קרנות הפרייבט אקוויטי והבורסה בת"א
בתקופה האחרונה נדמה שכמעט בכל עסקה גדולה בשוק ההון המקומי מעורבת קרן השקעה פרטית (פרייבט אקוויטי) זרה או ישראלית, כך לדוגמא: חתמה קרן פימי על הסכם השקעה בהיקף של 108 מיליון שקל עבור 55% מהון המניות של חב' אורביט טכנולוג'יס העוסקת בייצור ושיווק מוצרי אלקטרוניקה; קרן XIO הבריטית ניהלה מגעים ארוכים לרכישת השליטה בבית ההשקעות מיטב-דש לפי שווי של כ-1.5 מיליארד שקל, וקרן ההשקעות אייפקס רכשה את השליטה בחברת התדלוק Ten תמורת 137 מיליון שקל (החברה נשלטה על ידי איש העסקים אליעזר פישמן, אולם בעקבות קריסתו העסקית עברו המניות לניהולם של כונסי נכסים והם השלימו את מכירת המניות).
העלייה המהירה בכוחן של קרנות הפרייבט אקוויטי, התרחשה בד בבד עם היעלמותן המהירה של חברות ההחזקה של הטייקונים, שהיו עד סוף העשור הקודם מחוללי מרבית עסקאות הרכישה הגדולות במשק. לא פעם הן מוצאות את עצמן כיום כמתמודדות יחידות על רכישת גרעיני שליטה במפעלים ובחברות מקומיות. במסמך זה נעמוד על הסיבות שהביאו לעליית כוחן של קרנות הפרייבט אקוויטי ונבחן את תרומתן של קרנות אלו לשוק ההון המקומי:
1. מימון הרכישה/ השקעה: בשונה מחברות ההחזקה אשר מבצעות את עיקר הרכישות שלהן באמצעות מינוף (הלוואות בנקאיות או הנפקת אגרות-חוב), קרנות הפרייבט אקוויטי מממנות בד"כ את רכישותיהן באמצעות הונם העצמי, כך למעשה מקבלת הנהלת החברה הנרכשת "שקט תעשייתי" מבעלי השליטה החדשים, לצורך השלמת צעדי ההתייעלות המתוכננים ועמידה בפני האתגרים הפיננסיים הצפויים. מינוף היתר הייתה הסיבה העיקרית לקריסתה של קבוצת אלון, אשר החזיקה טרם קריסתה ברשת מגה, דור אלון ועוד.
2. קרנות מתמחות בעלות אסטרטגיה מוגדרת: ההבדל העיקרי בין חברות ההחזקה לבין קרנות הפרייבט אקווטי נמצא במיקוד הפעילות, בעוד שחברות ההחזקה נחשבות לחברות מבוזרות ללא התמחות ספציפית, קרנות הפרייבט אקוויטי נוטות להתמקד בחברות מסקטורים ספציפיים אשר נסחרות במחיר זול יחסית בגלל התנהלותן הלא יעילה. כך לדוגמא, קבוצת דסק"ש שולטת בחברות מסקטור הקמעונאות, התקשורת, הנדל"ן והביו-מד.
- בצל מירוץ החימוש העולמי: הושקה קרן אורליוס וגוייסו 50 מיליון דולר להשקעות בדיפנס-טק
- האם כספי הפנסיה של האמריקאים בדרך להשקעות בשווקים פרטיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קרנות ההשקעה המשתלטות מבצעות בחברות המטרה שינויים מיידים, שנועדו להגביר את יעילותן ולהגדיל את תזרים המזומנים והרווחיות שלהן. הן מחליפות את ההנהלה הבכירה, מקצצות בעלויות כוח האדם, מקטינות עלויות ייצור, משפרות את מבנה החוב , מגבירות פעולות שיווק ומנסות לנצל טוב יותר את כל נכסי החברה. אם הפעולות מצליחות, הגידול בתזרים המזומנים מסייע להשביח את ערכה של החברה. במקרה כזה אפשר להנפיק אותה שוב לציבור במחיר גבוה יותר, או למכור אותה למשקיע אסטרטגי אחר שמעוניין בה.
3. היעדר רגולציה מגבילה: שוני נוסף מגיע מטעמו של הרגולטור, חוק הריכוזיות אשר נכנס לתוקף במהלך שנת 2014 ייצר "כאב ראש" לא קטן לחברות ההחזקה השונות, החל מהדרישה להשטיח את פירמידות השליטה ועד הפרדת השליטה בין תאגידים ריאליים ופיננסיים, גמישותן הניהולית של קרנות הפרייבט אקוויטי סייע להן לצאת נשכרות מיישום הוראות החוק ולנצל את ההזדמנויות שנוצרו בשוק המיזוגים והרכישות.
לסיכום, קרנות ההשקעה הפרטיות ניזונות משוק ההון ומזינות אותו. בתקופות של גאות הן מנצלות את רמות המחירים בשוק כדי להנפיק חברות שבהן השקיעו בעבר, ובתקופות של שפל הן מנסות לרכוש חברות ציבוריות ששרויות בצרות ונסחרות במחירים אטרקטיביים.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- מהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא הזדמנות בשבילכם?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא...
- 2.לרון 03/11/2017 20:11הגב לתגובה זואף מילה על הסיכון עקוב לדוגמא אחר הגרף של הקרן הידועה kkr ואז תצא בהמלצות מסוכנות ועוד בלי אזהרות מתבקשות
- 1.אחד העם 03/11/2017 09:45הגב לתגובה זוקרנות הפרייבט אקוויטי דחפו למשקיעים חברות פח כמו טרלד ואוירונטיקס
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
