סדרות קטנות תשואה גדולה: כיצד להגדיל את כמות הסחורה?

רונן קפלוטו, מנהל השקעות קרנות אג"ח במגדל שוקי הון, דן בצורך ובדרכים להשיג שווי כלכלי הוגן עבור הניירות הנסחרים בשוק ההון
רונן קפלוטו | (6)

שאיפתו של שוק משוכלל היא שמחיר הניירות הנסחרים בו יהיה קרוב ככל האפשר לשווי הכלכלי ההוגן שלהם. אחד המשתנים החשובים בקביעת מחירו הכלכלי וההוגן של ני"ע הוא רמת הסחירות בו. ככל שני"ע סחיר יותר , הסיכוי שמחירו יהיה זהה או קרוב לשוויו הכלכלי גבוה יותר ולהיפך, נייר דל- סחירות סובל לעיתים הן מתנודתיות גבוהה והן מפער גדול בין מחירו לשוויו ה"אמיתי".

מנפיק המעוניין שמחירי הניירות שהנפיק יתומחרו בצורה נכונה ע"י השוק, ישאף אם כן להגדיל את היצע הניירות המונפקים ולוודא שכמות גדולה ככל האפשר תהיה זמינה למסחר בשוק, או כפי שנהוג לומר בשפת השוק, להגדיל את כמות הסחורה הצפה.

לאחרונה אנו עדים לתהליך מבורך שיוזמת היחידה לניהול החוב הממשלתי, בו מנפיק משרד האוצר מספר סדרות אג"ח חדשות לאורך כל העקומים, הצמוד והלא צמוד, וזאת במטרה ליצור שוק משוכלל וסחיר שיבטא את ציפיות המשקיעים לתשואה העתידית בשוק החוב הממשלתי, בכל טווחי הזמן.

אולם אליה וקוץ בה. במספר מקרים בעת האחרונה הנפיק האוצר סדרות חדשות, מבלי שטרח להנפיק את הכמויות המתאימות לביקוש בשוק. באותם מכרזים, נוכח השוק כי יחסי הכיסוי בהנפקה, קרי היחס בין סך הביקוש (בין שנענה ובין שלא) לבין סך הכמות שהונפקה (ההיצע), היה גבוה מהממוצע בהנפקות דומות והעיד על חוסר בכמות הסחורה המונפקת.

יתרה מכך, בחלק מההנפקות זכה משתתף אחד בלבד בכל הסחורה. מצב זה מעמיק את חומרת המצב, שכן הסיכוי לסחירות גבוהה במצב זה אף נמוכה מהרגיל, והיכולת להשיג השאלה בנייר וליצור פוזיציית "שורט" יורדת ככל שמספר ה"ידיים" המחזיקות קטן.

כדוגמא נביא את הנפקת אג"ח ממשלתית 324 לפדיון במארס 2024, אשר במועד הנפקתה הראשונית, בתחילת השנה, הוצעו רק 250 מיליון ע.נ. לציבור. היקף נמוך מאוד יחסית לאג"ח ממשלתיות. בעקבות לחץ ביקושים שנוצר בשוק, נסחרה האיגרת בשבועות הראשונים בתשואה זהה לממשלתית 323 הקצרה ממנה בשנת מח"מ שלמה, עיוות מחירים מובהק. רק לאחר מספר הנפקות נוספות, עת שכמות הסחורה בשוק הייתה גדולה מספיק, חזר השוק לתמחר את ה-324 בצורה נכונה יותר. משתנה נוסף המעמיק את הבעיה הוא תהליך ההתכסות של מכשירי מדדים שונים, אשר מתוקף מהותם מחויבים לקנות את הניירות החדשים ומעלים את שעריהם אף מעבר למחירי ההנפקה אל רמות שלעיתים אינן כלכליות.

הצעתנו לפתרון הבעיה הינה פשוטה וברת יישום. ראוי כי מעתה סדרות אג"ח חדשות יונפקו כבר מהנפקתן הראשונית בכמויות גדולות משמעותית ההולמות את רמת הביקוש והצורך בסחירות בנייר ממשלתי. כמו כן, יכולה הבורסה לאפשר "שורט טכני", בו אין למוכר הנייר השאלה של האיגרת בפועל (שכן אין מי שישאיל לו), כשמנגד יעמיד בטחונות דומים בדמות אג"ח ממשלתית מסדרה אחרת במח"מ דומה, כך שאם המחיר בשוק יוטה מעלה עקב החוסר בסחורה, מוכרי ה"שורט" יאזנו את המחיר ויקרבו אותו יותר אל המחיר הכלכלי ה"נכון". בנוסף, יכולה הבורסה להשהות את שילוב הנייר החדש במדדים, עד אשר הכמות המונפקת תהיה גבוהה דיה. 

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    מכבי חיפה אלופה 09/04/2014 15:19
    הגב לתגובה זו
    איך מנהלי השקעות קונים את הנייר החדש בחודש הראשון אם אין נזילות בשוק?
  • רונן 09/04/2014 15:30
    הגב לתגובה זו
    רק בהנפקות עושה שוק ולגבי מכבי חיפה, "אין תגובה"
  • 3.
    רדלר 09/04/2014 15:17
    הגב לתגובה זו
    השוק ראה את העיוות ב 324 ולא יכל לעשות כלום.
  • 2.
    עופר 09/04/2014 15:16
    הגב לתגובה זו
    רשמת שהקרנות חייבות את הנייר החדש במדד: תוך כמה זמן? יש מינימום כמות? האם הצעתם למשרד האוצר את הפתרונות שרשמת?
  • רונן 09/04/2014 15:29
    הגב לתגובה זו
    את כל האמור כבר הצענו בעבר לחברים מהאוצר. זמן הכניסה למדדים משתנה אך אין מינימום כמות , וזאת למעשה הבעיה
  • 1.
    כול מילה בסלע! (ל"ת)
    Z 09/04/2014 15:08
    הגב לתגובה זו
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.