אלי אדדי אבי גבאיאלי אדדי אבי גבאי

מצב טיסה: ענף התקשורת משנה כיוון וזה טוב למשקיעים

אחרי שנים של שחיקה, חברות התקשורת משנות מומנטום: עלייה בהכנסה ללקוח, הרווחיות משתפרת, ירידה בהוצאות הוניות ומעבר לתזרים חיובי; האם אחרי עליות חדות עוד נשאר אפסייד?

תמיר חכמוף |

חברות התקשורת הגדולות בישראל, סלקום, פרטנר ובזק, פרסמו את תוצאותיהן לרבעון הראשון של 2025, וכולן מציגות תמונה של ענף בעיצומו של שינוי. לאחר שנים של שחיקת מחירים ותחרות גדולה, ניכרות מגמות של התאוששות הבאות ליידי ביטוי בעלייה ברווחיות, גידול בהכנסות משירותי סלולר ואינטרנט, ושיפור בתזרימי המזומנים לצד ירידה בהיקף הוצאות הוניות להשקעה.


מניית סלקום נסחרת לפי שווי שוק של 4.1 מיליארד שקל לאחר עלייה של 71% בשנה האחרונה, ומכפיל רווח מייצר לרבעון הראשון של כ-17, בעוד מניית פרטנר נסחרת לפי שווי שור של 4.5 מיליארד שקל לאחר עלייה של 52% בשנה האחרונה, ומכפיל רווח מייצג לרבעון הראשון של כ-17.5.

צמיחה בשירותים, עלייה ב-ARPU ופריסת סיבים

מעבר לגידול בשורה התחתונה, הנתונים מלמדים על שינוי כיוון בענף התקשורת. חברות התקשורת מצביעות על גידול בהכנסות משירותי הליבה בסלולר ובאינטרנט, לצד התאוששות מענפי משנה שנפגעו בעבר. הכנסה חודשית ממוצעת למנוי (ARPU) בסלולר נמצאת במגמת עלייה אצל כולם: בסלקום נרשם גידול של 2.5 ש"ח ב-ARPU הסלולר (וגם עלייה של 9 ש"ח ב-ARPU במגזר הנייח, קרי אינטרנט וטלוויזיה) ביחס לאשתקד. בפרטנר טיפס ה-ARPU הסלולרי לשיא של 42 ש"ח, בין היתר בשל אימוץ מוגבר של חבילות דור 5 וחזרת ההכנסות משירותי נדידה לחו"ל אחרי תקופת המלחמה. גם בפלאפון (הזרוע הסלולרית של בזק) דווח על עלייה משמעותית ב-ARPU ברבעון, לצד גידול במנויי דור 5 ותאוצה בהכנסות הנדידה

בגזרת מנויי הסלולר, סלקום שומרת על מעמדה כחברת הסלולר הגדולה בישראל מבחינת מספר לקוחות. לסלקום מעל 3.6 מיליון מנויים אשר מהווים כ-32% מנתח השוק בישראל. יתרון הגודל הזה עשוי לסייע לסלקום למנף יתרונות קנה מידה, הן ברמת רכישת ציוד והן בפריסת רשת. ואכן, נראה שלחברה פריסת רשת ה-5G הנרחבת ביותר, המשמשת כמנוע לצמיחה עתידית וכגורם מבדל בשוק. פריסה רחבה יותר מאפשרת לסלקום לתת שירות טוב גם בפריפריה ולמשוך משתמשי דור 5 כבדים, פלח רווחי ההולך וגדל.

גם בתחום האינטרנט הביתִי מרגישים שינוי. בזק, כמונופול תשתית היסטורי, הצליחה להגיע לפריסה ולהיקף מנויים מרשימים בסיבים אופטיים, כ-885 אלף משקי בית מחוברים לסיב של בזק, זינוק של 36% במספר המנויים לעומת שנה שעברה. פרטנר, שהייתה חלוצת מיזם סיבים עצמאי, צברה כבר 446 אלף מנויי אינטרנט על גבי סיבים אופטיים ברבעון (93% מסך לקוחות האינטרנט שלה), נתון הגבוה ממספר המנויים של סלקום בתחום זה שעומד על 381 אלף מנויים. סלקום מצידה מפעילה את מיזם הסיבים IBC (אנלימיטד) שבו היא שותפה משמעותית, ודרכו יש לה פריסת סיבים מתרחבת.

