיות בימים האחרונים. ולסיום, משקיעים רבים יעדיפו לצמצם חשיפה, דבר שמוביל למכירות של זרים בשוק ההון המקומי ולהכביד על השקל, לייקר את היבוא, ולפגוע בפעילות הכלכלית. החששות הללו מספיקים כדי לגרום לזרים לפעול מהר ולצמצם סיכון.

פימי מימשה מניות בית שמש ב-500 מיליון שקל
קרן פימי, בניהולו של ישי דוידי, מבצעת מהלך נוסף למימוש רווחים. הקרן מכרה כ-8.8% ממניות מנועי בית שמש תמורת כ-500 מיליון שקל. בעקבות העסקה תרד אחזקת הקרן לכ-17% בלבד, לעומת שליטה מלאה שהחזיקה בעבר. המימוש נשעה בדיסקאונט של אחוזים בודדים על מחיר השוק. פימי מורווחת על ההשקעה בבית שמש פי 20, כשרוב העלייה הגיעה בשנתיים האחרונות.
המימוש בבית שמש מצטרף למימושים שביצעה הקרן בתקופה האחרונה. מתחילת החודש מכרה פימי גם כ-13% ממניות עשות אשקלון בהיקף של כ-250 מיליון שקל. באפריל היא מכרה 15% ממניות אורביט תמורת כ-100 מיליון שקל. מדובר בשלוש עסקאות מהותיות שביחד מצטברות למימושים של כ-850 מיליון שקל בתוך פחות מחצי שנה כשבשנה שעברה היו גם מימושים גדולים.
פימי רכשה את השליטה במנועי בית שמש בשנת 2016 מכלל תעשיות לפי שווי חברה של כ-300 מיליון שקל בלבד. השווי הנוכחי של החברה הוא כ-5.7 מיליארד שקל - כלומר, מדובר במימוש לפי שווי הגבוה כמעט פי 20 מההשקעה המקורית.
הדוחות האחרונים של בית שמש ביטאו צמיחה בהכנסות אך שחיקה מסוימת של הרווח. ההכנסות ברבעון השני עלו ב-24% לשיא של כ-77 מיליון דולר, בעיקר בזכות מגזר המנועים שנהנה מביקוש גבוה בשוק הביטחוני בארץ ובחו"ל ושמר על רווחיות גבוהה. מנגד, השורה התחתונה נשחקה, כאשר הרווח הנקי ירד ל-7.2 מיליון דולר לעומת 9 מיליון אשתקד, בעיקר בשל זינוק בהוצאות המימון ל-3.1 מיליון דולר והשפעת מס גבוהה שנבעו מתיסוף חד של השקל והגידול במינוף בעקבות רכישת Turbine Standard. כלומר, הפעילות עצמה ממשיכה להתרחב בקצב מהיר, אך חשיפת החברה לשערי מטבע ולחוב הפיננסי מטילה משקל כבד על התוצאות המדווחות. בנטרול האירועים החריגים ברבעון נראה שהחברה היתה מרוויחה מעל 10 מיליון דולר.
- לא רק מימושים: פימי רוכשת שליטה משותפת בכרמקס ב-85 מיליון דולר
- פימי ממשיכה לממש בעשות: מכרה 240 מיליון שקל למוסדיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גידול בהכנסות ברבעון מול אשתקד נובע בעיקר מעליה במכירות בשני מגזרי הפעילות, בדגש על גידול במכירות מגזר המנועים. ההכנסות כוללות סך של כ-1.7 מיליון דולר הנובעים מעדכון מחירים ללקוחות ואת מכירותיה של Turbine Standard בהיקף של כ-8.6 מיליון דולר. הכנסות מגזר החלקים ברבעון צמחו בכ-4.4% לעומת הרבעון המקביל אשתקד והסתכמו בכ-43.9 מיליון דולר (מתוכן כ-2.3 מיליון דולר מכירות פנימיות).