דגל ארגנטינה
צילום: גיא עיני

קריסה בארגנטינה: מדד המניות נפל ב-37%, מניות הבנקים צנחו ב-56%

לחץ מכירות כבד במטבעות של השווקים המתעוררים, כאשר בארגנטינה מדובר בקריסה. תשואות האג"חים של המדינה טסות, ובמקביל המטבע המקומי מתרסק. בנק אוף אמריקה: "ארגנטינה בדרך לפשיטת רגל או הסדר חוב"
עמית נעם טל | (12)

כפי שפרסמנו בחודש שעבר (לכתבה המלאה), לנוכח הצפי לגיוסי ענק מצד ארה"ב בחודשים הקרובים, זו הייתה רק שאלה של זמן עד שהלחץ על השווקים המתעוררים יתחדש, והוא אכן התחדש. לאחר הפיחות ביואן הסיני בשבוע שעבר, לחץ מכירות מורגש היום בכל השווקים המתעוררים, כאשר באגרנטינה מדובר בקריסה מוחלטת. 

בדומה ל-2018, ארגנטינה היא המדינה הפגיעה ביותר, כאשר הפזו המקומי התרסק הערב במהלך המסחר ב-28%. לקראת סיום, הפזו התאושש, ונסגר ברמה של 53 פזו לדולר - ירידה של 17% "בלבד". נזכיר כי בשנה שעברה קיבלה המדינה הלוואות ענק בסכום של 57 מיליארד דולר מקרן המטבע העולמית (IMF), וזאת במטרה לנסות לייצב את המטבע המקומי. היום נראה כי הדרך לבקשת עזרה נוספת מהקרן הופכת לקצרה מתמיד. 

הטריגר למהלך היום הוא תוצאות הבחירות המוקדמות במדינה. מנהיג האופוזיציה, אלברטו פרננדס, זכה ב-47.3% מהקולות, לעומת 32% בלבד שקיבל הנשיא המכהן מאוריסיו מאקרי. נציין כי הבחירות המקדימות בארגנטינה אינן קובעות את זהות הנשיא, אך משמשות כמעין מדגם רשמי לקראת בחירות האמת שייערכו ב-27 באוקטובר.

גרף הדולר מול הפזו הארגנטינאי בשנתיים האחרונות: הלחץ של הדולר מתחדש היום בעוצמה

 

בתוך כך, מדד המניות במדינה נפל הערב ב-37%, ולמעשה מחק ביום אחד את כל העליות שנרשמו מתחילת השנה. מי שהוביל את הירידות הוא סקטור הבנקאות. מניית Grupo Financiero Galicia, הבנק החמישי בגודלו במדינה,  התרסקה הערב ב-56%. מניית Banco Macro, הבנק השני בגודלו במדינה, ירד ב-52.9%. 

מדד המניות המרכזי בארגנטינה: מוחק הערב את כל העליות מתחילת 2019

 

גם בשוק האג"ח לא רגוע: מחירי האג"חים קרסו הערב, כאשר ההסתברות לפשיטת רגל של המדינה ב-5 השנים הקרובות מזנקת לרמה של 72%. בבנק אוף אמריקה מפרסמים התייחסות מהירה לאירועים, וטוענים כי "ארגנטינה בדרך לפשיטת רגל או הסדר חוב".

ההסתברות לפשיטת הרגל של המדינה ב-5 השנים הקרובות

בהקשר הישראלי, חברת הנדל"ן אירסה של אדוארדו אלשטיין, בעל השליטה באי.די.בי, נפלה בכ-37%. 

נזכיר כי המדינה מתמודדת בשנתיים האחרונות ממשבר כלכלי חמור, שעשוי להחריף כעת. התמ"ג במדינה ירד בשנה האחרונה ב-5.8%. האינפלציה במדינה ירדה במעט בחודשים האחרונים לרמה של 55.8% "בלבד".

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    חושם 19/08/2019 11:43
    הגב לתגובה זו
    איך זה בישראל, לא חשוב מה כותבים ״העיקר הכוונה״.
  • 8.
    אנונימי 14/08/2019 16:47
    הגב לתגובה זו
    מצער לשמוע
  • 7.
    מבעלי מניות המיעוט 13/08/2019 17:09
    הגב לתגובה זו
    אירסה חברת הנדל"ן של אלשטיין ירדה בניו יורק ב % 23 ואילו קרסוד חברת החקלאות של אלשטיין צנחה במסחר בנאסד"ק ב % 38 ,אבל למרות שרק לפני פחות משנה דסק"ש הייתה בשער של למעלה מ 1300 (שגם זה מחיר נמוך מאד משמעותית מערכה האמיתי) ומאז,הושלכה למדד לא נחשב ( תביעה ייצוגית הוגשה בשל כך כנגד החברה ומר אלשטיין , אך הוא הגיב שהוא פעל כדין ולתביעה אין בסיס) ,והמנייה דורדרה לשערים מגוחכים (ירידה של % 60 לערך) ,כנראה כדי שיהיה זול מאד למוחקה מהמסחר – בעלי מניות המיעוט בדיסקונט השקעות, אינם שמחים לאידו של מר אלשטיין – אך הם מקווים שעתה,משחש על בשרו ירידה עוצמתית שכזאת,יהיה לו קל יותר להבין מה הוא גרם להם.
  • 6.
    שי לשי 13/08/2019 11:40
    הגב לתגובה זו
    בדקתי שוב ושוב ולא מצאתי שום נפילה של נפילה של הכסף הארגנטיני להפך הערךמתקרב לשיא חדש מישהו טעה ובגדול
  • 5.
    העסק מפחיד.... (ל"ת)
    דן 12/08/2019 22:25
    הגב לתגובה זו
  • אל תשחק באש. זה אכן מפחיד ולא תוכל לעמוד בזה. שחק דוקים (ל"ת)
    מומחה 13/08/2019 15:57
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    איציק 12/08/2019 21:46
    הגב לתגובה זו
    אם הטריגר לירידות הן הבחירות החוזרות, מה קשורים כל "הניתוחים הכלכלים" המובאים בכתבה??
  • 3.
    את מי מעניינת ארגנטינה חוץ ממסי (ל"ת)
    רונאלדו 12/08/2019 21:38
    הגב לתגובה זו
  • אדי 14/08/2019 20:08
    הגב לתגובה זו
    איזה תגובה אידיוטית
  • 2.
    ירידה של 26%? היום? 12/08/2019 19:40
    הגב לתגובה זו
    זה לא מה שרואים בבלומברג....
  • 1.
    hhh 12/08/2019 17:52
    הגב לתגובה זו
    הפזו לפי העיתונות לא מתרסק או שהבנק המרכזי מסתיר הצניחה !!!!!!!!!!!!
  • זה הסימבול, נופל 26% (ל"ת)
    ARGT תחפש 12/08/2019 21:27
    הגב לתגובה זו
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.