ההזדמנויות האמיתיות נמצאות מחוץ למעו"ף

איל טלמור, ראש צוות מניות, בית ההשקעות מנורה מבטחים, מתייחס לכדאיות ההשקעה במניות שמחוץ למדד ת"א 25
אייל טלמור | (18)

קשה להתעלם מנחיתות מדד תל אביב 25 אל מול ביצועי המדדים הכוללים את המניות מהשורה השנייה והשלישית המשתייכות למדד ת"א 75 ויתר 50. בעוד שמדד המעו"ף הניב תשואה של 0.9% מתחילת השנה, מדד ת"א 75 עלה ב-6% ומדד יתר 50 עלה בכ-21.3%.

למרות התנודתיות בשווקים בתקופה האחרונה, מכפילי הרווח הנוכחים מבטאים את התמחור הנוח של מדד ת"א 75 ויתר 50 העומדים על 11.3 ו-11.2 בהתאמה ביחס למכפיל 13.5 של מדד המעו"ף. בהסתכלות היסטורית על ביצועי העבר, ניתן להבחין שמדד המעו"ף רחוק בכ-12.2% משיא כל הזמנים אל מול 48% ו-48.3% במדד ת"א 75 והיתר.

בנקים - המדד המרכזי בת"א 25, זול יותר דווקא בת"א 75

מדד ת"א 25 מכיל היום את חמשת הבנקים הגדולים המהווים כ-27% מהמדד. מכיוון שמדובר בסקטור המשמעותי ביותר בשוק, חשוב לציין מספר נקודות בקשר לעתיד מניות אלו. להערכתנו, תשואה ממוצעת דו ספרתית על ההון שייכת לנחלת העבר מכמה סיבות:

- יישום תקינת באזל 2 והיערכות לבאזל 3 - מטרת התקינה היא חיזוק האיתנות והיציבות של המערכת הבנקאית. כחלק מיישום התקינה (באזל 2) על הבנקים בארץ לשפר את יחסי ההון ליבה לסיכון ולהגיע ל-9% עד סוף 2014. הבנקים הגדולים - לאומי והפועלים (המהווים כ-19.5% מהמדד) נדרשים להגיע ליחס הלימות הון ליבה של 10% ויחס הלימות הון כולל של 13.5% עד סוף 2016. דרישה זו מחייבת את רוב הבנקים לצמצם אשראי ולהקפיא חלוקת דיבידנד. כיום נראה, שהדרך להשגת היעד ע"י הבנקים הקטנים והבינוניים אינה ארוכה, אך ברקע כבר מתבצעות ההכנות לקראת באזל 3. תקינה העוסקת בשיפור רכיבי ההון במאזן. כתוצאה מכך כתבי ההתחייבות עשויים שלא להיחשב יותר כרכיב הוני, והבנקים יאלצו להנפיק מכשירי הון משני כגון אג"ח היברידי אשר עלולה לייקר את עליות הגיוס ולפגוע בבעלי המניות.

- ועדת זקן - הוועדה הוקמה לבחינת התחרות בענף הבנקאות והמליצה בין השאר על הקלת מעבר של לקוח מבנק לבנק, עידוד כניסת גופים מוסדיים למתן אשראי קמעונאי, הורדת עלויות עסקים קטנים (אשראי המאופיין ברווחיות גבוהה), גידול בשקיפות העמלות הנגבות מניירות ערך, ביטול והפחתת עמלות.

- סביבת ריבית נמוכה פוגעת במרווחי הבנק בשל קיטון במרווחי האשראי.

כיום מכפיל ההון הממוצע של חמשת הבנקים הגדולים עומד על 0.77 בלבד - מכפיל הנראה אטרקטיבי יחסית בראייה היסטורית. אך במקרה זה אנו חושבים שאין העבר מעיד על העתיד. במדד ת"א 75 ובמדד יתר 50 ניתן למצוא את מניית בנק אגוד הנסחרת 0.49 על ההון ואת דקסיה (בנק שרוב האשראי שלו מופנה לסקטור המוניציפאלי) הנסחר ב-0.63 על ההון. במדד ת"א 75 ניתן למצוא את מניות אוצר ההתיישבות ופיבי אשר שויוון נגזר מהחזקתן בבנק לאומי ובבינלאומי בהתאמה. משקיע במניות אלו מקבל את שני הבנקים "בהנחה" המתקבלת מחישוב השווי הנכסי הסחיר.

