נאסדק
צילום: טוויטר

שינוי כיוון? הרגולטור הסיני אישר לחברת טכנולוגיה לצאת להנפקה בארה"ב

אחרי שלחצים רגולטורים הביאו למחיקה מהמסחר בארצות הברית של שורה של מניות טכנולוגיה סיניות, חברת הנהיגה האוטונומית Pony.ai זכתה לאישור, שעשוי לפתוח את הדלת בפני חברות טכנולוגיה סיניות לאחר "תקופת יובש" של יותר משנתיים
איתן גרסטנפלד | (1)

בשלוש השנים האחרונות חברות הטכנולוגיה הסיניות הפועלות מעבר לים אכלו מרורים, בעיקר בשל הלחצים הרגולטורים שהופעלו עליהם מצד הממשל בבייג'ינג. כעת ייתכן ואנחנו עדים לשינוי כיוון, לאחר שהיום אישר הרגולטור הסיני לחברת הנהיגה האוטונומית Pony.ai, לרשום את מניותיה למסחר בארצות הברית. מה שעשוי לפתוח את הדלת בפני חברות טכנולוגיה סיניות נוספות שיבקשו לקיים הנפקה ראשונים בבורסה בניו יורק, לאחר תקופה של יותר משנתיים.

לקריאה נוספת

סטארטאפ השבבים של אביגדור וילנץ זינק ב-72% ביום המסחר הראשון שלו

קנס העתק על אנט גרופ: שינוי מדיניות סיני או פתח לרגולציה נוספת?

המספרים נחשפים: מניות הטכנולוגיה הסיניות מחקו 1.1 טריליון דולר

על פי הדיווחים של הוועדה לפיקוח ניירות ערך בסין, Pony.ai מתכוונת למכור עד 98 מיליון מניות כחלק מההנפקה הראשונית שלה בנאסד"ק או בבורסת ניו יורק. זאת לארח שבסוף השבוע הרגולטור הסיני הממונה על ניירות ערך הודיע כי בכוונתו לתמוך ברישום של חברות טכנולוגיה בחו"ל. זאת לאחר שבשנת 2021 פצחה במתקפה רגולטורית חסרת תקדים כלפי החברות הסיניות הנסחרות בארה"ב, מה שהביא להאטה ולאחר מכן להפסק בהנפקת מניות טכנולוגיה סיניות בארצות הברית.

Pony.ai, שנוסדה ב-2016, מפתחת ומפעילה ציים לנהיגה עצמית בארה"ב ובסין, כשהמרכז הראשי שלה נמצא בפרמונט, קליפורניה. החברה נתמכת על ידי יצרנית הרכבים היפנית טויוטה (Toyota), שהשקיעה בה במהלך 2020, 400 מיליון דולר בשנת 2020, וקרן ההשקעות הסעודית נאום (Neom). שווי החברה בסבב הגיוס האחרון שנערך בשנה שעברה, בהובלת קרן ההשקעות הסעודית עמד על כ-8.5 מיליארד דולר.

בצורת של יותר משנתיים

לשווקים בארה"ב היסטוריה ארוכת שנים עם חברות סיניות, מאז שאלו שהחלו למכור תעודות פיקדון אמריקאיות (ADR), ניירות ערך המאפשרים לחברות זרות לקיים מסחר במניותיהן בארה”ב, אי שם בשנת 1993. מאז, חברות סיניות גייסו יותר מ-100 מיליארד דולר בבורסות בארה"ב, כולל רוב תעשיית הטכנולוגיה של המדינה. מדמה שנעצרה כמעט לחלוטין במהלך המחצית השנייה של 2021, עת החליט הרגולטור הסיני להצר את צעדיהם של החברות הטכנולוגיות שנסחרו בבורסות מחוץ למדינה.

ביוני 2021 יצאה חברת הנסיעות השיתופיות הסינית דידי להנפקה ראשונית בארצות הברית לפי שווי של 4.4 מיליארד דולר, למורת רוחו של הממשל הסיני. בתגובה הרגולטורים במדינה, שנכשלו בניסיון לעצור את ההנפקה, פתחו בחקירה בנוגע לאיסוף ולשימוש שעשתה החברה במידע אישי. חקירה שהביאה לבסוף למחיקת אפליקציית החברה מהחנויות במדינה, ולהשטת קנס עתק  של יותר מ-8 מיליארד יואן (1.1 מיליארד דולר). מה שאילץ את דידי למחוק את מניותיה מהמסחר בחלוף מספר חודשים.

