טראמפ שי גינפינג סין מלחמת הסחר
צילום: Getty Images News, Pool

משבר מט"ח: סין מהדקת את הפיקוח על הוצאת ההון מהמדינה

ברקע לנפילה של היואן בחודש האחרון, הרשויות הסיניות מזהירות את הבנקים ממכירה גדולה של יואן, ובמקביל מטילה איסורים על גיוסי הון במטבע זר בשוק הנדל"ן. הלחץ של הדולר צפוי להתחזק משמעותית החל ממחר
עמית נעם טל | (5)

שוק המט"ח ממשיך לגעוש ברקע לירידה בכמות הדולרים בשווקים בחודש האחרון, וברקע לצפי לגיוסי ענק של הממשל האמריקני החל ממחר. ארגנטינה, המדינה החלשה ביותר בשווקים המתעוררים, הודיעה אמש על הגבלות על רכישות הדולרים (לכתבה המלאה), כאשר הסיכויים להידבקות של שאר השווקים המתעוררים (טורקיה, ברזיל, הודו, דרום אפריקה) גבוהים כעת במיוחד. במקביל, הרשויות הסיניות מקשיחות באופן משמעותי את הפיקוח על הוצאות ההון מהמדינה. 

ע"פ דיווחים בסופ"ש האחרון, מנהל המט"ח הממלכתי של המדינה (SAFE) הודיע על שורה חדשה של כלללים למניעת בריחת הון מהמדינה, כאשר הפוקוס הוא על ההשקעות בתחום הנדל"ן של החברות הסיניות. מערך הכללים החדש הופך את גיוס המט"ח במדינה לכמעט בלתי אפשרי.

ע"פ הכללים החדשים, ה-SAFE יכולה כעת להכריז בכל עת על "מצב לא נורמלי" בכלכלה הסינית. במצב כזה, הרשות יכולה לבצע בדיקות לבנקים המקומיים בנוגע לכמות היואן שהם מוכרים למדינות אחרות, כאשר אם יתברר כי הבנקים מכרו יותר מידי מהמטבע המקומי, הבנקים עלולים לסבול מסנקציות על הפעילות שלהם בכלכלה המקומית.

מנהל המט"ח הממלכתי הסיני לא פירט את התנאים לפיהם הוא יכול להכריז על "מצב לא נורמלי" במדינה, וגם מהם הכללים שיקבעו אם הבנקים המקומיים מכרו יותר מידי יואן למדינות זרות. ובמילים פשוטות: הרשויות הסיניות מנסות כעת לייצר הרתעה אצל הבנקים המקומיים בנוגע למכירת מט"ח. 

בתוך כך, ה-SAFE הורתה כעת לבנקים המקומיים לבצע תיעוד נוסף לפני שהם מעבירים כסף לחו"ל. כך לדוגמא, אם הורה סיני רוצה להעביר כסף עבור בנו הלומד בחו"ל, ההורה ידרש כעת במסמכים נוספים. ואם זה לא מספיק, הרשויות הסיניות אוסרות כעת על חברות הנדל"ן המקומיות לגייס חוב במטבע זר לתקופה של יותר משנה. 

היואן הסיני השלים בסופ"ש האחרון את אחד החודשים הגרועים ביותר בעשורים האחרונים, כאשר איבד 3.6% לרמה של 7.15 יואן לדולר. היואן המשיך להיחלש הבוקר, כאשר הרשויות הסיניות נאלצו להוריד את השער היציג במדינה לרמה של 7.17 יואן לדולר, שפל של 11 שנים.

גרף חודשי של היואן מול הדולר: בריחת ההון מהמדינה. 

בריחת ההון מסין משפיע גם על שער המטבעות בשוק האסייתי. הדולר אינדקס מול המטבעות בשוקי המזרח (סימול:ADXY) נפל בימים האחרונים לשפל של קרוב ל-15 שנה, ונראה כי התפתחות של משבר מט"ח נוסח "משבר הנמרים האסייתיים" ב-1997 איננה תלושה מהמציאות. 

קיראו עוד ב"גלובל"

גרף ה-ADXY בעשורים האחרונים: בריחת ההון משוקי המזרח תופסת תאוצה, בדרך למשבר מט"ח עולמי?

ההתפתחויות האחרונות בשוקי המט"ח גורמים לטענות של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, בנוגע למניפולציה בשוקי המט"ח מצד סין להיראות מגוחכות, כאשר לא רק שהסינים לא מבצעים פיחות יזום במטבע המקומי, אלא שהם מבצעים כל שביכולתם למנוע בריחת הון מהמדינה. פיחות היואן הסיני הוא בלתי נמנע לנוכח המשבר במערכת הבנקאות במדינה.

לקריאה נוספת: מדוע השוק נבהל מהפיחות הסיני, והאם זו רק ההתחלה?

החדשות עבור החודש הקרוב לא מעודדות עבור שווקים. החל ממחר צפויה קופת האוצר האמריקני לזנק ביותר מ-200 מיליארד דולר עד סוף החודש, מהלך שיקטין בצורה דרמטית את כמות הדולרים בשוק (לכתבה המלאה). במקביל, מבנה עקומת האג"ח האמריקנית גורם לירידה נוספת של היצע הדולרים בשוק (לכתבה המלאה). בסיטאוציה כזו, הלחץ על השווקים המתעוררים רק צפוי להתחזק.

לקריאה נוספת: הדולר קרוב לנק' פריצה, ומה עם שוקי המניות?

לקריאה נוספת: האירו בדרך לצנוח? ה-ECB חסר אונים מול המתרחש בשווקים

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    הצדיק מסדום 02/09/2019 23:10
    הגב לתגובה זו
    מול הפאונד מול הדולר כאשר dxy בשיא..לא יאומן
  • 3.
    בנק ישראל 02/09/2019 17:45
    הגב לתגובה זו
    בקרוב פיחות חד גם אצלנו. מצחיק ששער הדולר בשיא שנתי בעולם ואצלנו הדולר קרוב לשפל שנתי
  • נראה לי 3.85 מקסימום לא יותר (ל"ת)
    נ.ש. 02/09/2019 20:21
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    והדולר אינדקס ממריא 02/09/2019 17:42
    הגב לתגובה זו
    גם נתמך על ידי פעולות הפד לצמצום כמות הכסף וגם על ידי החלשות של יתר המטבעות
  • 1.
    נ.ש. 02/09/2019 16:57
    הגב לתגובה זו
    כנראה הולכים לקרוס תחת עצמם בלי קשר לסיפור מול ארה"ב
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.