אלי אדדי אבי גבאי
אלי אדדי אבי גבאי

מצב טיסה: ענף התקשורת משנה כיוון וזה טוב למשקיעים

אחרי שנים של שחיקה, חברות התקשורת משנות מומנטום: עלייה בהכנסה ללקוח, הרווחיות משתפרת, ירידה בהוצאות הוניות ומעבר לתזרים חיובי; האם אחרי עליות חדות עוד נשאר אפסייד?

תמיר חכמוף |

חברות התקשורת הגדולות בישראל, סלקום, פרטנר ובזק, פרסמו את תוצאותיהן לרבעון הראשון של 2025, וכולן מציגות תמונה של ענף בעיצומו של שינוי. לאחר שנים של שחיקת מחירים ותחרות גדולה, ניכרות מגמות של התאוששות הבאות ליידי ביטוי בעלייה ברווחיות, גידול בהכנסות משירותי סלולר ואינטרנט, ושיפור בתזרימי המזומנים לצד ירידה בהיקף הוצאות הוניות להשקעה.


מניית סלקום נסחרת לפי שווי שוק של 4.1 מיליארד שקל לאחר עלייה של 71% בשנה האחרונה, ומכפיל רווח מייצר לרבעון הראשון של כ-17, בעוד מניית פרטנר נסחרת לפי שווי שור של 4.5 מיליארד שקל לאחר עלייה של 52% בשנה האחרונה, ומכפיל רווח מייצג לרבעון הראשון של כ-17.5.

צמיחה בשירותים, עלייה ב-ARPU ופריסת סיבים

מעבר לגידול בשורה התחתונה, הנתונים מלמדים על שינוי כיוון בענף התקשורת. חברות התקשורת מצביעות על גידול בהכנסות משירותי הליבה בסלולר ובאינטרנט, לצד התאוששות מענפי משנה שנפגעו בעבר. הכנסה חודשית ממוצעת למנוי (ARPU) בסלולר נמצאת במגמת עלייה אצל כולם: בסלקום נרשם גידול של 2.5 ש"ח ב-ARPU הסלולר (וגם עלייה של 9 ש"ח ב-ARPU במגזר הנייח, קרי אינטרנט וטלוויזיה) ביחס לאשתקד. בפרטנר טיפס ה-ARPU הסלולרי לשיא של 42 ש"ח, בין היתר בשל אימוץ מוגבר של חבילות דור 5 וחזרת ההכנסות משירותי נדידה לחו"ל אחרי תקופת המלחמה. גם בפלאפון (הזרוע הסלולרית של בזק) דווח על עלייה משמעותית ב-ARPU ברבעון, לצד גידול במנויי דור 5 ותאוצה בהכנסות הנדידה

בגזרת מנויי הסלולר, סלקום שומרת על מעמדה כחברת הסלולר הגדולה בישראל מבחינת מספר לקוחות. לסלקום מעל 3.6 מיליון מנויים אשר מהווים כ-32% מנתח השוק בישראל. יתרון הגודל הזה עשוי לסייע לסלקום למנף יתרונות קנה מידה, הן ברמת רכישת ציוד והן בפריסת רשת. ואכן, נראה שלחברה פריסת רשת ה-5G הנרחבת ביותר, המשמשת כמנוע לצמיחה עתידית וכגורם מבדל בשוק. פריסה רחבה יותר מאפשרת לסלקום לתת שירות טוב גם בפריפריה ולמשוך משתמשי דור 5 כבדים, פלח רווחי ההולך וגדל.

גם בתחום האינטרנט הביתִי מרגישים שינוי. בזק, כמונופול תשתית היסטורי, הצליחה להגיע לפריסה ולהיקף מנויים מרשימים בסיבים אופטיים, כ-885 אלף משקי בית מחוברים לסיב של בזק, זינוק של 36% במספר המנויים לעומת שנה שעברה. פרטנר, שהייתה חלוצת מיזם סיבים עצמאי, צברה כבר 446 אלף מנויי אינטרנט על גבי סיבים אופטיים ברבעון (93% מסך לקוחות האינטרנט שלה), נתון הגבוה ממספר המנויים של סלקום בתחום זה שעומד על 381 אלף מנויים. סלקום מצידה מפעילה את מיזם הסיבים IBC (אנלימיטד) שבו היא שותפה משמעותית, ודרכו יש לה פריסת סיבים מתרחבת.