קיראו עוד ב"גלובל"

על פי ההערכות, מאז החלה המתקפה הרגולטורית של הממשלה על המגזר לפני יותר משנתיים, חברות הטכנולוגיה הגדולות בסין השילו יותר מטריליון דולר מערכן, שווה ערך לכלכלת הולנד,. כאשר מלבד דידי שורה של ענקיות טכנולוגיה סבל מנחת זרועם של הרגולטורים הסיניים, וביניהם עליבאבא שבמהלך נובמבר 2020 ביקשה לצאת להנפקת ענק ראשונית (IPO) בהונג קונג, בהיקף של 37 מיליארד דולר. במה שבדיעבד התברר כסנונית הראשונה, בכל הקשור למתקפות הרגולטורית כנגד חברות הטכנולוגיה הסיניות. בין החברות הנוספות ניתן למנות את ענקית הטכנולוגיה טנסטנט, ענקית משלוחי המזון הסינית Meituan, מנוע החיפוש Baidu ואתר המסחר JD.com.

כתוצאה מהצעדים הנוקשים, מאז תחילת 2022, נרשמה רק הנפקה סינית אחת בארה"ב, בה גוייסו יותר מ-100 מיליון דולר. לצורך השוואה במהלך שנת 2021, יותר מ-12 חברות טכנולוגיה סיניות גייסו יותר מכפול מהנתון הזה. Pony.ai עצמה שקלה לרשום את מניותיה למסחר בארצות הברית במהלך שנת 2021, אך ברחה להשהות את התוכניות בעקבות המהלכים של הרגולטור. כעת תקווה החברה, כי ההנפקה של מניותיה תצלח ותפתח את הדלת עבור חברות טכנולוגיה סיניות נוספות.

שוק ההנפקות מתחמם

שנתיים קשות מאד עברו על שוק ההנפקות הראשוניות בארצות הברית, מבלי קשר לצעדים מצד הרגולטורים הסיניים. לאחר שנת שיא במהלך 2021, האינפלציה הגואה ועליית הריבית דחקו את המשקיעים מנכסים טכנולוגיים, והביאו ל"תקופת יובש" בכל הקשור להשקעות בטכנולוגיה הן בשווקים הציבוריים והן הפרטיים. בשבועות האחרונים נדמה שהשוק חוזר להראות סימני חיים, הודות להנפקות המוצלחות של אסטרה לאבס ורדיט.

מי שהייתה ראשונה לקפוץ אל המים הייתה חברת השבבים אסטרה לאבס (Astera Labs), שבין מייסדיה נמנה היזם הישראלי הוותיק אביגדור וילנץ, שהנפיקה את מניותיה לפי שווי של 4.5 מיליארד דולר. ביום המסחר הראשון שלה, לפני קצת יותר מחודש, זינקה מניית החברה ב-72%, ומאז הספיקה יותר מלהכפיל את מחירה, והיא נסחרת כעת לפי שווי של 11.15 מיליארד דולר.

יום למחרת יצאה לדרך ההנפקה המתוקשרת של פלטפורמת הפורומים הפופולארית רדיט (Reddit). מניית רדיט שהונפקה במחיר של 34 דולר למניה, אשר שיקף לה שווי של כ-6.5 מיליון דולר, הסתפקה בעליות שערים צנועות יותר. מאז ההנפקה קפצה מניית החברה בכ-24% והיא נסחרת נכון לכתיבת שורות אלו במחיר של 42 דולר למנייה, המשקפים לה שווי שוק של כ-6.95 מיליארד דולר.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דני 24/04/2024 18:03
    הגב לתגובה זו
    ai data שאוספת נתונים מי רוצה לקדם דבר כזה בארה"ב אחרי שהסינים אסרו את זה בסין לחב אמריקאיות
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.