אליעזר כרמל
צילום:

מהלך העליות האחרון באג"ח מבשר על שינוי מגמה?

המשקיעים האופטימיים טוענים להמשך מגמה חיובית לעומת אלו המחפשים כבר חודשים "ברבור שחור" שידרבן ירידות במניות. אלו הנקודות העיקריות שכדאי להפנים // דעה

אליעזר כרמל | (4)

העלייה הנוכחית בתשואות האג"ח אינה טריגר לשינוי מגמה במניות. מי שעקב בסופ"ש האחרון אחרי מהלך המסחר במניות בארה"ב בעקבות העלייה בתשואות האג"ח, הבחין בירידות שערים בשעות המסחר בראשונות והתמתנות הירידות בשעות שלאחר מכן.

נראה כי התנהגות זו מצביעה על עימות סמוי בין "חוזי השחורות" המחפשים כבר חודשים "ברבור שחור" שידרבן ירידות במניות. לטענתם, מחירי המניות בשווקים "מלאים" ואין לצפות ל"אפסייד", במיוחד לאור תהליך העלייה בתשואות האג"ח הנמצא בעיצומו.

מולם ניצבים המשקיעים האופטימיים הטוענים כי יש מקום להמשך המגמה החיובית במניות לאור הגיבוי החזק שנותנים נתוני המאקרו-כלכלה הטובים ובהתחשב בכמויות הכסף האדירות הפועלות בשווקים.

מרבים לצטט את דברי נגיד ה"פד" כי "העלאות הריבית האחרונות נעשות מעמדה של כוח" ובתגובה לעוצמת הפעילות הריאלית במשק. ואכן, מאז  שהשוק  תמחר עצמו מחדש לריביות החדשות, פעולה שגרמה לירידות מתמשכות על פני החודשים פברואר, מרץ ואפריל - התחדשו העליות תוך שכמה מדדי מניות משיגים שיאים חדשים.

יש להניח כי עליית התשואות מ-3% ל-3.25% תדרוש "התייחסות" נוספת של שווקי המניות בטרם יתחדשו העליות. אינני מתיימר להביע דעה נחרצת לגבי כיוונו העתידי של שוק המניות אך, לדעתי, כדאי להפנים כמה תובנות בשולי ההתרחשויות:

1. לחששות כי שוקי המניות יאבדו כספים שיוזרמו לשווקי האגח לאור הגידול באטרקטיביות של אפיק זה, אין כרגע עדויות בשטח. הירתעות גופים פיננסיים ואחרים עם כספים גדולים מלהיכנס לאג"ח נובעת, לדעתי, מהעובדה כי תהליך העלייה בתשואות מצוי בעיצומו ורכישת אגח כרגע עלולה להביא בטווח הקצר לירידת ערך באם "סביבת" התשואות תמשיך לעלות.

ייתכן מאד כי העדפת האג"ח תתממש בממדים גדולים לקראת אמצע 2019 כשהמשקיעים יעריכו כי אפקט ייקור הריבית כבר מתבטא בהאטת מה בכלכלה ותהליך העלאות הריבית מתקרב לסיומו.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

2. הסקטור הפגיע ביותר בין ענפי המניות הוא מניות הטכנולוגיה שהציגו עליות שערים נאות בשנים האחרונות וגם מאז 2018, תוך כדי שוק עצבני ותנודתי. נראה כי המניעים המנחים את חסידי ענף זה אינם רציונליים בחלקם ומשקפים חזון, חלום או פריצת דרך בלתי צפויה.

 

לסיכום, חשוב לזכור כי כל ניסיון לסווג ירידות (או עליות) זמניות כשינוי מגמה מהותי, מחייב בחינה של נתוני המסגרת הכלכלית ואולי גם הפוליטית. כל עוד הפרמטרים העיקריים בתחום התעסוקה, הצריכה הפרטית ומעל לכל צמיחת המשק אינם מצביעים על שינוי פנדמנטלי, גורם אזורי כמו עליית תשואות מ-3%  ל-3.25% באג"ח ל-10 שנים איננו מהווה טריגר לירידות ארוכות טווח במניות מעבר למתבקש מייקור האשראי.

  

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    דיויד 12/10/2018 15:22
    הגב לתגובה זו
    שכנראה גם יתממש בעתיד הקרוב.
  • 3.
    לחיי האופטימיזם 09/10/2018 22:06
    הגב לתגובה זו
    גירעון מול סין טריליון בשנה .רבית עולה הנדלן תקוע .בנקים ונותני אשראי קטנים נסגרים.הגדולים מפטרים יועצי משכנתאות.בועה במניות.אבטלה נמוכה עקב משרות זמניות בשכר נמוך מלחמת סחר.נפט גבוהה שמעודד אבטלה.
  • 2.
    משחיל פוטים חופשי (ל"ת)
    אבו-אבס 09/10/2018 09:25
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כותב 09/10/2018 08:51
    הגב לתגובה זו
    השווקים המתעוררים אירופה ושאר העולם חוץ מארהב
רכב מעופף (XPENG)רכב מעופף (XPENG)

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?

XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026

עופר הבר |
נושאים בכתבה רכבים מעופפים

המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל  Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת. 

בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.

כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.

הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.

פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.