חמישה נושאים שהלוואי שהיינו לומדים באקדמיה

אסף אנגל, מנכ"ל משותף ב"אנגל-שביט" המייעצת ומלווה קהילות עירוניות בתהליך רכישה מיזמים, על הקורסים שהכי חסרים באקדמיה בישראל
אסף אנגל | (1)
נושאים בכתבה מחירי הדירות

איסוף של תארים אקדמיים הפך לתחביב לאומי. מחקרים הנערכים מידי שנה ע"י ה-OECD מציבים את ישראל כאחת משלוש המדינות שבהן שיעור האקדמאים הוא הגבוה ביותר; כמעט ל-50% מהאזרחים בישראל יש תואר אקדמי. במקביל, מתרבים הקולות הטוענים כי מרביתם של מסלולי הלמידה באקדמיה אינם מעשיים מספיק ומתאפיינים בראייה צרה יחסית לנוכח המציאות היומיומית של היום.

 

באופן אישי, נתקלתי לא אחת בסוגיות אותן הייתי שמח ללמוד, כאלו שהיו מסייעות לי רבות בהתמודדות היומיומית לה אנו נדרשים. הנה כמה דברים שהייתי שמח מאוד ללמוד באוניברסיטה, ואני בטוח שגם לכם זה היה עוזר הרבה יותר מאשר שיטות מחקר במדעי הרוח.

חיסכון פנסיוני – הבטחה לאופק פיננסי יציב?

קרוב ל-90% מהעובדים במשק הם שכירים שמקבלים תלוש משכורת מהמעסיק בסוף כל חודש. מבט קצר על התלוש מלמד כי סכומים ניכרים של כסף מופרשים הצידה לטובת חיסכון פנסיוני המופרש תדיר לאפיקים שונים. בשונה מבעלי עסקים עצמאיים, שמתנהלים ישירות מול רואי החשבון ומנהלי הכספים שלהם ולכן מעורבותם בנושא גבוהה יותר, מרבית השכירים מביעים חוסר עניין מפתיע בהפרשות לפנסיה, במיוחד הצעירים שביניהם. הנושא נתפש בעיניהם כערטילאי מידי וכזה שעדיף להתעסק בו רק בשנים שלפני היציאה לגמלאות.

מדובר בטעות קשה. לכל אדם, ולא משנה מהו תחום עיסוקו, יש השפעה על סכומי הכסף אותם יפריש הצידה לטובת השנים המאוחרות בחייו. סטייה של אחוז אחד לכאן או לכאן הופכת להחלטה שעלולה להיות שווה עשרות אלפי שקלים ואף יותר. קופות גמל, קרנות השתלמות וביטוחי חיים למיניהם אמורים, לדעתי האישית, להפוך למושגים השגורים בפיו של כל סטודנט.

 

מיסים והפרשות חובה – כמה ולמה?

מטרתה המוצהרת של מדיניות המס המודרנית הינה גבייה של סכומי כסף מן האזרחים במטרה להשקיעם בחזרה, בדרך כזו או אחרת, בתושבים עצמם. בדמוקרטיה מתוקנת, כמעט כמו זו שלנו, משלמים תושבי המדינה סכומי כסף ניכרים מהכנסתם לטובת מיסים מסוגים שונים. מס הכנסה, ביטוח לאומי ומע"מ הינם רק חלק מההיטלים, ואם נוכל כולנו לקבל באקדמיה מידע מדויק אודותיהם, לא רק נבין מהי מהותה של גביית מיסים אלא נהפוך על הדרך גם לאזרחים מעורבים ואכפתיים יותר.

 

אובליגו – הנתון ממנו מעדיפים להתעלם

ניהול חשבונות הבנק או ניהול הכסף שלנו הוא לכל הדעות עניין הכרחי. לא אחת עומד אדם ומנסה להבין מהן יכולותיו הפיננסיות, כמה הוא יכול ללוות ומה סך כל ההתחייבויות הכלכליות שלו, קרי אובליגו. היציאה מסטטוס סטודנט אל החיים שבחוץ כרוכה לרוב בשינוי קיצוני של תמהיל ההוצאות ולא אחת אנו נקלעים למצבים שבהם החלטה שהתקבלה בפזיזות יחסית, מלווה אותנו לאורך שנים ומשפיעה באופן ניכר על המאזן שלנו. ניהול חשבון בנק, הכרת מבנה העמלות הנהוג בו ומסלולי החיסכון הפרטיים המוצעים לבחירה מהווים אינפורמציה חשובה ופרקטית שאמורה להיות מוכרת וידועה לכל סטודנט/ית.

 

הבית שלנו – השכרה או אולי קנייה?

המחירים המאמירים של הדירות בישראל מהווים מוקד לעניין בכל שיחת סלון. בעלות על נכס למגורים היא, בפער ניכר, הסוגיה שמעסיקה את הציבור בישראל יותר מכל שאלה אחרת. ישנם הגורסים כי במחירים הנוכחיים פשוט מטורף לקנות כאן דירה ולעומתם ישנם הטוענים כי תשלום בעבור שכר דירה הינו בזבוז משווע. כיצד משיגים מימון לנכס? היכן עדיף לרכוש? איפה נקבל תשואה נאה על הנכס שלנו ואיך בכלל מחשבים אותה? באופן אישי, הייתי מעדיף לצאת לעולם האמתי כשאני מבין את הנושא וברשותי כלים בסיסיים לניתוח של שוק הנדל"ן המקומי.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

 

המשכנתא – ההלוואה הגדולה ביותר שרובנו ניקח אי פעם

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    סטף ורטהיימר 16/03/2016 00:08
    הגב לתגובה זו
    לצד הדברים החשובים אותם ציין הכותב שילמדו, חשוב לדאוג שהסטודנטים פה גם ילמדו קצת פרקטיקה מתוך כל התיאוריה שמציפים אותם באוניברסיטה...
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

המטוס מספר 1 של מדינת ישראל

מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה



עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס

מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?

אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.

הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה. 

מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.

באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

המטוס מספר 1 של מדינת ישראל

מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה



עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס

מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?

אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.

הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה. 

מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.

באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.