ארגנטינה דגל אילוסטרציה
צילום: istock

מצב החירום בארגנטינה: הממשלה הגבילה את הסחר במט"ח

חברות ארגנטינאיות ייאלצו לבקש אישור ממשלתי לרכוש מט"ח, כשבשווקים מוטרדים מהאפשרות שחדלות פירעון ארגנטינאית תפגע בתוכנית החילוץ של קרן המטבע הבינלאומית
ארז ליבנה |

מצב החירום הכלכלי בארגנטינה, הביא את הממשלה של הכלכלה ה-3 בגודלה באמריקה הלטינית – והשנייה בגודלה בדרום אמריקה – להחיל אמצעי חירום למנוע פיחות נוסף בערך הפסו, לאחר ההתרסקות בחודש שעבר. מדובר בשיפט כלכלי עבור הנשיא מאוריסיו מאקרי, שמאז סוף 2015 התיר את רוב המגבלות על הכלכלה הארגנטינאית שהביאו לפריחתה.

 

המשמעות של ההגבלה החדשה היא שמעכשיו ועד לסוף 2019, כל חברה שתרצה לרכוש מטבע שאינו פסו, תצטרך לקבל את אישור הממשלה לכך, כניסיון לשמור על ערכו של הפסו בארגנטינה ולמנוע פיחות נוסף. בהודעה רשמית מטעם הממשלה שפורסם אתמול, נכתב כי האמצעים החדשים "הם חיוניים כדי לשמור על כלכלה נורמלית ומתפקדת".

 

המהלך האחרון מתווסף להודעה מיום רביעי שעבר, בו הודיעה הממשלה הארגנטינאית כי בכוונתה לבקש דחייה בתשלומים של כ-100 מיליארד דולר, כניסיון של הנשיא מאקרי למנוע מהמדינה לגלוש לחדלות פירעון. דבר שיעיב עוד יותר על הכלכלה, לפני הבחירות לנשיאות שצפויות להתקיים בסוף אוקטובר השנה.  

 

המשבר האחרון בארגנטינה החל עם תבוסתו של מאקרי, הנתפס כידידותי לעסקים, לנציג השמאל אלברטו פרננדז. החשש הוא שאם מאקרי יפסיד בבחירות, ארגנטינה תחזור לדפוס פזרני, שיוביל את המדינה למיתון כבד.

 

מאז ההפסד באמצע אוגוסט, הפסו נפל ביותר מ-30% ונסגר ביום שישי האחרון על 59.49 פסו לדולר. החשש העיקרי בשווקים הוא שקרן המטבע הבינלאומית יפגע בתוכנית החילוץ חסרת התקדים שקיבלה ארגנטינה בהיקף של 57 מיליארד דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.