משרדי נטפליקס
צילום: Istock

בבריטניה טוענים שנטפליקס מתחמקת מתשלום מס

נטפליקס מואשמת בהזרמת רווחיה מחוץ לארה"ב למקלטי מס: בממלכה המאוחדת מעריכים כי העבירה כ-330 מיליון ליש"ט להולנד, בה שיעור המס נמוך יותר  
רועי בהריר-פרל |

על פי הערכות של ארגון המס הבריטי TaxWatch, "נטפליקס" העבירה רווחיה העצומים מפעילותה באירופה דרך הולנד, בה שיעורי המס קטנים יותר. כך, לטענת הארגון, נטפליקס "גוזלת" מהממלכה כספים רבים.

על פי הערכות הארגון, במהלך 2018, נטפליקס העבירה רווחים בסדר גודל של 250-330 מיליון ליש"ט מפעילותיה מחוץ לארצות הברית (כולל פעילותה בממלכה המאוחדת), למקומות בעלי שיעורי מס נמוכים יותר. זאת, אף שנטפליקס מקבלת באנגליה הקלות נדיבות על הפקות כמו "הכתר", אשר סייעו להפחית את עלות ההפקה.

לנטפליקס יש יותר מ-10 מיליון מנויים בבריטניה, אשר משלמים לחברה כ-860 מיליון ליש"ט בשנה. ואולם, בסוף 2018 הכריזה נטפליקס על הכנסות של 48 מיליון ליש"ט ורווחים של 2.3 מיליון ליש"ט בלבד. הסיבה לכך, לדברי הארגון, היא שמאות מיליוני הליש"ט שמגיעים אליה מהמנויים בבריטניה מוזרמים למטה האירופי של החברה בהולנד.

בנוסף לכך, הארגון הבריטי גילה כי נטפליקס, המחזיקה בשווי שוק של 150 מיליארד דולר, תבעה מהממשלה הבריטית הקלות מס בשיעור של 924 אלף ליש"ט. זאת, כחלק מתמריץ ממשלתי שמטרתו להקנות לאנגליה יתרון תחרותי על פני מדינות אחרות, וכאמצעי למשוך למדינה הפקות, כך נכתב בדו"ח של TaxWatch.

הסיבה לבקשת הקלות המס הן שסדרות שהופקו בבריטניה בעלות של יותר ממיליון ליש"ט לפרק, כמו למשל "הכתר", זכאיות להטבות מס. יש לציין כי עבור הפקה שכזו, נטפליקס מעסיקה צוות של יותר מ-200 עובדים והשקיעה 500 מיליון דולר בהפקתם של יותר מ-50 תוכניות טלוויזיה וסרטים בבריטניה רק בשנה שעברה.

האם מדובר במגמת הגברת המיסוי על חברות ענק מארה"ב הפועלות באירופה? האשמות אלה עולות לאחר שבספטמבר האחרון אמזון דיווחה על זיכוי מס בשווי 241 מיליון יורו עבור 2018 - חרף מאמצי האיחוד האירופי להעלות את תעריפי המס שמשלמת החברה על פעילותה באירופה. במקביל, מיסוי ענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות כמו גוגל ופייסבוק נמצא על  הכוונת של  צרפת, וצפוי להיכנס לתוקף בשבועות הקרובים.  

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות
רייטינג

מי הזיז את מדורת השבט שלי?

המהדורה המרכזית של חדשות 12 עדיין בראש, אבל ההתחזקות של ערוץ 14 היא כבר עובדה מוגמרת והמגמה ברורה; הפריים טיים עדיין בשליטת קשת אבל המגמה ניכרת לאורך כל לוח השידורים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 12.4% רייטינג ו-305 אלף צופים, נתונים מעולים ששמו אותה בראש הדירוג של המהדורות המרכזיות בישראל, אבל אין בכך שום דבר חדש, מה שכן הולך ומשתנה זו התחרות, היות וגם אמש, חדשות 14 התקרבו מאד למקום הראשון והיוו תחרות של ממש למדורת השבט של העשורים האחרונים, ועמדה על 9.2% רייטינג ו-2424 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שעמדה על  5.2% רייטינג ו-135 אלף צופים ומצליחה להתייצב על מעל מאה אלף צופים בשיגרה, ואילו בסוף, היתה המהדורה של כאן11, שעצם קיומה נמצא במחלוקת, אבל כך או כך, היא אינה אלטרנטיבה אמיתית מבחינת רייטינג, ועומדת על 98 אלף צופים ו-3.8% רייטינג. 

גם באייטם רייטינג פשוט, חשוב להזכיר שעם או בלי קשר למגמות הצפייה או למסע הדה-לגיטמציה, מספר עיתונאים בכירים בערוץ 14 אוימו לאחרונה והחשוד במעשים נעצר. 

