פיינורד
צילום: טוויטר פיינורד רשמי

כך ניצחה פיינורד את הכסף הגדול של אייאקס ואיינדהובן

ההולנדים זכו באליפות בשווי שוק נמוך הרבה יותר מהמועדונים הכי גדולים בהולנד. מה שכרו של המאמן ומה הזווית הישראלית לאליפות הזאת?
מיכאל וייסרמן |
נושאים בכתבה אייאקס פיינורד

שש שנים חיכו אוהדי פיינורד לתואר האליפות וקיבלו אותו אתמול - הקבוצה ניצחה בבית גו אהד איגלס בתוצאה 0:3 והבטיחה רשמית את האליפות שני מחזורים לפני סיום העונה. זאת הייתה האליפות השנייה של פיינורד במאה ה-21. הקבוצה הרשימה עם 12 ניצחונות ברציפות. פיינורד הבטיחה גם מקום בשלב הבתים של ליגת האלופות, לשם תשוב אחרי שש שנים ובסך הכול בפעם השנייה ב-20 השנים האחרונות. זה יבטיח לה הכנסות משמעותיות בעונה הבאה.

גם הוא חלק מהאליפות. מרציאנו (צילום: טוויטר פיינורד רשמי)

האליפות של פיינורד הפתיעה רבים. מדובר במועדון שנחשב עם תקציב נמוך יותר משתי היריבות המושבעות כמו איינדהובן ואייאקס. שווי השוק של שחקני פיינורד על פי האתר "טרנספרמרקט" הוא 183 מיליון אירו. התקציב של איינדהובן הוא 201.6 מיליון אירו ואילו התקציב של אייאקס הוא 280.15 מיליון אירו.

יש יריבות רבת שנים בין פיינורד לאייאקס ואחד היתרונות של האלופה החדשה הוא המגרש הביתי - בפיינורד הוא מכיל 51577 מקומות וזה מגדיל הכנסה כאשר המגרש מלא עד אפס מקום בכל משחקי הבית.

השחקן היקר ביותר בסגל של פיינורד הוא הקשר הטורקי אורקון קוקצ'י ששווה כ-30 מיליון אירו. הבלם הסלובקי דויד חאנצ'ו נחשב לשחקן משמעותי ושוויו הוא 20 מיליון אירו.

מי שמוביל את הקבוצה לאליפות הוא המאמן ארנה סלוט. האחרון אימן בכל שנותיו בקריירה בליגה ההולנדית ולאחר מספר שנים מוצלחות באלקמאר עבר לפיינורד ומביא לקבוצה שלו אליפות משמעותית. שכרו של המאמן הוא מעל מיליון אירו לעונה. בהשוואה לליגה הישראלית, שכרו של מאמן מכבי חיפה, ברק בכר הוא רבע מיליון אירו לעונה ורק בעונה הבאה כאשר יחתום רשמית בכוכב האדום בלגרד הוא ירוויח מעל מיליון אירו לעונה.

לאליפות של פיינורד יש גם זווית ישראלית והוא השוער אופיר מרציאנו. מרציאנו, 33, גדל במועדון ספורט אשדוד וכבר הספיק לעשות קריירה אירופית מכובדת. הוא שיחק בין השאר במוסקרון הבלגית, היברניאן הסקוטית ולפני שנתיים הצטרף לפיינורד. השוער הישראלי הספיק לשחק 21 משחקים במדי פיינורד.

