
האיחוד האירופי: הרשתות חברתיות יישאו באחריות על הונאות כלכליות
לראשונה הרשתות החברתיות יישאו באחריות ויפצו כלכלית משתמשים שיפלו בהונאות כלכליות דרך השימוש בפלטפורמות שלהן
האיחוד האירופי אימץ רגולציה חדשה שמטילה אחריות ישירה על הרשתות חברתיות, לרבות מטא וטיקטוק, במקרה של הונאות כלכליות המתרחשות דרך הפלטפורמות שלהן. זהו מהלך ראשון מסוגו שבו הרשויות האירופיות דורשות שפלטפורמות דיגיטליות לא רק יתנו שירות אלא גם יישאו בתשלום עבור נזקים שנגרמים למשתמשים שלהם שנופלים בהונאות כלכליות דרך השימוש בהן.
לפי ההסכמה שהושגה בין מחוקקים באיחוד, המנגנון של הפיצוי ינוהל כך: הבנקים ושירותי התשלומים יחויבו להחזיר כספים למשתמשים שנפלו קורבן להונאה, אם למשל כאשר הנוכל התחזה לבנק, או ביצע העברה לא מורשית. אבל במקביל, הפלטפורמות שעליהן פורסמו מודעות הונאה, ובמידה והן לא הסירו במהירות את המודעות, אותן פלטפורמות, בין אם טיק טוק, אינסטגרם, או פייסבוק, יצטרכו לפצות את הבנקים על ההחזר הכספי.
ההחלטה באה מתוך מטרה לעצור את גל ההונאות הפיננסיות שהולך וגובר, במיוחד כאלה שמוצגות כרווח מהיר, השקעות מפוקפקות, או נוכלים שמתחזים לבנקים. מדובר בצעד שמשנה את חוקי המשחק עבור הרשתות החברתיות שהיו עד היום לרוב מוגדרות כ"מתווכות" כאשר לא הוטלה עליהן אחריות כלשהי לתוכן שהן הציגו בפלטפורמות.
מה שעומד מאחורי הרגולציה הוא רעיון רחב יותר: לא רק הגנה על משתמשים בודדים, אלא קביעת תקן אחיד שמחייב פלטפורמות לנקוט בפיקוח פעיל, מניעה ותגובה מהירה למודעות חשודות, ככל שהן מכירות בהצגת תכנים כסחר או פרסומות.
- ארה״ב וקטאר נגד אירופה: חוק הקיימות החדש יוביל להפסקת מסחר וסנקציות
- גוצ'י תשלם מעל ל-100 מיליון אירו לאיחוד האירופי - קנס על תיאום מחירים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעוד המשתמשים יהנו מעוד רובד הגנה בעקבות החקיקה, מי שעלולות להיות מושפעות כבר באופן מיידי הן כמובן הרשתות החברתיות, אם הן ייאלצו לפצות בנקים על נזקים כתוצאה מהונאות. כאשר הכוונה היא לייצר תמריץ עבורן לנקוט אחריות, לפקח על פרסומות, לבדוק מודעות חדשות, ולפעול בהסרת מודעות חשודות במהירות.
בתגובה לחוק החדש יש לבנקים ושירותי תשלום תמריץ להקשיח נהלים שכן הם יהיו אלה שמחזירים כסף לנפגעים, ויוכלו לתבוע החזר מהפלטפורמות. כלומר, ייתכן שנראה הידוק בקריטריונים להזדהות, אימות תשלום, ואמצעי זיהוי זהות לפני העברת כספים.
מה אומרות האותיות הקטנות?
למרות שהחקיקה מחזקת משמעותית את אחריות הפלטפורמות, היא לא פותרת לבד את הבעיה. ראשית, על מנת שהחוק יעבוד צריך שהמודעות הפוגעניות או ההונאות ידווחו בזמן. אם משתמשים לא ידווחו או לא יזהו הונאה, הפלטפורמה לא תידרש לפצות. כלומר, הרבה תלוי בתודעה של משתמשים וביעילות הדיווח.
- המניה הזאת מזנקת 440% היום - זו הסיבה
- נטפליקס מאבדת 5%, מיקרוסופט 3%; מארוול מזנקת 7% - מגמה מעורבת בוול סטריט
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- תרומה של 1.1 מיליארד דולר בעיקר למחקר מדעי - מאחד מהאנשים...
