אל על
צילום: freepik, unsplash

כנפיים שבורות - אל על מתרסקת וגוררת את החברה האם, כנפיים

כנפיים מחזיקה באל על ובכנפיים ליסינג שמחכירה מטוסים - שתי הפעילויות "על הפנים"; הפסד ענק ברבעון הראשון, הפסד ענק צפוי גם ברבעון השני
אור צרפתי | (28)
נושאים בכתבה כנפיים

חברת כנפיים -0.12%   בבעלות משפחת בורוביץ' היא בעלת השליטה האפקטיבית בחברת התעופה אל על 3.14% ובחברת גלובל כנפיים ליסינג, שעוסקת ברכישת מטוסים והחכרתם לחברות התעופה בעולם

 

החברה נמצאת במשבר גדול בעיקר בגלל הקורונה - אל על עברה לגירעון בהון העצמי אחרי הפסד של 140 מיליון דולר. אלא שההפסד האמיתי הוא 250 מיליון דולר בהינתן הפסדים מנגזרים על הדלק והנפט. נראה שבדוח הבא הגירעון יעלה בעוד עשרות מיליוני דולרים במקרה הטוב ומאה-מאתיים מיליון דולר במקרה הרע. עד סוף השנה אל על עלולה להגיע לגירעון של חצי מיליארד דולר. מטורף.

מטורף עוד יותר הצעד של המדינה - לתמוך בה בסכום של 400 מיליון דולר. מדובר בחברה חדלת פירעון, ובמצב כזה הולכים להסדר חוב שבמסגרתו המלווים מוותרים על חלק מחובם ובעלי המניות מוותרים על אחזקתם. האמת הם לא מוותרים - אין להם ברירה. אבל אצלנו -   המדינה רוצה להציל את כנפיים, בעלת השליטה ואת הגופים המממנים והבנקים. אבסורד (הרחבה כאן - צריך לתת לאל על למות)

בנוסף לאל על, יש לכנפיים פעילות של החכרת מטוסים שגם היא בתקופה מאתגרת. הנהלת כנפיים מדגישה כי "משבר נגיף ה"קורונה" הביא לפגיעה בפעילות גלובל ליסינג, כפועל יוצא של הפגיעה בפעילות חברות התעופה הנמנות על לקוחות גלובל ליסינג, אשר נפגעו גם הם ורשמו ירידה מהותית בפעילות".  מספר לקוחות פנו לגלובל  בכלל זה חוכרים מהותיים מאוד, כבר במהלך חודש מרץ 2020, בבקשה לדחיות מועדים לתשלומי דמי חכירה, כחלק מפניות רוחביות אשר אותן חברות תעופה ביצעו למחכירים רבים. החל מאותו מועד מנהלת גלובל ליסינג שיח שוטף עם אותם חוכרים, במטרה לסייע להם, במידת האפשר לצלוח את המשבר. לאחר תאריך המאזן, ביום 21 באפריל 2020 ,הודיעה Australia Virgin ,שהינה הלקוח המהותי ביותר של גלובל ליסינג, על כניסה מרצון להליכים תחת ניהול מיוחד והחל מחודש מאי 2020 חדלה חוכרת זו לשלם דמי חכירה בגין המטוס, וגלובל ליסינג אינה צופה תזרים מהותי מחוכרת זו עד לסיום הליכי ה- administration voluntary. משבר זה הביא לפגיעה בתוצאותיה הכספיות של גלובל ליסינג כאשר בדוחותיה הכספיים לרבעון הראשון לשנת 2020, רשמה גלובל ליסינג הפרשות לירידת ערך מטוסים בסך כולל של כ- 19.4 מיליון דולר, אשר חלקן הגדול הינה הפרשה לירידת ערך בסך של כ-14.3 מיליון דולר בגין המטוס המוחכר ל- Australia Virgin. חלקה של כנפיים בתוצאות גלובל ברבעון הראשון הסתם בהפסד של מעל 10 מיליון דולר. 

הכנסות כנפיים כולה ברבעון הראשון קטנו ב-24.4%, ל-331.2  מיליון דולר, בהשוואה ל-439.6 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2019. בעקבות התפשטות  נגיף הקורונה  חלה ירידה של 23% בכמות הנוסעים בנתב״ג, כמו כן דוח  זה אינו משקף את השפעת הנגיף שכן ההגבלות החלו לקראת  סוף מרץ, הרבעון השני ישקף את ההפסד הממשי מתקופת הקורונה.

