אל על
צילום: freepik, unsplash
דעה

החלטה פשוטה - מה עדיף, לתמוך באל על או להציל אלפי עסקים?

אין סיבה אמיתית לתמוך באל על - צריך לתת לה ליפול; הקורונה הרגה את החברה אבל היא היתה גוססת במשך שנים בגלל ועדי עובדים חזקים ואבטלה סמויה - לא מגיע לה פרס, בטח לא כשרבבות עסקים נמצאים בקריסה - היה עדיף להציל אותם
ניצן כהן | (129)
נושאים בכתבה אל על נתניהו

חברת התעופה הישראלית אל על -0.45% שיחקה את המשחק - שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' ביקש לשלוח מטוסים להחזיר את הישראלים הביתה. הוא רמז שזה יספק לה נקודות כאשר היא תבוא לבקש כסף. באל על שלחו כל מה שהיה צריך. הכי חשוב כעת זה לעשות רושם חזק על מקבלי ההחלטות - אם הממשלה רוצה להצטייר ככזו שהחזירה את הילדים מהודו הביתה והצילה אותם מהקורונה - בבקשה. העיקר שיזכרו את זה בשעת המבחן. 

שעת המבחן הגיעה. זה היה צפוי להיות עניין של ימים, שבועות. זה אכן קרה. המדינה נכשלה. סמוטריץ' נכשל. האוצר נכשל. התן וקח הפוליטי לא צריך להיות מעורב במו"מ על הכספים שלנו - של הציבור. לחברת אל על לא מגיעה אגורה שחוקה. אין סיבה אמיתית לתמוך באל על - צריך לתת לה ליפול. הקורונה הרגה את החברה אבל היא היתה גוססת במשך שנים בגלל ועדי עובדים חזקים ואבטלה סמויה - לא מגיע לה פרס, בטח לא כשרבבות עסקים נמצאים בקריסה - היה עדיף להציל אותם.

האלטרטיבה של האוצר מאוד ברורה - לטפל בחברה חולה, גוססת, לשפוך כסף למקום שמלכתחילה היה כושל בגלל עצמו, לא מסיבות חיצוניות. או לשפוך כסף לכאלו שעובדים והקורונה פשוט חיסלה אותם.

חוץ מזה - איפה השכל הישר? אלפים רבים היו יכולים ליהנות מהסכום הזה - 400 מיליון דולר, בערבות של 80%, זה בעצם מענק של 320 מיליון דולר, זה בעצם כ-1.1 מיליארד שקל של תמיכה. איך זה שהגדולים מקבלים בגדול ומהר והקטנים לא מקבלים בקטן ואפילו לא לאט. במקום 1.1 מיליארד שקל לגוף אחד, תתנו 200 אלף שקל ל-5,000 עצמאים שמעסיקים כל אחד כמה עובדים טובים - עשרות אלפי אנשים יושפעו מזה - וגם תיצרו פיזור ותמיכה בעסקים רבים, לא רק תעופה שגם ככה סגורה בחודשים הקרובים. ככה תזיזו את העסקים הקטנים - המכולת בשכונה, הפלאפל בכיכר, החנות ברחוב, הספרית. אין בכלל ספק שהתמיכה לעסקים קטנים ופזורים יותר עדיפה.

אז ראשית - לאל על פשוט לא מגיע. היא נכשלה. שנית - יש אלטרנטיבה טובה יותר. אז מה הפחד והחשש? כנראה עניינים שהם מחוץ לכלכלה. אין באמת סיבה לספק לאל על חיים. אהה - יש כאלו שאומרים שצריך חברה לאומית. זה לא נכון - יש הרבה חברות תעופה שמגיעות לכאן ויוצאות מכאן, וגם יש לנו שתי חברות תעופה נוספות - ישראייר וארקיע.

