מדד התל בונד השקלי לעומת אג"ח של חברות התקשורת - מה עדיף ולמי?

סיון ליימן, מנכ"ל כנען ייעוץ השקעות, סוקר את המשבר שעובר ענף התקשורת ומציג נתונים של שלוש אגרות-חוב בולטות מתחום התקשורת בהשוואה לנתוני מדד התל בונד השקלי
סיון ליימן | (3)

ענף התקשורת עובר בחודשים האחרונים זעזוע עצום. תחילה הושקו מפעילי הסלולר החדשים אשר הורידו מאוד את מחירי הענף, כעת פועלת וועדת הכלכלה של הכנסת להוזיל את מחיר המכשירים הסלולריים - אחד ממוקדי הרווח הגדולים של החברות הוותיקות.

שינויים אלו אכן הגבירו את התחרות בענף, אך במקביל גם העלו את רמת אי הוודאות בו. בתגובה צנחו מניות חברות התקשורת - בזק, פרטנר, סלקום והוט - בעשרות אחוזים. כמו כן ראינו ירידות שערים חדות באג"ח של חברות התקשורת אשר גררו איתן עלייה תלולה בתשואות אותן איגרות.

בטבלה שלהלן השוונו פרמטרים עיקריים בין מדד התל בונד השקלי לאגרות-חוב של שלוש חברות תקשורת - שלושתן, כידוע, מהוות חלק אינטגרלי ממדד זה:

* אג"ח הונפקה בשנת 2012.

תשואה בשנת 2011

שנה שעברה הייתה מאתגרת בשוק האג"ח הקונצרני. האווירה השלילית בשווקים לצד גידול בהחזרי החוב באג"ח הקונצרניות הביאו לסלקטיביות גדולה של המשקיעים בבחירת אג"ח. כך, בלטו לחיוב אג"ח בעלות דירוג השקעות גבוה של בנקים ושל חברות התקשורת. מנגד ראינו נפילות באג"ח המדורגות בדירוג השקעה נמוך מ-A ובאג"ח הלא מדורגות.

תשואה בשנת 2012

הגברת התחרות בשוק התקשורת השפיעה קשות על חברות הסקטור והובילה למפולת של ממש בשערי המניות והאג"ח. בעוד מדד התל בונד השקלי רשם ירידה של 0.24%, מתחילת השנה נפלו אג"ח של חברות התקשורת ב-4.5% בממוצע. שלוש אג"ח המומלצות הינן חלק ממדד התל בונד השקלי ולכן הינן בעלות דירוג השקעה גבוה.

התשואה הממוצעת לפדיון ברוטו של אג"ח הינה 8.22% לעומת תשואה של 6.02% של מדד התל בונד השקלי. מדובר על תוספת משמעותית של קרוב ל-2.25% לתשואת מדד התל בונד השקלי. המח"מ הממוצע של אג"ח המומלצות הינו בינוני ועומד על 3.89 לעומת מח"מ קצר יותר של מדד התל בונד השקלי-3.21.

המרווח הממוצע של אג"ח המומלצות מממשלתי במח"מ דומה עומד על 5.26% לעומת 3.33% בלבד של מדד התל בונד השקלי. אג"ח של חברות התקשורת אינן מגובות בביטחונות, אולם קיימות לטובת המשקיעים התניות פיננסיות.

לסיכום, הטלטלה החריפה שעובר ענף התקשורת הביאה לירידות שערים חדות במניות ובאג"ח של חברות התקשורת המובילות, והחשש מפני הסדרי חוב של ה"טייקונים" מוביל למכירה מסיבית של קרנות המתמחות באג"ח קונצרניות ע"י הציבור.

דעתי היא כי למרות ההרעה הצפויה בדוחות חברות התקשורת ברבעונים הקרובים, לא קיים חשש ממשי שחברות אלו לא יעמדו בתשלום החוב לבעלי אג"ח. השקעה ישירה באגרות-החוב של חברות התקשורת הנכללות במדד התל בונד השקלי עדיפה על-פני החזקה במדד התל בונד השקלי - מדד אשר ירד מתחילת החודש ב-0.70% ומציג השנה תשואה שלילית של 0.24%.

השקעה זו מיועדת למשקיעים אשר מוכנים לנצל הזדמנויות בשוק האג"ח ואינם חוששים מתנודתיות בטווח הקצר והבינוני. לעומתם, היא איננה מתאימה למשקיעים הסולידיים ביותר.

הכותב, סיון ליימן, הינו יועץ השקעות פרטי ומנכ"ל כנען ייעוץ השקעות. לפרטים נוספים: [email protected]

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    שלום סלקום 30/07/2012 11:38
    הגב לתגובה זו
    תוכל להסביר איך סלקום תוכל לשלם חוב של 6 מליארד עם רווחים זעומים שלא נדבר על הפסד?
  • 2.
    מבחוח 28/06/2012 23:51
    הגב לתגובה זו
    הסיוון , עשית לפני כמה זמן סקירה מקיפה לגבי החוב של החברה. האם יש שינויי בהמלצות עקב השינויים והמיזוגים שהיו?
  • 1.
    יש בעיית כניסה מגוגל כרום לטור הזה. (ל"ת)
    יוסי 28/06/2012 09:22
    הגב לתגובה זו
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexels

מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס

חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות 


עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס


כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות. 

תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.

הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.

בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.

דלקים חדשים - הלב של השינוי

המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.