 

לצורך השוואה הוצאות ההפעלה הסתכמו ב-367.7 מיליון שקל, כלומר הפסד גולמי של 36.5 מיליון שקל. בשורה התחתונה, ההפסד הנקי הסתכם ברבעון הראשון של 2020 ב-153.4מיליון דולר, לעומת 49.6  מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. החברה הכירה בהוצאות מימון על סך 67.5 מיליון שקל, מתוכם 40.9 מיליון דולר עבור תוצאות גידור הדלק הסלוני על פעילות אל-על.

 

החברה הכירה בהפסד כולל אחר בסך של 108 מיליון דולר, הנובע בעיקרו הפסד גידור תזרימי המזומנים. כלומר ההפסד הכולל של החברה הסתכם ב-262 מיליון דולר לעומת 13.6 מיליון דולר ברבעון הראשון אשתקד.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

המזומנים נטו שנבעו מפעילות שוטפת הסתכמו ב-11.4 מיליון דולר, לעומת 97 מיליון דולר  ברבעון המקביל בשנת 2019. מרבית הפסדי החברה נכללים ברווח הכולל אחר ועל כן אין השפעה משמעותית על תזרימי המזומנים.

 

מיליארד דולר בהסכמי חכירה

כאשר  בוחנים את הדוח של חברת האחזקות כנפיים, השורה המעניינת היא התחייבויות החברה. בהתחייבויות השוטפות, כלומר התחייבויות שעתידות להיפרע השנה, לחברה יש אשראי לזמן קצר וחלויות שוטפות בסכום דמיוני של 1.3 מיליארד דולר וכ-100 מיליון דולר נוספים בגין חכירות. בהתחייבות לזמן ארוך, לחברה קיימת התחייבות בגין חכירות של 919 מיליון דולר.

 

חברות תעופה לא רוכשות מטוסים אלא שוכרות אותם לטווח ארוך מאד ומכירה בהתחייבות בגינם. מרבית מההתחייבות הנ״ל הם כתוצאה מעסקת רכישת מטוסי הדימליינר, התזמון הכי לא מדויק שחברת תעופה יכלה לעשות. החברה הצטיידה בכ-16 מטוסי דרימליינר חדשים, על מנות לעדכן את צי המטוסים שבראשותה ולהוות תחרות אמתית אל מול ענקיות התעופה, היקף העסקה מוערך בכ-1.25 מיליארד דולר.

 

בצד הנכסים כנפיים מחזיקה במזומנים ובשווה מזומנים בסך של 145 מיליון דולר, וכי סך הנכסים השוטפים בחברה מסתכמים ב-381 מיליון דולר, כשליש מהתחייבויות החברה.

 

 

