כאילו דבר לא השתנה מ-1969: תשדירי הבחירות נשארים גם הפעם
פעם זה היה הדבר הכי מרגש במערכת הבחירות. שבועיים לפי יום הבחירות, התיישבנו סביב מקלט הטלוויזיה בסלון, וצפינו בשלישיית הגשש החיוור מתקוטטים באמצע שנות ה-80 עם ספי ריבלין המנוח, אלה מצד המערך, ההוא מצד הליכוד. ג'ינגל "הליכוד זה נכון" ממשיך להתנגן ברציפות מאז 1992, ואיך אפשר לשכוח את העלמה הצעירה עינת ארליך רוקדת בתשדיר "חייבים ממשלה עם מרצ", אף הוא מאותה שנה.
אז מה שהיה חדיש, חדש ומחודש אז, הוא ישן ומתיישן בעולם של 2022. ולמרות זאת, גם בסבב הבחירות הנוכחי נזכה לצפות בתשדירי בחירות בערוצים הארציים. כלומר, מי שירצה לצפות, ומספרם של אלה הולך וקטן.
בעולם של 1969, הובילה גולדה מאיר את המערך לניצחון נוסף בבחירות לכנסת השביעית, ובישראל פעל ערוץ טלוויזיה בודד בבעלות המדינה, לצד שתי תחנות רדיו (של רשות השידור וגל"צ), וכמה עיתונים (חלקם מפלגתיים). בעולם של 2022, ישנם מספר ערוצים ארציים, תחנות רדיו ארציות ציבוריות ואזוריות-פרטיות, ואינטרנט, כן, אינטרנט, כולל רשתות חברתיות. האינטרנט והרשתות החברתיות הובילו לאורך השנים לירידה חדה בצפייה בתשדירי הבחירות בטלוויזיה, ולעניין שאותם תשדירים יוצרים.
תשדירי הבחירות משודרים במקבצי שידור בערוצים המסחריים ובערוצי תאגיד השידור הציבורי, במספר מועדים ביום. לטובת שידורם, המדינה מפקיעה זמן מסך ללא תשלום מהערוצים, כשאלה המסחריים נאלצים לוותר על ברייק פרסומות. על פי הערכות, הערוצים המסחריים מפסידים בכל מערכת בחירות כזו, כארבעה מיליון שקלים במצטבר.
- נתניהו הציג את ממשלתו החדשה בכנסת: "מצפה שתכבדו את הכרעת הבוחר"
- אריה דרעי מתקרב לאוצר - מה המצע הכלכלי של ש"ס?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המפלגות אינן משלמות על זמן המסך, ומקבלות את דקות הפרסום לפי גודלן בכנסת. מפלגות חדשות זוכות למינימום זמן פרסום בטלוויזיה. ואולם כאמור, תשדירי הבחירות זוכים לאורך השנים לפחות ולפחות התעניינות, כאשר מירב הפעילות התעמולתית של המפלגות עברה כבר מזמן לאינטרנט ולרשתות החברתיות, שם אפשר לטרגט את "הלקוח", לדעת מי הוא, לעקוב אחריו ולהמריץ אותו להצביע.
בחודשים האחרונים החלה ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת לדון בהצעת חוק לרפורמה גדולה בכל סוגיית תעמולת הבחירות. המטרה הייתה להתאימה לעידן הדיגיטלי, שמצידו גם הציב אתגרים חדשים – כגון פייק ניוז. הצעת החוק התבססה על המלצות הוועדה הציבורית בראשותה של נשיאת העליון לשעבר השופטת דורית בייניש מלפני כחמש שנים.
בין היתר קבעה אותה ועדה כי יש צורך לבטל את תשדירי הבחירות בטלוויזיה וברדיו, להקצות לכל מפלגה ארבע דקות (בשתי פעימות של שתי דקות כל אחת, א"כ) לשידור לאורך התקופה לפני הבחירות, ולאפשר למפלגות לרכוש זמן אוויר לפרסום התשדירים, ישירות מהערוצים – כי שקורה למשל בארה"ב.
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
- טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
