אבי גבאי, מנכ״ל פרטנר, קרדיט צילום: יעל גבאיפרטנר שוקלת לרכוש את פעילות הלקוחות העסקיים של הוט
הצעת פרטנר לרכישת פעילות הלקוחות העסקיים של הוט מגיעה לאחר שפלאפון הציעה לרכוש את כל הוט מובייל בכ-2 מיליארד שקל, מהלך שעלול להיתקל בקשיים רגולטוריים
חברת פרטנר פרטנר 0.21% הודיעה כי הגישה ל-Altice International, בעלת השליטה בקבוצת הוט, מסמך אינדיקציית כוונות ראשוני ובלתי מחייב, שבו הביעה נכונות לבחון רכישה של מלוא פעילות הלקוחות העסקיים של הוט בתחום הקווי והסלולרי.
בהודעה מודגיש כי מדובר במסמך ראשוני בלבד, שהוגש ללא כל משא ומתן מקדים, וכי בשלב זה לא ניתן להעריך אם יבשיל לעסקה.
המהלך של פרטנר מגיע על רקע התעניינות גוברת בפעילויות של הוט מצד המתחרה (להרחבה - פלאפון רוצה לרכוש את הוט מובייל ב-2 מיליארד שקל). לפני כחודשיים פלאפון הגישה הצעה לרכוש את מלוא פעילות הוט מובייל, כולל הלקוחות הפרטיים, בסכום של כ-2 מיליארד שקלים, עסקה שתדרוש אישורים רגולטוריים מורכבים ועשויה להיתקל בהתנגדות מצד רשות התחרות.
זו עשויה
להיות אחת הסיבות שבגללן בחרה פרטנר להתמקד דווקא בפעילות העסקית בלבד, המהווה נתח קטן יותר משוק הסלולר אך רווחי במיוחד.
לפי גורמים בענף, בזק שולטת כיום בכ-80% משוק התקשורת העסקי, בעוד פרטנר, הוט וסלקום חולקות את היתר. מצב זה מקשה על מתחרות לבזק
להתמודד על לקוחות גדולים כמו בנקים, קופות חולים ורשתות קמעונאיות, במיוחד כשהן תלויות ברובן בתשתית בזק ומשלמות לה על שימוש. חיבור של פעילות עסקית רחבה יותר תחת פרטנר עשוי להקנות לה יתרון לגודל ולשפר את יכולתה להתחרות על לקוחות גדולים, ואף להצדיק הרחבה של תשתית
עצמאית, מהלך שיכול לחזק את התחרות בשוק שבו בזק נחשבת דומיננטית במיוחד, ולכן המהלך עשוי לקבל אישור של הרגולטור, במידה והדברים יקודמו לכדי משא ומתן והצעה מחייבת.
עם זאת, רכישה של הוט מובייל כעל מהלך שירחיק אותה מיעדי הליבה שלה, קרי המשך צמצום החוב,
פיתוח הפעילות לצרכנים הפרטיים ועסקים קטנים-בינוניים, לצד התמקדות בהתייעלות ותזרים. גורמים בשוק מעלים תהייה האם מדובר במהלך הגנתי מול ניסיון ההשתלטות של פלאפון יותר מאשר כחלק מתוכנית צמיחה טבעית, ומעלה סימני שאלה על יכולתה של פרטנר להטמיע פעילות גדולה מבלי
לפגוע במיקוד הקיים שהוביל אותה לתוצאות האחרונות שהציגה. עם זאת, העובדה שמדובר בחטיבה העסקית בלבד משקף את ההתמקדות של פרטנר בפלח שוק שלא פתוח לתחרות כמו הלקוחות הפרטיים, ולכן עשוי לקבל כאמור את אישורי הרגולטורים ולא כדי למנוע רכישה.
- ברקליס: בזק המניה המועדפת בסקטור; מה מחירי היעד של מניות התקשורת?
- פרטנר ופלאפון יספקו שירותי סלולר לכ-220 אלף עובדי מדינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשורה התחתונה,
אם פרטנר אכן תתקדם עם הרכישה ותצליח לשלב את הפעילות העסקית בלי לפגוע במנועי הליבה ולנצל את יתרון הגודל ליצירת תשתית עצמאית, המהלך עשוי להיות קפיצה אסטרטגית משמעותית. אך אם תתקשה להטמיע את הפעילות או תאבד מיקוד, הוא עלול להפוך למעמסה שתחליש אותה במקום לחזק.