תגובות לכתבה(129):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 104.
    לעסקים יותר חשוב במילא השבים הולכים לבידוד (ל"ת)
    רחלי יהב 13/05/2020 09:16
    הגב לתגובה זו
  • 103.
    עובד אל על פשוט 13/05/2020 00:18
    הגב לתגובה זו
    מרוויח שכר ממוצע אחרי 20 שנות עבודה מקצועיות בתחזוקה קשה ומאומצת כל יום בסוף יש אנשים ומשפחות וממש לא כולם מצורעים למה לשנוא, למה ללכלך , כי רק רוצים להגיע הביתה בשלום
  • 102.
    חברה פרטית ולא לאומית!!! לפרק. (ל"ת)
    שלמה 12/05/2020 20:34
    הגב לתגובה זו
  • 101.
    איציק 12/05/2020 18:03
    הגב לתגובה זו
    אלעל הינה חברה פרטית שהבעלים שלה מצצו את הונה.. מזכיר שאל על עדיין חייבת 200 מיליון ש"ח ללקוחות שלה ששילמו על טיסות שבוטלו .. ברור שזה לא יגמר ב 400 מיליון $ .. זאת רק ההתחלה .. אכן עדיף להפנות את הכסף למובטלים ועסקים שקורסים..
  • 100.
    המגיב 12/05/2020 16:24
    הגב לתגובה זו
    במצב בו ההבטלה עולה המדינה צריכה למצוא פתרונות תעסוקה ולא להוציא עוד עובדים למעגל ההבטלה אלעל צריכה להתייעל אבל לא ב 30% אני מעדיף ישראלים שיעבדו באלעל ולא איזה מוקד הודי שנותן שירות באנגלית והכסף הולך להודו במקום למדינה אדם עובד מקבל משכורת משלם מיסים ומוציא כספים חזרה במשק מובטל לא זאת הראייה הכוללת והנכונה
  • 99.
    דני צור 12/05/2020 16:23
    הגב לתגובה זו
    אותו דבר בתעשייה אווירית.
  • 98.
    המדינה תתמוך באל עלבמליראדים רבים לא תהיה שום התיע 12/05/2020 13:23
    הגב לתגובה זו
    המדינה תתמוך באל עלבמליראדים רבים לא תהיה שום התיעלות וההיסתדרות תומכת באל על יש כאן הרבהדברים ניסתרים הציבור והעיתונות לא מבקשים תשובות הכל משומן כדי להחזיק את החברה בכל מחיר על חשבון המדינה את גנץ וחבורתו זה לא מעניין
  • 97.
    חילי פז 12/05/2020 12:44
    הגב לתגובה זו
    קראתי כל מילה בשקיקה. כל מילה אמת לאמיתה ומשקפת את האמת שלנו, העם. אבל לא את הממשלה הדואגת בימים טרופים אלו להושיב את שרי הממשלה המפוארת. 36 במספר כידוע לכולם. עם הוצאות מנופחוווות להכביר. ועל עוד נשלם בגדול.
  • 96.
    משה התימני 12/05/2020 11:26
    הגב לתגובה זו
    נכון, קוראים לזה רגע הלוואה, לא רוצים לעצבן את בעלי העסקים הקטנים. אבל אם הבנקים היו חושבים שניתן להלוות לאל על ושהיא תחזיר את הכסף הם היו מלווים בשמחה. זה שהבנקים מוכנים להלוות רק בערבות מדינה, אומר כבר את הכל. סביר שההלוואה תהפוך למענק, קיצוצים רציניים לא יהיו ( כי למה לקצץ שהמדינה נותנת)
  • רקתמני יכוללחשוב כך (ל"ת)
    אןתדי 12/05/2020 12:18
    הגב לתגובה זו
  • 95.
    היודע 12/05/2020 10:29
    הגב לתגובה זו
    ראשית מדובר בערבות לא במענק ההלוואה נלקחת מדיסקונט שנית תפקיד המדינה לספק תעסוקה לעובדיה לא הפוך יש כאן חברות כמו אינטל וטבע שמקבלות הטבות מס של מליארדים רק כדי שיעסיקו עובדים מה זה שונה?
  • אלעל 12/05/2020 11:43
    הגב לתגובה זו
    זו הלוואה ב 80% ערבות מדינה...המדינה הרבה ל320 מליון דולר...המשמעות שאם אל על לא תעמוד בההחזר מה שנראה לאופק... המדינה תשלם עבורם את כל ה 320 מתוך 400 מליון דולר!! ואז זה כבר מקופת המיסים שכולנו משלמים והולכים לקבוצת מושחתים עם משכורות המנופחות וניהול כושל!!!! שהביצים יהיה ערב ההלוואה...אז תראה שהוא לא מוכן לערוב לה בידיעה שהחברה לפשוט רגל ולא תעמוד בהתחייבותה וניהול הכושל!!! למבחן החברה צריך אך ורק את הבעלים שיתן ערבות אישית אם הוא מאמין ביכולות צמיחה שלה..אם הבעלים לא נותן זה סימן מובהק שהוא עצמו לא מאמין בחברה שלו ורק מנסה להפיל את כל הכשלים שלו על קופת משלם המיסים!!!!
  • 94.
    נפיח 12/05/2020 10:24
    הגב לתגובה זו
    לחברה חשיבות ביטחונית במצבי חירוםץהמצהב הוא הזדמנות טובה לעשות סדר בחברה.זה יהיה התנאי להצלתה.לפטר כןוח אדם עודף ולשבור את הוועדים ובמיוחד זה של הטייסים שהתנהגו בנבזות כלםי החברה ממנה התפרנסו טוב.
  • 93.
    אפ 12/05/2020 10:13
    הגב לתגובה זו
    בכל העולם חברות התעופה קיבלו סיוע, לא הלוואה, ורק בארץ מתנים בפיטורים ובהורדת החברה לתחתונים , בכדי שיקבלו הלוואה. לא לעיניין לשים על כף המאזניים סיוע לאל על או לעסקים קטנים. ביבי וכש מטוס פרטי ב 700 מיליון שקל זה בסדר ???? שלא ינסו בכתבה הזו , להמריד אנשים על אל על. אל על מעסיקה 6000 עובדים מסורים ומקצועיים כבר שנים! והיא צריכה להמשיך להתקיים.
  • 92.
    יובל 12/05/2020 10:00
    הגב לתגובה זו
    היי גבר מכיר את ההבדל בין הלוואה למענק? זה לא אותו דבר הלוואה צריך להחזיר. אלעל מקבלת הלוואה לא מענק. היא תחזיר אותה ובכך בנק ישראלי ירוויח הרבה כסף מתשלומי ריבית, עליהם הוא ישלם משכורות לעובדים ישראלית ומס חברות לקופת האוצר מספר נוסף ששכחת לציין הוא שאלעל משלמת 2.2 מיליארד שקל בשנה במיסים - מס חברות, מס על דיבידנד ותשלומי אגרות לרשות שדות התעופה. זה בלי מאות מיליוני שקלים של מס הכנסה שמשלמים עובדי אלעל הישירים והעקיפים. ברגע שחברות זרות ינגסו בנתח הפעילות הן יוציאו מאות מיליוני שקלים מהמשק הישראלי כמו גם עשרות אלפי משרות. זה נזק שלא ניתן יהיה לתקן. כשחברת טורקיש איירליינס מוכרת לך כרטיס טיסה היא משלמת עליו מס לארדואן. וכשהטכנאי הטורקי מכין את המטוס לטיסה הוא משלם מס הכנסה לממשלת טורקיה. מי שיתן לחברת אלעל ליפול בקדנציה שלו חתום על נזק כלכלי של 2 מיליארד שקל בשנה.
  • 91.
    מבזים לנו את כספי המיסים (ל"ת)
    ניצן 12/05/2020 09:26
    הגב לתגובה זו
  • 90.
    חיים 12/05/2020 08:52
    הגב לתגובה זו
    עשרות טייסים עומדים עכשיו בפני משבר גדול . עד עכשיו יכלו לקחת כל 5 שנים דירה חדשה ולהשכיר אותה לנו ( על חשבון הפנסיה התקציבית שאנחנו משלמים ) עכשיו הם יוכלו לקנות 2 דירות כל 5 שנים . על חשבון הפנסיה (שאנחנו משלמים ) ועל חשבון העבודה באל על ( שמהיום אנחנו משלמים ) כשאתם באים לשכור מהם את הדירה שהם קנו בעזרת הכסף שלכם , אל תשכחו להביא פנקס צקים
  • 89.
    תומר 12/05/2020 08:41
    הגב לתגובה זו
    הם טסים רק אל על וככה הם משלמים יותר ומוציאים יותר כסף שנכנס למדינה!
  • 88.
    עובד אלעל 12/05/2020 08:23
    הגב לתגובה זו
    לא מובן איך הכתב החליט שאלעל לא שילמה מיסים עד עכשיו ולא מגיע לה לקבל תמיכה
  • 87.
    ציקו 12/05/2020 08:16
    הגב לתגובה זו
    שיהיה להם ברכה והצלחה
  • 86.
    [email protected] 12/05/2020 08:11
    הגב לתגובה זו
    לתת לאלעל ליפול. ואם יש צורך בחברה דומה - שהתחרות וכוחות השוק ידאגו לזה. שום צורך לתת לחברה שווה 100 מיליון דולר, ערבות מדינה של 400 מיליון דולר. זה פשוט לא הגיוני!
  • 85.
    משה מיציע א 12/05/2020 07:47
    הגב לתגובה זו
    אל על , נכס של המדינה, המוביל בשעת מצוקה
  • 84.
    אמת ויציב. מילה בסלע (ל"ת)
    יוסי 12/05/2020 04:35
    הגב לתגובה זו
  • עוד כלומניק שלא מבין כלום מהחיים שלו (ל"ת)
    שרון 12/05/2020 10:23
    הגב לתגובה זו
  • 83.
    הרס המשק לעשר שנים קדימה. חלאה. (ל"ת)
    ביבי הקברן 12/05/2020 01:10
    הגב לתגובה זו
  • 82.
    איפה הכסף ששילמתי לכם. תחזירו לי (ל"ת)
    אסף 11/05/2020 22:58
    הגב לתגובה זו
  • 81.
    מנחם 11/05/2020 20:06
    הגב לתגובה זו
    ואפילו את ה 100 מיליון הזרמת בעלים מבצעים מתוך כספי הפנסיה של העובדים. באישור של בית משפט! איך זה בכלל הגיוני לתת לבעלים של חברה כושלת פרסים בלי שהוא אפילו מסכן אגורה אחת שלו? אם היה יודע ששווה לשים כסף על החברה - היה שם בעצמו.
  • 80.
    אלעל 11/05/2020 19:38
    הגב לתגובה זו
    חברה גרועה..ניהול כושל..משכורות מהמנופחות בעולם!!! טייסים עם משכורת מעל 100000 שח לחודש!!!! שעובדים עם המון הפסקות...שובתים ומצפצפים על הבעלים ללא הפסקה עם עוד דרישות וועדים מנופחים!!! למה חברה כושלת כזו היתה לרכוש צי מטוסים חדש ויקר כשהיא לא במצב חזק??? עשו טעויות..- שישלמו הכל הבעלים הכושל שנכנע לכל הועדים הסחטניים!! מת לראות את הפרצוף של הטייסים שיפוטרו מתחננים לעבוד בחברות זרות בשכר הרבה יותר נמוך מפה...נראה איזה שרירים יעשו שם..- יעיפו אותם כמו טיל...ללא ספק עדיף שהממשלה לא תתמוך בהם כמו שתמכו בפוקס וכל הטייקונים כרגיל... אבל תמיד בהיסטוריה לצערנו העשירים רק מתעשרים עוד ועוד וממשיכים לרמוס את החלשים...וזה להערכתי העצובה מה שיקרה...הממשלה תיתן להם וימשיך כל הסחטנות של הטייסים הוועדים המושחתים שהשתלטו על העולם...
  • מ 11/05/2020 23:22
    הגב לתגובה זו
    צריך לסגור את אלעל ולהעביר את הרשיון לתעופה לגוף אחר
  • 79.
    אלעל (ל"ת)
    פיני 11/05/2020 19:20
    הגב לתגובה זו
  • 78.
    ניצן כהן לך תעשה קודם שעורי בית לפני שאתה כותב דברי אבל (ל"ת)
    עובד 11/05/2020 19:16
    הגב לתגובה זו
  • 77.
    זה לא מענק, זה ערבות להלוואה.. (ל"ת)
    צחי 11/05/2020 19:06
    הגב לתגובה זו
  • יוסי 12/05/2020 04:38
    הגב לתגובה זו
    כשנותנים לך ערבות להלוואה ומסבירים לך שזו ערבות מדינה 80%, כלומר אתה יכול להחזיר 20 % מההלוואה וה80 לשכוח להחזיר. ולא יקרה לך כלום כי המדינה ערבה.היא כבר תשלם . 80 אחוז מהסכום זה מתנה
  • 76.
    אפשר להציל גם את אל על וגם עסקים אחרים, מה גם שכל אותם (ל"ת)
    רועי 11/05/2020 18:47
    הגב לתגובה זו
  • 75.
    מושון 11/05/2020 18:39
    הגב לתגובה זו
    כל מילה בסלע
  • 74.
    נועם 11/05/2020 18:35
    הגב לתגובה זו
    שהבן או הבת שלך או אתה תקוע בחול בדעת משבר עולמי תתקשר לטורקיש או לאיזה חברת פח זולה אחרת שיחזירו אותך לארץ
  • 73.
    החישובים בכתבה שגויים לגמרי אבל אני מסכים עם רוח הדברים (ל"ת)
    גבי 11/05/2020 18:26
    הגב לתגובה זו
  • 72.
    משה ג. 11/05/2020 17:59
    הגב לתגובה זו
    לבנק ישראל מעל 100 מיליארד דולר, בשביל מה בשביל לעזור לכולם. שום אסון לא יקרה אם ידפיסו עוד 100 מיליארד שקל, אולי השקל ירד למחיר נורמלי ולא יעצור את היצוא.
  • 71.
    יש ר א לי 11/05/2020 16:57
    הגב לתגובה זו
    טייסי החברה לכל אורך הדרך היו חזירים, חלו וחלו וביטלו טיסות במאבק על השכר והחברה הפסידה בגללם, מנהלי החברה מיליונרים. זו חברה פרטית ואין הצדקה שמשלם המיסים ישלם להם על החגיגה. שהמדינה תיקח את החברה בשקל, תעסיק צוותים בשכר סביר וכשהחברה תבריא המדינה תמכור אותה. נגמרה החגיגה.
  • 70.
    יגאל חסון 11/05/2020 16:27
    הגב לתגובה זו
    כתבה מוזמנת ע"י ההנהלה והבעלים. כך כך שקוף ולא משקף
  • 69.
    דוס דוס 11/05/2020 16:25
    הגב לתגובה זו
    אחרת איך הדוסים יוכלו להמשיך ולהתעלל בכול החילונים שטסים איתם
  • 68.
    יוסי 11/05/2020 16:05
    הגב לתגובה זו