נדל"ן ובינוי - ההזדמנויות נמצאות מחוץ לת"א 25

סקטור הנדל"ן נהנה מריבית נמוכה המוזילה את עליות המימון ומפחיתה את שיעור ההיוון. בת"א 75 סקטור הנדל"ן הוא הבולט ביותר - משקלו הוא 23% מהמדד שמפוזר על פני 20 חברות השונות אחת מהשניה מאוד. במדד המעו"ף ניתן למצוא רק 2 חברות מאוד איכותיות, אך פוטנציאל רווחי ההון בהן מוגבל.

ביטוח - סקטור שעלה בכ-51.1% בשנה האחרונה. במדד ת"א 75 הסקטור מהווה כ-10%. השקעה בסקטור מהווה "מינוף על שוק ההון", הרי רווחיות של גופי הביטוח נובעת בין היתר מרווחי נוסטרו, גביית כספים בפוליסות המשתתפות ודמי הניהול הנגזרים מהיקף הנכסים המנוהלים. ניתן לראות שבשנים מוצלחות בשוק ההון החברות הניבו תשואה דו ספרתית נאה על ההון העצמי.

לסיכום, התמחור מרמז שלמרות גודלו של מדד ת"א 25, מרבית הערך נמצא דווקא במדדים הקטנים יותר. בכדי למקסם את הערך יש לבצע את ההשקעה בצורה סלקטיבית ולאחר היכרות עם החברות.

תגובות לכתבה(18):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 18.
    כן ירבו כתבות עומק (ל"ת)
    HS 29/06/2013 16:05
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    מקצוען שכותב לעיניין (ל"ת)
    אחד שמבין 29/06/2013 16:00
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    ארביטראז' 29/06/2013 08:43
    הגב לתגובה זו
    כותב תגובות לעצמו
  • 15.
    מייקל 26/06/2013 19:02
    הגב לתגובה זו
    עבודה יפה!
  • 14.
    סוחרת מנוסה 26/06/2013 18:20
    הגב לתגובה זו
    מנהל השקעות עם ראיה נכונה ותזמון נכון
  • 13.
    סוף סוף כתבה מקצועית ממנורה שאפו (ל"ת)
    רונן 26/06/2013 17:10
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    סוחרת מנוסה 26/06/2013 15:29
    הגב לתגובה זו
    זוית טובה להסתכלות על השוק ממנהל השקעות עם ראיה נכונה ותזמון נכון
  • 11.
    תותח על! כתבה מעניינת מאוד (ל"ת)
    לילך 26/06/2013 14:46
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    זווית שונה למצב השוק מאוד מעניין ומעמיק (ל"ת)
    מנהל 26/06/2013 13:11
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    כתבה מעניינת ומקצועית- כל הכבוד (ל"ת)
    חן 26/06/2013 13:07
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    מנהל השקעות 26/06/2013 12:51
    הגב לתגובה זו
    הרבה הבנה והסתכלות שונה על פילוח השוק
  • 7.
    י. 26/06/2013 12:31
    הגב לתגובה זו
    מכיר אותו, מקצוען!
  • 6.
    איזה חזק הטלמור הזה (ל"ת)
    ג'ופרי 26/06/2013 12:06
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אייל אתה רווק? תעשה לי ילד! (ל"ת)
    ברוקרית 26/06/2013 11:48
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    צודק,כבר מזמן אין מה לחפש במעו"ף. (ל"ת)
    צ'ולדרן 26/06/2013 10:55
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    וואו כמה ידע....שאפו למנורה על המנהל השקעות (ל"ת)
    מאכלייייייייי 26/06/2013 10:44
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    חליסי 26/06/2013 10:41
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד, כתבה מקצועית מכובדת ומכבדת את הקוראים. במילה אחת אהבתי, בשתיים- אהבתי מאוד.
  • 1.
    זווית מעניינת עבור אלו שרצים אחר המעוף.. (ל"ת)
    ראגנר 26/06/2013 10:32
    הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.