שנית, יישום הפיקוח דורש אכיפה רצינית והחובה לדווח, להוריד, לפעול היא אולי ברורה על הנייר, אבל בפועל ניהול כמויות אדירות של מודעות, בדיקה ידנית או אוטומטית, והחלטה מה לאסור עלול להוית מורכב.
יש גם חשש שהפלטפורמות יפעילו מנגנונים של "החמצה" מאחר והן שקועות בעול של חופש ביטוי ותוכן אינסופי, הדילמה בין בטיחות לבין פתיחות תמשך. מעבר לכך, החקיקה מתמקדת בעיקר בגופים גדולים כאלה עם עשרות מיליוני משתמשים, כך שהפלטפורמות הקטנות או השווקים המקומיים עלולים להינזק פחות אבל גם לא להיענש אם משמשים בהם הגורמים שמבצעים הונאות.
איזו רגולציה כבר חלה על הרשתות החברתיות?
שינוי ביחס אל הרשתות החברתיות כבר החל לפני מספר שנים. הוא נוצר כבר עם כניסתו שלה- Digital Services Act לתוקף ב־2022, שהציב לראשונה מסגרת באיחוד האירופי לפיקוח על התוכן בפלטפורמות דיגיטליות, על אופן המידור, ההסרה והשקיפות של פרסומות ותכנים.
ה-DSA ביטל במידה רבה את ההגנה המשפטית הרחבה שהיו לרשתות החברתיות בעבר ("חסינות מערכתי") והגדיר אותן כ"שירותי מתווך" שיכולים להיפגע מאחריות משפטית, במקרים של תכנים לא חוקיים, הונאות, עבירות, תכנים פוגעניים וכדומה.
עוד במסגרת ה-DSA, הוחלה לראשונה חובה של שקיפות בפרסומות: מי מפרסם, מי מממן, מי קהל היעד וכן דרישה לדווח על פעולות מידור, הסרה, והגבלת תוכן. מאז ספטמבר 2023 קיים מאגר שקיפות (Transparency Database) שמרכז נתונים על החלטות הסרה או הגבלת תוכן של הפלטפורמות.
רובן של הפלטפורמות ציפו לנושא של מידע פוגעני, לשיח פוליטי, לתכנים פוגעניים או לתוכן קיצוני. עם זאת, נדמה שהדאגה לפגיעה כלכלית בציבור למשל הונאות השקעה או סחר לא קיבלה עד כה מענה ספציפי וענייני. עד הרפורמה האחרונה.

עידן חדש בפיקוח על הרשתות החברתיות
החקיקה החדשה אינה עוסקת רק בהונאות, היא חלק ממגמה רחבה יותר באירופה, לפקח על כלל התוכן, על פרסומות. היא לעסוק גם בהגנה על קטינים, בהסרת תכנים פוגעניים, על שקיפות ועל אחריות חברתית של פלטפורמות. במסגרת זו בפרלמנט האירופי מעונינים לקדם גם חקיקה המגבילה את גיל המשתמשים ברשתות החברתיות לגיל מינימלי של 16 שנים ועל ידי כך להפחית חשיפה של קטינים לתכנים בלתי הולמים או מסוכנים.
החקיקה באה אחרי שנים שבהן הפלטפורמות הצליחו להימנע מרוב החובות המשפטיות הנוגעות לתוכן משתמשים, והפכו בזכות חוקים ישנים ל"מארחות" בלבד. אבל עם DSA והרחבת האחריות גם להונאות פיננסיות מתגבש מודל חדש.
התקווה היא כי ככל שהפיצוי באמת ייגבה מהרשתות החברתיות, וככל שהאכיפה תהיה משמעותית, ייתכן שהשימוש ברשתות החברתיות יהפוך לבטוח יותר מצד שני, הפעלת מנגנוני פיקוח גם אם הכרחית עלולה לעורר ביקורת סביב חופש ביטוי.
המהלך של האיחוד האירופי מבהיר שזה לא עוד דיון על "חופש ביטוי מול רגולציה", אלא שינוי עקרוני באופן שבו פלטפורמות נחשבות לגופים בעלי אחריות כלפי התוכן, גם מבחינה כלכלית. נותר לראות רק איך חברות הענק מגיבות לחקיקה הזו.