תגובות לכתבה(28):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 22.
    מוזר מאד שהמדינה שוקלת להוציא את אל על מהבוץ. החברה לא (ל"ת)
    משה 06/07/2020 13:49
    הגב לתגובה זו
  • 21.
    ישראלים 05/07/2020 20:16
    הגב לתגובה זו
    בישראל קריסתה של אל על נובעת מחזירות של הטייסים מוועדים מושחתים ממנופול שנבנה בצורה מכוערת לאט לאט הבכירים כרסמו ואכל את החברה מבפנים על לקריסתה ולעומת זאת , בחול הקורונה היא שפגעה בחברות התעופה ולא החזירות והמשכורות המנופחים כמו באל על . מתי תתרסק אל על זה יהיה טוב למדינת ישראל ובמקמה תקום חברה חדשה מחול .
  • 20.
    א 05/07/2020 18:30
    הגב לתגובה זו
    לאל על אין שום בעיה להיות חברה תחרותית ורלוונטית ומרוויחה. היא רק צריכה להיוולד מחדש ולא לוותר לחרדים ולא למאחרים ולא לבעלים "חזיריים".
  • 19.
    נו 05/07/2020 18:03
    הגב לתגובה זו
    מוכרים את החברה במחיר מבצע לטייקון-החבר-של-הדיקטטור. כל עוד אפשר לשחק עם המספרים ולהציג "רווחים", הטייקון מושך דיבידנדים ומבריח אותם למקלטי-מס. כנראה הדיקטטור גם. כשהעסק מפסיד, פשוטי העם צריכים לכסות את החוב מכיסם.
  • 18.
    שמואל ברגר 05/07/2020 17:00
    הגב לתגובה זו
    שתיסגר כבר אמן. לא אטוס בה אם אוכל להימנע מכך. שכולם יממשו גם את נקודות הנוסע המתמיד שלהם
  • 17.
    תמים 05/07/2020 16:40
    הגב לתגובה זו
    וועדים סחטנים שסחטו את אל על ומנהלים מושחתים, שקרנים וגנבים שעשקו את אל על הרסו את החברה
  • 16.
    משיח 05/07/2020 16:21
    הגב לתגובה זו
    מי שלא רוצה לטוס בשבת, שלא יטוס. למה שאר האזרחים השפויים שרוצים לטוס אל על בשבת, סובלים ? בגלל דרעי הגנב וליצמן תומך הפדופילים ? בטח שהחברה מפסידה.
  • 15.
    ישראלים 05/07/2020 15:54
    הגב לתגובה זו
    ביום שישי הקרוב בבית העלמין ירקונים , יש לבו בלבוש איך שבה לכם כיבוד קל ושירה במקהלת , אל על מתחת לאדמה בניצוחו של החזירים והוועדים אוכלי חינם , עם צוות הטייסים החזירים שיש לסלק אותם ואת כל התעשייה של אל על מחול לישראל איי שם בעזה . ובמקומם להביא חברה חדשה מצרפת או ארצות הברית .
  • 14.
    שרגא 05/07/2020 14:35
    הגב לתגובה זו
    חברת אל על עברה איתנו מלחמות מאז קום המדינה באיזו חברה נסמוך חס וחלילה אם תפרוץ מלחמה
  • בוריס אבזיקוב 05/07/2020 20:20
    הגב לתגובה זו
    ולא בבעלות של חברה פרטית עם ניהול כושל
  • 13.
    אבי 05/07/2020 14:00
    הגב לתגובה זו
    ה' שולח מסר חשוב לכל הגנבים שפשוט הגיע זמנם. ה' מכה את אלעל ולא שכחנו את הנזק שעשיתם לספקים שלכם כשהייתם הבעלים של קלאבמרקט. והמבין יבין.
  • 12.
    האמיתי 05/07/2020 13:56
    הגב לתגובה זו
    זה בהשוואה להרבה חברות אל טובה לישראלים!
  • 11.
    ישראלים 05/07/2020 13:49
    הגב לתגובה זו
    אל על זו חברה חזירית שיהיה טוב אם תתרסק סופית לקריסה של מחיקה כללית ממדינת ישראל , טוב יהיה אם חברת התעופה אל על תימכר לידיים זרות וזו תהיה העדנה למדינת ישראל , כל המנופול החזירי של אל על עם הוועדים והטייסים שילכו הביתה ויחפשו עבודה במזבלה בכירייה .ובמקומם חברה חדשה מחול בעדיפות תהיה למדינת ישראל .
  • 10.
    רועי 05/07/2020 13:08
    הגב לתגובה זו
    להקים חברה חדשה רעננה ובריאה בלי ועדים כוחניים בעלי אינטרסים זרים ופרימדונות שבטוחים שאין להם תחליף .והכי חשוב מינוי מנכ"ל כמו שולץ בטבע .
  • 9.
    כלכלן 05/07/2020 13:01
    הגב לתגובה זו
    הממשלה חייבת למצוא אלטרנטיבה . אלעל גמורה . המדינה נרדמה בקטע אסטרטגי חשוב שמחייב פתרון שורש רציני ביותר .
  • 8.
    אזרח מודאג 05/07/2020 12:45
    הגב לתגובה זו
    כנפיים ואל על חברות בקשיים .זה לא מתפקידי לתת להם את כספי אף פעם לא טסתי באל על בחינם מדוע אני צריך לממן אותם יעלו לכו חפשו
  • 7.
    [email protected] 05/07/2020 11:22
    הגב לתגובה זו
    רק וועדת חקירה ממלכתית או משטרתית תוכל לברר כמה כסף נטו לשנה מרוויחה אל-על מקבלנות בטחון התעופה שהיא מבצעת עבור עצמה ושאר החברות. גם.כעת כשהכל סגור הקבטיו"ת עובדות בכל העולם על מנת לא לוותר על מקור הכנסה אדיר. כל ההכרזות על פתיחות קווים לאוסטרליה סן פרנסיסקו וטוקיו עלו לנו כסף להקמת קבטיו"ת
  • על מה אתה מתלונן. זו חברה פרטית. חכירה ממלכתית. (ל"ת)
    lazar01 05/07/2020 13:13
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מתתיהו פישר 05/07/2020 11:12
    הגב לתגובה זו
    חילול שבת זהו מישקולת כבדה מאד על אל על. תפסיקו עם חילולי השבת ותראו רווח.אמן.
  • אלוהים 05/07/2020 16:18
    הגב לתגובה זו
    זה שלא טסים בשבת ממוטט את החברה. הפסד של 40 אחוז כתוצאה מההחלטה המטורפת הזאת
  • גוטה 05/07/2020 14:22
    הגב לתגובה זו
    בגלל שהם לא טסו בשבת הם פשטי רגל, והפסידו מיליארדים
  • להפך. לא יכולה להתחרות בגלל שלא טסה בשבת. (ל"ת)
    אני 05/07/2020 13:56
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    צ.ב 05/07/2020 11:03
    הגב לתגובה זו
    כל אילו הרגו את אל על הרבה לפני הקורונה, הקורונה בסה"כ עשתה המתת חסד.
  • 4.
    רוצה קורונה טוב אל על עם הדתיים (ל"ת)
    שוש 05/07/2020 11:00
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    העיתונאי תפקידו להציג עובדות ולא לתת את דעתו... (ל"ת)
    יוני 05/07/2020 10:44
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    נוסע מתמיד 05/07/2020 10:40
    הגב לתגובה זו
    ההבראה אמיתית מתחילה בלפטר את קבוצת הטייסים החזירים עם דרישות שכר מכופלות לטייסים בחול. 60,000 שקל בחודש לא מספיק טייס נפוח ? הטובים לטייס נכון בצבא ! הטובים באופי נכון לאזרחות
  • אחד ש.. 05/07/2020 18:40
    הגב לתגובה זו
    את ההנהלה הכושלת שאיפשרה דברים כאלה, עשתה עסקעות מפוקפקות עם בעלי עניין, ומשכה בונוסים כאשר החברה בהפסדים
  • 1.
    חברות תעופה שוכרות מטוסים לטווח ארוך ( כתוב - משכירות) (ל"ת)
    Z 05/07/2020 10:12
    הגב לתגובה זו
גדעון תדמור - יור נאוויטס
צילום: שלומי יוסף

