אליעזר כרמל
צילום:

מהלך העליות האחרון באג"ח מבשר על שינוי מגמה?

המשקיעים האופטימיים טוענים להמשך מגמה חיובית לעומת אלו המחפשים כבר חודשים "ברבור שחור" שידרבן ירידות במניות. אלו הנקודות העיקריות שכדאי להפנים // דעה

אליעזר כרמל | (4)

העלייה הנוכחית בתשואות האג"ח אינה טריגר לשינוי מגמה במניות. מי שעקב בסופ"ש האחרון אחרי מהלך המסחר במניות בארה"ב בעקבות העלייה בתשואות האג"ח, הבחין בירידות שערים בשעות המסחר בראשונות והתמתנות הירידות בשעות שלאחר מכן.

נראה כי התנהגות זו מצביעה על עימות סמוי בין "חוזי השחורות" המחפשים כבר חודשים "ברבור שחור" שידרבן ירידות במניות. לטענתם, מחירי המניות בשווקים "מלאים" ואין לצפות ל"אפסייד", במיוחד לאור תהליך העלייה בתשואות האג"ח הנמצא בעיצומו.

מולם ניצבים המשקיעים האופטימיים הטוענים כי יש מקום להמשך המגמה החיובית במניות לאור הגיבוי החזק שנותנים נתוני המאקרו-כלכלה הטובים ובהתחשב בכמויות הכסף האדירות הפועלות בשווקים.

מרבים לצטט את דברי נגיד ה"פד" כי "העלאות הריבית האחרונות נעשות מעמדה של כוח" ובתגובה לעוצמת הפעילות הריאלית במשק. ואכן, מאז  שהשוק  תמחר עצמו מחדש לריביות החדשות, פעולה שגרמה לירידות מתמשכות על פני החודשים פברואר, מרץ ואפריל - התחדשו העליות תוך שכמה מדדי מניות משיגים שיאים חדשים.

יש להניח כי עליית התשואות מ-3% ל-3.25% תדרוש "התייחסות" נוספת של שווקי המניות בטרם יתחדשו העליות. אינני מתיימר להביע דעה נחרצת לגבי כיוונו העתידי של שוק המניות אך, לדעתי, כדאי להפנים כמה תובנות בשולי ההתרחשויות:

1. לחששות כי שוקי המניות יאבדו כספים שיוזרמו לשווקי האגח לאור הגידול באטרקטיביות של אפיק זה, אין כרגע עדויות בשטח. הירתעות גופים פיננסיים ואחרים עם כספים גדולים מלהיכנס לאג"ח נובעת, לדעתי, מהעובדה כי תהליך העלייה בתשואות מצוי בעיצומו ורכישת אגח כרגע עלולה להביא בטווח הקצר לירידת ערך באם "סביבת" התשואות תמשיך לעלות.

ייתכן מאד כי העדפת האג"ח תתממש בממדים גדולים לקראת אמצע 2019 כשהמשקיעים יעריכו כי אפקט ייקור הריבית כבר מתבטא בהאטת מה בכלכלה ותהליך העלאות הריבית מתקרב לסיומו.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

2. הסקטור הפגיע ביותר בין ענפי המניות הוא מניות הטכנולוגיה שהציגו עליות שערים נאות בשנים האחרונות וגם מאז 2018, תוך כדי שוק עצבני ותנודתי. נראה כי המניעים המנחים את חסידי ענף זה אינם רציונליים בחלקם ומשקפים חזון, חלום או פריצת דרך בלתי צפויה.

 

לסיכום, חשוב לזכור כי כל ניסיון לסווג ירידות (או עליות) זמניות כשינוי מגמה מהותי, מחייב בחינה של נתוני המסגרת הכלכלית ואולי גם הפוליטית. כל עוד הפרמטרים העיקריים בתחום התעסוקה, הצריכה הפרטית ומעל לכל צמיחת המשק אינם מצביעים על שינוי פנדמנטלי, גורם אזורי כמו עליית תשואות מ-3%  ל-3.25% באג"ח ל-10 שנים איננו מהווה טריגר לירידות ארוכות טווח במניות מעבר למתבקש מייקור האשראי.

  

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    דיויד 12/10/2018 15:22
    הגב לתגובה זו
    שכנראה גם יתממש בעתיד הקרוב.
  • 3.
    לחיי האופטימיזם 09/10/2018 22:06
    הגב לתגובה זו
    גירעון מול סין טריליון בשנה .רבית עולה הנדלן תקוע .בנקים ונותני אשראי קטנים נסגרים.הגדולים מפטרים יועצי משכנתאות.בועה במניות.אבטלה נמוכה עקב משרות זמניות בשכר נמוך מלחמת סחר.נפט גבוהה שמעודד אבטלה.
  • 2.
    משחיל פוטים חופשי (ל"ת)
    אבו-אבס 09/10/2018 09:25
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כותב 09/10/2018 08:51
    הגב לתגובה זו
    השווקים המתעוררים אירופה ושאר העולם חוץ מארהב
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexels

מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס

חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות 


עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס


כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות. 

תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.

הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.

בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.

דלקים חדשים - הלב של השינוי

המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.