אנבידיה"אנבידיה נסחרת במכפיל שפל היסטורי" בנק אוף אמריקה ממליץ לנצל את ההזדמנות
המניה נסחרת ב-177 דולר, בבנק אוף אמריקה סבורים שהיא תגיע ל-275 דולר; לא חוששים מתחרות מגוגל, רואים במכפיל רווח של 25 הזדמנות כניסה חד פעמית
מניית אנבידיה (NVDA) NVIDIA Corp. -0.27% נסחרת במכפיל רווח עתידי של כ-25 - רמה שעשויה להיות נקודת שפל אטרקטיבית למשקיעים. כך עולה מדוח חדש של צוות האנליסטים של בנק אוף אמריקה, בראשות ויוויק אריה שהוא אחד מהתומכים הנלהבים של אנבידיה. לפי הניתוח שלו, בכל פעם שמניית אנבידיה התקרבה למכפיל 25, היא התאוששה לרמות של 30 עד 40 תוך 3-6 חודשים.
הדוח מגיע על רקע שבוע חזק במיוחד למדד ה-SOX של מניות השבבים, שזינק בכ-10% והצליח לחזור מעל הממוצע הנע ל-50 יום, תוך ביצועי יתר מול מדד ה-S&P 500 שעלה 3.7% בלבד. זאת למרות ירידה של כאחוז במניית אנבידיה עצמה, מה שמעיד על התרחבות הראלי לחברות נוספות בסקטור.
בין המניות הבולטות בשבוע האחרון: Credo Technology זינקה ב-33%, ברודקום עלתה 18%, Coherent הוסיפה 18%, אינטל קפצה 18% על רקע כותרות בתקשורת לגבי זכיות פוטנציאליות בייצור שבבים, ו-Marvell עלתה 15% לקראת פרסום דוחות ולקראת כנס re:Invent של אמזון.
הדיון עבר מהשקעות הון לחשש מתחרות
בחודשים האחרונים, הדיון המרכזי בקרב משקיעים בתחום הבינה המלאכותית עבר ממוקד. אם בעבר החשש היה מהיקפי ההשקעות האדירים של חברות הענן, כעת הדיון מתמקד בתחרות - בין מודלי השפה של OpenAI לבין Gemini של גוגל, ובמקביל בין שבבי ה-TPU של גוגל וברודקום לבין שבבי ה-GPU של אנבידיה.
- אמזון משיקה שבב AI חדש שיתחרה באנבידיה- "השבב שלנו יעיל יותר וחוסך בעלויות"
- אנבידיה תשקיע 2 מיליארד דולר בסינופסיס - עוד עסקה סיבובית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האנליסטים של בנק אוף אמריקה מדגישים מספר נקודות מרכזיות שמטות את הכף לטובת אנבידיה: ראשית, היצע השבבים בתעשייה הדוק, ואנבידיה שולטת בהקצאה - מה שמקשה על לקוחות לשנות את תמהיל הרכישות שלהם בשנה הקרובה. שנית, שבבי ה-TPU הוכיחו את עצמם רק במרכזי הנתונים של גוגל עצמה, בעוד ש-GPU זמינים בסביבות ענן מרובות כולל בענן של גוגל. למעשה, הבנק מעריך כי רכישות ה-GPU של גוגל צפויות להגיע לכ-10 מיליארד דולר ב-2025, סכום דומה לרכישות ה-TPU שלה מברודקום.
וול סטריט השוק האמריקאיאמריקן איגל מזנקת 14%, מארוול ב-7%; נטפליקס מאבדת 5%, מיקרוסופט 3% - מגמה מעורבת בוול סטריט
במסחר המוקדם התמונה הייתה חיובית, זה היה נראה שהשוק מנסה לעצור את המגמה השלילית איתה פתחנו את דצמבר. היה אפשר לראות חזרה איטית לנכסים "מסוכנים" כמו קריפטו וגם ענפי הטכנולוגיה בשוק המניות אחרי כמה ימים תנודתיים. אבל אז הגיע ה-ADP והעכיר את האווירה, למרות שהוא הראה שוק עבודה חלש במיוחד מה שיתמוך בהורדת ריבית - זה גם מלחיץ את המשקיעים כי גם להורדת ריבית, אפילו אגרסיבית לוקח זמן לתמוך בשוק. בינתיים הפתיחה שלילית ה-S&P 500 יורד 0.1% הדאו עולה 0.1% והנאסד"ק מאבד 0.3%.
אנבידיה (NVIDIA Corp. -0.33% ) בירידה קלה אחרי שאתמול טיפסה ב-0.8%בהמשך לפרסום נתוני מאקרו פושרים מאוד. הסיבה המרכזית לביטחון המשקיעים באנבידיה למרות התחרות שמרימה ראש, הגיעה מפיה של סמנכ"לית הכספים קולט קרס, שאמרה בכנס UBS:"יש לנו כבר הזמנות מאושרות של 500 מיליארד דולר לשבבי Blackwell ו-Rubin עד סוף 2026, וזה אפילו בלי העסקה הפוטנציאלית עם OpenAI".
המספר הזה הפך לסוג של מגן מירידות. אלו מספרים ענקיים. אמזון יצאה אתמול בהצהרה חזקה - השקת שבב ה-Trainium3 החדש שלה יוזיל עלויות אימון מודלים ב-50%, יציע פי 4.4 ביצועים וזיכרון כפול מדור קודם. Anthropic כבר הזמינה מיליון יחידות עד סוף 2025 וההכנסות מ-Trainium צומחות ב-150% רבעון אחר רבעון. אלא שאמזון הודיעה במפורש ש-Trainium4 הקרוב יתמוך בטכנולוגיית NVLink Fusion של אנבידיה, כלומר, הלקוחות יוכלו לשלב את השבבים שלה עם מערכי ה-GPU הענקיים של אנבידיה. אמזון עשויה להחליף את מערכות אנבידיה אבל הגיוני יותר שהיא תשתלב כפיצ'ר מסוים בתוך פלטפורמת אנבידיה. זה יכול לפגוע במכירות וזו עשויה להיות תחרות, אבל נראה שאנבידיה עדיין מובילה טכנולוגית בפער מול האחרות - סמנכ"לית הכספים של אנבידיה: "יש לנו הזמנות של 500 מיליארד דולר לספק עד סוף 2026"
המשקיעים שואלים את עצמם האם המסורת של "ראלי סוף שנה" תחזור על עצמה החודש. דצמבר נחשב היסטורית לחודש חזק, והעובדה שנובמבר היה חלש יחסית עם נעילה שטוחה במדדים מחזקת את הציפייה שנראה איזושהי המשכיות למעלה.
- בואינג זינקה 10%, אינטל 8.7% והמניה שטסה ב-23%
- אינטל מתחזקת, אנבידיה עולה ומה קורה בחוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל הפוקוס היום נמצא בנתוני המאקרו, ובראשם דו"ח התעסוקה של ADP לחודש נובמבר. דו"ח התעסוקה של ADP מראה ששוק העבודה האמריקאי מאט בצורה דרמטית. לפי הנתונים, המגזר הפרטי בארה"ב איבד 32 אלף משרות בנובמבר, בניגוד מוחלט להערכות המוקדמות שעל פיהן המעסיקים צפויים היו להוסיף כ-40 אלף משרות לפי סקר FactSet, או כ-5,000 בלבד לפי הקונצנזוס של האנליסטים של בלומברג. זה גם היפוך מהנתון של אוקטובר האחרון, שתוקן לעלייה של 47 אלף משרות. כלומר, בתוך חודש אחד שוק העבודה עבר מתוספת משרות קטנה למצב שבו מעסיקים מתחילים לצמצם כוח אדם. החולשה לא ממוקדת בסקטור אחד, אלא משקפת סביבה מאקרו כלכלית מהוססת וצרכנים שמפגינים זהירות. נלה ריצ'רדסון, הכלכלנית הראשית של החברה, אמרה שהחודש התאפיין ב"חולשה רחבה", כשאת הירידה הובילו בעיקר עסקים קטנים. לצד זה, התמונה בענפי המשק הייתה מעורבת: החינוך והבריאות הוסיפו 33 אלף משרות, בעוד הייצור, השירותים המקצועיים, המידע והבנייה רשמו ירידה - צניחה במספר המשרות במגזר הפרטי בארה"ב: הפסד של 32 אלף משרות בנובמבר
