מהלך העליות האחרון באג"ח מבשר על שינוי מגמה?
העלייה הנוכחית בתשואות האג"ח אינה טריגר לשינוי מגמה במניות. מי שעקב בסופ"ש האחרון אחרי מהלך המסחר במניות בארה"ב בעקבות העלייה בתשואות האג"ח, הבחין בירידות שערים בשעות המסחר בראשונות והתמתנות הירידות בשעות שלאחר מכן.
נראה כי התנהגות זו מצביעה על עימות סמוי בין "חוזי השחורות" המחפשים כבר חודשים "ברבור שחור" שידרבן ירידות במניות. לטענתם, מחירי המניות בשווקים "מלאים" ואין לצפות ל"אפסייד", במיוחד לאור תהליך העלייה בתשואות האג"ח הנמצא בעיצומו.
מולם ניצבים המשקיעים האופטימיים הטוענים כי יש מקום להמשך המגמה החיובית במניות לאור הגיבוי החזק שנותנים נתוני המאקרו-כלכלה הטובים ובהתחשב בכמויות הכסף האדירות הפועלות בשווקים.
מרבים לצטט את דברי נגיד ה"פד" כי "העלאות הריבית האחרונות נעשות מעמדה של כוח" ובתגובה לעוצמת הפעילות הריאלית במשק. ואכן, מאז שהשוק תמחר עצמו מחדש לריביות החדשות, פעולה שגרמה לירידות מתמשכות על פני החודשים פברואר, מרץ ואפריל - התחדשו העליות תוך שכמה מדדי מניות משיגים שיאים חדשים.
- קרנות אג"ח רבעון שלישי: איך אפשר להפסיד כשכל אפיקי האג"ח עולים?
- תשואות האג"ח הארוכות מטפסות - למה זה קורה עכשיו ומה המשמעויות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יש להניח כי עליית התשואות מ-3% ל-3.25% תדרוש "התייחסות" נוספת של שווקי המניות בטרם יתחדשו העליות. אינני מתיימר להביע דעה נחרצת לגבי כיוונו העתידי של שוק המניות אך, לדעתי, כדאי להפנים כמה תובנות בשולי ההתרחשויות:
1. לחששות כי שוקי המניות יאבדו כספים שיוזרמו לשווקי האגח לאור הגידול באטרקטיביות של אפיק זה, אין כרגע עדויות בשטח. הירתעות גופים פיננסיים ואחרים עם כספים גדולים מלהיכנס לאג"ח נובעת, לדעתי, מהעובדה כי תהליך העלייה בתשואות מצוי בעיצומו ורכישת אגח כרגע עלולה להביא בטווח הקצר לירידת ערך באם "סביבת" התשואות תמשיך לעלות.
ייתכן מאד כי העדפת האג"ח תתממש בממדים גדולים לקראת אמצע 2019 כשהמשקיעים יעריכו כי אפקט ייקור הריבית כבר מתבטא בהאטת מה בכלכלה ותהליך העלאות הריבית מתקרב לסיומו.
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג...
2. הסקטור הפגיע ביותר בין ענפי המניות הוא מניות הטכנולוגיה שהציגו עליות שערים נאות בשנים האחרונות וגם מאז 2018, תוך כדי שוק עצבני ותנודתי. נראה כי המניעים המנחים את חסידי ענף זה אינם רציונליים בחלקם ומשקפים חזון, חלום או פריצת דרך בלתי צפויה.
לסיכום, חשוב לזכור כי כל ניסיון לסווג ירידות (או עליות) זמניות כשינוי מגמה מהותי, מחייב בחינה של נתוני המסגרת הכלכלית ואולי גם הפוליטית. כל עוד הפרמטרים העיקריים בתחום התעסוקה, הצריכה הפרטית ומעל לכל צמיחת המשק אינם מצביעים על שינוי פנדמנטלי, גורם אזורי כמו עליית תשואות מ-3% ל-3.25% באג"ח ל-10 שנים איננו מהווה טריגר לירידות ארוכות טווח במניות מעבר למתבקש מייקור האשראי.
- 4.דיויד 12/10/2018 15:22הגב לתגובה זושכנראה גם יתממש בעתיד הקרוב.
- 3.לחיי האופטימיזם 09/10/2018 22:06הגב לתגובה זוגירעון מול סין טריליון בשנה .רבית עולה הנדלן תקוע .בנקים ונותני אשראי קטנים נסגרים.הגדולים מפטרים יועצי משכנתאות.בועה במניות.אבטלה נמוכה עקב משרות זמניות בשכר נמוך מלחמת סחר.נפט גבוהה שמעודד אבטלה.
- 2.משחיל פוטים חופשי (ל"ת)אבו-אבס 09/10/2018 09:25הגב לתגובה זו
- 1.כותב 09/10/2018 08:51הגב לתגובה זוהשווקים המתעוררים אירופה ושאר העולם חוץ מארהב
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
