
לקסוס של טויוטה חוזרת למשחק: ה-LFA בגרסה חדשה - חשמלית, חדה, ומרשימה
יצרנית הרכב הגדולה בעולם חושפת את היורשת של ה-LFA האייקונית משנת 2010, והפעם היא מופעלת בחשמל טהור. האם מדובר בעוד רכב תדמיתי, או בתחילתו של עידן חדש לטויוטה ולקסוס בזירת הפרימיום החשמלית?
טויוטה חשפה את קונספט ה-LFA החשמלי - היורשת של מכונית העל המיתולוגית של לקסוס משנת 2010. המעבר המהיר ממנוע V10 טבעי לסוללת מצב מוצק ומנועים חשמליים מסמל אסטרטגיה נועזת: טויוטה, שתמיד נתפסה כשמרנית בכל הנוגע לרכבים חשמליים, מבקשת כעת לכבוש מחדש את שוק הפרימיום בעידן החשמלי.
ההשקה התקיימה בוונ סיטי שביפן, לצד דגמי GR GT ו-GR GT3, ומדגישה כוונה ברורה להטמיע טכנולוגיות מתקדמות בדגמים סדרתיים עתידיים.
עיצוב שמכבד את העבר, מסתכל לעתיד
העיצוב של הדגם החדש שומר נאמנות לקווי ה-DNA של המקור: מכסה מנוע ארוך, פרופיל נמוך ורחב, וזנב אירודינמי מובהק. אך הגרסה החשמלית מוסיפה שפה עיצובית מינימליסטית ועתידנית - תאורת LED דקיקה, קווים חדים וחלקים, וכמובן העדר מערכות קירור מסורתיות או פליטות גזי פליטה.
מבנה הרכב מבוסס על שלדת אלומיניום משותפת עם דגם ה-GR GT. הרכב החדש גדול במעט מקודמו - ארוך ב-7.5 אינץ' ורחב ב-5.7 אינץ' מה-LFA המקורית, עם בסיס גלגלים מוארך המבטיח יציבות משופרת במהירויות גבוהות.
בתוך התא, יוק (yoke) במקום ההגה המסורתי רומז על מערכת נהיגה אוטונומית מתקדמת, בשילוב חומרי פרימיום כמו עור איכותי וסיבי פחמן.
טכנולוגיה מתקדמת - סוללות מצב מוצק בדרך
פרטים טכניים מדויקים עדיין מוגבלים, אך טויוטה מבהירה כי מדובר ב-"halo car" - רכב דגל שתפקידו העיקרי הוא פיתוח וייעול טכנולוגיות שיועברו בהמשך לדגמים מסחריים. במרכז הבמה: סוללות מצב מוצק שמבטיחות טעינה מהירה משמעותית וטווח נסיעה ארוך יותר.
- משרד יחסי ציבור חדש ילווה את מותג הרכב לקסוס בישראל
- משבר הקורונה יוצר הזדמנויות חדשות? רכבי יוקרה יד 2 בהישג יד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מערכת ההנעה החשמלית מבטיחה תאוצה מיידית ללא עיכוב, בניגוד למנועי בעירה, אך שומרת על חוויית נהיגה ספורטיבית דרך מערכות בקרת יציבות מתקדמות. ההשקה מציינת את עקרון "שיקינן סנגו" - מסורת יפנית של שימור והעברת ידע, בהובלת אקיו טוידה, יו"ר טויוטה ונהג מקצועי בעצמו.
לא רק חשמל - דגמי GR GT בדרך למסלולים
במקביל להשקת הקונספט החשמלי, חשפה טויוטה את דגמי GR GT ו-GR GT3 - גרסאות היברידיות שמשלבות מנוע V8 טווין-טורבו בנפח 4.0 ליטר, המפיק 641 כ"ס ו-627 lb-ft מומנט, יחד עם מנוע חשמלי המשולב בטרנסאקסל.
הדגמים, המבוססים על שלדת אלומיניום זהה, צפויים להיות מושקים ב-2027 וישמשו את מחלקת המרוצים של טויוטה, כולל תחרויות FIA GT3. דגם ה-GR GT3, ללא מערכת ההיברידה, מיועד במיוחד ללקוחות פרטיים שרוצים לנצח במסלול, עם תמיכה טכנית גלובלית מטויוטה.
- טיסות לאילת בתדירות גדולה יותר - וכמה עולה טיסה?
- המכוניות של Waymo הפכו לאגרסיביות: מבצעות עקיפות מסוכנות ופרסות לא חוקיות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- עסקאות 0 ק"מ - עשרת הכללים שאתם חייבים להכיר
אסטרטגיית הריבוי - לא רק חשמל
אסטרטגיית "multi-pathway" של טויוטה בולטת בבירור: במקום מעבר כולל ורק לרכבים חשמליים, החברה משלבת מגוון טכנולוגיות - דלק מסורתי, היברידי, פלאג-אין, מימן ורכבים חשמליים טהורים, והכל בהתאמה לשווקים שונים ברחבי העולם.
