רמי ועדינה לוי (תמר מצפי)רמי ועדינה לוי (תמר מצפי)
ראיון

רמי לוי רגע לפני 70 מדבר על רשת רמי לוי; הלקוחות, המשקיעים, המשפחה; וגם - האם המניה מעניינת?

הרשת צומחת, מגדילה מכירות בחנויות זהות בניגוד לשופרסל ורשתות אחרות; מחזיקה במספר מנועי צמיחה - סלולר וגוד-פארם ומתכננת להפוך את קופיקס לגדולה ורווחית; ראיון וניתוח

מנדי הניג | (33)

רמי לוי עומד להנפיק את הנדל"ן בשווי של 4 מיליארד פלוס. מסתבר ששם המשפחה עשתה את ההון הגדול, אבל את ההכרה ואת הפעילות הגדולה הוא עושה בתחום הקמעונאות וגם מקור הכספים הגיע מתחום הקמעונאות. יש קשר הדוק בין הנדל"ן לקמעונאות, כשחברת הנדל"ן מספקת שטחים לסניפים רבים של הרשת. האם זה יכול להוביל לעליית מחירי שכר הדירה בהמשך? החוזים הם ל-15 שנה, כך שהתשובה היא לא. הרשת לא תיפגע, וזו הזדמנות להבין את מצבה של הרשת.  


רשת רמי לוי צמחה ברבעון השני, הגדילה מכירות בחנויות הזהות והרוויחה בקצב של 250 מיליון שקל. בשנה שעברה היא הרוויחה כ-260 מיליון שקל, היא כנראה תרוויח השנה באזור הזה פחות או יותר - מול העלייה במכירות, יש שחיקה ברווחיות. הרשת השלימה את רכישת השליטה המלאה בקופיקס שהיא זרוע הפעילות של הקבוצה במרכזי הערים, והיא נערכת להרחבת הפעילות במרכזי הערים ובכלל. כשמשווים את התוצאות של הקבוצה ביחס לרשתות האחרות, הן טובות -  בשופרסל לדוגמה היתה ירידה חדה בחנויות הזהות של כ-8% אצל רמי לוי עלייה של כ-5%, וזה מדד חשוב כי בסופו של דבר הוא מודד את העוצמה של הרשת, נאמנות ואינטרקציה עם הלקוחות ואת היכולת שלה להרוויח בהמשך. 

הרווחיות של רמי לוי תמיד היתה נמוכה ביחס לאחרים ובעיקר ביחס לשופרסל, ועדיין רמי לוי מתבססת כרשת השנייה בגודלה בארץ והיא מצמצמת בהדרגה את הפער עם שופרסל. קצב המכירות שלה עומד על כ-8 מיליארד שקל, שופרסל בקצב של 14 מיליארד שקל. 


הרווח המייצג של הרשת בהינתן שווי שוק של כ-4.1 מיליארד שקל, מבטא מכפיל רווח של כ-15-16. מכפיל סביר, אבל לרמי לוי יש מנועי צמיחה מעניינים. בתוך הקבוצה יש פעילות סלולר עם קרוב ל-450 אלף מנויים שעל רקע ההתאוששות בתחום, העליות במניות סלקום ופרטנר בשוק וההצעה של פרטנר לקנות את הוט מובייל ב-2 מיליארד שקל,   אפשר להעריך שהיא שווה כ-600-700 מיליון שקל ואפילו יותר. כמו כן, יש בקבוצה אחזקת שליטה בגוד-פארם שלמרות הסקפטיות לפני שנים, מוכיחה שהיא מתחרה חזקה בשוק הפארמה ובהינתן הרווחים שלה (קצב של מעל 50 מיליון שקל) וקצב הצמיחה, היא  יכולה להיות מוערכת בכ-800 מיליון שקל בשמרנות.