קיראו עוד ב"ביזספורט"

מרציאנו יסיים את חוזהו בהולנד בקיץ הקרוב ואינו צפוי להמשיך במועדון אבל עד כה נהנה בשנתיים האלה משכר של 400 אלף אירו לעונה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
לקלר והמילטוןלקלר והמילטון

עוד עונה אבודה לפרארי: מתחים בצוות, ביקורת מההנהלה ועתיד לא ברור להמילטון

אחרי הכישלון בברזיל והביקורת הפומבית של היו״ר ג׳ון אלקן, המילטון ולקלרק מנסים להרגיע, אך מאחורי הקלעים השם של קרלוס סיינץ כבר חוזר לשולחן

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פרארי פורמולה 1

פרארי שוב מתמודדת עם תקופה סוערת, על המסלול ומחוצה לו. עונת 2025, שהייתה אמורה לסמן התחלה חדשה עם לואיס המילטון, הפכה לעוד שנה קשה. אחרי הגרנד פרי הכושל בסאו פאולו, שבו שני הנהגים פרשו לפני הסיום, יו"ר הקבוצה, ג’ון אלקן, בחר באופן חריג לצאת בפומבי נגד הצוות שלו. “הנהגים שלנו צריכים לדבר פחות ולהתרכז יותר בנהיגה,” אמר אלקן, בהתייחסות ישירה להמילטון ולצ’ארלס לקלרק. 


 פרארי סובלת מעונה חלשה, ללא ניצחונות וללא יציבות, והפער בין ההשקעות העצומות לתוצאות בשטח הולך וגדל. ההתבטאות של אלקן שיקפה את חוסר הסבלנות הגובר במטה הקבוצה ואת המתיחות ההולכת ומחריפה בין ההנהלה לנהגים. התגובה של הנהגים הגיעה במהירות. המילטון כתב ברשתות החברתיות: “אני מגבה את הקבוצה שלי. אני מגבה את עצמי. לא אוותר - לא עכשיו, לא אז, ולא אף פעם.” לקלרק, לעומתו, ציין ש“זה היה סוף שבוע קשה במיוחד” והוסיף כי רק “אחדות תוכל לעזור לנו לשנות את הכיוון בשלושת המרוצים האחרונים של העונה.”


בברזיל הכול הלך לאיבוד כבר בשלב מוקדם. לקלרק התרסק בהקפה השישית אחרי מגע עם שני נהגים אחרים. המילטון הסתבך בתקרית עם קרלוס סיינץ ובהמשך עם פרנקו קולאפינטו. הנזק למכונית היה משמעותי, והקבוצה בחרה לעצור את המרוץ. כך נותרה פרארי עם שתי מכוניות מחוץ למשחק - שוב. פרארי, מהמותגים המזוהים ביותר עם ההיסטוריה של הפורמולה 1, סופרת עוד עונה בלי ניצחון. זו הפעם השלישית בשש השנים האחרונות שבה היא מסיימת כך. מאז 2007 לא זכתה הקבוצה באליפות הנהגים, ומאז 2008 לא באליפות היצרנים. גם השנה היא במקום הרביעי, מאחורי רד בול, מרצדס ומקלארן.


המילטון, בן 40, הגיע לקבוצה בתחילת השנה עם תקוות גדולות. ההחתמה שלו נועדה להחזיר את פרארי לקדמת הבמה, אך בפועל הוא מתקשה לבלוט. הוא לא עלה על הפודיום אפילו פעם אחת, וב־16 מתוך 21 מקצי דירוג הובס על ידי לקלרק. 


קרלוס סיינץ יחזור?

לקלרק עצמו, הנהג המזוהה ביותר עם פרארי בשנים האחרונות, מתקשה לשמור על יציבות. כמה תוצאות טובות בתחילת העונה הובילו לציפיות, אך בהמשך חלה ירידה חדה. היחסים בין שני הנהגים מתוחים, ולפי דיווחים באיטליה, ההנהלה כבר בוחנת שינויים אפשריים בהרכב העתידי. באיטליה גם מזכירים שוב את שמו של קרלוס סיינץ, הנהג שהוחלף במילטון ועבר לויליאמס. סיינץ מציג עונה יציבה ונחשב לבעל תרומה טכנית משמעותית בעברו בפרארי. לפי פרסומים, מנהל הקבוצה פרד ואסר שומר איתו על קשר, ולא שולל אפשרות לחזרתו בעתיד.