באותו הקשר, בחודשים האחרונים הגיעה המחלוקת בין בעלי המניות ב-IBC לבית המשפט: סלקום מתנגדת לדרישת המיזם שתרכוש קווי סיב מעבר להתחייבויותיה המקוריות, וטוענת שהוט ושותפתה מבקשות להאדיר את שווי IBC על חשבונה, לקראת מכירת חלקן. הדבר הביא ליידי ביטוי את תג המחיר של חלקה של סלקום, השווה כ-520 מיליון שקל על פי הערכות מול השווי בספרים שעומד על כ-120 מיליון שקל, דבר שיכול להיות שחמק מעייני השוק.

תחום נוסף שבו סלקום מפגינה ביצועים חזקים הוא מכירת ציוד הקצה. פעילות רשת החנויות "דינמיקה", שבבעלות סלקום ממשיכה לצמוח בניגוד להערכות של השקות חלשות מצד יצרניות הסמארטפונים. עם זאת, חשוב לזכור כי פעילות מסוג זה עתירת מחזור אך עם מרווחים נמוכים בד"כ.

קיראו עוד ב"שוק ההון"


האם השוק עדיין סקפטי?

על רקע המגמות החיוביות האלה, עולה השאלה האם השוק מפספס את מניות התקשורת. מצד אחד הביצועים אכן רשמו שיפור משמעותי אך מהצד השני העליות במניות לא היו קטנות. סלקום ופרטנר רשמו עליות של 71% ו-52% במניותיהן בהתאמה במהלך 12 החודשים האחרונים.

למרות העלייה, היחסים הפיננסיים של החברות משתפר מרבעון לרבעון. פרטנר וסלקום ממשיכות להוריד את רמת החוב שלהן, כאשר האחרונה רושמת יחס חוב/אביטדה ירד לרמת 1.16 לעומת 1.46 ברבעון המקביל. מכפיל הרווח ירד לרמה של 17-17.5 בשתי החברות (במידת הייצוג של הרבעון האחרון), נמוך ביחס למה שהציגו החברות בשנים האחרונות.

כאן אציין כי בדוחות האחרונים של סלקום רשמה החברה רווח של 19 מיליון תחת סעיף אחרות, ולאחר בדיקה התברר שמדובר ברווחי פרויקטיים שהסתיימו, והחברה צפויה לרשום רווחים גם ברבעונים הבאים, ככל שתתקדם ותסיים פרויקטים נוספים.

למעשה, החברה מתקדמת בקצב מואץ בכל הנוגע לשיפור מבני, ולא רק במספרים הכספיים: בין אם זו ירידה מתמשכת בחוב שירד ב-230 מיליון שקל בשנה האחרונה, ובין אם חיזוק המותג דרך פעולות שיווקיות ממוקדות כמו שנה חינם ללוחמים, ילדים או חבילות חכמות במיתוג מחדש, דבר שהחברה מצפה לראות תורם לשורה התחתונה בסופו של יום.

במבט קדימה, אנחנו אפילו עשוים לראות ירידה נוספת במכפיל, ככל שרמות החוב ירדו ותשלומי המימון יפחתו, המחירים ישתפרו ואיתם הרווחיות, והוצאות ה-CAPEX יפחתו, בהמשך למגמה שליוותה את הרבעונים האחרונים.

עבור פרטנר, השיפורים האלה הובילו את החברה לחדש את חלוקת הדיבידנד בשנה שעברה, וכעת ייתכן שאפשר לראות את "האור בקצה המנהרה" אצל סלקום. גם אם החברה לא תחדש את הדיבידנד בקרוב, נראה שלא ירחק היום שרמות החוב כבר לא יטרידו את החברה והמשקיעים כבעבר.


ומה בכל זאת יכול לעכב את המומנטום?

עם כל סימני השיפור, עדיין מוקדם להסיק מסקנות נחרצות. תחרות עזה נמשכת, במיוחד בשוק הסיבים, שבו לפרטנר יש נתח שוק גבוה יותר ולבזק שליטה בתשתית, ותחום מכירת הציוד, שעליו סלקום נשענת כחלק מרכזי ממנועי ההכנסה, מציג רווחיות נמוכה ומושפע מתנודתיות עונתית.

גם תחום החשמל, אליו נכנסה סלקום בשנה האחרונה, ממשיך לרשום הפסד תפעולי. לא ברור עדיין אם מדובר באפיק צמיחה או בסטייה אסטרטגית.