הנכסים האלו באים לידי ביטוי חלקי בשווי של הקבוצה. הסלולר לא מקבל ביטוי - מדובר בתחום רווחי אצל רמי לוי, אבל שולי ביחס לפעילות כולה, הפארמה מקבלת ביטוי, אבל לא לפי ערכים מלאים. חוץ מזה יש לחברה מזומנים נטו של כ-1 מיליארד שקל, אך חשוב לציין שההון העצמי עומד על כ-550 מיליון שקל - היכולת להציג מזומנים מעל ההון מבטא מצד אחד את העוצמה של הרשתות האלו שמקבלות מימון שוטף מהלקוחות (מקבלת במזומן ובתנאי אשראי טובים). מצד שני- זה לא יהיה נכון להגדיר את כל הסכום כמזומנים פיננסים עודפים, ונראה שהמזומנים העודפים הם בסדרי גודל של כ-500 מיליון דולר.


מה המסקנה? רמי לוי נסחרת ב-4.1 מיליארד שקל, אבל לקבוצה הזו יש מספר פעילויות עם מזומנים. הפעילויות על פי השוק שוות כ-3.6 מיליארד שקל (שווי שוק בניכוי מזומנים), פעילות המזון והפארמה שווה כ-2.9 מיליארד שקל (בניכוי שווי הסלולר). המזון (בניכוי הפארמה) שווה כ-2-2.1 מיליארד שקל (בניכוי שווי הפארמה). אם מנתחים את הרווח המייצג של הקמעונאות מזון מקבלים סדר גודל של 220-230 - מכפיל של מתחת ל-10. 

בפועל, לא בטוח שהחלוקה וההפרדה הזו נכונה. רמי לוי האיש, לא ימכור את הפארמה כי היא חלק אינטגרלי מהפעילות כולה. הסלולר כנראה מתישהו יימכר, אבל לרמי לוי יש סבלנות והנכס שלו משביח. זאת בהחלט יכולה להיות בוננזה לעתיד. גם אם לא מפרידים את כל הקבוצה כדי להעריך את שוויה, מקבלים תמחור הוגן וזה במיוחד כשמדובר בקבוצה שצומחת. ניסינו לשאול את רמי לוי על השווי של החברה והאפסייד, לוי לא מדבר על מחיר המניה, הוא מוכן לדבר על העסקים. 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

  

נתחיל מהתוצאות הרבעוניות של שיווק השקמה - שיא מכירות של מעל 2 מיליארד שקל הגבוה בתולדות הרשת - מה עומד מאחורי זה?

״אני יכול להסביר את זה לפי מה שאני רואה אצלי במערכת. זה גידול של כמות הלקוחות, זה גידול בכמות הפריטים שקונים אצלנו, וירידה במחיר פר מוצר. זאת אומרת עשינו מבצעים, הורדנו מחירים, וזה גרם לכך שאנשים קונים יותר ומגיעים יותר לקוחות. זאת האסטרטגיה שלי, התוצאות האלה משקפות את האסטרטגיה שלי״.

ובכל זאת, הרווח הגולמי ירד.

״נכון, הרווח הגולמי ירד, וזה בגלל שאנחנו מוכרים בזול וגם עולות לנו העלויות. זאת אומרת, כשמחברים את שני המשתנים האלה אז מבינים שהעליה בחנויות היא הרבה יותר גבוהה גם בהשוואה למתחרים. אולי מצד אחד זה מצמצם את המרווח, אבל מצד שני אנחנו רואים שהלקוחות מצביעים ברגליים וממשיכים לבוא ולקנות ברמי לוי. כי מה שאנחנו מבטיחים ללקוחות אנחנו מקיימים. היסודות של העסק שלי הם הלקוחות. אז אולי ירדנו קצת ברווח אבל אנחנו - וזה גם ה׳אני מאמין׳ שלי - שאנחנו שחקנים לטווח ארוך, ככל שנגדיל את המחזור, ככה גם נגדיל את הרווחיות וזה לא יבוא על חשבון הצרכנים״.

אתה תמיד רצת עם הדגל הזה של ״למען הצרכן״ אבל בהסתכלות ״שוק הונית״ צריכים לדאוג לבעלי המניות, במילים אחרות איך מאזנים בין הדחף של להשתפר ברווחיות מול הרצון להישאר הוגן?