פרויקט Sea Lion יוצא לדרך: נאוויטס מאשרת FID לפיתוח בהיקף 1.8 מיליארד דולר

התגלית הרביעית בגודלה בעולם שטרם פותחה יוצאת לפיתוח בהובלת נאוויטס פטרוליום (65%) המשמשת כמפעילת הפרויקט; תחילת הפקה צפויה ברבעון הראשון של 2028, חלקה של נאוויטס בעתודות: כ-220 מיליון חביות

מנדי הניג |
נושאים בכתבה נאוויטס

נאוויטס פטרוליום נאוויטס פטר יהש 2.21%   מודיעה כי קיבלה החלטת השקעה סופית בפרויקט הנפט Sea Lion באיי פוקלנד, התגלית הרביעית בגודלה בעולם שטרם פותחה. החברה מחזיקה ב-65 אחוז מהפרויקט וגם משמשת כמפעילה, אחרי שקיבלה את אישור ממשלת פוקלנד לתכנית הפיתוח המפורטת ולצד חתימה על הסכם הגנת השקעות. במסגרת ההחלטה הוארך תוקף הרישיון ל-35 שנה, מה שמסמן את המעבר לשלב ביצוע מלא.

היקף הפיתוח לשלב א' עומד על כשני מיליארד דולר, מתוכם חלקה של נאוויטס הוא כ-1.17 מיליארד דולר. לפי הערכות החברה, העתודות (2P) הצפויות לה מהפרויקט יעמדו על כ-220 מיליון חביות נפט אקוויוולנטיות, כשהפקה ראשונה מתוכננת לרבעון הראשון של 2028. במקביל להסכם ההשקעה גובשה מסגרת מימון רחבה: כ-650 מיליון דולר יועמדו כהלוואות לטובת הפיתוח, ואילו ההון העצמי שנאוויטס צפויה להזרים יעמוד על כ-734 מיליון דולר, כולל רכיב הלוואה למימון חלקה של השותפה Rockhopper, שיוחזר בהמשך מהתזרים החופשי.

החברה כבר החלה להיערך תפעולית לשלב הפיתוח וחתמה על הסכמים משמעותיים, בהם חכירה והיערכות לשדרוג מתקן FPSO שיפעל באתר למשך עד 20 שנה. בנוסף נחתמו חוזים לקידוחים, לשירותי השלמות, לציוד תת-ימי, לצנרת ולמערכות תפעוליות נלוות, מה שמצביע על כניסה למתווה ביצוע מואץ לקראת 2027 ו-2028.

יו"ר נאוויטס, גדעון תדמור: "החלטת ה-FID בפרוייקט SEA LION מהווה הוכחה נוספת ליצירתיות לנחישות של נאוויטס וליכולתה להפוך תגליות שטרם פותחו להצלחות יוצאות דופן. נאוויטס מובילה כעת את פרויקט SEA LION לפיתוח שצפוי לייצר ערך רב למשקיעים ולהביא בשורה גדולה של צמיחה ושגשוג כלכלי חסר תקדים לתושבי פוקלנד"

פינרגי
צילום: שלומי יוסף

פינרג'י מזנקת - האם הפעם זה שונה?

פינרג'י שורפת עשרות מליונים בשנה והיא חייבת כסף - אחת לתקופה היא יוצאת בהודעות על פיילוטים נוצצים אבל לאחריהם מגיעים גם הדילולים; כן, יש סיכוי להצליח, אבל במבחן הסיכויים והסיכונים - הסיכונים לרוב מנצחים 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה פינרג'י

פינרג'י מזנקת היום. פינרג'י 1.37%  רושמת עליות מרשימות בשבועיים האחרונים. שבעה ימים רצופים של טיפוס מביאים אותה לשווי של 161 מיליון שקל, אחרי שעד לא מזמן דשדשה סביב 120 מיליון שקל בלבד. זה לא מגיע במחזורים קטנים, זה קורה במחזורים גדולים, אם המחזור הממוצע שלה בשנה האחרונה עומד על כ-450 אלף שקל אז בימים האחרונים אנחנו רואים מחזורים של 1.5-2.4 מיליון שקל. המחזורים קופצים, הסקרנות מתעוררת, וזה בדיוק הזמן לשאול - משהו קורה פה? פינרג'י מעניינת?

פינרג'י הצטרפה אלינו בגל ההנפקות של 2021, היא הגיעה לבורסה עם גיוס של כ-200 מיליון שקל לפי שווי של כ-800 מיליון שקל. ביום המסחר הראשון היא זינקה דו ספרתית, נשקה ל-1.1 מיליארד שקל, אבל מאז היא צללה. 4 שנים הספיקו להפוך את החגיגה הזאת לשווי אפסי. במרץ האחרון היא כבר ירדה מתחת ל-100 מיליון שקל שווי שוק, מוחקת ככה כ-90% מהשווי שלה בשיא.

אבל אל דאגה. כאן שוב חוזר הדפוס. פינרג'י מודיעה הבוקר כי חתמה על מזכר הבנות עם Daroga Power, חברה אמריקאית שמפתחת ומפעילה פרויקטי אנרגיה מבוזרת בארצות הברית ושלטענת פינרג'י השקיעה עד כה כ-400 מיליון דולר בעשרות אתרים. לפי המזכר, שתי החברות מקדמות שיתוף פעולה שבמסגרתו טכנולוגיית ה-AAG (אוויר-אבץ) של פינרג'י תשולב בפרויקטים של Daroga Power, בעיקר בתחומי מרכזי הנתונים והתשתיות הקריטיות. פינרג'י תספק את המוצרים והתמיכה הטכנית, ו-Daroga Power תשלב אותם בהצעות ללקוחות ותבצע התקנות והפעלה. במסגרת ההבנות נקבע צפי לביקוש מותנה למוצרי ה-AAG בשנים 2027 עד 2031 בהיקף מצטבר של עד 200MW, צפי שלדברי החברה עשוי לגלם פוטנציאל מכירות של מאות מיליוני דולרים. 

הדגש כאן הוא "צפי", "מזכר הבנות", "התחייבות מותנית". אלה מילים שמנסות לייצר לכם תחושה של פריצת דרך, אבל בפועל יש מרחק גדול מאוד בין החלום למציאות.

מי את Daroga Power?

כדי להבין אם משהו מההסכם הזה באמת יבשיל, צריך קודם כל לשאול מי היא בכלל השותפה החדשה. פינרג'י מציירת את Daroga Power בהודעה לבורסה כ"שחקנית אמריקאית מובילה", אבל כשמתעמקים בפעילות שלה מגלים סיפור אחר, קצת פחות נוצץ. Daroga פועלת בעיקר כגוף שמבנה עסקאות ומממן פרויקטים נקודתיים בתחום האנרגיה, לא כחברת תשתיות בעלת רקורד אמיתי בפרויקטים גדולים. גם ההכרזות הקודמות שלה, כמו שיתוף הפעולה עם CarbonQuest בתחום לכידת הפחמן, נראות יותר כמו תהליך של מימון מאשר כמו מהלך תעשייתי. מדובר במודל של "שירות כלכידת פחמן", שבו Daroga בעצם מממנת את המערכות עבור לקוח אחר, בעוד ההפעלה והטכנולוגיה מתבצעות בידי גוף שלישי.