כאילו דבר לא השתנה מ-1969: תשדירי הבחירות נשארים גם הפעם

ועדת בייניש המליצה כבר לפני מספר שנים לבטל את תעמולת הבחירות בטלוויזיה, ולאפשר למפלגות זמן מסך. ועדת החוקה קיימה לאחרונה דיון בעוד המלצה של בייניש – להילחם בפייק ניוז. איפה כל זה עומד עכשיו?
אלכסנדר כץ |

פעם זה היה הדבר הכי מרגש במערכת הבחירות. שבועיים לפי יום הבחירות, התיישבנו סביב מקלט הטלוויזיה בסלון, וצפינו בשלישיית הגשש החיוור מתקוטטים באמצע שנות ה-80 עם ספי ריבלין המנוח, אלה מצד המערך, ההוא מצד הליכוד. ג'ינגל "הליכוד זה נכון" ממשיך להתנגן ברציפות מאז 1992, ואיך אפשר לשכוח את העלמה הצעירה עינת ארליך רוקדת בתשדיר "חייבים ממשלה עם מרצ", אף הוא מאותה שנה. 

אז מה שהיה חדיש, חדש ומחודש אז, הוא ישן ומתיישן בעולם של 2022. ולמרות זאת, גם בסבב הבחירות הנוכחי נזכה לצפות בתשדירי בחירות בערוצים הארציים. כלומר, מי שירצה לצפות, ומספרם של אלה הולך וקטן.

בעולם של 1969, הובילה גולדה מאיר את המערך לניצחון נוסף בבחירות לכנסת השביעית, ובישראל פעל ערוץ טלוויזיה בודד בבעלות המדינה, לצד שתי תחנות רדיו (של רשות השידור וגל"צ), וכמה עיתונים (חלקם מפלגתיים). בעולם של 2022, ישנם מספר ערוצים ארציים, תחנות רדיו ארציות ציבוריות ואזוריות-פרטיות, ואינטרנט, כן, אינטרנט, כולל רשתות חברתיות. האינטרנט והרשתות החברתיות הובילו לאורך השנים לירידה חדה בצפייה בתשדירי הבחירות בטלוויזיה, ולעניין שאותם תשדירים יוצרים. 

תשדירי הבחירות משודרים במקבצי שידור בערוצים המסחריים ובערוצי תאגיד השידור הציבורי, במספר מועדים ביום. לטובת שידורם, המדינה מפקיעה זמן מסך ללא תשלום מהערוצים, כשאלה המסחריים נאלצים לוותר על ברייק פרסומות. על פי הערכות, הערוצים המסחריים מפסידים בכל מערכת בחירות כזו, כארבעה מיליון שקלים במצטבר. 

המפלגות אינן משלמות על זמן המסך, ומקבלות את דקות הפרסום לפי גודלן בכנסת. מפלגות חדשות זוכות למינימום זמן פרסום בטלוויזיה. ואולם כאמור, תשדירי הבחירות זוכים לאורך השנים לפחות ולפחות התעניינות, כאשר מירב הפעילות התעמולתית של המפלגות עברה כבר מזמן לאינטרנט ולרשתות החברתיות, שם אפשר לטרגט את "הלקוח", לדעת מי הוא, לעקוב אחריו ולהמריץ אותו להצביע.  

בחודשים האחרונים החלה ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת לדון בהצעת חוק לרפורמה גדולה בכל סוגיית תעמולת הבחירות. המטרה הייתה להתאימה לעידן הדיגיטלי, שמצידו גם הציב אתגרים חדשים – כגון פייק ניוז. הצעת החוק התבססה על המלצות הוועדה הציבורית בראשותה של נשיאת העליון לשעבר השופטת דורית בייניש מלפני כחמש שנים. 

בין היתר קבעה אותה ועדה כי יש צורך לבטל את תשדירי הבחירות בטלוויזיה וברדיו, להקצות לכל מפלגה ארבע דקות (בשתי פעימות של שתי דקות כל אחת, א"כ) לשידור לאורך התקופה לפני הבחירות, ולאפשר למפלגות לרכוש זמן אוויר לפרסום התשדירים, ישירות מהערוצים – כי שקורה למשל בארה"ב. 

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים. 

מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.