״גם שוק ההון מבין דבר אחד שבסופו של דבר, כולם מתפרנסים מהצרכנים. מי שהשקיע בנו עד היום, הרוויח הרבה כסף. אנחנו מחלקים הרבה דיבידנדים, ומצד שני החברה עדיין צומחת וגודלת אנחנו עולים בחנויות זהות עולים בכמות הלקוחות ובסוף השמיים הם הגבול. תמיד אתה יכול ללחוץ עוד על הספקים כדי להוריד את עלויות התפעול שלך ולהרוויח יותר. להבדיל, המתחרים שעובדים עם רווח גולמי יותר גבוה, לאיזה שיעור הם כבר יוכלו לעלות כשהם עושים את זה בעיקר על הגב של הצרכנים. אולי בטווח הקצר הרווחת יותר כסף אבל בטווח הארוך אתה בבעיה כי הצרכנים יעזבו אותך - בסוף, המותג זה הדבר הכי חזק שיש.״.

״דבר נוסף זה שאנחנו לא ממוקדים אך ורק בתג מחיר חשוב לנו גם שהקניה תהיה נעימה. בדיוק בשביל זה השקנו את העגלות החכמות וכל הטכנולוגיות החדשות שנמצאות על המדפים, כי בעיניי זה חלק משמעותי מצרכנות בעידן המודרני. נכון שאני רוצה לתת את המחיר הזול ביותר, אבל זה לא בא על חשבון חוויית הקנייה בסניפים וברשת, ואנחנו משקיעים בזה לא פחות״.

אז אם הזכרת את המותג - מה קורה עם המותג הפרטי של הרשת זה מגיע כבר לכ־27% מהמכירות הכוונה היא להמשיך לחזק אותו או לפנות מקום למוצרים אחרים?

״המותג הפרטי גדל ואנחנו הולכים לחזק עוד יותר את המותג הפרטי. אם נסתכל בעולם אצל חברות אחרות עם מותג פרטי הוא מגיע גם ל־40%. כשיש לך מותג פרטי חזק, אתה יכול לעשות כמה דברים: גם להביא יותר דברים למדפים ולהציע לצרכן יותר גיוון ומבחר, אתה גם מביא איכות טובה יותר במחיר נמוך יותר, וגם אתה מפעיל לחץ תחרותי כי אתם גורם למתחרים להוריד מחירים וככה אתה עוד יותר מחזק את הצרכן״.

זה נותן לך גם יותר כח ושם אותך בפוזיציה יותר טובה מול הספקים?

״זה בעיקר נותן לי יותר כוח מול הצרכנים. ברגע שהם רואים שאני מביא מוצר טוב יותר ובזול, הם נשארים נאמנים. וצריכים להבין שזה לא תמיד פשוט חומרי הגלם עולים. לדוגמה, לא הבאתי שוקולד במותג הפרטי כי הספק רצה להעלות לי מחיר ב־100%. עכשיו כשהמחיר ירד, אני שוקל להחזיר אותו, גם זה עבודה בשביל הצרכן כי אני לא רק רוצה להביא איכות טובה אלא גם מחיר טוב״.

היום זה לא פשוט לעשות שרירים מול הספקים הגדולים - אתה לא יכול לאיים על תנובה או על יוניליבר שלא תכניס את המוצרים שלהם

״אני לא עושה שרירים. אני מדבר עם כולם בגובה העיניים. בסוף אני לא במלחמה מול הספקים שלי, אני מסביר להם שהמכנה המשותף של שנינו הוא הלקוח. אם המוצר יהיה יקר מדי - הלקוח יקנה משהו אחר. בסוף הכח הוא בידיים של הלקוח״.

לא תמיד באמת יש ללקוח את הכח - השוק ריכוזי וגם אם המחיר יקר בכל מיני קטגוריות הצרכן לא באמת יכול לבחור מוצר אחר

״זה לא מדויק, תמיד יש אופציות ולכל מוצר יש תחליף זול יותר, איפה שאין אופציות זה בגלל שהמדינה תוקעת אותך ומציבה מכסים כך שהשוק לא פתוח מספיק. לדוגמה יש כעת חוסר בחלב והם פותחים את השוק - אבל צריכים לחשוב לטווח הארוך ולא לחכות לרגע האחרון כשיש חוסרים. צריכים לפתוח את השוק, לאפשר תחרות חופשית, ואם לדוגמה קשה לרפתנים אז אולי לפצות אותם״.