זאת בניגוד למתחרות כמו פולקסווגן וג'נרל מוטורס, שהתמקדו כמעט באופן בלעדי בחשמל. פרשנים רבים רואים בגישה זו יתרון אסטרטגי: טויוטה שומרת על נתח שוק של 10% בשוק ההיברידים הגלובלי, ומשתמשת ב-LFA כדי להאיץ את החדשנות בתחום החשמלי מבלי לסכן את עסקיה המרכזיים.
שוק נישה - השפעה רחבה
מכירות ה-LFA החשמלית צפויות להישאר נדירות ביותר, בדיוק כמו 500 היחידות של הדגם המקורי ממשנת 2010, שמחירן זינק לאורך השנים ועומד כיום על כמיליון דולר ליחידה. אבל ההשפעה של הדגם החדש צפויה להיות רחבה בהרבה.
חובבי רכב יראו בכך חזרה ל-DNA של ביצועים ספורטיביים, בעוד משקיעים ואנליסטים יעריכו את האותות לטכנולוגיות עתידיות - במיוחד סוללות מצב מוצק שעשויות להוריד באופן משמעותי את עלויות הייצור של רכבים חשמליים.
לקסוס - יתרונות וחסרונות
לקסוס הפתיעה לטובה, אך נזכיר שלקסוס אכזבה במספר דגמים בעבר בהינתן המחיר פרימיום שהיא גובה והיא רחוקה עדיין מלהיות המובילה בקטגוריה. מה שכן, היא בהחלט הפכה בשנים האחרונות לאחד השמות החזקים בשוק היוקרה - גם בישראל. רכבים כמו ה-NX, RX וה-UX נמכרים היטב, ומובילים את הקטגוריה ההיברידית בשוק המקומי. לצד היתרונות הידועים, אמינות גבוהה, שירות איכותי וצריכת דלק חסכונית, יש גם לא מעט נקודות תורפה שרוכשים פוטנציאליים צריכים להכיר: בעשור האחרון לקסוס עברה מהפך עיצובי, עם גרילים אגרסיביים, קווים חדים ואופי יותר ספורטיבי. התוצאה מושכת עין, אך לא תמיד אהודה. לקוחות שמרנים יותר נרתעים מהמראה החריג, ויש שמרגישים שמדובר בעיצוב מאולץ מדי.
מערכות השליטה הפנימיות של לקסוס עדיין מדורגות נמוך במבחני נוחות ושימושיות. במיוחד הביקורת מופנית כלפי משטחי מגע מסורבלים, תפריטים מסובכים וחוסר אינטואיטיביות; לקסוס מתומחרת גבוה יחסית למתחרות אסייתיות ולעיתים אף מתקרבת למחירי מותגים גרמניים. עלות החלפים והטיפולים גבוהה.
בניגוד לתפיסה הרווחת לפיה רכב יוקרה חייב להיות עם הנעה אחורית או כפולה, לקסוס ברוב הדגמים, עדיין מציעה מספר דגמים עם הנעה קדמית בלבד (כמו ES), דבר שפוגע בתחושת ה"פרימיום" עבור חלק מהלקוחות.
דברים שצריך לדעת על לקסוס
המותג שנולד כתשובה לב.מ.וו ומרצדס
לקסוס הושקה ב-1989 על ידי טויוטה, במטרה ברורה - לכבוש את שוק היוקרה האמריקאי, שנשלט אז על ידי גרמניה. הדגם הראשון, LS400, זכה לשבחים על איכות הרכבה, שקט הנסיעה והשירות, והפך לסמל סטנדרט חדש.
איכות יפנית ברמת פרימיום
טויוטה הביאה ללקסוס את הדיוק היפני, הקפדה על כל פרט ושקט תפעולי מוחלט - שילוב שהקנה למותג יתרון תחרותי ארוך שנים. גם היום, רכבי לקסוס מדורגים בעקביות גבוה באמינות ושביעות רצון לקוחות.
תחזוקה יקרה
יש גם חסרונות. העיצוב השתנה בשנים האחרונות, נהפך ליותר ספורטיבי-אגרסיבי, לא בטוח שכולם מרוצים מכך. עלויות התחזוקה והטיפול נחשבות גבוהות.
הכוכבת של ההיברידיות
לקסוס הייתה מהראשונות לשלב מערכות הנעה היברידיות בדגמי יוקרה - הרבה לפני אאודי או מרצדס. המותג מציע כיום מגוון רכבים היברידיים, במיוחד בישראל, שם ההיברידית הפכה לאייקון של לקסוס.
מותג נפרד - אבל באותו מפעל
למרות שתחת הכנפיים של טויוטה, לקסוס פועלת כמותג עצמאי - עם עיצוב ייחודי, סוכנויות נפרדות ורמות גימור שונות. עם זאת, חלק מהרכבים מיוצרים באותם קווי ייצור כמו טויוטה, עם פיקוח מוקפד יותר.
