ועדת הסוכר משאירה טעם מר לתעשיית המזון
בחודש אוקטובר האחרון יצא ארגון הבריאות העולמי בהודעה דרמטית למדינות העולם וקרא למסות משקאות ממותקים כחלק ממלחמה שהחל לנהל כנגד תופעת השמנת היתר ההולכת ומתפשטת. לטענת הארגון, מס בגובה 20% ממחיר המשקה עשוי להוביל לצמצום ניכר בצריכת המשקאות המסוכרים.
טרנד הבריאות העולמי לא פסח על ישראל וכעת לאחר חודשי עבודה ארוכים, פרסמה החודש ועדת האסדרה לקידום תזונה בריאה (או בשמה המתבקש: ועדת הסוכר) את מסקנותיה לציבור, לפיהו: החל מחודש ינואר 2018 היצרנים יחויבו לסמן במדבקה אדומה מוצרים שבהם מעל 800 מ"ג נתרן, 22.5 גרם סוכר ו-6 גרם שומן רווי (למאה גרם מוצר). בנוסף, נקבע כי יהיו הגבלות על פרסום מזון מזיק לילדים באמצעי המדיה השונים, תוקם ועדה לעידוד יצרנים קטנים ובינוניים לייצור מזון בריא, יינתנו מענקי מחקר ותימרוץ לייצור מזון בריא, תונהג תזונה בריאה במפעלים גדולים המוזנים על ידי המדינה ועוד.
נדגיש, כי למרות הכרזת המלחמה הנחושה של משרד הבריאות נגד תעשיית המזון, אין כוונה להטיל מס כלשהו על מוצרים עתירי סוכר בעתיד הנראה לעין. במסמך זה ננסה לבחון כיצד ישפיעו מסקנות ועדת הסוכר על תעשיית המזון ועל הצרכן הישראלי.
תעשיית המזון היא המפסידה הגדולה של הרפורמה
סימון המוצרים הלא בריאים עשוי להוביל לירידה דרסטית בצריכת מזונות מזיקים. בנוסף, יאלצו היצרנים להסב משאבים כספיים כדי להתאים את עטיפות ומארזי מוצרי המזון לדרישות הרפורמה. בין מותגי העל שצפויים לספוג פגיעה ישירה בהיקפי המכירות וההפצה נמנות יצרניות המשקאות הקלים: קוקה-קולה, טמפו וחברת קרור הבורסאית, אשר מחזיקה בכ- 70% מהון המניות של יפאורה-תבורי. חברות נוספות אשר צפויות להציג האטה בהיקפי המכירות הינן שטראוס (מגזר חטיפים וממתקים), יוניליוור ואסם אשר מחזיקות בנתחי שוק גבוהים של מוצרים עתירי סוכר כגון חטיפים מלוחים, גלידות, ממתקים, מוצרי חלב, דגני בוקר, דברי מאפה ולחמים.
- מניות הבריאות - מקלט בטוח או אשליה בעידן המכסים החדשים?
- מינוי קנדי לראש משרד הבריאות: אסון עבור תעשיית התרופות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באופן אבסורדי למדיי, המלצות ועדת הסוכר לא נוגעות לשימוש בתחליפי סוכר ולכן קיים חשש שבניסיון לצמצם את כמות הסוכר במוצרי המזון השונים יגבר השימוש בתחליפי סוכר, בכך למעשה "מכשירה" הוועדה צריכת מוצרים ומשקאות דיאטטיים.
ומה בנוגע לציבור הצרכנים?
הנחת המוצא של ועדת הסוכר גורסת כי הצרכן הישראלי אינו מסוגל להבין את המשמעות הבריאותית של רשימת הרכיבים שמופיעה על אריזות המזון, ולכן סימון אריזות המזון באמצעות מדבקות עשוי לשמש סוג של תמרור אזהרה ויביא לצמצום הצריכה של מזונות מתועשים ומזיקים. ברם, הנחת עבודה זו יכולה להוות גם חרב פיפיות עבור ציבור הצרכנים. יישום שגוי של דרישות הרפורמה עלולה להוביל לאינפלציה במחירי המזון הבריא נטול המדבקות האדומות, שכן כבר כיום ניתן להצביע על פערי מחירים גבוהים ובלתי מוצדקים של מוצרי מזון "בריאים".
אנו סבורים כי יישומן המוצלח של המלצות ועדת הסוכר תלוי בראש ובראשונה ביכולתה "להנגיש" את מוצרי המזון הבריאים אל האוכלוסיות החלשות והמעמד הבינוני (המהווים את מרבית אוכלוסיית הילדים ובני הנוער בארץ), וזאת באמצעות שינוי תמהיל סל המוצרים בפיקוח והרחבת מגוון המוצרים הבריאים.
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג...
לסיכום, תקופה לא פשוטה עוברת על תעשיית המזון המקומית. חודשים ספורים לאחר אישור רפורמת הקורנפלקס ניצבים כעת יצרני המזון בפני אתגר חדש בדמות רפורמת המזון הבריא. אמנם, קשה להעריך את פוטנציאל ההצלחה של המתווה המוצע, אך כבר כעת ניתן ללמוד על שינויים תודעתיים בהרגלי הצריכה של הציבור. בסופו של יום מסקנות הוועדה יכולות לשמש נדבך מסייע בלבד, שכן החינוך לצריכת מזון בריא בקרב ילדים מתחיל מהבית.
- 3.אריה 05/12/2016 13:41הגב לתגובה זומרעיש יותר מכד מלא מטבעות, והוא משל לאדם טיפש המתפאר במעט החוכמה שיש לו
- 2.עידו 05/12/2016 10:35הגב לתגובה זובנוגע לנתרן - רף יותר מדי גבוה, רוב החטיפים נעים בין 400 ל-750, שזו כמות גדולה מאוד בפני עצמה. מה גם שדי ברור שיהיה אפשר לשים 780-790 מ"ג נתרן בלי בעיה. בנוגע לסוכר - נו באמת, 22.5%? כמעט צחקתי בקול רם, הם יסמנו כמעט את כל דגני הבוקר של הילדים (כאילו שזה יגלה משהו להורים, כן?) ולא יסמנו קולה. נו באמת, תעשו לי טובה. היה לי ברור שתהיה השפעה של חברות המזון על הוועדה, אבל לא העליתי בדעתי שהיא תגרום לה לפרסם דו"ח שהוא על גבול הטעיית הציבור.
- 1.יוסי 30/11/2016 15:05הגב לתגובה זו1. בסוף אנשים צריכים לאכול והידע והיכולת נמצאים אצל החברות הגדולות כך ששטראוס ואוסם לא מאוימות בכלל. 2. גם חברות המשקאות לא מאוימות מאותה סיבה מי ששותה מתוק מקסימום יעבור לדיאט אבל לא יחזור לצרוך מים מהברז. האיום המרכזי שהיה ונשאר הוא יבוא זול למוצרים איכותיים. מה שנכון שחברות קטנות שלא ידעו להשתלב בשינויים עלולות להימחק לחלוטין.
- איזה יוסי? 04/12/2016 22:06הגב לתגובה זושאהב אותו כל כך???
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
