בשוק הקונצרני - האם המוסדיים למדו את הלקח? הנה מספר דוגמאות

צחי קלמין, מנהל השקעות ומחקר MORE בית השקעות, מתייחס לכדאיות ההשקעות באגרוחות חוב בטוחות על תשואותיהן לאור ביצועי השנה החולפת
צחי קלמין | (7)

ישום המלצות ועדת חודק גרם לתופעה חדשה בתחום שוק אגרות החוב הקונצרניות - "מסלול עוקף חודק". מאז כניסת תקנות הוועדה, חברות רבות בקשו להימנע מהנפקות של סדרות חדשות וביצעו גיוסי חוב על ידי הרחבה של סדרות קיימות שהונפקו לפני חודק. בתקופה האחרונה עם ההאטה בפעילות המשקיעים בשוק ההון והדשדוש בשוק האשראי הקונצרני, נמצאות החברות המנפיקות במילכוד. מחד גיסא, הנפקה של סדרות אג"ח חדשות דורשת התניות פיננסיות ושעבודים. מאידך, הרחבת סדרות ישנות אינה אטרקטיבית עקב המח"מ הקצר שלהן.

בשבוע שעבר הסתיימה בהצלחה חלקית הנפקת חוב של חברת מליסרון. החברה בחרה להרחיב את סדרה ד' הקצרה (מח"מ 2.85) ולהנפיק סדרה חדשה (סדרה ז') בעלת מח"מ של 6.6 שנים כנגד שעבוד שני על הקניון הגדול בפ"ת. כאשר בוחנים את מגוון סדרות אגרות החוב של מליסרון, מגלים פערים מהותיים בתשואות. הם נובעים מאיכות הבטוחה הקיימת בגין כל סדרת אג"ח.

הפרקטיקה הקיימת גורסת, כי עסקת אג"ח הינה קודם כל הלוואה, וכנגד הלוואה אנו מבקשים ערבויות אשר יגנו עלינו, ציבור המלווים, במקרה של הרעה במצבה העסקי של החברה. כאשר בוחנים את סדרות האג"ח, אנו מגלים כי לאיכות הבטוחה קיימת השפעה מהותית ביותר על תשואת האג"ח. השפעה זו אף גבוהה יותר מאיכות המנפיק ומהדירוג שלו. סדרות ג' ו-ד' הקצרות של מליסרון נסחרות בתשואות ובמרווחים סבירים כיאה לחב' נדל"ן בעלת פרופיל עסקי זהה כדוגמת חב' ארפורט סיטי ונצבא.

יחד עם זאת, התבוננות על הסדרות הארוכות של מליסרון ממחישה טוב יותר את חשיבות איכות הבטוחה. 3 הסדרות הארוכות הינן בעלות מח"מ דומה אך מניבות למשקיעים בהן תשואה לפדיון שונה. סדרה ה' הינה בעלת הבטוחה האיכותית ביותר, לכן המרווח מהממשלתית והתשואה לפדיון בה היא נסחרת, נמוכים. לעומתה סדרה ו' בעלת הבטוחות בדמות מניות חב' הבת, בריטיש ישראל, אשר נחשבות כבטוחות איכותיות פחות - מניבות תשואה לפדיון גבוהה יותר. כעת משהונפקה סדרה ז', נותר לומר בסבירות גבוהה כי בטווח הקצר תרד התשואה לרמתה של מליסרון ה' - דבר אשר עשוי להניב רווחי הון בטווח בקצר למחזיקי סדרה זו.

חב' מליסרון לא לבד מבחינת השוני בתשואות סדרות האג"ח. כאשר בוחנים את איכות הבטוחות חב' גזית גלוב מציגה תמונה דומה. אנו מגלים שוב, כי כאשר איכות הבטוחה גבוהה, ניכר הדבר בתשואה לפדיון של אגרת החוב ובמרווח מהממשלתי בה היא נסחרת. סדרה י' של החברה מציגה תשואות נמוכות בצורה משמעותית אל מול שאר סדרות האג"ח של החברה. אין ספק שפעילי שוק ההון למדו להעריך את חשיבותן של בטוחות איכותיות, בטוחות בדמות נכסי נדל"ן מספקות למשקיעים ביטחון יחסי.

מנגד, בטוחות בדמות מניות או כלי רכב אינן מבטיחות בצורה סבירה את יכולת שירות החוב של החברה המנפיקה, ראה אגרות החוב של חב' פטרוכימיים, אשר קיים כנגדן שעבוד על מניות בזן, אגרות החוב של חב' קרדן ישראל אשר העמידו לצורך המשקיעים בטוחות בדמות מניות החברות הבנות, אגרות החוב של חב' סקיילקס אשר כנגדן עומדים מניות פרטנר. וכמובן, אגרות החוב של חב' שלמה החזקות ואלבר אשר העמידו את ציי רכבים שלהן לצורך הבטחת ההלוואה.

אל אף הנאמר, הפרקטיקה וניסיון העבר מלמדים שכאשר ישנה הרעה במצב העסקי של החברה או כאשר החברה סופגת "הערת עסק חי" בדוחותיה הכספיים - כל אגרות החוב שלה יושפעו לשלילה, ללא שום קשר לאיכות הביטחונות. אני סבור כי לזהות הלווה, רמת המינוף והפרופיל העסקי שלו ישנה חשיבות מהותית לא פחות מאיכות הבטוחה. עסקת הלוואה הינה עסקה בין אנשים ותאגידים, ומהימנות הלווים הינה חשובה מכל. זכורים לי הרבה עסקאות אשראי בהן שוערכו נכסי נדל"ן במזרח אירופה במחירים מנותקים מהמציאות, ולאחר מכן הועמדו נכסים אלו כבטוחות להלוואות שונות.