פריים טיים

לעמוד בראש הפריים עם תכנית דוברת ערבית זה הישג יוצא דופן, וכך עשתה "נוטוק" של רועי עידן, שעמדה על רייטינג של 12.7% רייטינג ו-302 אלף צופים. אחריה היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 10 % רייטינג ו-256 אלף צופים, ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", ועם חזרתו של ינון מגל עמדה על 8.5%, אך עם יותר מספר צופים מאשר המקום השני, עם 260 אלף צופים. למרות שהעונה נפתחה בסערה, "בואו לאכול איתי" של כאן11 סגרה את הרשימה עם 4.7% רייטינג ו-106 אלף צופים.

תכניות הבוקר והצהריים

מבחינת שאר הרצועות, רצועת הבוקר הולכת ותופסת תאוצה, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה את הרצועה, עם 3.7% ו-84 אלף צופים, במקום השני היה ערוץ 14, כשמהדורת "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, היתה במקום השני מבחינת רייטינג, עם 2.5% רייטינג ו-47 אלף צופים. "העולם הבוקר" של רשת סגרה את הרשימה, עם 1.7% רייטינג ו-37 אלף צופים.

ברצועה שלאחריה, המספרים ירדו מעט, ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה היה בראש ועמד על רייטינג של 2.8% ו-67 אלף צופים, ואילו אחריו היתה "על הבוקר" של ערוץ 14 עם 2% רייטינג, ו-42 אלף צופים. את הרשימה סגר "על הבוקר" ברשת, עם 1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות
רייטינג

מי הזיז את מדורת השבט שלי?

המהדורה המרכזית של חדשות 12 עדיין בראש, אבל ההתחזקות של ערוץ 14 היא כבר עובדה מוגמרת והמגמה ברורה; הפריים טיים עדיין בשליטת קשת אבל המגמה ניכרת לאורך כל לוח השידורים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 12.4% רייטינג ו-305 אלף צופים, נתונים מעולים ששמו אותה בראש הדירוג של המהדורות המרכזיות בישראל, אבל אין בכך שום דבר חדש, מה שכן הולך ומשתנה זו התחרות, היות וגם אמש, חדשות 14 התקרבו מאד למקום הראשון והיוו תחרות של ממש למדורת השבט של העשורים האחרונים, ועמדה על 9.2% רייטינג ו-2424 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שעמדה על  5.2% רייטינג ו-135 אלף צופים ומצליחה להתייצב על מעל מאה אלף צופים בשיגרה, ואילו בסוף, היתה המהדורה של כאן11, שעצם קיומה נמצא במחלוקת, אבל כך או כך, היא אינה אלטרנטיבה אמיתית מבחינת רייטינג, ועומדת על 98 אלף צופים ו-3.8% רייטינג. 

גם באייטם רייטינג פשוט, חשוב להזכיר שעם או בלי קשר למגמות הצפייה או למסע הדה-לגיטמציה, מספר עיתונאים בכירים בערוץ 14 אוימו לאחרונה והחשוד במעשים נעצר. 

פריים טיים

לעמוד בראש הפריים עם תכנית דוברת ערבית זה הישג יוצא דופן, וכך עשתה "נוטוק" של רועי עידן, שעמדה על רייטינג של 12.7% רייטינג ו-302 אלף צופים. אחריה היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 10 % רייטינג ו-256 אלף צופים, ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", ועם חזרתו של ינון מגל עמדה על 8.5%, אך עם יותר מספר צופים מאשר המקום השני, עם 260 אלף צופים. למרות שהעונה נפתחה בסערה, "בואו לאכול איתי" של כאן11 סגרה את הרשימה עם 4.7% רייטינג ו-106 אלף צופים.

תכניות הבוקר והצהריים

מבחינת שאר הרצועות, רצועת הבוקר הולכת ותופסת תאוצה, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה את הרצועה, עם 3.7% ו-84 אלף צופים, במקום השני היה ערוץ 14, כשמהדורת "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, היתה במקום השני מבחינת רייטינג, עם 2.5% רייטינג ו-47 אלף צופים. "העולם הבוקר" של רשת סגרה את הרשימה, עם 1.7% רייטינג ו-37 אלף צופים.

ברצועה שלאחריה, המספרים ירדו מעט, ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה היה בראש ועמד על רייטינג של 2.8% ו-67 אלף צופים, ואילו אחריו היתה "על הבוקר" של ערוץ 14 עם 2% רייטינג, ו-42 אלף צופים. את הרשימה סגר "על הבוקר" ברשת, עם 1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.