נעבור למגזרים האחרים - רמי לוי תקשורת. ציינתם שהגעתם ל־426 אלף מנויים, מצד שני היה קיטון בהכנסות מהמגזר הזה - זה בעיקר תומך ברשת, איך אתה מסתכל על הפעילות הזאת?

״תראה מה שקרה זה שהפסקתי למכור מכשירים כי לא הצלחתי לתת ערך מוסף לצרכן. זה בגלל שאתה לא קונה  מהספקים ישירות ולכן זה לא היה כדאי.

ומה קורה בסלולר?

״בפעילות הסלולר אנחנו כן מרוויחים יפה וגדלים כל הזמן״.

איך אתה רואה את רמי לוי בעוד 3-4 שנים?

״נפתח עוד סניפים של רמי לוי בשכונה. נגיע ל־200 סניפים בגוד פארם. נפתח את מועדון הלקוחות עם ישראכרט. גם את המזומנים שיש לנו בקופה נשקיע בעסקים חדשים ונבחן רכישות. נגדיל את הרווח הגולמי בלי לפגוע בצרכנים וזה משהו שקשה למתחרים הגדולים שלנו. לאסטרטגיה ולדרך שלנו יש לנו יתרון משמעותי״.

איך שומרים על המשכיות של החזון גם ברמה בין-דורית?

״אני היום מנכ"ל משותף עם הבת שלי יפית וזה לא סוד - אני חוגג 70 בדצמבר, ברגע שאתה מכניס דור צעיר אז זה להמשכיות. יפית מצוינת בתפקיד, היא עם ידע מאוד רחב ויכולות מצוינות. היא אחת המנכ"ליות הטובות בענף, ואני לא אומר את זה כי היא הבת שלי. היא היתה צריכה להוכיח את עצמה היא עדיין צריכה להוכיח את עצמה, והיא בהחלט מוכיחה את עצמה. דווקא בזכות הכניסה שלה כמנכ״לית משותפת הקשר והמחויבות והאכפתיות גדלים. היא מעמודי התווך של הרשת״.

רמי לוי מילים לסיום?

״חשוב לי תמיד להגיד שאני מחזק בחיזוק את חיילי צה״ל ומאחל שיחזרו כל החטופים במהרה, שתהיה החלמה מהירה לפצועים, חיזוק למשפחות השכולות ושתהיה אחדות בעם ישראל״.