    צריך לתמוך בעסקים קטנים, בשכירים ובחברות. צריך לאפשר לאלעל תחרות הוגנת. עם 40 מטוסים, והגבלות תנועה מעל מדינות ערב, ללא ברית אזורית. לא יכולת להטיס לדוגמא נוסעים מארופה לארהב. כאשר הפוך... מותר לחברות הזרות הכל. משרד התירות בישראל משלם רק!! לחברות זרות כסף על כל תייר שמביאות. ולאלעל לא!! אז אלעל סופר יעילה ותחרותית. אבל צריך לאזן את התחרות.. לפחות שתהיה תחרות הוגנת ולא הפקרות כפי שקיים היום.
  • 67.
    ההפרטה הרסה אותה! (ל"ת)
    ג 11/05/2020 15:58
    הגב לתגובה זו
  • 66.
    יוסף 11/05/2020 15:55
    הגב לתגובה זו
    לכותב הכתבה אין מושג על מה הוא מדבר.
  • 65.
    ג 11/05/2020 15:53
    הגב לתגובה זו
    לפני שמפרסמים כתבה כזאת צריך להכיר טוב את החברה. הכתב לא מכיר את החברה, אכן היו בעיות בחברה, אין זה דבר נדיר שבחברות יש בעיות. אבל אתה ממש טועה בסיבות הבעיות. אכן תמיד יש מה לשפר ולייעל אבל אלעל לא היתה במצב של פדיטת רדגל לפני הקורונה. תבדוק מה קורה בחברות תעופה אחרות בעולם שנמצאות במצב דומה לאלעל, האם גם אצלהם הסיבה היא אבטלה סמויה וועד עובדים?. ממש לא וכן גם באלעל סאת לא הסיבה
  • 64.
    אני 11/05/2020 15:44
    הגב לתגובה זו
    למה לתת לאינטל, טבע ועוד מספר חברות הטבות ענק במקום לפזר אותן על פני חברות בינוניות וקטנות שהעזרה הזאת הייתה מעמידה אותן על הרגליים?
  • 63.
    ניר דוד 11/05/2020 15:43
    הגב לתגובה זו
    ליסגור מידית את אל על מוצצת הדם של המדינה
  • 62.
    משה 11/05/2020 15:40
    הגב לתגובה זו
    אז למה לשפוך כספים על חברה כושלת שסחטה את ציבור הנוסעים שנים
  • 61.
    חייבים לתמוך בעסקים הקטנים. (ל"ת)
    תומך בדברי הכתב 11/05/2020 15:24
    הגב לתגובה זו
  • 60.
    אחמד 11/05/2020 15:15
    הגב לתגובה זו
    באויר, כך שאף טיסה לא תנחת בארץ בכל מיקרה.....והיחידים שיטוסו יהיו במי משפחה של עובדי אלעל שיברחו מהארץ עם המיליונים שצברו מכספי הציבור
  • איזה תגובה מרושעת (ל"ת)
    יוסי 11/05/2020 16:05
    הגב לתגובה זו
  • 59.
    אביתר 11/05/2020 15:15
    הגב לתגובה זו
    עובדי המינימום ימשיכו לעבוד בענף אצל חברות אחרות שיקחו את מקומה של אל על. אנשי השמנת בחברה ישלמו מחיר על כך שהמחאה שלהם לרצות עוד ועוד כסף הייתה באמצעות חופש "מחלה" ודפקו אנשים שקבעו מראש ניתוחים וטיפולים בחול (כבר לא מדבר על מטיילים) ואנשים שטסים לצורך עבודתם. אז עכשיו שילכו הבייתה אותם שמנת. לא צריכים אתכם, יש מספיק חברות תעופה אמינות.
  • אתה ממש טועה (ל"ת)
    כל כך לא מבין מה קור 11/05/2020 15:55
    הגב לתגובה זו
  • 58.
    אל על היא חברה חשובה מאד למדינה (ל"ת)
    כתב בלי שכל 11/05/2020 15:04
    הגב לתגובה זו
  • 57.
    אבי 11/05/2020 15:00
    הגב לתגובה זו
    לא אשכח איך הגעתי לטיסה חצי שעה לפני רק כדי לגלות שאל על נתנו/מכרו את הכרטיסים שלנו למישהו אחר ( ככל הנראה עובד אל על ) וגרמו לי להיות 27 שעות בטרמינל על שהצלחתי לטוס בחזרה בארקיע. אז אל תשחקו לנו אותה כאילו אתם דואגים לילדים שלנו כי אותי נטשתם. מבחינתי המדינה לא צריכה לשים שם שקל אחד, יבוא קונה או שילכו לפירוק. לתוך הוואקום יכנסו חברות אחרות מקומיות או לא זה לא ממש משנה.
  • 56.
    אחד 11/05/2020 14:49
    הגב לתגובה זו
    אין שום הצדקה ל129 איש על על מטוס שלה. חברה מנופחת עם שכר עתק למנהלים.
  • 55.
    שולתתתת 11/05/2020 14:47
    הגב לתגובה זו
    ואחרי הקורונה למכור אותה שוב.
  • 54.
    בני 11/05/2020 14:45
    הגב לתגובה זו
    אוכלי מדינה וכולם נחייה בהפסדים ???? מספיק 10 מטוסים לשעת חירום.......
  • 53.
    הדוסים מניו יורק לא יתנו לאל על ליפול (ל"ת)
    eli 11/05/2020 14:32
    הגב לתגובה זו
  • כי מי יביא מטוס עם קורונה? (ל"ת)
    יוסי 11/05/2020 15:44
    הגב לתגובה זו
  • 52.
    WOW 11/05/2020 14:30
    הגב לתגובה זו
    נראה שועד העובדים של אל על גם המגיב הגדול לכתבה. מי צריך עסקים קטנים כשיש ועדים חזקים אשר משחקים בעגולים של העסקנים.
  • 51.
    צדוק 11/05/2020 14:26
    הגב לתגובה זו
    תהפוך למזומן רק אם החברה לא תפריע חובותיה
  • 50.
    שרית 11/05/2020 14:21
    הגב לתגובה זו
    לדעתי יש לאחד את שלושת החברות. אל על מזמן איבדה את ערכיה וציביונה כחברה הלאומית של מדינת ישראל. מה שמניע אותה כבר כמה שנים זה כסף. כשהם הרוויחו המון הם לא התחלקו איתנו להיפך סחטו וכמה שיותר. אז שיבקשו ממדינות זרות שיתמכו בהם כפי שהם אומרים לאזרחים לטוס עם חברות אחרות.
  • נעמי 11/05/2020 19:08
    הגב לתגובה זו
    הדג מסריח מהראש!
  • 49.
    בני גור 11/05/2020 14:20
    הגב לתגובה זו
    זה שיקנה יעסיק את אותם העובדים שהוא צריך, וכל היתר כספם הלך.
  • 48.
    מיקו 11/05/2020 14:19
    הגב לתגובה זו
    עסק צריך להרוויח לא...לסגור
  • 47.
    פינצר 11/05/2020 14:13
    הגב לתגובה זו
    תאמינו לי, סעו לקרייה תראו כמה פקידים על חשבון משלם המיסים, שמונה עד ארבע עם פנסיה תקציבית. חוב בלתי נתפס לעשרות שנים קדימה, אז מה זה 1.1 מיליארד???טיפה בים!!!
  • כל 11/05/2020 19:10
    הגב לתגובה זו
    באובר השקעות מיותרות מן הפנסיות ומטה
  • 46.
    אל על (ל"ת)
    ברק 11/05/2020 14:12
    הגב לתגובה זו
  • 45.
    ראובן 11/05/2020 14:02
    הגב לתגובה זו
    א
  • 44.
    ג'יי 11/05/2020 13:56
    הגב לתגובה זו
