"אנחנו במשבר; אמצעי המדיה מפסידים - הגיע הזמן לבחון שיטת תגמול חדשה"
יום העיון של איגוד חברות הפרסום בנושא שינוי שיטות התגמול הנהוגות בענף הפרסום התקיים הבוקר (יום א') ונפתח עם דבריו של מודי כידון, יו"ר האיגוד ומבעלי גיתם BBDO. בראשית דבריו ציין כידון כי "הכינוס הוא כתוצאה ממשבר קשה שעוברת תעשיית הפרסום בישראל".
באירוע נכחו בכירי משרדי הפרסום המובילים בישראל ומפרסמים, לרבות גיל סמסונוב מבעלי גליקמן נטלר סמסונוב שלפני מספר ימים הצהיר כי לא ייקח חלק באירוע.
כידון, ממובילי האג'נדה לשינוי שיטת התגמול אמר: "במהלך השנתיים האחרונות כמעט כל אמצעי המדיה בישראל מפסידים כסף, זאת ללא שום קשר לאיכות המוצר, קחו לדוגמא את הטלוויזה המסחרית בישראל שמייצרת רייטינג חריג לטובה בנוף העולמי, ולמרות זאת כל גופי השידור עדין מפסידים כסף".
הוא התייחס עוד לקיטון בעוגת הפרסום וציין כי "זה שנתיים ברציפות שעוגת הפרסום בישראל הולכת מצטמקמת בשיעור של 5% לשנה. בעוד שבארצות הברית עוגת הפרסום מהווה כ1% מהתמ"ג 'פר קפיטה' - אצלינו אנו בקצב יורד והולך ומצטצמם אל מתחת ל-0.4%. נתון זה ירד בישראל ב-30% בעשור האחרון".
במרכז האירוע עמד (שוב) נושא עמלות היתר שהפך לסמל הרשמי של תחלואי ענף הפרסום בישראל. "ב-2 העשורים האחרונים מתנהלת מעל ומתחת לפני השטח מתיחות בין המפרסמים והפרסומאים. הסיבה המרכזית למתיחות היא סביב עמלות היתר. הפרסומאים טוענים שעמלות היתר הן פרי היקפו של המשרד, ומנגד טוענים המפרסמים שאנו שותפים להיקף ולכן זכאים אנו לחלוק איתכם את העמלות", כך לדברי כידון.
"עמלות היתר הפכו להיות הסוד השמור ביותר במדינה, כולם ניסו לנחש. הפריחו מספרים לאויר. הפריחו אגדות על עמלות דמיוניות , הנושא הפך להיות הבון-טון של המו"מ ביחסים בין פרסומאי ולקוח. הפרסומאים אשר היו שותפים אסטרטגים הפכו להיות עם הזמן "גזלנים וגנבים". והתוצאה - האמון בין השותפים הלך ונסדק"
"אנחנו כאן במשבר גדול מאוד" קבע כידון. "תעשיית הפרסום בשנתיים האחרונות הלכה והצטמקה, פיטרה אלפי אנשים (במשרדו קוצץ 20% מכח האדם, מ"ב) קיצצה שכר העובדים ועדיין התמונה לא טובה. לעניות דעתי חלק גדול מהמשבר במשרדי הפרסום הוא תוצאה של שיטת תגמול פרימיטיבית שהתאימה לשנות ה-80. בעולם הגדול השכילו מזמן לשנות את השיטה ולתת מענה הולם בין העבודה והתגמול".
"השיטות האלה" הוא מסביר, "קימות היום בארה"ב, באירופה ואף בישראל. כבר היום חברות רב לאומיות אשר עובדות בישראל מאמצות את הסטנדרטים הבינ"ל ומתגמלות את משרדי הפרסום לפי המודלים החדשים. קימות שיטות תגמול המתגמלות את הפרסומאי עבור תרומתו הישירה בגין בניית המהלך האסטרטגי, ליצירת הרעיון הקראיטיבי ובניית המהלך הפרסומי ואף משתפת אותו בהצלחות".
"השיטה הקיימת גרמה לכך שמשרדי הפרסום באמצעות חברות המדיה שבבעלותם נכנסו לתחומים חדשים בעל כורחם לטוב ולרע: מלווים כסף למדיה, לוקחים סיכוני אשראי על לקוחותיהם, רוכשים מלאים, גובי מדיה והכול כדי לחפש מקורת הכנסה נוספים למשרדי הפרסום אשר מייצרים את העבודה בגינה הם זכאים לתמורה הולמת".
על פי כידון, הגיע זמן שגם בישראל ייבחנו שיטות אלה. "משרדי הפרסום" לדבריו "צריכים להתפרנס בגין: השותפות האסטרטגית, החשיבה, הרעיון הקריאטיבי, התוצר הפרסומי, הפקתו והתרומה להצלחה. חברות המדיה צריכות לקבל את שכרם בגין: תכנון ורכישה, מו"מ במחירים, ובנושאים מסחרים אחרים".
