כאילו דבר לא השתנה מ-1969: תשדירי הבחירות נשארים גם הפעם
פעם זה היה הדבר הכי מרגש במערכת הבחירות. שבועיים לפי יום הבחירות, התיישבנו סביב מקלט הטלוויזיה בסלון, וצפינו בשלישיית הגשש החיוור מתקוטטים באמצע שנות ה-80 עם ספי ריבלין המנוח, אלה מצד המערך, ההוא מצד הליכוד. ג'ינגל "הליכוד זה נכון" ממשיך להתנגן ברציפות מאז 1992, ואיך אפשר לשכוח את העלמה הצעירה עינת ארליך רוקדת בתשדיר "חייבים ממשלה עם מרצ", אף הוא מאותה שנה.
אז מה שהיה חדיש, חדש ומחודש אז, הוא ישן ומתיישן בעולם של 2022. ולמרות זאת, גם בסבב הבחירות הנוכחי נזכה לצפות בתשדירי בחירות בערוצים הארציים. כלומר, מי שירצה לצפות, ומספרם של אלה הולך וקטן.
בעולם של 1969, הובילה גולדה מאיר את המערך לניצחון נוסף בבחירות לכנסת השביעית, ובישראל פעל ערוץ טלוויזיה בודד בבעלות המדינה, לצד שתי תחנות רדיו (של רשות השידור וגל"צ), וכמה עיתונים (חלקם מפלגתיים). בעולם של 2022, ישנם מספר ערוצים ארציים, תחנות רדיו ארציות ציבוריות ואזוריות-פרטיות, ואינטרנט, כן, אינטרנט, כולל רשתות חברתיות. האינטרנט והרשתות החברתיות הובילו לאורך השנים לירידה חדה בצפייה בתשדירי הבחירות בטלוויזיה, ולעניין שאותם תשדירים יוצרים.
תשדירי הבחירות משודרים במקבצי שידור בערוצים המסחריים ובערוצי תאגיד השידור הציבורי, במספר מועדים ביום. לטובת שידורם, המדינה מפקיעה זמן מסך ללא תשלום מהערוצים, כשאלה המסחריים נאלצים לוותר על ברייק פרסומות. על פי הערכות, הערוצים המסחריים מפסידים בכל מערכת בחירות כזו, כארבעה מיליון שקלים במצטבר.
- נתניהו הציג את ממשלתו החדשה בכנסת: "מצפה שתכבדו את הכרעת הבוחר"
- אריה דרעי מתקרב לאוצר - מה המצע הכלכלי של ש"ס?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המפלגות אינן משלמות על זמן המסך, ומקבלות את דקות הפרסום לפי גודלן בכנסת. מפלגות חדשות זוכות למינימום זמן פרסום בטלוויזיה. ואולם כאמור, תשדירי הבחירות זוכים לאורך השנים לפחות ולפחות התעניינות, כאשר מירב הפעילות התעמולתית של המפלגות עברה כבר מזמן לאינטרנט ולרשתות החברתיות, שם אפשר לטרגט את "הלקוח", לדעת מי הוא, לעקוב אחריו ולהמריץ אותו להצביע.
בחודשים האחרונים החלה ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת לדון בהצעת חוק לרפורמה גדולה בכל סוגיית תעמולת הבחירות. המטרה הייתה להתאימה לעידן הדיגיטלי, שמצידו גם הציב אתגרים חדשים – כגון פייק ניוז. הצעת החוק התבססה על המלצות הוועדה הציבורית בראשותה של נשיאת העליון לשעבר השופטת דורית בייניש מלפני כחמש שנים.
בין היתר קבעה אותה ועדה כי יש צורך לבטל את תשדירי הבחירות בטלוויזיה וברדיו, להקצות לכל מפלגה ארבע דקות (בשתי פעימות של שתי דקות כל אחת, א"כ) לשידור לאורך התקופה לפני הבחירות, ולאפשר למפלגות לרכוש זמן אוויר לפרסום התשדירים, ישירות מהערוצים – כי שקורה למשל בארה"ב.
- האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש
סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות
12 היתה במקום הראשון ועמדה על 15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים,
מספר מכובד ותחרותי.
הריאליטי אוכל את כולם
בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד.
ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים
מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד.
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש
סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות
12 היתה במקום הראשון ועמדה על 15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים,
מספר מכובד ותחרותי.
הריאליטי אוכל את כולם
בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד.
ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים
מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד.
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