תגובות לכתבה(33):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    לרון 07/09/2025 07:41
    הגב לתגובה זו
    התיישב כשברקע הנדלן המונפק בשמיים וצריך עידוד והבת המוכשרת אולי מוכשרת אך זקוקה לדחיפה כי הרי היא מצטטת את הבוס אביה והשוק מבין זאת.להכניס נפוטיזם לעסק לא מומלץ
  • 13.
    אנונימיYL 04/09/2025 21:39
    הגב לתגובה זו
    רמי תלמד מ החרדים. על מנת לנצח ב קרב על מחיר מוצרים בטוח אתה מסוגל להתקשר ישירות עם מפעלים ב חול ש ייצרו עבורקונצרן רמי לוי כולל הכשרות הכי מחמירה שלא יתמנו לך מוקש העדה החרדית זה תרגיל אהוב בעדה
  • בוריס 05/09/2025 11:57
    הגב לתגובה זו
    זה יביא לרשת ברכה
  • 12.
    אנונימי 04/09/2025 17:23
    הגב לתגובה זו
    אבל הכסף הוא ציבורי כך שזה פחות מלחיץ את הקונים בהנפקה שמקבלים בונוסים. מקסימום האגו יישרט אגב היא שווה אולי חצי מזה .
  • לרון 04/09/2025 21:46
    הגב לתגובה זו
    תימכר לא בשיא
  • אנונימי 05/09/2025 20:15
    ולכן רק הקונים יקבעו את המחיר .ותלוי אם יש מחיר מינימום . וכן חצי מזה הולך ישיר למשפחה ולא לצמיחה
  • 11.
    נראה שזו כתבה מיטעם. לפני הנפקה. (ל"ת)
    אנונימירפי 04/09/2025 14:46
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    קתרינה 04/09/2025 13:49
    הגב לתגובה זו
    למכור ברשת גם מזון לא כשר.מומלץ לכולם.
  • לרון 04/09/2025 21:45
    הגב לתגובה זו
    רמי לא ימכור אף פעם לא כשר.הוא מסורתי ומסתדר ניפלא.תמשיכי לקנות היכן שאת רגילה ואל תיתני עיצות לא כשרות .המדינה יהודית למרות שאת כנראה אוקראינית לא לגמרי יהודיה
  • קתרינה 04/09/2025 19:10
    הגב לתגובה זו
    נמכר לגויים שהובאו לכאן ממזרח אירופה ברשתות מוכרי החזירים.
  • ארקדי 04/09/2025 16:22
    הגב לתגובה זו
    יביא ברכה לעסק
  • לרון 04/09/2025 21:47
    ראה הערתי לקטרינה.אתם אחים בעל ואישה
  • 9.
    איש מגעיל 04/09/2025 13:08
    הגב לתגובה זו
    10% רווח
  • 8.
    קליפסו 04/09/2025 12:47
    הגב לתגובה זו
    כףרגלי לא דרכה וגם לא תדרוך באחד מעסקיו
  • תקנה בשופרסל ושלם לפחות 15 אחוס יותר (ל"ת)
    משה ראשלצ 04/09/2025 15:33
    הגב לתגובה זו
  • ובשופרסל לא פחות ערבים (ל"ת)
    אחוז 04/09/2025 19:53
  • בנצי 04/09/2025 14:48
    הגב לתגובה זו
    תתבייש גזען!
  • שמואל 04/09/2025 18:31
    בעלי עסקים ערבים לא מעסיקים יהודים בעסקיהם. בדוק. קבלני בנין בתי מרקחת מוסכים חניות מזון או ביגוד. לערבים אין בעיה לפתוח חנויות בישובים או קניונים של יהודים אך לא תמצא יהודי שפותח חנות בישוב ערבי.
  • 7.
    לרון 04/09/2025 12:15
    הגב לתגובה זו
    בלדי
  • 6.
    לרון 04/09/2025 12:12
    הגב לתגובה זו
    גדלה! MIND YOU
  • 5.
    לרון 04/09/2025 12:00
    הגב לתגובה זו
    גם טיב טעם עם חגי שלום הגאוני.ויוחננוף גם
  • סוחר ממולח 04/09/2025 12:39
    הגב לתגובה זו
    לא נוגע בהם עם מקל. שביביסטים ישקיעו בהם
  • ארקדי 05/09/2025 11:44
    חווית קניה
  • אנטולי 04/09/2025 19:12
    לגויים אוכלי הנבלות והטריפות.
  • אנטולי 04/09/2025 13:48
    בשר נהדר
  • 4.
    לרון 04/09/2025 11:59
    הגב לתגובה זו
    המנייה היתה אטרקטיבית כשקניתי בשער 3300 היום אני בליברה ואם רציתם את המעניין אצל רמי זו קופיקס לכן הוא קונה אותה וינפיק אותה מתי שהוא בעתיד כשכבר לא תהייה צמיחה שם .הכל לא המלצות.ויקטורי נחמדה
  • 3.
    רמי לוי איש עסקים מבריק כל מה שהוא נוגע הופך לזהב אבל למנית ויקטורי יש אפסייד הרבה יותר גבוה (ל"ת)
    כלכלן 04/09/2025 11:42
    הגב לתגובה זו
  • מרינה 05/09/2025 11:45
    הגב לתגובה זו
    שיסגור
  • 2.
    רווחיות נמוכה הרשת הזולה במדינה כל מוצר זול לפחות בשקל שתיים לפחות (ל"ת)
    משה ראשלצ 04/09/2025 11:02
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    עובד 04/09/2025 11:02
    הגב לתגובה זו
    הצלחה מסחררת של רמי עלה והצלח
  • אנונימי 04/09/2025 11:20
    הגב לתגובה זו
    אני צרכן שלו ולרוב מברך אחרי הקניהאמינות ומחירים טובים תצליח בסד בכל עסקיך
  • עילאי 04/09/2025 19:13
    אחרייך
  • עילאי 04/09/2025 16:24
    לכלא
ייקור דמי הניהול
צילום: Pixabay