דגש על שקט ואיכות חומרים
אחד הסממנים הבולטים של לקסוס הוא שקט מוחלט בתא הנוסעים - גם במהירויות גבוהות. החברה משקיעה במבודדי רעש, חומרים רכים ובידוד תרמי ואקוסטי ששמים את הנהג במרכז.
כניסה חזקה לחשמליות
בשנים האחרונות לקסוס מאיצה מעבר לרכבים חשמליים מלאים - כולל הדגם RZ החדש, שמסמל את הדור הבא של יוקרה נקייה. היעד: מותג חשמלי בלבד עד 2035 בשווקים מסוימים.
ה-LFA - סופרקאר מיתולוגית
בין דגמי היוקרה המתונים, לקסוס הציגה את ה-LFA - רכב על עם מנוע V10 צורח, ששבר שיאים והוכיח שלקסוס יודעת גם לייצר ביצועים אקזוטיים. רק 500 יחידות יוצרו, והן הפכו לפריטי אספנות.
שירות לקוחות אולטרה-אישי
לקסוס נחשבת לאחת מהחברות עם שירות הלקוחות הטוב ביותר בעולם הרכב. בישראל ובחו"ל, הלקוחות נהנים מליווי אישי, פיקוח הדוק על מרכזי השירות ומתן תחושת פרימיום.
עיצוב שנוי במחלוקת - בכוונה
הגרילים הבולטים והקווים האגרסיביים של לקסוס בעשור האחרון הם תוצאה של שינוי מכוון - להפוך את הדגמים ליותר זכירים וצעירים. לא כולם אוהבים את השינוי - אבל אין ספק שהוא בולט.

המכוניות של Waymo הפכו לאגרסיביות: מבצעות עקיפות מסוכנות ופרסות לא חוקיות
הרכבים האוטונומיים של אלפאבית הופכים אגרסיביים בכבישי סן פרנסיסקו ובחברה מסבירים שזה חלק מההסתגלות למציאות התחבורתית בעיר הצפופה
לא עוד נהיגה זהירה עד מגוחכת: הרכבים האוטונומיים של Waymo, ששנים נודעו בזהירות-יתר ובציות קפדני לחוקי התנועה, משנים את ההתנהגות. בשבועות האחרונים נצפים יותר ויותר כלי רכב של החברה כשהם מבצעים עקיפות חדות, פניות פרסה לא חוקיות, זינוקים באור ירוק ולעיתים גם חוצים קווי הפרדה תוך שהם מוותרים על איתות.
מדובר בשינוי התנהגות מובהק של מערכות ההפעלה של Waymo, פרויקט הרכב האוטונומי של גוגל, דרך חברת האם אלפבית, שמופעל כיום בערים גדולות בארה"ב, כולל סן פרנסיסקו,
לוס אנג'לס, אוסטין וניו יורק, כאשר החברה מעבירה חלק גדול מהצי בהדרגה למצב של הפעלה מלאה ללא נהג בטיחות.
מאחורי ההתנהגות החדשה מסתתר סיפור ארוך שנמשך מאז 2009, אז אלפאבית החלה לפתח מערכות נהיגה אוטונומית במסגרת המיזם הפנימי של גוגל. אחרי כשבע שנים המיזם קיבל שם עצמאי והפך ל Waymo, מתוך שאיפה להפוך את תחום התחבורה העירונית למבוסס נהיגה ממוחשבת. אומנם בשנים הראשונות הרכבים הותירו רושם זהיר ולעיתים מהוסס, אבל זה היה חלק מהאסטרטגיה: קודם כל לבסס אמון בטכנולוגיה.
מבחינת השקעות Waymo הפכה לאחד המיזמים עתירי ההון של אלפאבית. לאורך השנים הוזרמו לפרויקט סכומים בהיקף כולל שעלה על 10 מיליארד דולר, כולל גיוסים חיצוניים ומשאבים ישירים של החברה האם. מדובר בהשקעה שמייצגת אמון ארוך טווח, אם כי רבים תהו עד כמה הפרויקט מצדיק את העלויות מול קצב ההטמעה האיטי. Waymo אינה לבד בזירה. טסלה מקדמת מערכת נהיגה אוטונומית שמבוססת בעיקר על מצלמות ולמידת מכונה, אם כי עד כה היא עדיין לא מפעילה שירות רובוטקסי מלא. גם חברות נוספות פועלות בשוק, כולל יצרנים שמפתחים מערכות תמיכה מתקדמות לנהגים ושואפים בעתיד להפעלה עצמאית. עם זאת Waymo נחשבת השחקנית הבולטת ביותר בתחום הרובוטקסי, היות וזה המודל העסקי המרכזי שלה והיא כבר מפעילה צי בקנה מידה עירוני. נראה שבעתיד הקרוב ההתחרות תתמקד בשווקים שבהם יינתן היתר להפעלה מסחרית מלאה.
- עוקפת את טסלה בסיבוב: הנהיגה האוטונומית עולה לכביש המהיר
- ויימו דוהרת קדימה עם Via: טסלה עדיין תקועה באוסטין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

