בניה נדלן רמת גן דיור
צילום: מורן ישעיהו

התאחדות הקבלנים: "רק 35% מענף הבניה היה פעיל בחודש אפריל"

למרות הצהרות הממשלה על החרגת ענף הבניה כחיוני למשק, בהתאחדות הקבלנים צופים פגיעה אנושה בענף
צחי אפרתי | (7)

מאז פרוץ משבר הקורונה, ענף הבניה חווה תקופה מאתגרת במיוחד, כאשר הפעילות עפ"י דיווחים של התאחדות הקבלנים בוני הארץ, רק כ-35% מענף הבניה היה פעיל במהלך חודש אפריל. כעת, אנחנו נכנסים לתקופת הרמאדן והצפי הוא לירידה נוספת בתפוקת הבנייה.

משיחות עם קבלנים בירושלים עולה כי היקף הבנייה היה נמוך עוד יותר מהממוצע הארצי והערכות הן לירידה של כ-90% בהיקף הבניה בחודש האחרון. נתונים אלו מנוגדים להחלטה על החרגת ענף הבניה שהוגדר כענף משק חיוני, כאשר הסיבות המרכזיות לפגיעה מיוחסות לקיטון בהיקף העובדים הזרים (שלא יכולים להיכנס לארץ), ולעובדים פלסטינים שחזרו לרשות בעקבות הגבלות הקורונה.

בנוסף על כך, התבשרנו אתמול כי על פי הערכות משרד האוצר היתה ירידה חדה של כ-40% ברכישת דירות בחודש מארס, אך הנתון נובע מהגבלות הסגר שהיו במחצית השנייה של החודש. יחד עם זאת, בשיחות שקיימנו עם אנשים בשטח, עולה כי בשבוע האחרון חלה התעוררות של קונים בעקבות צמצום הגבלות הסגר (לכתבה המלאה).

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    ניר 26/04/2020 03:28
    הגב לתגובה זו
    אין באמת שינוי ההפך העובדים באתרים עובדים כפול כי הם לא יכולים לצאת הביתה... אז חאלס עם השקרים!
  • 5.
    תבדקו בשטח 24/04/2020 11:25
    הגב לתגובה זו
    אתם כותבים מה שנותנים לכם ,קודם תבדקו את המצב באתר ובעוד אתר ,לכתוב סתם כותרות זה רדוד וגם לא נכון
  • 4.
    דיוויד 24/04/2020 07:12
    הגב לתגובה זו
    התאחדות הזבלנים . התאחדות הירקנים. התאחדות הספרים. נמאס לשמוע תקשקשנים האלה
  • 3.
    אייי השקרים נחשפים 24/04/2020 00:04
    הגב לתגובה זו
    יש ביקוש כבוש יש ביקוש כבוש.. הקבלנים אחרי תפיסת טרמפ על תירוץ הקורונה( למרות שענף הבנייה הוחרג והמשיך לעבוד כרגיל כל העת) : "צריך לעודד ביקושים"...
  • מרוב ביקוש כבוש כבר יצא לי מלפפון חמוץ (ל"ת)
    עמוס 26/04/2020 10:04
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    רחמים 23/04/2020 18:07
    הגב לתגובה זו
    משקיעים ברחו , חלקם משועבדים לבנק ולהלוואות , יש ירידות ערך אנשים מופסדים את המכנסיים שלהם.
  • 1.
    א 23/04/2020 17:22
    הגב לתגובה זו
    עכשיו תאכלו את מה שבישלתם! כבר תקופה ארוכה שמפמפמים נדלן בכל מקום וגורמים להרבה אנשים להתחייב למשהו שלא יעמדו בו.חבל שבצע כסף גורם לעשות מעשים לא יפים. אבל משמיים מטפלים בכל אחד שפוגע בישראלים. עכשיו תורכם לחטוף!
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה

הריבית המערכתית הממוצעת רשמה ירידה של 03% ב-3-4 חודשים; בנק מזרחי נותר היקר מכולם ואילו הבינלאומי ממשיך להציע תנאים טובים בעיקר בזכות פעילות מול משרד הביטחון
רן קידר |

בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.  

למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.


בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.    

לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.


            נתוני חודש ספטמבר. קרדיט: בנק ישראל

המגמה בשלושת החודשים האחרונים

בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.


נתוני יולי. קרדיט: בנק ישראל 

הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים, והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.


מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.