לסיכום, אין ספק כי הגופים המוסדיים בשוק ההון הפנימו את תקנות וועדת חודק, כעת הם אינם מסתפקים רק בהתניות פיננסיות, אלא גם דורשים בטחונות איכותיים ושעבודים כנגד ההלוואות. גם התאגידים המנפיקים הבינו כי תמה תקופת "הכסף הזול". לסיום, אני מאחל לכולנו שנה טובה ומאושרת, שתהיה לנו שנה נטולת תספורות וכמובן שנת תשואות ורווחי הון.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    sar10 17/04/2013 18:50
    הגב לתגובה זו
    תשואה של 1000 אחוז מול 36 אחוז אגח 4 עוד יראה משהו גם אם החברה תקרוס. אגח 12 לא יראה דבר אם החברה תקרוס.
  • 4.
    מדוע גם אגח עם בטחונות איכותיים חוטפת במקרה של עסק חי? (ל"ת)
    משקיע 18/09/2012 23:22
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יוגב 18/09/2012 16:10
    הגב לתגובה זו
    לצער המשקיעים הפרטיים (בניגוד למוסדיים) דירוג האג"ח בארץ הפך מכלי השקעה למכשיר חסר משמעות שמתעדכן בהתאם לפתיחה וסגירת מרווחים מול אג"ח ממשלתי במח"מ זהה. דוגמאות יש למכביר (סאני , קרדן NV אידיבי וכו) . נקווה שהרגולציה תסדיר את הבעייתיות שקיימת בייחסי מנפיק מדרג, בכל מקרה כתבה מקצועית ומעניינת....שאפו
  • 2.
    כולם גנבים, השוק המוסדי צריך ללמוד מהבנקים (ל"ת)
    אחד העם 17/09/2012 12:06
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לזהות הלווה יש את החשיבות הגבוהה ביותר (ל"ת)
    יועץ בבנק 16/09/2012 14:18
    הגב לתגובה זו
  • אתה טועה בגדול.מי האמין שתשובה הנוכל לא ישלם? (ל"ת)
    אריה 16/09/2012 18:19
    הגב לתגובה זו
  • יועץ בבנק 17/09/2012 10:42
    אף אחד לא צפה את התספורת של תשובהִ . לזהות המנפיק החשיבות הגבוהה ביותר אך כמובן שאין להסתמך רק על זה . יש לבחון תמיד את רמת המינוף והבטחונות והפרופיל העסקי.
הנשיא טראמפ עולה על מדרגות מטוס Air force oneהנשיא טראמפ עולה על מדרגות מטוס Air force one

הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל

מטוס ה-Air Force One הוא אחד הסמלים המובהקים של ההנהגה, הביטחון ומדיניות החוץ של ארה"ב. מתי עלה לראשונה הרעיון של מטוס אישי לנשיא, איך התפתח ומה קורה היום בתוככי כלי התעופה הכי מפורסם בעולם 

עופר הבר |
נושאים בכתבה טראמפ בואינג


מטוס ה-Air Force One הוא לא רק כלי תחבורה אווירי. הוא סמל יוקרתי ועוצמתי של נשיא ארצות הברית, מעין ארמון מעופף שמסמל את מעמדו המיוחד של הנשיא. מטוס זה מסמל את עוצמת ארה״ב ועבורנו, בנחיתתו בישראל, את הרגעים הבלתי נשכחים של שחרור החטופים כשהלב של כולנו החסיר פעימה. המטוס טס בגובה נמוך מול חופי ישראל וביצע מחווה מעל כיכר החטופים בתל אביב לפני נחיתתו בנתב״ג. 

אז מה הסיפור של כלי התעופה שהוא הרבה יותר ממטוס?

מטוס אייר פורס 1 הוא אחד הסמלים המובהקים ביותר של נשיאות ארצות הברית ושל העוצמה האמריקאית בעולם. מעבר לנצנוצי הצבעים והסמל הלאומי, ההיסטוריה של המטוסים הנשיאותיים עד ליצירת המטוס המיוחד במינו שאנו מכירים היום, הייתה מורכבת ומרתקת וכללה טכנולוגיות ואמצעים ביטחוניים מתקדמים, שינויים וחידושים שהוטמעו בו והפכו את אייר פורס 1 לבית הלבן המעופף. 

הנשיא טראמפ נוהג לנהל שיחות עם כתבים ועם צוותי הסיקור היושבים באייר פורס 1, לעיתים תוך כדי טיסה, מה שיוצר אווירה ייחודית של נגישות וקרבה אל הצוות התקשורתי למרות הגבלות האבטחה.

זוג מטוסי בואינג שמפיקים את כל צורכי הנשיא

בכל פעם שנשיא ארצות הברית עולה לטיסה על מטוס של חיל האוויר האמריקאי, המטוס מקבל את הכינוי Air Force One, שהוא אות הקריאה הרשמי במהלך טיסתו. השם "אייר פורס 1" הוא למעשה אות הקריאה הרשמי לכל מטוס שמטיס את נשיא ארצות הברית. משמעות הדבר היא שכל מטוס של חיל האוויר האמריקאי שבו טס הנשיא באותו רגע, מקבל את הכינוי הזה. 

רוב הזמן, הכינוי מתייחס לזוג מטוסי בואינג מדגם VC-25A (גירסה מיוחדת ומתוחזקת של בואינג 747-200B), שמשרתים את הנשיא ומפיקים את כל צרכיו, מהבטיחות והתקשורת ועד הנוחות והייעוץ המדיני.

סמאד 3סמאד 3

החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3

הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים



עופר הבר |


בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל. 

זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.

האם הסמאד 3 שובר שוויון?

החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.

ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים. 

לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.