כידון קרא לשיתוף פעולה בין הלקוחות והמשרדים: "תהליך של שינוי יעשה אך ורק בדיאלוג בין המפרסם לפרסומאי, זהו תהליך אשר דורש את מירב הבדיקות והחשיבה, התהליך יצליח כאשר תהיה שקיפות מלאה משני הצדדים, ויענה על האינטרסים של כל אחד מן הצדדדים, אך הוא מבטיח לנחושים שבנינו - מוצר עדיף, יעיל, חסכוני ומערכת יחסים המושתת על שותפות אמת ותמורה הולמת ושקופה".
- 6.אינטגריטי 25/02/2013 17:42הגב לתגובה זותבכו אולי לגינגי החבר שלכם, הוא מוכן להקשיב. לנו נמאס להיות העבדים שלכם, תתחילו לשלם שעות נוספות ואז למישהו יהיה אכפת. עד אז כולכם פסולים לעדות!
- 5.קופי 25/02/2013 00:34הגב לתגובה זובמשך שנים ארוכות מהסכמי מדיה הזויים ועכשיו כשמתבקש תיקון קטן הם מייללים ...כולם גרים בבתי יוקרה כולם מושקעים בנדל״ן מניב בעשרות מליוני שקלים ...תפסיקו להתבכיין
- 4.ממי אתה גונב מודי? תגיד את זה (ל"ת)מהעובדים שלך! 24/02/2013 13:12הגב לתגובה זו
- 3.יהודון 24/02/2013 13:10הגב לתגובה זוhttp://mizbala.com/?tag=%D7%94%D7%A2%D7%A0%D7%A3-%D7%9E%D7%95%D7%A8%D7%93
- 2.אמרת בעצמך, הפכת לגנב וגזלן (ל"ת)יופי שהכרת בבעיה 24/02/2013 13:08הגב לתגובה זו
- 1.חזירי הפיטום התכנסו וזועקים "די לשחוט אותנו!" (ל"ת)עצוב 24/02/2013 12:57הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
האם אנחנו לקראת רפורמה מקיפה בשידורי הטלוויזיה? לאחר שחוק השידורים עבר בקריאה ראשונה, ייתכן ונראה שינוי אמיתי באופן שבו מודדים את נתוני הצפייה בטלוויזיה; עד אז, נסתמך על הנתונים הקיימים, שמראים נפילה של ערוץ 13 והתגברות התחרות בין 12 ל-14
אחרי שחוק השידורים של שר התקשורת, ד"ר שלמה קרעי, עבר לפני יומיים בקריאה ראשונה בכנסת, ייתכן ואנחנו לקראת מהפיכה של ממש. מעבר לשינויים דרמטיים שכוללים את הפחתת רגולציה ופתיחת השוק לתחרות, החוק ישנה את האופן בו נמדד הרייטינג כיום, ממערכת שמבוססת על הערכות, ויהפוך אותו למבוסס על נתוני אמת. במסגרת החוק, ספקי התכנים יידרשו לפרסם באתר האינטרנט את התפלגות נתוני הצפייה בזמן אמת. עד אז, נמשיך להסתמך על המערכת האנכרוניסטית ועל הנתונים שיש בידינו כיום. ספרו לנו בתגובות אם אתם או חברים שלכם אי פעם השתתפתם במדגם המייצג ה-People Meter, השיטה המקובלת כיום, שבה מותקנים מכשירים אלקטרוניים על כל מקלטי הטלוויזיה בבתיהם של המשתתפים בפאנל, המונה 700 משקי בית, וכ-2,200 פרטים, המהווים מדגם מייצג של אוכלוסיית בעלי המקלטים בישראל.
המשמעות היא אדירה, היות וההכנסות מפרסומות מתבססות, בחלקן לפחות, על נתוני הצפייה. אם נשווה בין שלושת הגופים המסחריים לאורך כל רצועות השידור, על פי הנתונים הנוכחיים, נראה תמונת מצב, שהפערים שמוצגים בה אמורים להשתקף בתקציבי הפרסום של הערוצים השונים.
בכל אופן, מבחינת הנתונים עצמם, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 14.7% רייטינג ו-400 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 8.1% רייטינג ו-249 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שהצליחה שוב לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 5% רייטינג
ו-119 אלף צופים, ובסוף הרשימה היתה המהדורה של כאן11, עם נתונים טובים יחסית לחוסר הפופולריות שלה, עם 94 אלף צופים ו-3.8% רייטינג.
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- מאסטר שף בראש כל רצועות השידור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פריים טיים והנפילה של ערוץ 13
אחת התכניות הותיקות בישראל, "ארץ נהדרת" היא אחד ממנועי הרייטינג של קשת, וגם אמש, כששודרה, היתה בראש, מעל כולם, עם רייטינג של 19.1% רייטינג ו-488 אלף צופים והיתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים. אחריה היתה התכנית העקבית ביותר בטלוויזיה, "הפטריוטים" שמשודרת מדי ערב וזוכה לרייטינג גבוה ולמקום השני כמעט בקביעות, ועמדה אמש על 8.5% רייטינג עם 286 אלף צופים. כאן11 עם ריאליטי האוכל שלהם, שמתעלה מעל לממוצע הרייטינג של התאגיד הציבורי, עמדה על 8.1% רייטינג ו-186 אלף צופים, ואילו ערוץ 13 היה עם מספרים כמעט לא רלבנטיים לערוץ מסחרי, ו-"צומת רבין" עמדה על רייטינג של 1.3% ו-26 אלף צופים בלבד.
