בצל ההתרסקות - מנכ"ל אל על מימון שולף כיסא מפלט

על המניה שצנחה יחד עם הידרדרות יחסי העבודה. אחרי יותר מ-4 שנים בכיסא למימון נגמר החמצן // דעה
גיא בן סימון | (5)
נושאים בכתבה אל על

התפטרותו של מנכ"ל אל על דויד מימון התקבלה אולי בהפתעה בזמן שהוא משאיר את המהלכים שהוא הוביל ללא טייס, אבל אם נשפוט לפי התנהגות המניה קשה לומר שמדובר במהלך באמת מפתיע. את הפצעים של שביתת הטייסים החברה עדיין מלקקת אבל את ההשלכות קשה לעצור. בתחילת 2017 ב'בלומברג' דירגו את חברות התעופה בעולם ואל על נמצאה במקום האחרון. התואר המפוקפק הגיע, בין היתר, על רקע ביטולי טיסות שנרשמו בצל מאבק הטייסים. האם אפשר היה להימנע מכך? האם אפשר היה להגיע להסדר מוקדם יותר ולחסוך את הבושה? קל להגיד אחרי מעשה אבל אחרי ש'בלומברג' הודיעו לעולם שהסבירות לאיחורי טיסה באל על עומד על יותר מ-50% נראה שצריך לעבוד ממש קשה כדי לשנות את הרושם המר, ואולי אחרי יותר מ-4 שנים בכיסא ויותר מ-12 שנה בחברה, למימון לא נותר חמצן שם למעלה. לזאת יש להוסיף את התחרות העיקשת מצד חברות הלואוקוסט ויחד עם מחירי הדלק שקרסו מאז ימי ה-100 דולר לחבית, שהיו אמורים להקל על הצד התפעולי - כל אלו לא מנעו מהחברה לרשום הפסד עתק בשנה האחרונה. בהקשר של שביתת הטייסים, די מצער שהנהלת אל על החליטה להוציא סכום בלתי נתפס של עשרות מיליוני דולרים בין, אם על ידי השכרת מטוסים ופיצויים לנוסעים, בכדי לזכות בהתכתשות ארגונית מיותרת שסופה היה ידוע מראש עם הסכמות שהיו על השולחן טרם פרוץ המשבר. מעבר לכך, חבל לא רק על הסכום האדיר שירד לטמיון אלא בעיקר על הפגיעה ביחסי העבודה, במותג ועל הפגיעה בציבור הנוסעים - מה שבא לידי ביטוי בדירוג של 'בלומברג'. בימים אלו מתקיים משא ומתן אינטנסיבי לחתימה על הסכם התייעלות עם טייסי החברה, לקראת כניסת תקנות המנוחה החדשות (FTLׂ) לתוקף בנובמבר 2018. זה נתון מעניין שיקבע את יחסי העבודה של אל על שהגיעו לשפל חסר תקדים בתקופה של מימון. בשורה התחתונה, ההתרסקות של יותר מ-50% מהשיא מטשטשת את מהלך העליות האדיר שנרשם לפני, ואולי המשקיעים צריכים להגיד תודה על כך שמי שהחזיק במוטות ההיגוי ב-4 וחצי השנים האחרונות החליט לרדת מהקוקפיט. רק חבל שזה נעשה בכיסא מפלט בשוך ההתרסקות, רגע לפני פרסום הדו"חות.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    הוא 08/11/2017 16:01
    הגב לתגובה זו
    דעה , למחיר המניה כמעט ואין שום קשר להתנהלות פנימית בחברה. המחיר הפך לאופציה על מחירי נפט ביחס הפוך. ולמי שלא ברור , זו הייתה הזדמנות פז עבור מי ומי בחברה לשפר מעמדם
  • 4.
    חבל שהוא משלם על טעויות של אחרים (ל"ת)
    אורן 08/11/2017 08:33
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ofer 08/11/2017 08:19
    הגב לתגובה זו
    לא חבל בכלל שההנהלה החליטה להוציא את הסכומים האלו - מכיוון שאינך יודע כיצד הטייסים מרמים (תרתי משמע) ומגדילים את משכורתם על חשבון הלקוחות ושאר עובדי החברה - נראה אותך כמנכ"ל מתפקד ככה.
  • 2.
    סקיי 07/11/2017 20:24
    הגב לתגובה זו
    אז על מה צריכים להגיד תודה? מי שצריך להגיד תודה זה מי שהספיק למכור ולברוח בשיא לקראת החזרה מטה.
  • 1.
    כ 07/11/2017 20:22
    הגב לתגובה זו
    אם אל על תחזור להציג נתונים רעים- מה יעלה בגורל מימון המטוסים החדשים ? להזכירך שדה תעופה חדש בדרום יאכלס ענקיות לואוקוסט שיביאו תיירים מחו"ל לאילת וכדי לחזור מלאים לאירופה יורידו מחירים לרצפה....
רכב מעופף (XPENG)רכב מעופף (XPENG)

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?

XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026

עופר הבר |
נושאים בכתבה רכבים מעופפים

המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל  Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת. 

בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.

כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.

הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.

פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.