הציבור מטומטם, אז הציבור משלם - 0.8% על פוליסת חיסכון שקלית של חברות הביטוח

עושק שלא נגמר בפוליסות החיסכון: גם באפיק השקליות גובות חברות הביטוח דמי ניהול שקרובים לאחוז על מוצר שמנהל מעל שני מיליארד שקל ומניב פחות מקרן כספית ופיקדון שקלי בלי דמי ניהול; איפה הרגולטור?
מנדי הניג |

אם חשבנו שהעושק של חברות הביטוח בפוליסות החיסכון מסתיים במסלולים על ה-S&P שם הם כנראה ניצלו את הנהירה הציבורית לאפיקים האלה, התבדינו. גם באפיק השמרני ביותר - הפוליסה השקלית הדפוס הזה ממשיך. זה אמור להיות מסלול סולידי שנותן לחוסכים יציבות, נזילות וביטחון, אבל בפועל הוא מכרה זהב בשביל חברות הביטוח ותשואת זבל לחוסכים. מדובר במוצר שמנוהלים בו למעלה משני מיליארד שקל מכספי הציבור, עם דמי ניהול שמגיעים עד ל-0.8% בשנה על השקעות שאין בהן כמעט ניהול ויש להם תחליפים באפס דמי ניהול - קרנות כספיות הן בדמי ניהול של כ-0.15%-0.2% והן מוצר עדיף שמספק תשואה טובה יותר, ופיקדונות בנקים עם אפס דמי ניהול ומק"מים גם עם אפס דמי ניהול, אך עם עמלת קנייה ומכירה (של 0.05% עד 0.1%). כל המוצרים האחרים נתנו בנטו יותר במבט לאחור ועם עלויות נמוכות יותר. איך אתם הייתם קוראים לזה? ניצול, עושק, שוד, אולי אפילו גניבה?  

צריך להגיד שזה חוקי. חברות הביטוח פועלות בהתאם לחוק, אם החוק מאפשר אז הן נכנסות לשם, אבל שלא יתפלאו אחר כך שהן בהדרגה הופכות לשנואות - הבנקים "זכו בצדק"  בטייטל של הגופים השנואים במדינה, אבל חברות הביטוח מתקרבות לשם בצעדי ענק עם ביטוחים יקרים, דמי ניהול מופרזים וניצול של חוסר הידע של הציבור. לא הוגן ולא הגון, אבל טוב לכיס - חברות הביטוח בשנת שיא ברווחים וזה מתבטא בזינוק במניות בבורסה. 

ובחזרה למוצר השקלי. מוצר פשוט עם הרבה תחליפים. פוליסת חיסכון שקלית היא הפוליסה הסולידית ביותר, אמורה להניב תשואה חסרת סיכון. הסיכון מגיע ממקור אחר לגמרי - מדמי הניהול.

במרכז התמונה נמצאת הראל, היא מנהלת כ-727 מיליון שקל במסלול השקלִי וגובה עליו 0.76% דמי ניהול. מדובר בכ-5.5 מיליון שקל שנגבים מדי שנה מהחוסכים על השקעה שהניבה 4.5% בשנה האחרונה, מתחת לתשואה של קרנות הכספיות, רק שבקרנות הכספיות  זה הנטו. בפוליסה צריך לתת 0.76% להראל וזה משאיר סדר גודל של 3.75%.

כל הפוליסות חיסכון הן בסביבה דומה של תשואה נטו - מתחת למכשירים האחרים, הראל היא לא היחידה, אבל היא הגדולה ביותר. 