    הצלתה של אלעל הינה תעודת עניות לממשלה ולמדינה. רק מבט קטן לדו"חות הכספים כדי להבין את זה.
  • 43.
    סוחר 11/05/2020 13:55
    הגב לתגובה זו
    שלא יעבדו עליכם יש הרבה מאוד כסף ברזרבות של המדינה , בקרוב גם נמכור מיליארדים של דולרים בגז טבעי שהוא גם נקי וריווחי . צריך לתמוך באל על מבחינה אסטרטגית למדינה , לרשתות הגדולות אסור לתמוך אבל לאל על כן צריך כי אנחנו חייבים חברת תעופה טובה שתהיה לנו .
  • דרור 11/05/2020 16:13
    הגב לתגובה זו
    לא בכל מחיר . קודם כל שתתייעל , בלי ועדים לוחמניים , בלי אבטלה סמויה , בלי משכורות בשמים ובלי פרות קדושות .
  • 42.
    שםהב 11/05/2020 13:49
    הגב לתגובה זו
    ממש לא את אל על
  • 41.
    תמורת טיסות חינם לשרה ולכל המשפחה לכל החיים. (ל"ת)
    יסגור דיל עם אלעל 11/05/2020 13:49
    הגב לתגובה זו
  • 40.
    העצמאים הקטנים ימשיכו להעריץ את ביבי בכל מקרה. (ל"ת)
    יסגור דיל עם אלעל 11/05/2020 13:48
    הגב לתגובה זו
  • 39.
    אייל 11/05/2020 13:46
    הגב לתגובה זו
    מה ההשוואה העלובה הזאת? למה ליצור חיכוך בין עסקים וחברות? גם העסקים הקטנים וגם חברת אלעל תורמים רבות לכלכלת וביטחון ישראל וכמשלמי מיסים צריך לעזור לשניהם
  • 38.
    כתב שלא מבין באמת בכלכלה זה הכל (ל"ת)
    11/05/2020 13:46
    הגב לתגובה זו
  • 37.
    לא צריך את אלעל.מספיק למשימות מיוחדות שיעזרו בצבא. (ל"ת)
    חברה יקרה וגרועה. 11/05/2020 13:43
    הגב לתגובה זו
  • 36.
    ישראלי 11/05/2020 13:42
    הגב לתגובה זו
    לא יתכן שהיא תיהיה מועדון לקציני חיל האויר. חייבת להתנהל כחברה עיסקית ולקצץ רצח בהנהלה
  • 35.
    בסוף הדיקטטור מחליט ושולט בהכל,ואצלו זה הכל אינטרס אישי (ל"ת)
    ממשלה מושחתת 11/05/2020 13:41
    הגב לתגובה זו
  • 34.
    מוטי 11/05/2020 13:41
    הגב לתגובה זו
    אל על תגיע לפירוק תוך מס' חודשים גם אחרי שהממשלה תשפוך עליה מיליונים. עדיך לתת למפרק לעשות את כינוס הנכסים כבר עכשו.
  • 33.
    שמואל 11/05/2020 13:39
    הגב לתגובה זו
    הם עובדי אל על שרואים איך הפרה החולבת הולכת למות.... חברה בזיונית, מלאה באיחורים, שירות גרוע ומטוסים ישנים! לתת להם לקרוס ולבנות מחדש!
  • מטומטם (ל"ת)
    ג 11/05/2020 15:57
    הגב לתגובה זו
  • 32.
    אחד שמבין 11/05/2020 13:34
    הגב לתגובה זו
    אלעל לא מקבלת שום מתנה,היא חייבת להחזיר את כל ה 400 מליון דולר.אם לא הבנת את ההסכם עם האוצר אולי לא כדאי לך לדווח כלום
  • 31.
    כתבה מדוייקת לחלוטין! אלפי עובדים מיותרים (ל"ת)
    איילת 11/05/2020 13:33
    הגב לתגובה זו
  • 30.
    רק מהפתיח אהבתי. (ל"ת)
    אחד 11/05/2020 13:30
    הגב לתגובה זו
  • 29.
    סוחר בדימוס 11/05/2020 13:28
    הגב לתגובה זו
    האם זאת דעתו המלומדת והוא יכול לנמקה, שאין כל סיכוי שאל על תחזיר אגורה אחת על חשבון הלוואה זאת, והאם הבטחונות שיעמדו לרשות המדינה שווים כקליפת השום.
  • 28.
    אריה 11/05/2020 13:23
    הגב לתגובה זו
    דעות עמוקות של הכותב שהביאו אותו להתדרדרות מכתיבה בדה מרקר לכתיבה בערוץ נידח ביזפורטל. כתיבה ללא ידע מבפנים רק לקבל מחיאות כפיים מהשונאים של החברה.
  • חושם 11/05/2020 13:32
    הגב לתגובה זו
    על חשבון הציבור? מי יממן את הנזק??
  • 27.
    י 11/05/2020 13:16
    הגב לתגובה זו
    אם שר האוצר אומר כי זו חברה לאומית אז מה יש להוסיף אסור לנסות להחיות גוויה חברה שמאז שני זוכר אותה רק מפסידה ומפסידה אין לה על זכות קיום
  • אל על כבר מזמן לא החברה הלאומית , היא נסחרת בבורסה (ל"ת)
    דני 11/05/2020 13:36
    הגב לתגובה זו
  • 26.
    ש 11/05/2020 13:14
    הגב לתגובה זו
    שהיה חותם על פירוק אלעל. זה כבר לא מעניין אותו מה יהיה. רק השם שלו חשוב לו
  • 25.
    שכיר 11/05/2020 13:09
    הגב לתגובה זו
    באל על ישנם 5000 עובדים המקבלים שכר מינימום,מה תעשה איתם?העיקר שהבעלים גזרו קופון על חשבון כולם בנימה אישית אני עובד החברה 23 שנה המשתכר 8000 שקל אני מאחל לך מה שאתה מאחל לי תתבייש.
  • סמיון 11/05/2020 15:12
    הגב לתגובה זו
    עובדים בשכר מינימום יחזרו לעבוד בענף גם אם אל על תקרוס וחברות אחרות יקחו את מקומה מי שיפגע זה עובדי השמנת שניצלו את החברה ועשו חופש "מחלה" כמחאה ואנשים הפסידו טיסות שלעיתי זה לטיפולים וניתוחים מצילי חייםבחול שנקבעו מראש
  • נהגוס 11/05/2020 14:04
    הגב לתגובה זו
    כל עובד אל על מפוטר מוזמן לפנות לאחת מחברות האוטובוסים. מקבלים קורס נהיגה על חשבון הבית, 42 שקל לשעה + סוציאליות. רק תבוא. חסרים אלפי נהגי אוטובוס ברחבי ישראל. אי אפשר לשפר את התח"צ בלי נהגים.
  • שקרן....אין משכורת מינימום באלעל.וגם אתה מרויח יותר (ל"ת)
    צרנוחה 11/05/2020 13:39
    הגב לתגובה זו
  • 24.
    משה 11/05/2020 13:05
    הגב לתגובה זו
    מי כתב את זה כנראה מובטל שאין לו מושג בכלום.תחזור לבור שלך.
  • 23.
    נועם 11/05/2020 13:04
    הגב לתגובה זו
    רפואה ציבורית משטרה ליפול. הרי הם גם לא רווחים. בכל מקרה מה מדינת ישראל צריכה חברת תעופה ישראלית יש לנו את האירופאים שאוהבים אותנו מאוד ותמיד אפשר לסמוך עליהם בעת צרה. ברצינות ביבי צריך להלאים את אלעל.
  • 22.
    זוועת עולם וביבי שמקומו בכלא נכשל גם בזה (ל"ת)
    חושם 11/05/2020 13:04
    הגב לתגובה זו
  • 21.
