ההזדמנויות האמיתיות נמצאות מחוץ למעו"ף
קשה להתעלם מנחיתות מדד תל אביב 25 אל מול ביצועי המדדים הכוללים את המניות מהשורה השנייה והשלישית המשתייכות למדד ת"א 75 ויתר 50. בעוד שמדד המעו"ף הניב תשואה של 0.9% מתחילת השנה, מדד ת"א 75 עלה ב-6% ומדד יתר 50 עלה בכ-21.3%.
למרות התנודתיות בשווקים בתקופה האחרונה, מכפילי הרווח הנוכחים מבטאים את התמחור הנוח של מדד ת"א 75 ויתר 50 העומדים על 11.3 ו-11.2 בהתאמה ביחס למכפיל 13.5 של מדד המעו"ף. בהסתכלות היסטורית על ביצועי העבר, ניתן להבחין שמדד המעו"ף רחוק בכ-12.2% משיא כל הזמנים אל מול 48% ו-48.3% במדד ת"א 75 והיתר.
בנקים - המדד המרכזי בת"א 25, זול יותר דווקא בת"א 75
מדד ת"א 25 מכיל היום את חמשת הבנקים הגדולים המהווים כ-27% מהמדד. מכיוון שמדובר בסקטור המשמעותי ביותר בשוק, חשוב לציין מספר נקודות בקשר לעתיד מניות אלו. להערכתנו, תשואה ממוצעת דו ספרתית על ההון שייכת לנחלת העבר מכמה סיבות:
- יישום תקינת באזל 2 והיערכות לבאזל 3 - מטרת התקינה היא חיזוק האיתנות והיציבות של המערכת הבנקאית. כחלק מיישום התקינה (באזל 2) על הבנקים בארץ לשפר את יחסי ההון ליבה לסיכון ולהגיע ל-9% עד סוף 2014. הבנקים הגדולים - לאומי והפועלים (המהווים כ-19.5% מהמדד) נדרשים להגיע ליחס הלימות הון ליבה של 10% ויחס הלימות הון כולל של 13.5% עד סוף 2016. דרישה זו מחייבת את רוב הבנקים לצמצם אשראי ולהקפיא חלוקת דיבידנד. כיום נראה, שהדרך להשגת היעד ע"י הבנקים הקטנים והבינוניים אינה ארוכה, אך ברקע כבר מתבצעות ההכנות לקראת באזל 3. תקינה העוסקת בשיפור רכיבי ההון במאזן. כתוצאה מכך כתבי ההתחייבות עשויים שלא להיחשב יותר כרכיב הוני, והבנקים יאלצו להנפיק מכשירי הון משני כגון אג"ח היברידי אשר עלולה לייקר את עליות הגיוס ולפגוע בבעלי המניות.
- ועדת זקן - הוועדה הוקמה לבחינת התחרות בענף הבנקאות והמליצה בין השאר על הקלת מעבר של לקוח מבנק לבנק, עידוד כניסת גופים מוסדיים למתן אשראי קמעונאי, הורדת עלויות עסקים קטנים (אשראי המאופיין ברווחיות גבוהה), גידול בשקיפות העמלות הנגבות מניירות ערך, ביטול והפחתת עמלות.
- סביבת ריבית נמוכה פוגעת במרווחי הבנק בשל קיטון במרווחי האשראי.
כיום מכפיל ההון הממוצע של חמשת הבנקים הגדולים עומד על 0.77 בלבד - מכפיל הנראה אטרקטיבי יחסית בראייה היסטורית. אך במקרה זה אנו חושבים שאין העבר מעיד על העתיד. במדד ת"א 75 ובמדד יתר 50 ניתן למצוא את מניית בנק אגוד הנסחרת 0.49 על ההון ואת דקסיה (בנק שרוב האשראי שלו מופנה לסקטור המוניציפאלי) הנסחר ב-0.63 על ההון. במדד ת"א 75 ניתן למצוא את מניות אוצר ההתיישבות ופיבי אשר שויוון נגזר מהחזקתן בבנק לאומי ובבינלאומי בהתאמה. משקיע במניות אלו מקבל את שני הבנקים "בהנחה" המתקבלת מחישוב השווי הנכסי הסחיר.
נדל"ן ובינוי - ההזדמנויות נמצאות מחוץ לת"א 25
סקטור הנדל"ן נהנה מריבית נמוכה המוזילה את עליות המימון ומפחיתה את שיעור ההיוון. בת"א 75 סקטור הנדל"ן הוא הבולט ביותר - משקלו הוא 23% מהמדד שמפוזר על פני 20 חברות השונות אחת מהשניה מאוד. במדד המעו"ף ניתן למצוא רק 2 חברות מאוד איכותיות, אך פוטנציאל רווחי ההון בהן מוגבל.
ביטוח - סקטור שעלה בכ-51.1% בשנה האחרונה. במדד ת"א 75 הסקטור מהווה כ-10%. השקעה בסקטור מהווה "מינוף על שוק ההון", הרי רווחיות של גופי הביטוח נובעת בין היתר מרווחי נוסטרו, גביית כספים בפוליסות המשתתפות ודמי הניהול הנגזרים מהיקף הנכסים המנוהלים. ניתן לראות שבשנים מוצלחות בשוק ההון החברות הניבו תשואה דו ספרתית נאה על ההון העצמי.
לסיכום, התמחור מרמז שלמרות גודלו של מדד ת"א 25, מרבית הערך נמצא דווקא במדדים הקטנים יותר. בכדי למקסם את הערך יש לבצע את ההשקעה בצורה סלקטיבית ולאחר היכרות עם החברות.
- 18.כן ירבו כתבות עומק (ל"ת)HS 29/06/2013 16:05הגב לתגובה זו
- 17.מקצוען שכותב לעיניין (ל"ת)אחד שמבין 29/06/2013 16:00הגב לתגובה זו
- 16.ארביטראז' 29/06/2013 08:43הגב לתגובה זוכותב תגובות לעצמו
- 15.מייקל 26/06/2013 19:02הגב לתגובה זועבודה יפה!
- 14.סוחרת מנוסה 26/06/2013 18:20הגב לתגובה זומנהל השקעות עם ראיה נכונה ותזמון נכון
- 13.סוף סוף כתבה מקצועית ממנורה שאפו (ל"ת)רונן 26/06/2013 17:10הגב לתגובה זו
- 12.סוחרת מנוסה 26/06/2013 15:29הגב לתגובה זוזוית טובה להסתכלות על השוק ממנהל השקעות עם ראיה נכונה ותזמון נכון
- 11.תותח על! כתבה מעניינת מאוד (ל"ת)לילך 26/06/2013 14:46הגב לתגובה זו
- 10.זווית שונה למצב השוק מאוד מעניין ומעמיק (ל"ת)מנהל 26/06/2013 13:11הגב לתגובה זו
- 9.כתבה מעניינת ומקצועית- כל הכבוד (ל"ת)חן 26/06/2013 13:07הגב לתגובה זו
- 8.מנהל השקעות 26/06/2013 12:51הגב לתגובה זוהרבה הבנה והסתכלות שונה על פילוח השוק
- 7.י. 26/06/2013 12:31הגב לתגובה זומכיר אותו, מקצוען!
- 6.איזה חזק הטלמור הזה (ל"ת)ג'ופרי 26/06/2013 12:06הגב לתגובה זו
- 5.אייל אתה רווק? תעשה לי ילד! (ל"ת)ברוקרית 26/06/2013 11:48הגב לתגובה זו
- 4.צודק,כבר מזמן אין מה לחפש במעו"ף. (ל"ת)צ'ולדרן 26/06/2013 10:55הגב לתגובה זו
- 3.וואו כמה ידע....שאפו למנורה על המנהל השקעות (ל"ת)מאכלייייייייי 26/06/2013 10:44הגב לתגובה זו
- 2.חליסי 26/06/2013 10:41הגב לתגובה זוכל הכבוד, כתבה מקצועית מכובדת ומכבדת את הקוראים. במילה אחת אהבתי, בשתיים- אהבתי מאוד.
- 1.זווית מעניינת עבור אלו שרצים אחר המעוף.. (ל"ת)ראגנר 26/06/2013 10:32הגב לתגובה זו

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם
הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.
הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.
מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.
המושבים הבטוחים יותר
היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם Live Crash Test.
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- מחירי הטיסות יורדים - חוץ מיעד אחד; לאן אפשר לטוס ב-100 דולר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7