מתחרות וגם שותפות
ברקע ה"תחרות" בין פרטנר ופלאפון, החברות זכו במכרז של החשכ"ל ויספקו שירותי סלולר לכ-220 אלף עובדי מדינה (פרטנר ופלאפון יספקו שירותי סלולר לכ-220 אלף עובדי מדינה). מכרז הסלולר הגדול של החשב הכללי, מהחשובים והיוקרתיים במשק התקשורת, הסתיים ופרטנר ופלאפון הן הזוכות שיספקו שירותי סלולר וציוד קצה ל-220 אלף עובדי מדינה ולראשונה גם לגמלאי שירות המדינה. בהסכם החדש נקבע כי פלאפון תספק שירותים לכ-60% מהמנויים, בעוד פרטנר תשרת את יתרת 40% מהמנויים. מדובר בחלוקה אסטרטגית שמבוססת על שני ספקים מקבילים, במטרה להבטיח יציבות, יתירות ושיפור משמעותי ברמת השירות.
המכרז כולל חבילת דרישות טכנולוגיות מתקדמות, שנועדו לחזק את רציפות השירות,
גם במצבי חירום: שתי רשתות עצמאיות במקביל, עם מערכי גיבוי ועמידה בתקני סייבר מחמירים. MCPTT,
מערכת תקשורת מאובטחת בדגם "מכשיר קשר" עבור כוחות הביטחון והחירום, הפועלת גם תחת עומסי רשת כבדים. בועה סלולרית, הפעלת רשת פרטית, נפרדת ומאובטחת לכוחות הביטחון בשעת חירום. נפ״א, נדידה פנים־ארצית אוטומטית בין שלוש רשתות סלולריות לקבלת קליטה רציפה בכל נקודה במדינה.
- מנורה בשינוי מבני שיחזק את הקשר עם סוכני הביטוח
- "המשקיעים אופטימיים מדי לגבי תוואי הריבית"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מכר למשקיעים וקנה אחרי חודשיים בשליש מחיר
האם יש עוד פוטנציאל בשוק התקשורת?
אחרי שנים של קיפאון, סקטור התקשורת
המקומי מראה סימני התבגרות. מלחמות המחיר החריפות שככו, ההשקעות הכבדות בתשתיות סיבים ודור חמישי (5G) כמעט הושלמו, והחברות עברו ממצב של הישרדות למצב של פריחה: פחות CAPEX, יותר תזרים, ירידה בחוב ועלייה ביציבות. פריסת הרשתות מאפשרת להן סוף סוף להתמקד בשיפור איכות
השירות, שימור לקוחות והעלאת ההכנסות הממוצעות למנוי (ARPU), תוך שימוש גובר בכלים של בינה מלאכותית להוזלת עלויות שירות ושיפור חוויית הלקוח.
המהלך של פרטנר לרכישת פעילות עסקית מנסה להשתלב במגמה הזו, כאשר חברות התקשורת מבקשות לנצל את הבשלת התשתיות
כדי לפרוץ לשווקים חדשים, להגדיל את נתח ההכנסות משירותים עסקיים ולהרחיב את השימוש ברשתות הקיימות. מנועי צמיחה חדשים כמו שירותי טלוויזיה, זכייה במכרזים גדולים (דוגמת החשכ״ל), ופריסה כמעט מלאה של סיבים יוצרים עבור החברות אפשרות להאיץ את השורה העליונה מבלי להגדיל
משמעותית את ההשקעות.
עם זאת, ישנם הסיכונים: התחרות בין החברות נותרה במיוחד סביב לקוחות גדולים, והרגולטור עשוי להקשות על מהלכים של ריכוזיות יתר. נוסף על כך, תחומים חדשים שחברות הסלולר נכנסות אליהם, כמו מכירת חשמל, עדיין אינם תורמים לרווחיות ועלולים
להכביד אם לא ינוהלו בזהירות. במילים אחרות, הפוטנציאל בסקטור התקשורת גבוה מבעבר, אך הוא תלוי ביכולת החברות לנהל נכון את ההוצאות מול הרצון לצמיחה מהירה.
מאז שכתבנו כאן על חברות התקשורת מצב טיסה: ענף התקשורת משנה כיוון וזה טוב למשקיעים פרטנר וסלקום עלו כ-27% כל אחת.
שווי השוק של פרטנר עומד על כ-5.76 מיליארד שקל לאחר שעלתה בכ-35% מתחילת השנה ובכ-110% ב-12 החודשים האחרונים.
חנן פרידמן צילום אורן דאיציון דרך לבורסה הישראלית: בנק לאומי הגיע ל-100 מיליארד שקל
במחזור של יותר ב-200 מיליון שקל השווי של לאומי עוקף את ה-100 מיליארד שקל, החברה הראשונה שעושה זאת בבורסת תל אביב
מניית בנק לאומי לאומי 2.27% מציינת ציון דרך היסטורי בשוק המקומי - שווי שוק של 100 מיליארד שקל. נכון לכתיבת השורות השווי עקף את ה-100 מיליארד שקל רף סמלי שמציב את לאומי ראשון ברשימה של חברות שמגיעות לשווי השוק המשמעותי. זה רגע שממסגר לא רק את התקופה האחרונה שהייתה חיובית במיוחד לבנקים, אלא גם את שינוי התפיסה כלפי מערכת הבנקאות הישראלית כשכבת היציבות של השוק המקומי.
המניה רשמה שנתיים פנומנליות. חרף המלחמה, מניית לאומי עלתה ביותר מ-160% בשתיים האחרונות ובכ-57% מתחילת השנה. ברקע העליות, מכפיל ההון קפץ לכ-1.5, גבוה משמעותית מהמכפיל ההיסטורי שנע סביב 0.7-0.8. עם זאת, השורה הפיננסית תומכת בשווי. ב-2024 רשם לאומי רווח נקי של 9.8 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 16.9%, והציב יעד לרווח נקי של 9-11 מיליארד שקל בשנים 2025-2026 עם תשואה להון של 15-16% בשנה, לצד חלוקת הון משמעותית לבעלי המניות.
גם בדוחות האחרונים נראית המשמעת התפעולית שמחזיקה את התזה. ברבעון השני דיווח לאומי על תשואה להון של 15.9% ויחס יעילות של 27%, וחילק לבעלי המניות 50% מהרווח, אחרי שבנק ישראל אישר לבנקים להגדיל את החלוקה הודות ליציבות שהראתה המערכת גם בתקופות אי הוודאות של המלחמה.
מול החברות האחרות, ההבדל ניכר בשווי השוק. בנק הפועלים נסחר בשווי של כ-88 מיליארד שקל, גם הוא לאחר ראלי חד בבנקים. מתוך 5 הבנקים הגדולים, 4 ממוקמים ב-7 הגדולות מבחינת שווי שוק בבורסה. זה משקף לא רק גודל, אלא גם הערכת שוק לאיכות תיק, ליעילות ולמדיניות ההון.
- פיץ' מעלה את אופק הדירוג של הבנקים; קדימון לעדכון הדירוג של ישראל?
- הרווחים של הבנקים - מה גרם לקפיצה הגדולה ולמה יש סיכוי שהם יעלו בהמשך?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההשבחה של חנן פרידמן
מאז כניסתו של חנן פרידמן לתפקיד מנכ"ל בנובמבר 2019, אז החליף את רקפת רוסק עמינח, שווי השוק של בנק לאומי עלה מכ-30 מיליארד שקל לכמעט 100 מיליארד שקל, עליית שווי של כ-70 מיליארד שקל בתוך שש שנים, המשקפת
תשואה שנתית מצטברת של כ-22% רק מעליית השווי. בנוסף, הבנק חילק דיבידנדים בתשואה של כ-4% (למעט 2020 שנת הקורונה). פרידמן, ששימש קודם לכן כיועץ המשפטי הראשי וכראש חטיבת האסטרטגיה, החדשנות והטרנספורמציה של הבנק, הגיע מרקע משפטי וניהולי עשיר שכלל תפקידים בקבוצת
הראל ובמשרד ליפא מאיר. מאז כניסתו הוא הוביל שינוי עומק בלאומי, מהתייעלות תפעולית ודיגיטציה נרחבת שתרמו לעלייה ברווחיות ולמיצובו כבנק הגדול בישראל.
מסחר אקטיבי AIהבנק מול בית ההשקעות, מי מנצח בקרב על הסוחר הישראלי?
הרגולציה, הנגישות למידע ובעיקר העלויות הנמוכות הביאו לנדידת משקיעים מהבנקים לבתי ההשקעות; כמה עולה לכם להישאר בבנק, ומה היתרונות והחסרונות?
שוק ההון הישראלי עובר בשנים האחרונות שינוי משמעותי. ברקע העליות במדדים, נראה שהיקף ההשתתפות של הציבור גודל, ומי שמרוויחים הם בתי ההשקעות. השינוי מגיע ברקע רגולציה שהגבירה את התחרות בשילוב עם הנגישות הגוברת למידע פיננסי מקצועי כמו גם העליות בשווקים שהפכו לשיחה בכל מפגש. כתוצאה מכך, המשקיע הישראלי הפך מעורב יותר באופן ישיר בניהול הנכסים שלו.
מהנתונים והערכות לגבי החודשים האחרונים עולה כי מתחילת 2024 ועד היום נפתחו קרוב ל-270 אלף חשבונות מסחר חדשים, כמחצית חשבונות מסחר עצמאיים שנפתחו בבתי השקעות. נציין גם שמהלך של בנק הפועלים, שחילק ללקוחותיו מניות תרם לגידול, שכן חלק גדול מהחשבונות לא החזיקו בתיק השקעות (לפחות בבנק). בסוף העשור הקודם, למעלה מ-90% מחשבונות המסחר היו בבנקים, וכיום מדובר בכ-75%, זה שינוי משמעותי.
עלות תועלת
הסיבה להעדפה של בתי ההשקעות מעידה בראש ובראשונה על שיקול של עלויות. בתיק השקעות של 100-200 אלף שקל, בתי ההשקעות מציגים עמלת קניה/מכירה לני"ע ישראליים נמוכים ביותר מ-50% מאלו של הבנקים, עם ממוצע של 0.08% לבתי ההשקעות וכ-0.2% לעמלה בבנקים. למעט בנק ירושלים, שמציג את העמלה הנמוכה ביותר של 0.05% לפעולה, שאר הבנקים הגדולים גובים עמלה של 0.15-0.27%, כאשר הבינלאומי הזול בקטגוריה ומזרחי טפחות היקר בקטגוריה. בצד בתי ההשקעות, אלטשולר מציג את העמלה התחרותית ביותר עם 0.069% לפעולה, בעוד IBI גובים 0.084% אך עדיין מדובר בשיפור משמעותי לעומת הבנקים.
בצד ני"ע הזרים, הפער אף משמעותי יותר, הודות לכניסת שחקנים נוספים כמו בלינק ו-וואן זירו, שמציגים עמלות תחרותיות.
ההבדל אף הופך למשמעותי יותר כאשר לוקחים בחשבון עמלות מינימום (סכום קבוע במידה ושווי העסקה קטן) ודמי ניהול (עמלה כאחוז משווי התיק
עבור החזקת נכסים), שנוטים להיות גבוהים יותר בבנקים.
- העמלה מתייקרת - זו הפקודה שהבורסה משנה
- אשדוד מקימה רובע חדשנות בהשקעה של כ-10 מיליארד שקל; מעל למיליון מ"ר לתעסוקה, מסחר ומגורים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הערך המוסף
בתי ההשקעות מכוונים את המאמצים ללקוח שמאופיין כ"סוחר עצמאי". האפליקציות שלהם לרוב ידידותיות יותר לפעולות מהירות, מאפשרות התראות על מניות, נותנות כלים עבור סוחרים כמו פקודות
מתקדמות, תובנות מסחר וגרפים, ועוד. החיסרון עבור המשקיעים הוא הצורך בניהול שני חשבונות נפרדים שמצריך העברה של כספים מחשבון הבנק, ונגישות נמוכה יותר לייעוץ.