בדקנו את כל הגופים -התשואה הממוצעת בפוליסות השקליות עומדת על כ-4.5% ברוטו לשנה ואם ננכה מזה את דמי הניהול - שנעים סביב 0.7%-0.8% - נשאר עם תשואה של כ-3.7% בנטו. הפיקדונות בתקופה הזו הניבו מעל 4% (ועד 4.4%), הקרנות הכספיות כ-4.5%.

חוץ מהראל שהיא הגדולה ביותר, יש פוליסה למגדל שגובה דמי ניהול של 0.78%, הפניקס 0.74%, ו-כלל עם 0.72%.

שמואל סלבין סלע קפיטל
צילום: אבישי פינקלשטיין
ראיון

יו״ר סלע נדלן: “בחודש האחרון הביקושים בבית מאני חזרו. חברות מאוד חזקות במחירים יפים"

לאחר פרסום הדוחות, שוחחנו עם שמואל סלבין - וניסינו להבין טוב יותר את תוצאות החברה. על הביקושים החדשים בבית מאני, על גיוס ההון שנעשה כדי לשפר את התוצאות התפעוליות ועל הציפיות להמשך

צלי אהרון |

סלע נדל״ן סלע נדלן -1.4%  ,קרן השקעות במקרקעין (REIT) המחזיקה ומנהלת נדל"ן מניב - פתחה את עונת הדוחות לרבעון השלישי, והייתה הראשונה לעשות זאת נראה כי פתיחת עונת הדוחות מספקת בשורה חיובית לשוק: החברה מציגה צמיחה, יציבות והעלאת תחזיות משמעותית לשנת 2025. ה-NOI השנתי הצפוי עודכן כלפי מעלה לטווח של 355-356 מיליון שקל (לעומת 345–350 קודם לכן), וה-FFO ל- 252-253 מיליון שקל (לעומת 238-242), מה שמעיד על המשך גידול בהכנסות מדמי שכירות ועל שיפור בתפוסה ובתוצאות התפעוליות.

החברה רשמה רווח נקי רבעוני של 69 מיליון שקל, ובסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה זינוק של למעלה מ־68% לרמה של 212 מיליון שקל. סלע ביצעה בתקופה זו גם שערוך חיובי של נכסים בהיקף של 121 מיליון שקל, בעיקר בזכות עליית המדד, ביקושים יציבים ועלייה בשכר הדירה במרכזי המסחר. להרחבה בנושא ראו כאן - הראשונה לדווח: סלע נדל"ן מעלה תחזיות ל-2025.

הקרן מחזיקה כיום בנכסים מניבים בהיקף של כ-6 מיליארד שקל עם שיעור תפוסה של כ-94.8% (לא כולל בית מאני בתל אביב, שבו נרשמה התקדמות בהשכרה), ובמקביל השלימה גיוס הון של כ-160 מיליון שקל בהנפקת אקוויטי שנראית כאחת שמחזקת את המאזן ומאותת על נכונות לחזור לרכישות חדשות של החברה. למרות הריבית הגבוהה, התנודתיות בשוק והמלחמה שעדיין ברקע, סלע ממשיכה לשדר ביטחון. 

יו״ר החברה שמואל סלבין מסביר כי האינפלציה המתמתנת והציפייה להורדת ריבית כבר מורגשות בשטח, ומספר על ביקושים חדשים לבית מאני ועל תוכניות להמשך צמיחה זהירה ומדויקת. לאחר פרסום הדוחות, שוחחנו עמו כדי להבין מה עומד מאחורי התוצאות המרשימות, כיצד השפיעה התקופה האחרונה על פעילות החברה, ומה הציפיות לשנה הקרובה ומעבר לכך.


אנחנו נמצאים בתקופה מורכבת בשוק הנדל״ן מניב ובכלל - איך אתה מסביר את העלייה בתחזיות?

״קודם כל, העלו מחירים בכל ההשכרות החדשות שעשינו שהיו עם חוזים חדשים. התחושה שלנו בחברה היא תחושה טובה לגבי השוק. תוסיף לכך שהתפוסה בנכסים שלנו עלתה ל-95% בקירוב. לכן שיפרנו את התחזית בשני המדדים העיקריים - NOI ו-FFO״

איך התקופה של אי הודאות השפיעה עליכם?