בשורה התחתונה

החברות מציגות תהליך הבראה שמתחיל לחלחל גם לדוחות הכספיים וגם לתפיסת המותג. גם נקודת המבט של האנליסטים נותרת חיובית, כאשר הציפיות הן להמשך היציבות ואף גידול במחירי הסלולר. עם תזרים משתפר, ירידה חדה במינוף, וגידול בפעילות הליבה, ייתכן שהדרך למעמד פיננסי יציב הרבה יותר קרוב מתמיד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוטי גוטמן
צילום: עידן גרוס

"מטריקס תיכנס לת"א 35 ותהפוך לאחת מעשר חברות ה-IT הגדולות בעולם"

המיזוג הענק בין שתי ענקיות ה-IT עליו הודיעו במרץ כבר הקפיץ את השווי המצרפי של 2 החברות מהמקום ה-10 ל-8 בארה"ב ומהמקום ה-4 ל-3 באירופה; בלידר סוקרים את ההשפעות של המיזוג ההיסטורי, את הסינרגיה וגם אחרי קפיצה של 62% במטריקס מאז ההודעה הפונטציאל עדיין גדול

מנדי הניג |
נושאים בכתבה מטריקס מג'יק

בתחילת נובמבר מטריקס מטריקס 0.91%   ומג'יק מג'יק 1.76%   נכנסו לשלב המכריע של המיזוג כשמסגרת ההבנות שסוכמה במרץ נסגרה בין השתיים. אם הכל יתקדם כמתוכנן, ב-10 לחודש תיערך אסיפת בעלי המניות של שתי החברות כשהשלמת העסקה צפויה במהלך ינואר 2026. 

על פי תנאי העסקה, מג'יק תימחק מהמסחר ותהפוך לחברה פרטית בבעלות מלאה של מטריקס, כשבעלי מניותיה יקבלו 0.5883 מניות מטריקס לכל מניה שזה יחס שמעמיד את בעלי המניות על כ-31% מהחברה המאוחדת. בסקירה שפרסמה דינה קורשונוב, אנליסטית בלידר שוקי הון היא אומרת "להערכתנו, יחס ההחלפה בין המניות אינו צפוי להשתנות עד להשלמת המיזוג לאור המורכבות המשפטית הכרוכה בהשלמת העסקה".

השוק כבר מבין לאן העסק הזה צועד והוא כבר החל לתמחר את המיזוג חודשים לפני החתימה הרשמית אבל עוד ובעיקר מאז פרסום מזכר ההבנות במרץ. מאז ועד היום זינקה מניית מג'יק בכ-79% לשווי של כ-4 מיליארד שקל בעוד מטריקס הוסיפה כ-62% והיא נסחרת בשווי של 9 מיליארד שקל. כמו השוק, גם בלידר סבורים שהמיזוג ייצור גוף משמעותי בהיקף הפעילות שלו. ביחד הקבוצה הממוזגת תגיע לשווי שוק מצרפי של כ-3.3 מיליארד דולר כ-10.5 מיליארד שקל. למטריקס צפויות הכנסות שנתיות של כ-2 מיליארד דולר ומצבת העובדים תסתכם על 15 אלף. הנתונים האלה מציבים את החברה המאוחדת בין עשר חברות ה-IT הציבוריות הגדולות בארה"ב ובאירופה.

סינרגיה בעיקר בתחום הענן

בלידר מתעכבים גם על הסינרגיות שיהיו במיזוג, ומסבירים כי החיבור בין שתי החברות לא מסתכם רק בהיקף פעילות גדול יותר אלא יוצר יתרון תחרותי ממשי בשווקים שבהם הביקוש הולך וגובר, כמו ענן, דיגיטל, סייבר, דאטה ו-ERP. מטריקס מגיעה לתהליך עם פעילות ענן רחבה ומוכרת בישראל ועם התרחבות פעילה באירופה, בעוד מג'יק מוסיפה יכולת משלימה בשוק האמריקאי שבו היא מחזיקה נוכחות משמעותית וכ-1,500 אנשי מקצוע מקומיים. שילוב כזה, לפי לידר, מאפשר לבנות קו עסקים בינלאומי מגובש יותר, כזה שמגדיל את עומק ההיצע של החברה המאוחדת ומספק לה רגל יציבה בכל אחד מהשווקים המרכזיים בעולם.

החיבור בין שתי הפעילויות משפיע לא רק על פריסה גיאוגרפית אלא גם על האופן שבו החברה המאוחדת יכולה להציע פתרונות מקצה לקצה. בלידר מציינים כי פעילויות ה-ERP של שתי החברות כולל הפתרונות שמג'יק מביאה עמה, מרחיבות את סל השירותים שמטריקס יכולה להציע ללקוחותיה, מחזקות את נאמנות הלקוחות ומאפשרות להיכנס למכרזים גדולים ומורכבים יותר, במיוחד בארגוני אנטרפרייז גדולים. במקביל, העובדה שגם מטריקס וגם מג'יק מחזיקות בקשר אסטרטגי עם AWS יוצרת יתרון כפול, הן נהנות מגישה טובה יותר לטכנולוגיות ולכלי ענן מתקדמים, והן יכולות לגשת יחד לשיתופי פעולה שדורשים היקף פעילות גדול יותר.

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.