    יואב 11/05/2020 12:57
    הגב לתגובה זו
    כשיש בעיה מי תטוס לכאן לופטהנזה? אני הכי קפיטליסט ומאמין שהמדינה לא צריכה להתערב ועם זאת בדברים ספציפיים ויוצאי דופן המדינה חייבת להשאיר לה צי סוחר וחברת תעופה
  • אנונימייעקב 11/05/2020 14:47
    הגב לתגובה זו
    100 חברות תעופה יעמדו בתור בשביל לעזור לישראל תמורת הסכום הדמיוני הזה. אפשר לסגור את אל על בשקט...
  • ישראלי 11/05/2020 14:05
    הגב לתגובה זו
    אז לא תהיה אל על, וכן יהיו ישראייר וארקיע.
  • ארקיע , ישראייר. תן להם לגדול כי הן יעילות יותר (ל"ת)
    דני 11/05/2020 13:37
    הגב לתגובה זו
  • 20.
    אדם 11/05/2020 12:55
    הגב לתגובה זו
    מה היה קורה ומה הכתה היה אומר שמחר יש מילחמה ואף חברת תעופה לא מגיע לארץ וההורים או הילדים היו תקועים באיזה מדינה נידחת ולא היה באפשרותם להגיע לארץ מה היה אומר למה אין לנו חברת תעופה לאומית אז הפו ך על הפוך
  • ארקיע + ישראייר . חברות יותר יעילות . שהן יגדלו (ל"ת)
    דני 11/05/2020 13:38
    הגב לתגובה זו
  • 19.
    orbit 11/05/2020 12:52
    הגב לתגובה זו
    אל תשכח שלסגור חברה כזאת היא נזק ישיר של 5000 מובטלים ש"יפלו" נטל על תקציבי האוצר, ועוד עסקים רבים שמרוויחים מ"אל-על", כספקים חיצוניים. ההסתכלות שלך הינה מאוד מוטית, וגם אם אתה לא אוהב את הבעלים או את ההתנהלות, יש מקום להבריא את החברה ולא לתת לה ליפול. כל מדינה צריכה חברת תעופה לאומית ועל אחת כמה וכמה, מדינת ישראל. זה הוכח לא אחת, שבעיתות חירום, מזניקים את אל על ראשונה להציל את המצב.
  • מ.ל 11/05/2020 21:12
    הגב לתגובה זו
    כל מילה בסלע.
  • 18.
    טעות. צריך לתקן 11/05/2020 12:52
    הגב לתגובה זו
    צריך לתקן המצב ולא להביא לפרוק, מהלך שיעלה הון כשלעצמו. הועדים צריכים לשתף פעולה והבעלים להזרים כסף.
  • 17.
    עודד 11/05/2020 12:51
    הגב לתגובה זו
    רשות השידור לדוגמא . סגרו את הבורדל והקימו את " כאן " ללא פרות קדושות וטלנטים שכאילו לא היה להם תחליף . ישראל חייבת חברות תעופה ישראליות שפויות ומנוהלות לא ע"י ועדים ופרוטקציונרים .
  • 16.
    אלמוני 11/05/2020 12:51
    הגב לתגובה זו
    צריך לתת לאל על לדמם למוות חברה כושלת ואוכלי חינם הכול קומבינות שם
  • 15.
    יוסי 11/05/2020 12:49
    הגב לתגובה זו
    החלטה פשוטה - למלא את הכיסים העמוקים ממילא של הראל ויזל (יען כי איים על ביבי שלא יפתח את החנויות) או לתמוך בעסקים הקטנים?
  • 14.
    חזי 11/05/2020 12:46
    הגב לתגובה זו
    2000 איש שיפטרו ילכו לקבל אבטלה שתביא את תחילתו של מיתון עזרה והשארת העובדים יביא לצמיחה
  • 13.
    Ami 11/05/2020 12:44
    הגב לתגובה זו
    לכי ללמוד מה עשתה אלעל למען מדינת ישראל לפני שאת מעבירה ביקורת. את כנראה צעירה ולא יודעת היסטוריה. ארץ אוכלת יושבה.
  • 12.
    כתבה מעולה צודק לגמרי! (ל"ת)
    יאיר 11/05/2020 12:42
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    איציק 11/05/2020 12:39
    הגב לתגובה זו
    רק לפני חודש אל על עזרה לישראלים לחזור הביתה. אם אל על נופלת לא תהיה כאן חברת תעופה לאומית... העיקר לרשום כותרות מפוצצות.
  • ולמה היה צריך לחלץ אותם בדיוק ? (ל"ת)
    דני 11/05/2020 13:38
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אחד שמבין 11/05/2020 12:39
    הגב לתגובה זו
    ואין שום קשר בין הצלת עסקים להצלת אלעל. המדינה לא צריכה לבחור בין לבין. מעבר לזה שכל שקל שנכנס לאלעל חצי ממנו נכנס חזרה בדרך סיבובית לקופת המדינה. בעסקים הקטנים על כל שקל שנכנס, חצי ממנו נדחף במזומן לכיס של העוסק ואחר כך בוכים שאין להם כסף
  • 9.
    מדויק לחלוטין ועדין מדי (ל"ת)
    Z 11/05/2020 12:37
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    החלטה פשוטה...לקצוץ לכתב בשכר ולהעביר לעניים ? (ל"ת)
    הגון 11/05/2020 12:30
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    חברה בהפקר... וועדים.... ממש הפקרות וביזבוזים..... (ל"ת)
    בני 11/05/2020 12:29
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    בני 11/05/2020 12:27
    הגב לתגובה זו
    ל 10 מטוסים בלבד... לפחות... למה נתנו להם לגדול ולגדול ולהפסיד ??? ואיזה משכורות?????
  • דן 11/05/2020 13:51
    הגב לתגובה זו
    85 אחוז מעובדי החברה מרוויחים משכורות רגילות לגמרי
  • דן חסכן 11/05/2020 18:04
    שמקזזות את המשכורות הנמוכות של העובדים הזוטרים..
  • 5.
    מסכים מסכים מסכים. פשוט חבל. פספוס הזדמנות. (ל"ת)
    מסכים 11/05/2020 12:27
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    לוטן 11/05/2020 12:26
    הגב לתגובה זו
    באל על,הדרך הנכונה היא פטורי הקברניטים והעסקתם מחדש בחוזים חדשים,לעת הזאת שינסו למצוא מקומות עבודה בחברות לא טסות אחרות...
  • 3.
    יופי 11/05/2020 12:22
    הגב לתגובה זו
    שהמדינה תקנה אותה במחיר של פושט רגל למנות לה ועד מנהל מקצועי ולמכור אותה -כאשר העניינים יסתדרו במחיר הוגן
  • 2.
    נוסע מתמיד 11/05/2020 12:18
    הגב לתגובה זו
    יש הרבה מטרות חשובות לכסף לפני אל על.חבל על זריקת הכסף.
  • 1.
    הרגת את החברה או שזה רק דעתך במקום אפשר להלאים וליעל או (ל"ת)
    ברג1 11/05/2020 12:17
    הגב לתגובה זו
בורסה, משקיעים (AI)בורסה, משקיעים (AI)

להשקיע בבורסה במקום לקנות דירה - הצעירים משנים גישה

על הקשר בין בורסה למחירי הדירות, על הצעירים שעושים מכה בבורסה וחזרה למפולת של 2008-2009

מנדי הניג |

הגאות בבורסות בשנים האחרונות, במיוחד בוול סטריט, יצרו רווחים גבוהים למשקיעים, לרבות המוני משקיעים צעירים. זו תופעה עולמית, וזה גם בארץ - מאות אלפי ישראלים משקיעים ישירות במניות בבורסות, חלק גדול מהם צעירים. הם אגב, כמעט ולא משקיעים בארץ, בעיקר בוול סטריט. הצעירים האלו מכירים רק שוק עולה, הרווחים שלהם עצומים - דמיינו צעיר שנכנס לשוק לפני 5 שנים. סיכוי טוב שהוא הכפיל את כספו - זה מה שקרה בנאסד"ק וב-S&P. 

בפועל, רבים עשו הרבה יותר מהכפלת הכסף. אם הם הלכו על המניות הדומיננטיות ועל שבבים זה רווח של פי 3-4, אבל גם אם נסתפק בממוצע, זה רווח מרשים שיוצר  מגמה חדשה של הזרמת כספים לבורסה. ההזרמה השוטפת מגיעה גם מהסיפורים בשטח - כשאנשים רואים כמה הם יכלו להרוויח על אנבידיה, על מניות השבבים, על נטפליקס, על מניות הקוונטים ועוד מאות דוגמאות, הם מתפתים. אנחנו רוצים להרוויח, אנחנו גרידיים. הסיפורים האלו מגרים אותנו להזרים כספים. אף אחד לא זוכר את הכישלונות בדרך, זוכרים את המניות שעשות מאות אחוזים וזה מייצר הזרמה שוטפת גדולה לשווקים שבעצמה מייצרת עליות שערים.   

אותו צעיר שרואה שיש רווחים עצומים מגדיל באופן שוטף את ההשקעה במניות. זה מבחינתו הגיל שבו הוא צריך להשקיע כמה שיותר בבורסה, וזה נכון מבחינה תיאורטית.  

השאלה אם התיק שלו מפוזר או אם יש מרכיב אג"ח משמעותי, פחות רלבנטית לצעירים שחוסכים לזמן ארוך - אבל רוב הצעירים לא מבין את המשמעות של חיסכון לטווח ארוך. הם שקועים עד צוואר במניות, ולא מפנימים שהשוק גם יכול לרדת חזק, אחרת חלקם היו אולי מגוונים את התיק. נזכיר כי זה בסדר גמור ואפילו נכון להשקיע במניות בשיעור מאוד גבוה, אבל כל עוד יודעים שבדרך יהיו ירידות. הטווח הארוך מאפשר למשקיעים צעירים להגיע לתיקון באם תהיה מפולת, ולכן מבחינה תיאורטית הם צריכים להיות במרכיב גדול של מניות.

כמה מבין המשקיעים הצעירים מבין את זה? כמה מהם לא ישנה את תיק ההשקעות כשתגיע קריסה ויגיד  "מה זה משנה אני חוסך ל-30 שנים?".  כנראה שהרוב יממש. טבע האדם הוא גרידיות בעליות ופחד גדול בירידות. 

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

זוז טסה 19.5%, גילת זינקה 5.6%, ת"א 90 עלה 1.1%

המסחר בת"א ננעל בעליות של עד 1.1%, בהובלת הסקטורים הרגישים לריבית - נדל"ן ואנרגיה מתחדשת, שבלטו היום לחיוב; נתוני המאקרו מחזקים את האפשרות להורדת ריבית בפגישה הבאה של בנק ישראל והדיווחים על הסכמות לקראת הסכם סחר חדש בין ארה"ב וסין הוסיפו גם הם סנטימנט חיובי

מערכת ביזפורטל |

הבורסה ננעלה בעליות של עד 1.1%, בהובלת ת"א 90. מדד ת"א 35 גם הוא עלה ב-1%, יחד עם כל המדדים הסקטוריאליים, בהובלת מדד הנדל"ן, שעלה 2%. העליות הן על רקע חדשות משמעותיות: שר האוצר האמריקאי, סקוט בסנט, אמר הבוקר כי ארצות הברית וסין הגיעו למסגרת מוסכמת לקראת הסכם סחר, שתידון ותקבל חותמת רשמית רק במפגש הקרוב בין הנשיא דונלד טראמפ לנשיא סין שי ג’ינפינג. בבסיס ההבנות עומדים נושאים רגישים כמו ייצוא טכנולוגיה, סחר במתכות ומינרליים נדירים, פנטניל, ורכישות חקלאיות, תחומים שהיו בלב המחלוקת בין שתי הכלכלות הגדולות בעולם. לפי בסנט, השיחות היו “בנויות, רחבות היקף ומוצלחות במיוחד”, מה שמעיד על רצון הדדי להתקרבות אחרי תקופה ארוכה של מתיחות. הרחבה: סין וארה"ב לקראת הסכם סחר חדש: "השיחות היו מעמיקות, כנות ובונות"

עם זאת חשוב לסייג כי גם בעבר אמרו לנו שיש התקדמות בהסכם הסחר בין ארה"ב לסין ולבסוף כל מה שהסכימו עליו הצדדים הוא דחייה של הדד ליין. בכל מקרה, ההתקדמות היא חדשות טובות, וזה גם יבטא ככל הנראה פתרון בתחום השבבים לטובת השחקניות בתחום, גם החברות הישראליות.  


קריאה חשובה - אג"ח ממשלתיות ארוכות נחשבות בעיני משקיעים רבים כאפיק סולידי לטווח ארוך, אך גם בהן יש מקום להבחנה חדה בין סוגי החשיפה והסיכונים. כיום התשואה באג"ח הממשלתיות השקלי הארוך עומדת על כ-4.4% לשנה, לעומת כ-1.9% באג"ח הצמודות למדד, פער שמשקף ציפיות אינפלציה ממוצעת של כ-2.45% לשנה ל-17 השנים הקרובות. כלומר, השוק מעריך שבממוצע המדד יעלה בקצב זהה כמעט ליעד של בנק ישראל. במה שווה להשקיע אם בכלל? זה תלוי בסוג המשקיע, פיזור הסיכונים, והערכות לגבי העתיד.  מי שמחפש אסטרטגיה מתוחכמת יותר יכול לשקול פוזיציה של לונג באג"ח שקליות ושורט על אג"ח צמודות, כדי ליהנות מהפער שבין התשואות, כל עוד האינפלציה בפועל נמוכה מהציפיות הגלומות. בסופו של דבר, השקעה באג"ח ארוכות מתאימה בעיקר למשקיעים סבלניים, שמבקשים לנעול תשואה נומינלית גבוהה יחסית לאורך זמן, ומבינים שגם השקעה סולידית לא תמיד חסרת סיכון. להרחבה - השקעה סולידית לטווח ארוך - 4.4% בשנה, מתאים?



חזרה לשוק המקומי אך עדיין בהקשר של טראמפ, עם הדרישה האחרונה שלו מחמאס, לפיה על ארגון הטרור להחזיר בתוך 48 שעות את גופות החטופים המתים או “יגיעו פעולות מצד מדינות המעורבות”, נפתח פתח למכשול אפשרי בכל תהליך התקדמות הזה. הדרישה הזו מצביעה על מתיחות במחויבות של חמאס לשלב הבא, וגם אם יש מעט התקדמות, ההתעקשות מעלה סימני שאלה בנוגע לנכונותה להיכנס להסכם רחב יותר. במילים אחרות, אי הוודאות עדיין שוררת בהקשר של הגזרה הדרומית. ובאותו נושא, גם הגזרה הצפונית לא רגועה כאשר בסוף השבוע עלו דיווחים על תקיפות בלבנון.


אחד הנעלמים במשוואה של המשקיעים הוא האם הריבית תרד בהחלטה הקרובה. בעוד שמרבית הנתונים תומכים בהורדת ריבית כבר בנובמבר, נכון להיום עדיין יש אי וודאות סביב המלחמה. מה שכן, עבור הישראלים המלחמה בעזה לא השפיעה יותר מדי על הרגלי הצריכה של הישראליים, ולכן בעת היציאה מהמלחמה לא נראה שיש גל ביקושים שמגיע אחריה. על פי הסקירה השבועית של לידר, נתוני כרטיסי האשראי לא מראים עלייה חדה בצריכה, מכירות הדירות נותרו ברמה נמוכה, והתחזיות לצמיחה ממשיכות להיות מתונות, סביב 3.8% בלבד לשנת 2026. בלידר מציינים כי כוח הקנייה של הציבור נפגע מהעלאות המע"מ והקפאת השכר, ולכן גם אם יופיע גל ביקוש, הוא צפוי להתמקד בעיקר בתיירות לחו"ל ולא בצריכה מקומית. בהיעדר אינפלציית ביקושים מובהקת, הסביבה המאקרו כלכלית תומכת בהמשך הורדות ריבית בחודשים הקרובים.