באותו הקשר, בחודשים האחרונים הגיעה המחלוקת בין בעלי המניות ב-IBC לבית המשפט: סלקום מתנגדת לדרישת המיזם שתרכוש קווי סיב מעבר להתחייבויותיה המקוריות, וטוענת שהוט ושותפתה מבקשות להאדיר את שווי IBC על חשבונה, לקראת מכירת חלקן. הדבר הביא ליידי ביטוי את תג המחיר של חלקה של סלקום, השווה כ-520 מיליון שקל על פי הערכות מול השווי בספרים שעומד על כ-120 מיליון שקל, דבר שיכול להיות שחמק מעייני השוק.

תחום נוסף שבו סלקום מפגינה ביצועים חזקים הוא מכירת ציוד הקצה. פעילות רשת החנויות "דינמיקה", שבבעלות סלקום ממשיכה לצמוח בניגוד להערכות של השקות חלשות מצד יצרניות הסמארטפונים. עם זאת, חשוב לזכור כי פעילות מסוג זה עתירת מחזור אך עם מרווחים נמוכים בד"כ.

קיראו עוד ב"שוק ההון"


האם השוק עדיין סקפטי?

על רקע המגמות החיוביות האלה, עולה השאלה האם השוק מפספס את מניות התקשורת. מצד אחד הביצועים אכן רשמו שיפור משמעותי אך מהצד השני העליות במניות לא היו קטנות. סלקום ופרטנר רשמו עליות של 71% ו-52% במניותיהן בהתאמה במהלך 12 החודשים האחרונים.

למרות העלייה, היחסים הפיננסיים של החברות משתפר מרבעון לרבעון. פרטנר וסלקום ממשיכות להוריד את רמת החוב שלהן, כאשר האחרונה רושמת יחס חוב/אביטדה ירד לרמת 1.16 לעומת 1.46 ברבעון המקביל. מכפיל הרווח ירד לרמה של 17-17.5 בשתי החברות (במידת הייצוג של הרבעון האחרון), נמוך ביחס למה שהציגו החברות בשנים האחרונות.

כאן אציין כי בדוחות האחרונים של סלקום רשמה החברה רווח של 19 מיליון תחת סעיף אחרות, ולאחר בדיקה התברר שמדובר ברווחי פרויקטיים שהסתיימו, והחברה צפויה לרשום רווחים גם ברבעונים הבאים, ככל שתתקדם ותסיים פרויקטים נוספים.

למעשה, החברה מתקדמת בקצב מואץ בכל הנוגע לשיפור מבני, ולא רק במספרים הכספיים: בין אם זו ירידה מתמשכת בחוב שירד ב-230 מיליון שקל בשנה האחרונה, ובין אם חיזוק המותג דרך פעולות שיווקיות ממוקדות כמו שנה חינם ללוחמים, ילדים או חבילות חכמות במיתוג מחדש, דבר שהחברה מצפה לראות תורם לשורה התחתונה בסופו של יום.

במבט קדימה, אנחנו אפילו עשוים לראות ירידה נוספת במכפיל, ככל שרמות החוב ירדו ותשלומי המימון יפחתו, המחירים ישתפרו ואיתם הרווחיות, והוצאות ה-CAPEX יפחתו, בהמשך למגמה שליוותה את הרבעונים האחרונים.

עבור פרטנר, השיפורים האלה הובילו את החברה לחדש את חלוקת הדיבידנד בשנה שעברה, וכעת ייתכן שאפשר לראות את "האור בקצה המנהרה" אצל סלקום. גם אם החברה לא תחדש את הדיבידנד בקרוב, נראה שלא ירחק היום שרמות החוב כבר לא יטרידו את החברה והמשקיעים כבעבר.


ומה בכל זאת יכול לעכב את המומנטום?

עם כל סימני השיפור, עדיין מוקדם להסיק מסקנות נחרצות. תחרות עזה נמשכת, במיוחד בשוק הסיבים, שבו לפרטנר יש נתח שוק גבוה יותר ולבזק שליטה בתשתית, ותחום מכירת הציוד, שעליו סלקום נשענת כחלק מרכזי ממנועי ההכנסה, מציג רווחיות נמוכה ומושפע מתנודתיות עונתית.

גם תחום החשמל, אליו נכנסה סלקום בשנה האחרונה, ממשיך לרשום הפסד תפעולי. לא ברור עדיין אם מדובר באפיק צמיחה או בסטייה אסטרטגית.


בשורה התחתונה

החברות מציגות תהליך הבראה שמתחיל לחלחל גם לדוחות הכספיים וגם לתפיסת המותג. גם נקודת המבט של האנליסטים נותרת חיובית, כאשר הציפיות הן להמשך היציבות ואף גידול במחירי הסלולר. עם תזרים משתפר, ירידה חדה במינוף, וגידול בפעילות הליבה, ייתכן שהדרך למעמד פיננסי יציב הרבה יותר קרוב מתמיד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה